2022-04-01, 07:29
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Det var ingen stor överraskning. Klart de skumma perversa väktarna sitter och fluktar in fruar och döttrar.

Det är många insiderbrott också med inbrotten. Samma skumma väktare sitter och kollar in dyra värdesaker i kamerorna.

Det dummaste man kan göra är att skaffa ett "hemlarm". Det inbjuder till kidnappningar, inbrott, rån, våldtäkt med mera.

Samma sak med utländsk hemhjälp.

Nu tror jag iofs inte att det är väktare som sitter och kollar på kameror. Verisure har anställda som bara jobbar på någon kundtjänst och sen larmar de väktarna vid behov
Citera
2022-04-01, 08:02
Medlem
Dags att säga upp sitt abonnemang alltså.
Någon som har tips på trådlösa strömbrytare i stil med deras "smart plug"?
Får mer än gärna ingå i ett system där det även finns rörelsedetektorer och magnetkontakter (?) att sätta vid entréerna.
Citera
2022-04-01, 08:17
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Vilket skitföretag det där Verisure är! Usch!
Förstår inte heller riktigt vitsen med att ha kameror inne i huset, om man inte möjligen bor i något väldigt stort pent-house med oändligt många rum. I anslutning till ytterdörrar, och möjligen altandörrar, kan jag helt köpa, men inte annars i en vanlig villa. Speciellt inte i anslutning till badrum eller sovrum, det skulle jag aldrig ha!

Nja... jag hade larm hos dem innan. De hävdade att det inte var några problem med mina djur. Men det var det. Mängder av falsklarm blev det och mängder av justeringar av både plats och känslighet på mojängerna som övervakade. Då uppgraderade de vårt larm till ett med kamera för att kunna se vad som utlöste larmen. Och det var "den där djävla bengal katten".

Vi valde sen bort larm då vi märkte att varje gång ett företag varit och prånglat ut larm i närheten så blev det inbrott. Dessutom drabbades även de som hade larm. Dock ingen av oss som hade hundar.
Citera
2022-04-01, 08:46
Medlem
Historier från fd. anställda som troligtvis fått en slant för besväret ger jag inte mycket för.

Och som andra i tråden redan varit inne på det finns säkert fler anledningar till publiceringarna än det "journalistiska nyhetsvärdet".
Citera
2022-04-01, 09:25
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Nja... jag hade larm hos dem innan. De hävdade att det inte var några problem med mina djur. Men det var det. Mängder av falsklarm blev det och mängder av justeringar av både plats och känslighet på mojängerna som övervakade. Då uppgraderade de vårt larm till ett med kamera för att kunna se vad som utlöste larmen. Och det var "den där djävla bengal katten".

Vi valde sen bort larm då vi märkte att varje gång ett företag varit och prånglat ut larm i närheten så blev det inbrott. Dessutom drabbades även de som hade larm. Dock ingen av oss som hade hundar.

Orka koppla upp systemet mot Verisure, de kan ju ändå inget göra? Ett inbrott är över på 10 minuter och hit hinner ingen polis på 10 minuter även om de försöker, det kan jag lova.

Verisure använder Arlo-kameror om jag inte minns fel. Vi har sådana utomhus, och de fungerar relativt bra som utomhuskameror men kan inte säga att dessa är speciellt avancerade.

Inomhus har vi kameror av annat märke som kan både göra ansiktsigenkänning och ställas in på att "tracka" människor eller husdjur. Den kameran har nog aldrig misslyckas med att skilja på en hund och en människa. Dessa är mycket mer avancerade och även mycket billigare (men inte IP-klassade). Superbra för att hålla koll på hund, robotdamsugare eller småbarn som är hemma när man själv är borta en stund.

Om larmet går så kommer grannen över och kontrollerar. Litar mer på grannen än på Verisure.
Citera
2022-04-01, 09:26
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Orka koppla upp systemet mot Verisure, de kan ju ändå inget göra? Ett inbrott är över på 10 minuter och hit hinner ingen polis på 10 minuter även om de försöker, det kan jag lova.

Verisure använder Arlo-kameror om jag inte minns fel. Vi har sådana utomhus, och det fungerar relativt bra som utomhuskameror men kan inte säga att dessa är speciellt avancerade.

Inomhus har vi kameror av annat märke som kan både göra ansiktsigenkänning och ställas in på att "tracka" människor eller husdjur. Den kameran har nog aldrig misslyckas med att skilja på en hund och en människa. Dessa är mycket mer avancerade och även mycket billigare (men inte IP-klassade). Superbra för att hålla koll på hund, robotdamsugare eller småbarn som är hemma när man själv är borta en stund.

Om larmet går så kommer grannen över och kontrollerar. Litar mer på grannen än på Verisure.

Ja precis så.
Citera
2022-04-01, 09:49
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeo
Undrar om polisen också har tillgång till detta, just när man trodde att det frivilliga övervakningssamhället i form av vad alla lägger ut på FB, insta osv så tar folk in kameror i sina egna hem
Håller med. Jag har alltid skakat på huvudet åt folk som använder sig av liknande övervakningssystem.
Citera
2022-04-01, 09:50
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emellie
https://www.byggahus.se/verisures-anstallda-spred-nakenbilder-pa-kunder

Lägger in en länk som inte är expressen eller aftonbladet, så slipper folk googla efter en källa.

Vet inte hur det fungerar i detalj, men de har alltså kameror inne i klienters hus? Hur många kan det vara, några väl strategiskt utvalda eller fler? I sovrummet?

De lär ju inte få några nya kunder efter det här iaf.
Jag har bekant som betalar ganska mycket pengar för att själva bli övervakade dygnet runt. Dom har flera kameror utspridda i huset. Sjukt.
Citera
2022-04-01, 11:21
Medlem
Det är därför man skaffat linsskydd till mobilkameran. Finns sånt man kan dra åt sidan på nätet.
Citera
2022-04-01, 11:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mensverket
Inte oväntat eller nytt fenomen.
Finns ju sajter man kan kolla kameror i bara man vet tillverkaren osv.

Inget nytt fenomen i USA.
https://abcnews.go.com/GMA/News/video/terrifying-video-familys-hacked-ring-camera-system-67704081
Citera
2022-04-01, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VidrigaSvenskar
Som jag alltid har misstänkt så har det nu avslöjats att Verisure tittar på sina kunder och skrattar åt dom.

Anställda ropar på varandra så fort dom ser en halvnaken eller helnaken person för att titta på kunden som är helt omedveten om det hela. Bilder/skärmdumpar/filmer tas, skickas och sprids till andra anställda alltmedan kunder som betalar deras löner förväntar sig professionalism, sekretess och säkerhet men istället förnedras av de anställda på företaget.

Hur creepy är det inte att ha folk som tittar/stirrar på en genom en kamera när man rör sig i sitt eget hem, påklädd eller ej. Detta är ofredande och sexuellt ofredande om något. Bilderna sprids sedan i olika forum, jag blir inte förvånad om dom anställda har privata rum på Reddit, Facebook, Discord och andra ställen där bilder på kunder sprids.

Tacka moderaterna och FRA för all övervakning !!
Citera
2022-04-01, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran

Verisure använder Arlo-kameror om jag inte minns fel. Vi har sådana utomhus, och de fungerar relativt bra som utomhuskameror men kan inte säga att dessa är speciellt avancerade.

Helt sinnessjukt att Sverige blivit så eländigt och osäkert att människor känner sig nödgade att låsa in sig på sånt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in