2022-03-31, 22:13
Medlem
Man märker att Zelensky är en komiker när han trollar nazisterna kvar i Mariupol.

Nazisterna : "Vi måste räddas, vi har inte en chans! Ifall vi inte räddas kommer fallet av Mariupol vara den största skammen i Ukrainas 30 åriga historia!"

Zelensky : "Soldaterna i Mariupol dör som tappra hjältar för att fördröja fienden"

Nazisterna : "Hjjjääääälllppppp"
Citera
2022-03-31, 22:15
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja det är mer som ett skalskydd.

Längst ner finns den s.k. elefantfoten: https://en.wikipedia.org/wiki/Elephant%27s_Foot_(Chernobyl)

Och där blir man självlysande?
Citera
2022-03-31, 22:18
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Ska handla om att amerikanska medborgare riskerar att bli arresterade för att… de är från USA.

Ja de blir helt enkelt kidnappade både i Ryssland och av ryssen ockuperade områden i Ukraina.

Citat:
The State Department has explained why #US citizens should immediately leave #Russia and #Ukraine. According to #Washington, in recent weeks Russian security forces have been identifying and detaining US citizens both in Russia and in areas of Ukraine under their control.
Citera
2022-03-31, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Och där blir man självlysande?
Det tror jag inte men strålningen är därnere så kraftig att man inte kan vistas speciellt länge, utan att få allvarliga strålskador. Inte ens med skyddsutrustning.

Fotografierna därifrån är förvrängda på grund av den starka strålningen, dessutom.
Citera
2022-03-31, 22:20
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reptileking
Det vet jag inte exakt men i området. Radioactive wolves of Chernobyl. Intressant, finns på Youtube.

Ja runt Tjernobyl i den ”förbjudna zonen” finns ett rikt djurliv, jag har varit där och man kan vistas ganska fritt på de flesta ställen, tex vara helt nära sarkofagen utan problem. Men just Red Forest är ett område nära reaktorn som låg precis i vindriktningen. Träden där dog av den höga strålningsnivån och det är normalt sett ett ställe där ingen ska vistas och jag tvivlar på att biologer arbetar där men jag kan såklart ha fel. Det anses vara tex vara ett av jordens mest förorenade områden. Det är alltså där igenom ryssarna enligt uppgift körde med sina bandvagnar och tanks med larvfötter och rörde upp jord och damm samt grävde skyttegravar.
Citera
2022-03-31, 22:24
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Ja runt Tjernobyl i den ”förbjudna zonen” finns ett rikt djurliv, jag har varit där och man kan vistas ganska fritt på de flesta ställen, tex vara helt nära sarkofagen utan problem. Men just Red Forest är ett område nära reaktorn som låg precis i vindriktningen. Träden där dog av den höga strålningsnivån och det är normalt sett ett ställe där ingen ska vistas och jag tvivlar på att biologer arbetar där men jag kan såklart ha fel. Det anses vara tex vara ett av jordens mest förorenade områden. Det är alltså där igenom ryssarna enligt uppgift körde med sina bandvagnar och tanks med larvfötter och rörde upp jord och damm samt grävde skyttegravar.

Ok, du vet mer än jag. Däremot har jag grävt många ståvärn och är det nåt som är allmänt nedsmutsande och ger en jord i näsa mun och lungor så är det just det. Att göra nära Tjernobyl lär vara dåligt😀
Senast redigerad av reptileking 2022-03-31 kl. 22:28.
Citera
2022-03-31, 22:25
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det finns säkert biologer som är intresserade av det området eftersom det blir så mycket mutationer. Det är också väldigt intressant att se vad strålning har för effekt på levande varelser.

Som sagt, det är stor skillnad på just Red Forest som är ett 10km2 stort skogsparti och på övriga området kring Tjernobyl. Just där tror jag igen vill vara… det är en no go-zon som man inte får besöka och OM biologer vistas där har de skyddskläder och ser till att inte röra upp jord och damm i onödan.
Citera
2022-03-31, 22:26
Medlem
Sgt.Blands avatar
Röda Armén har nu lämnat kärnkraftverket i Chernobyl. Fick de nog av radioaktiviteten tro? Vilket stort fiasko denna SMO har varit hittills för Röda Armén. Nu väntar man bara på finalen också.

https://twitter.com/antiputler_news/status/1509613694107684867
Citera
2022-03-31, 22:28
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Så, någon som lyckats rota fram nått nytt från från fronten? Insåg att jag själv gått bet uppgiften när jag helt plötsligt istället befann mig i en tråd med rubriken "Bögar. Hur känns det i arslet när ni blir kåta?".

Det har kommit många rapporter där Ukraina har befriat byar.

Man får väl tolka det som att de flesta ryska förband nu bara kan försvara sig och är tvungna att falla tillbaka till positioner där det kan fungera.

För tillfället kommer det inte heller några uppgifter om ryska genombrott vid Izjum eller väster om Donetsk, så kriget kan komma att vara länge.
Citera
2022-03-31, 22:30
Medlem
BREAKING!!!!!!

Enligt sajten "Breaking News USA" meddelar ukrainska försvarsdepartementet att ukrainska styrkor har återerövrat Vyshgorod i Kyiv oblast.
Citera
2022-03-31, 22:30
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Cheryl Rofer menar att stråldosen i området är 10μSv/t, och då tar det 57 år att utveckla skador så svåra att de leder till trolig död.

Så gissningsvis kräks man inte efter två veckor. Om nu 10μSv/t är korrekt.
Det finns naturligtvis olika strålzoner i området och om du går in i vissa källare osv dör du tämligen omgående och jorden i röda skogen är ett av dem.
Citera
2022-03-31, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Så, någon som lyckats rota fram nått nytt från från fronten? Insåg att jag själv gått bet uppgiften när jag helt plötsligt istället befann mig i en tråd med rubriken "Bögar. Hur känns det i arslet när ni blir kåta?".

Ukrainas armé har återerövrat Vyshgorod i Kyiv oblast. Allt enligt "Breaking News USA" som refererar till ukrainska militära källor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in