Citat:
Ursprungligen postat av
fluffypuffy
Det här bekräftar ju bara vad jag alltid tänkt när jag sett dina trådar, att det är ett långtgående prank du håller på med.
Inte faan kör du 20 mil i stöten, för att sedan stanna stup i kvarten för att ladda en natt. Då kan du ju dessutom lägga till hotellkostnaderna på driften på vägen då det tar minst en vecka att bara ta sig ner till Belgien under rådande förutsättningar. Eller sover du i Zoen? Kallt och trångt kan jag tänka mig.
Jag tror en elcykel är bättre för dig. Du kommer fortare till Paris och får dessutom motion på vägen!
Det tar två dagar till Belgien, en övernattning, 500 kr.
Jag har kört till Frankfurt flera gånger med både mercan och renaulten, det tar lika lång tid, två dagar.
Det är 100 mil dit, jag kör inte 100 mil på en dag med mercan heller, jag måste övernatta med båda bilarna.
Skillnaden är att jag ankommer till frankfurt dag två, 4 timmar tidigare med mercan jämfört med min ZOE.
Större skillnad än så är det inte tidsmässigt.
Skillnaden i kosnader är dock större, med mercan kostar det nästan 2.000 kr i diesel fram och tillbaka, men ZOE blir laddkostnaden ca 500 kr.
1.500 kr billigare alltså, och samma antal hotellövernattningar.
När jag kör längre, som till Paris, blir skillnaden ännu större, till elbilens fördel.