Citat:
Jag missförstår inget. Ansvar är inte så svårt att definiera egentligen och förr hade man inga problem med det. Vad gäller korruption så finns den i minst lika hög utsträckning i demokratiska länder. Bara det att den är dold, oftast också legaliserad och institutionaliserad. Det är vad korruptionsforskare anser också. Varför har du svårt att förstå varför det är enklare att utkräva ansvar med koncentrerad makt och hierarkiska strukturer? Hur fungerar privata företag? Så fort kraven på professionalitet ökar så försvinner infantila föreställningar som att ”alla ska få vara med och bestämma”. Men ett land behöver tydligen inte skötas professionellt enligt vissa.
Jag är helt för hierarkier, men inte maktkoncentration.
Vinstdrivna företag har andra drivkrafter och förutsättningar än vad politiken har. Det går inte att driva ett land som man driver ett företag. Det är en liberal villfarelse. Professionalitet skiljer sig därför också mellan dessa verksamheter. En företagare lyckas ofta bäst om han inte besitter några märkbara ideologiska hemvister, under det att en politiker behöver ha någon sorts inre ideologisk styrning. Verksamheterna är inte helst jämförbara, således.
Citat:
Nu var det ju krigets praktiska förlopp vi diskuterade samt eventuella krigsbrott. Därvidlag är herrar som Scott Ritter, Douglas McGregor och Stig Berglund ljusår mer trovärdiga än de charlataner och kanaljer som MSM i väst släpar fram. Läser du svensk alternativ media så kan inte biolabben i Ukraina och Bidenfamiljens koppling till dessa ha undgått dig. Inte heller tortyr och mord som ukrainska miliser själva lagt ut på nätet.
Du får gärna söka belägga både trovärdighets- och charlatanpåståendena. Förekomsten av biolabb säger inte med självklart något om vilka politiska och strategiska implikationer dessa skulle kunna ha. Men, deras förekomst skulle förstås kunna användas som ursäkt av Ryssland om Putin bestämmer sig för att sätta in C-stridsmedel.
Citat:
Det är bara självbevisande teser utan någon analys bakom som du kommer med. Varför tycker du att vi ska stödja globohomoimperiet USA mot Kina? Kinas växande ekonomiska styrka är ju positiv såtillvida att den försvagar USAs makt. Konservativa har ingenting att tacka det depraverade liberala imperiet USA för. Tvärtom har USA nästintill förintad konservatismen i väst och förvandlat alla västländer till sina vasallstater.
Kinas växande ekonomiska styrka kommer mera att gå ut över Europa än över USA. USA har en så stor hemmamarknad, och potentiell produktionskapacitet, att man klarar sig självt ganska länge, udner det att Europa saknar detta. USA är också mera självförsörjande på t ex olja än vad Europa är, vilket gör att vi kommer att få betala allt högre oljepriser när Kina efterfrågar allt mera av den olja som kommer från Mellanöstern.
Som konservativ instämmer jag i synen på amerikansk kulturimperialism, men jag vill för den skull inte hellre ha rysk elelr kinesisk kulturimperialism. Vi måste i Europa våga bygga våra egna nationella kulturer, och både återta förlorade kunskaper, samt utveckla på egen botten.