2022-03-31, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Tja, det kvittar om jag får 40.000 eller 60.000 kr för den så som den står nu med kass motor, jag får ändå ge 300.000 kr i mellan på en ny elbil, typ ZOE/VW ID.3.

Ja, motorn tjuter väldigt högt, motorlagerna lär ge upp inom kort, då rasar motorn på plats, då blir det bärgning och skit, så därför vill jag inte köra med den nu, den står kvar på verkstaden just nu.
Jag får köra med Mercedesen dessa dagarna.
Vilket innebär att antingen byter du in den för en (troligen) symbolisk summa eller åtgärdar det som behövs. Vid alternativ två så återstår den givna frågan om den verkligen skall få vara kvar ytterligare 10000 mil, kanske bättre att använda ett tag och sälja medan allt är i sin ordning.
Vad nästa bil kostar ska vi nog inte väga in, den har efter ett par år rätt så mycket kvar i värde, det har inte din nuvarande även om allt åtgärdas nu och efterhand som annat går sönder.
Citera
2022-03-31, 20:11
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Det kostar 52.000 kr att laga bilen.
Det kostar 300.000 kr att byta bil.

Jag tjänar alltså 250.000 kr på att byta motorn på min ZOE istället för att köpa en ny bil.

Bilen är ju fin annars, perfekt skick.

250.000 kronor kan jag göra andra roligare saker för, jag känner inget behov av att byta bil nu, bilen har förvisso rullat en del, men det är 20.000 motorvägsmil, och jag är den ende ägaren, och bilen är extremt välvårdad.
Det är dessutom en årsmodell 2018, dvs 3½ år gammal, så det är en ganska ny bil också.

En fyra år gammal bil behöver alltså motorbyte 2ggr efter 20.000 mil? Plus alla andra saker du kastat pengar på hittills.
Vad betalade du för bilen ny? 300k?
Med detta motorbytet plus alla andra saker du gjort rundar vi av vid 400k.
Låt säga att du säljer den direkt efter bytet och får 100k i fickan så har alltså den här kärran kostat dig dig 300.000 på fyra år. Det är runt 6500kr per månad! Lägg till det alla andra omkringkostnader som försäkring, el, skatt, däck osv och siffran stiger ännu högre.

Kan vi enas om att det är jävligt dyrt att köra Renault Zoe?

Köp en begagnad Porsche istället för samma månadspeng och njut en stund i livet istället för att fortsätta med det här tramset
Citera
2022-03-31, 20:12
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Kan du inte hitta en begagnad motor?

Jo, jag snackade med verstaden om detta, det finns från krockade bilar, men kanske med skadade lager.. vet man inte, och x-antal tusen mil har de redan rullat.
Hur länge håller en sådan motor?
Det är en chansning, som kan bli dyrare i längden.

Dessutom skulle mellanskillnaden bara vara 11.000 kr.
41.000 kr istället för 52.000 kr.

Då känns det bättre att investera 52.000 kr och få en fabriksny motor, tycker jag iaf.
Citera
2022-03-31, 20:13
Medlem
Citat:
Byta mot vad?

Det blir alltid mycket dyrare att byta bil än att behålla den man har.

Det kostar mig minst 300.000 kr att byta.

Reparationen kostar mig 52.000 kr.

Det är en avsevärd mellanskillnad, på minst 250.000 kr.

Dessutom har jag ingen lust att byta, jag trivs ju bilen, den går bara, jag tycker den är snygg, trivsam att köra och den är väldigt välvårdad och fin.

Därför vill jag gärna köra 10.000 mil till med den.
Det blir mer pengar, men om det verkligen blir dyrare vet du inte förrän det passerats 10000 mil om det skall gå att jämföra. Tror inte att allt håller denna sträcka på bilen även om du byter motor.
Citera
2022-03-31, 20:16
Medlem
Citat:
Jo, jag snackade med verstaden om detta, det finns från krockade bilar, men kanske med skadade lager.. vet man inte, och x-antal tusen mil har de redan rullat.
Hur länge håller en sådan motor?
Det är en chansning, som kan bli dyrare i längden.

Dessutom skulle mellanskillnaden bara vara 11.000 kr.
41.000 kr istället för 52.000 kr.

Då känns det bättre att investera 52.000 kr och få en fabriksny motor, tycker jag iaf.
Då skall du hitta en bil som hamnat på skroten tidigt, rullat kring 1000 mil eller så.
Citera
2022-03-31, 20:16
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
TS kör 6000 mil/år? Det är väldigt mycket. I en ZOE är det extremt.

Jag gör 4000 mil/år i en bekväm SUV men tycker att det sliter.

5-5.500 mil om året blir det väl.
Jag jobbar oregelbundna tider, och kör 12 mil fram och tillbaks till jobb.
Jag kör en hel del annars också.
Dessutom kör jag ofta utomlands, brukar bli flera hundra mil varje gång, flera gånger om året körjag nere i europa, frankrike, tyskland etc.
I höstas var jag i Paris, och om några veckor ska jag till tyskland, Schweiz och Frankrike igen.
Citera
2022-03-31, 20:17
Medlem
Citat:
Investera 52.000 kr i bilen - "fit" för 30.000 mil - en bra deal?

Min ZOE har rullat 20.000 mil, är i perfekt skick så väl optiskt som tekniskt, många delar är bytta på bilen.
Bla är växellådan renoverad, med nya lager etc, Parkeringsspärren och kugghjulen etc i växellådan är också nya.
Bromsarna är bytta, div. stag och länkarmar etc är också bytta.
Lack, inredning etc - top notch, som nytt!

Nu till kommande investeringar:
Bilen har idag varit på kontroll på verkstaden för ett missljud i motorn, det visade sig att motorn är kass, en ny motor måste alltså köpas och monteras.

Investeringen uppgår då till 52.000 kronor.
Jag får bytt följande:
- ny motor
- nya packningar till växellådan
- ny olja i växellådan.
- nya slangar till motorkylsystemet
- AC-systemet kontrollerat inkl ev påfyllning av gas.

Facit:
- Då växellådan redan är helrenoverad och jag investerar nu även i en ny motor med tillhörande delar, så är allt kring motor+växellåda bytt och nytt!

Ja, det är en dyr investering, men då är allt nytt och sen lär bilen vara "fit" för 30.000 mil.

Själv tycker jag det är en okej deal, trots allt.
Alternativet är att köpa en ny bil, då får jag ge 300.000 kr i mellanpris..

Bilen är ju fin och går bra annars, så resonerar jag om saken.

Diskutera.
Är 52.000 kr en okej summa att investera för att få bilen perfekt tekniskt skick?
Bilen bör ju då vara redo för de kommande 10.000 milen utan problem, då kommer den ha rullat 30.000 mil.
Vad är era tankar kring detta?

Att kalla det en investering är inte bara en aning skevt. Det är en kostnad. Och du frågar om kostnaden kommer löna sig. Svaret är givetvis nej. Du kommer aldrig få tillbaka pengarna men du kommer heller aldrig kunna sälja en trasig elbil till vettigt pris och vettig förlust. Så vill du förlora mycket eller mer?
Citera
2022-03-31, 20:21
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Du har fått många i tråden. Skaffa dig en ny driftsäker hybrid som du kan ladda när det passar.

Du förstår väl att det blir mycket dyrare än att behålla min ZOE..

ZOE rep-kostnad: 52.000 kr, billig i drift med sin eldrift.
Laddhybrid: inköpspris minst 350.000 kr, dyrare service och dyr tankning tillkommer, dessutom kort räckvidd på el.
Och sen värdeminskning på det..

Min ZOE har sin värdeminskning bakom sig, milkostnaden är låg, bilen är en ren elbil och laddkostnaden på en ZOE är väldigt låg med sin AC 22 laddning.
Citera
2022-03-31, 20:23
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Så du har bytt motor en gång redan efter 10k mil? Och nu vid 20k mil är det dags igen? Vilket då skulle innebära att efter 30k mil är det dags att byta både batteri och motor (igen). Låter som en extremt dyr bil att äga. 5,2:-/milen ENBART i motorslitage (!)

Första motorbytet gick på nybilsgarantin, så det kostade mig inte en krona.
Detta är första motorn som jag själv får betala.
Citera
2022-03-31, 20:24
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
5-5.500 mil om året blir det väl.
Jag jobbar oregelbundna tider, och kör 12 mil fram och tillbaks till jobb.
Jag kör en hel del annars också.
Dessutom kör jag ofta utomlands, brukar bli flera hundra mil varje gång, flera gånger om året körjag nere i europa, frankrike, tyskland etc.
I höstas var jag i Paris, och om några veckor ska jag till tyskland, Schweiz och Frankrike igen.

Det här bekräftar ju bara vad jag alltid tänkt när jag sett dina trådar, att det är ett långtgående prank du håller på med.
Inte faan kör du 20 mil i stöten, för att sedan stanna stup i kvarten för att ladda en natt. Då kan du ju dessutom lägga till hotellkostnaderna på driften på vägen då det tar minst en vecka att bara ta sig ner till Belgien under rådande förutsättningar. Eller sover du i Zoen? Kallt och trångt kan jag tänka mig.

Jag tror en elcykel är bättre för dig. Du kommer fortare till Paris och får dessutom motion på vägen!
Citera
2022-03-31, 20:24
Medlem
solstrålars avatar
Citat:

Min ZOE har rullat 20.000 mil, är i perfekt skick så väl optiskt som tekniskt, många delar är bytta på bilen.
Bla är växellådan renoverad, med nya lager etc, Parkeringsspärren och kugghjulen etc i växellådan är också nya.

Bilen har idag varit på kontroll på verkstaden för ett missljud i motorn, det visade sig att motorn är kass, en ny motor måste alltså köpas och monteras.

Jag får bytt följande:
- ny motor
- ny olja i växellådan.

Facit:
- Då växellådan redan är helrenoverad och jag investerar nu även i en ny motor med tillhörande delar, så är allt kring motor+växellåda bytt och nytt!

Ja, det är en dyr investering, men då är allt nytt och sen lär bilen vara "fit" för 30.000 mil.

Diskutera.
Är 52.000 kr en okej summa att investera för att få bilen perfekt tekniskt skick?
Bilen bör ju då vara redo för de kommande 10.000 milen utan problem, då kommer den ha rullat 30.000 mil.

Skulle inte du till Schweiz och koka kaffe i bilen på autobahn? Otroligt trött på dina inlägg, kan du sluta tramsa om din Zoe? Det är
En skitbil och du är efterbliven som äger den.
Citera
2022-03-31, 20:26
Medlem
Mullrets avatar
Citat:

Jag får bytt följande:
- ny motor
- ny olja i växellådan.

Facit:

Diskutera.

Då ZOE är guds gåva till bilvärlden så gör du alldeles rätt. Egentligen härstammar väl uttrycket TINA från marknadsavdelningen på Renault? There is no alternative?

Om nu resten lär hålla 30k mil till så har du nog lite tur. Batteri, dämpare och elektronik. Men, lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in