2022-03-31, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Jag antar att du har garanti kvar på batteriet så det täcker 10 000 mil till?
Den garantin har nog upphört redan för ett bra tag sedan!
Citera
2022-03-31, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
investering är väl ämnat för att nått skall gå upp i värde..

Nej, en investering är tänkt att generera pengar utan att behöva avyttras alternativt undvika en alternativkostnad. Köp för värdeuppgång är en spekulation.

On topic, sälj bilen.
Citera
2022-03-31, 21:07
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jo, motorn blev bytt vid 10.000 mil, men det gick på nybilsgarantin, så det kostade mig inget.

Visst, bilen har rullat 20.000 mil nu, men jag tänker att om jag nu investerar i en ny motor och tillhörande delar (ny olja i lådan etc) nu så har jag en bil som är tekniskt top notch, detta då jag redan helrenoverat växellådan för ett kort tag sedan.

Jag har alltså redan investerat en hel del i bilen, och bilen är i väldigt fint skick!

Vad den är värd när den rullat 30.000 mil kan väl kvitta, vid det laget har bilen "gjort sitt jobb" så att säga.

Med ny motor bör bilen vara värd mellan 80-90.000 kr.

Bilen i sig är ju väldigt trivsam att köra, så jag har inget direkt sug att vilja köpa en ny bil, jag tycker denna bilen har mer att ge så att säga.

Märker du inte vad du skriver du bytte motor vid 10.000 km nu vid 20.000 motorn slut igen, plus alla andra fel på en av historiens sämst byggda bilar. Skrota skiten då kommer att få lägga lika mycket som du lagt om du kör ex 10.000 km till
Citera
2022-03-31, 21:08
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Med ny motor och nyrenoverad växellåda blir ju bilen i princip som ny igen, så visst måste det löna sig.
Det är ju ingen gammal bil, den är årsmodell 2018.
Fast dina förra motorer och växellåda höll ju inte så många år så risken är ju mycket stor att du när som helst måste byta låda igen och inom några år är det dags för ny motor igen.
Inte så kul att få växellådsras i Tyskland när du är på väg till ett jobb.
Citera
2022-03-31, 21:09
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Det här bekräftar ju bara vad jag alltid tänkt när jag sett dina trådar, att det är ett långtgående prank du håller på med.
Inte faan kör du 20 mil i stöten, för att sedan stanna stup i kvarten för att ladda en natt. Då kan du ju dessutom lägga till hotellkostnaderna på driften på vägen då det tar minst en vecka att bara ta sig ner till Belgien under rådande förutsättningar. Eller sover du i Zoen? Kallt och trångt kan jag tänka mig.

Jag tror en elcykel är bättre för dig. Du kommer fortare till Paris och får dessutom motion på vägen!

Det tar två dagar till Belgien, en övernattning, 500 kr.

Jag har kört till Frankfurt flera gånger med både mercan och renaulten, det tar lika lång tid, två dagar.
Det är 100 mil dit, jag kör inte 100 mil på en dag med mercan heller, jag måste övernatta med båda bilarna.
Skillnaden är att jag ankommer till frankfurt dag två, 4 timmar tidigare med mercan jämfört med min ZOE.
Större skillnad än så är det inte tidsmässigt.

Skillnaden i kosnader är dock större, med mercan kostar det nästan 2.000 kr i diesel fram och tillbaka, men ZOE blir laddkostnaden ca 500 kr.

1.500 kr billigare alltså, och samma antal hotellövernattningar.

När jag kör längre, som till Paris, blir skillnaden ännu större, till elbilens fördel.
Citera
2022-03-31, 21:09
Medlem
Citat:
Med ny motor och nyrenoverad växellåda blir ju bilen i princip som ny igen, så visst måste det löna sig.
Det är ju ingen gammal bil, den är årsmodell 2018.

Nej det blir den inte. Jag orkar inte redovisa varför men nä. Glöm det.
Citera
2022-03-31, 21:10
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Skulle inte du till Schweiz och koka kaffe i bilen på autobahn? Otroligt trött på dina inlägg, kan du sluta tramsa om din Zoe? Det är
En skitbil och du är efterbliven som äger den.

Jag ska köra till Schweiz om tre veckor ja.
Citera
2022-03-31, 21:12
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt

Moderna taxidieslar som går konstant brukar hålla sådär 50K mil utan motorbyte vad jag har läst förut och här kommer du alltså med en ZOE vars elektriska motor gått sönder efter ynka 10K mil två gånger vid konstant användning i 4 år?! Det är ju ett så otroligt underbetyg att jag hade gjort mig av med aset omgående

OK om motorn hade dött efter 10K mil och säg 30 år då batteriet slits med tiden. Men under konstant drift i 4 år ska det bara inte hända.

Den första motorn fick jag på garanti, det kostade mig inget alltså.
Citera
2022-03-31, 21:15
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det är ungefär som du kör en Smart Fortwo. De behöver motorbyte ungefär vid 10000 till 15000 mil. Det kostar ca 15 000 kr, sedan körs dessa väldigt ekonomiskt.

Jag vet inte hur du får ekonomin att försvara ditt motorbyte. Enligt mig ska du lägga 52 000 kr på att byta en motor. Då du verkar vilja köra Zoen. (Vad dyr månadskostnad du verkar ha, jag tror ej det är ekonomiskt försvarbart bara).

Är du en elbilsfantast så är du ju det.

Jag kan inte köra billigare.

Räkna själv på det.
Vad tror du diesel/bensinkostnaden inkl servicekostnader blir om man kör 5-5.500 mil om året?

Jag laddar hemma till låg milkostnad.

Endast med en annan elbil kan jag ha samma låga driftskostnad.
Citera
2022-03-31, 21:15
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Den första motorn fick jag på garanti, det kostade mig inget alltså.
Nej men det säger en hel del om kvaliten på en av dom absolut sämst byggda bilen, Två motorer på 20000 mil plus alla andra trådar du skrivit om din fantastiska ZOE. Men behåll den du och lägg 52000:- du kommer att behöva lägga minst lika mycket närmsta 2 åren igen
Citera
2022-03-31, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Nej, en investering är tänkt att generera pengar utan att behöva avyttras alternativt undvika en alternativkostnad. Köp för värdeuppgång är en spekulation.

On topic, sälj bilen.
så köpa hus är ingen investering då.
Citera
2022-03-31, 21:20
Medlem
Offices avatar
Helt ärligt så börjar jag tro att BAB7 trollar, dels så vidhåller han att bilen är perfekt fast den uppenbarligen är mycket dåligt konstruerad, dels börjar det nästan bli svårt att tro på att en bil verkligen kan vara så dålig som den här Zoe:n.

En elmotor som håller 10 000 mil? När det finns förbränningsmotorer med kolvar, vevstakar, vevaxel, kamaxlar, mängder av ventiler och remmar, tryckare, etc. etc. i all oändlighet som utan problem håller 50 000 mil.

Det känns ju helt bakvänt, en elmotor ska ju kunna snurra hur länge som helst liksom.

Vilken tur att garanti och sådant har stått för mycket av reparationerna, men tänk på att bilen lär inte krångla mindre i framtiden och då får du nog betala allt själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in