2022-03-31, 19:35
Medlem
Som jag alltid har misstänkt så har det nu avslöjats att Verisure tittar på sina kunder och skrattar åt dom.

Anställda ropar på varandra så fort dom ser en halvnaken eller helnaken person för att titta på kunden som är helt omedveten om det hela. Bilder/skärmdumpar/filmer tas, skickas och sprids till andra anställda alltmedan kunder som betalar deras löner förväntar sig professionalism, sekretess och säkerhet men istället förnedras av de anställda på företaget.

Hur creepy är det inte att ha folk som tittar/stirrar på en genom en kamera när man rör sig i sitt eget hem, påklädd eller ej. Detta är ofredande och sexuellt ofredande om något. Bilderna sprids sedan i olika forum, jag blir inte förvånad om dom anställda har privata rum på Reddit, Facebook, Discord och andra ställen där bilder på kunder sprids.

Senast redigerad av VidrigaSvenskar 2022-03-31 kl. 19:43.
Citera
2022-03-31, 19:52
Medlem
Googlat och bekräftat. Men inte blir man förvånad. Att folk är så korkade att dom släpper in kameror i huset.
Citera
2022-03-31, 20:10
Bannlyst
Undrar om polisen också har tillgång till detta, just när man trodde att det frivilliga övervakningssamhället i form av vad alla lägger ut på FB, insta osv så tar folk in kameror i sina egna hem
Citera
2022-03-31, 20:10
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VidrigaSvenskar
Hur creepy är det inte att ha folk som tittar/stirrar på en genom en kamera när man rör sig i sitt eget hem, påklädd eller ej.

Det är väl inte ett dugg mera creepy än att anställda på Apple och Google, samt på amerikanska trebokstavsmyndigheter iakttar och skrattar åt allt vi säger och gör.

Tumregeln som gäller för att avgöra som detta sker eller inte är om det är tekniskt möjligt. I så fall sker det.
Citera
2022-03-31, 20:14
Medlem
Emellies avatar
https://www.byggahus.se/verisures-anstallda-spred-nakenbilder-pa-kunder

Lägger in en länk som inte är expressen eller aftonbladet, så slipper folk googla efter en källa.

Vet inte hur det fungerar i detalj, men de har alltså kameror inne i klienters hus? Hur många kan det vara, några väl strategiskt utvalda eller fler? I sovrummet?

De lär ju inte få några nya kunder efter det här iaf.
Citera
2022-03-31, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Det är väl inte ett dugg mera creepy än att anställda på Apple och Google, samt på amerikanska trebokstavsmyndigheter iakttar och skrattar åt allt vi säger och gör.

Tumregeln som gäller för att avgöra som detta sker eller inte är om det är tekniskt möjligt. I så fall sker det.

Precis, lagar och regler styr inte det är människans nyfikenhet/ondska
Citera
2022-03-31, 20:23
Medlem
AquaBears avatar
Fy fan! Tänkt tanken själv när jag gick förbi naken... Vi hade dock inga i sovrummet men badrummet låg bredvid köket där det fanns en kamera och sovrummet på andra våningen
Citera
2022-03-31, 20:27
Medlem
Kamerorna är dock bara aktiva när larmet är utlöst, så det är ju inte så att någon blir bevakad utan att veta om det. Nästan en icke-nyhet.
Citera
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emellie
https://www.byggahus.se/verisures-anstallda-spred-nakenbilder-pa-kunder

Lägger in en länk som inte är expressen eller aftonbladet, så slipper folk googla efter en källa.

Vet inte hur det fungerar i detalj, men de har alltså kameror inne i klienters hus? Hur många kan det vara, några väl strategiskt utvalda eller fler? I sovrummet?

De lär ju inte få några nya kunder efter det här iaf.
Har en släkting boendes i mitten av en radhuslänga som har larm inklusive kameror. Denna släkting har två kameror uppe och två på bottenvåningen och jag misstänker att avgiften varierar beroende på hur mycket utrustning man har.
Har aldrig begripit mig på det där med hemlarm.
Citera
Medlem
AquaBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldAndWise
Kamerorna är dock bara aktiva när larmet är utlöst, så det är ju inte så att någon blir bevakad utan att veta om det. Nästan en icke-nyhet.

Tror vi kunde välja att ha våra aktiva oavsett
Citera
2022-03-31, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldAndWise

Och du tror inte man kan aktivera dom manuellt?
Citera
2022-03-31, 20:29
Avslutad
Vem fan installerar kameror i hela sitt hus? Vem behöver det? Illusionen av säkerhet får aldrig trumfa integriteten.

Med det sagt hade jag själv givetvis pekat och skrattat och ropat på kollegorna om jag jobbat på en firma som övervakar folks hus och jag hade fått syn på en fet gubbe som kör sig i röven med en dildo. Det är sånt man gör. Vi är alla bara människor och i mänskligheten ingår att skratta åt pervon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in