2022-03-31, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Sommardäck är ju egentligen för hårda om det är under 4-5 plus. Har kvar mina (dubbfria) vinterdäck här i Skåne. Byter efter påsk.

Jo det är sant! Brukar alltid byta runt 25:e mars så man kan spara lite på dubben och huvudvärken att köra runt med dubb.. ska dock snöa och -3 nästa vecka på natten. Känns osannolikt för april att snö lägger sig, isf är jag körd.
Citera
2022-03-31, 18:57
Medlem
Jag tycker verkligen inte om att köra dubbdäck på asfalt.

Jag byte inte till Vinterdäck i år då det sammanlagt nog bara "Är snö" i två veckor sammanlagt här i Göteborg plus att man vräker ut ett ton salt per kvadratmeter.
Folk borde lära sig att köra bil i stället.

Tycker man helt borde sluta med det förbannade saltet och sätta folk på halkbanan med ett stenhårt slutprov som man måste klara av annars hålls kortet tills man klarar av halkköringsprovet.

Kanske tre dagar tog jag buss i stället då jag tyckte mig se att det nog är lite halt på vägen.
Citera
2022-03-31, 18:58
Medlem
Hazizas avatar
Byter någon gång i slutet av nästa vecka!
Citera
2022-04-01, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Jag tycker verkligen inte om att köra dubbdäck på asfalt.

Jag byte inte till Vinterdäck i år då det sammanlagt nog bara "Är snö" i två veckor sammanlagt här i Göteborg plus att man vräker ut ett ton salt per kvadratmeter.
Folk borde lära sig att köra bil i stället.

Tycker man helt borde sluta med det förbannade saltet och sätta folk på halkbanan med ett stenhårt slutprov som man måste klara av annars hålls kortet tills man klarar av halkköringsprovet.

Kanske tre dagar tog jag buss i stället då jag tyckte mig se att det nog är lite halt på vägen.

Men varför envisas man med att köpa dubbdäck om man inte klarar tanken på att använda dem på asfalt? Eller trodde du vi har is/snö hela vinterhalvåret?
Förbjud dubbdäck söder om kalix, så slipper vi nötter som åker sladdar runt med sommardäck på vintern.
Citera
2022-04-01, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Men varför envisas man med att köpa dubbdäck om man inte klarar tanken på att använda dem på asfalt? Eller trodde du vi har is/snö hela vinterhalvåret?
Förbjud dubbdäck söder om kalix, så slipper vi nötter som åker sladdar runt med sommardäck på vintern.

Har aldrig köpt dubbdäck till någon bil jag ägt, nästa år blir det första året jag köper vinterdäck till min bil dubbfria såklart!
Citera
2022-04-01, 18:20
Medlem
Tja, gränsen för dubbdäck går vid 15 april så det blir väl att byta dem runt där någonstans även om man mycket väl kan köra runt med sommarhjulen på redan nu.
Citera
2022-04-01, 21:01
Medlem
men vafan nu ska det bli snö i skåne hela nästa vecka och slask på dagen?

kör man tidigt är det ju självklart vintersulor på
Citera
2022-04-01, 21:02
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123ADHD
Känns förjävligt att åka med dubb som det ser ut nu, fin asfalt och +grader på dagen, är det för tidigt att byta?

när byter ni?

MVH

Maj månad.
Citera
2022-04-01, 21:14
Medlem
Skåne har nog redan bytt. Norrland väntar nog till Maj/Juni skulle jag tro!

Ett bra tecken brukar vara när de sopar gatorna från grus. Beror ju lite på var och hur man kör också förstås.
Eller när alla tältar dyker upp runt köpcentrum med "VI BUTAR DÄCK 100:-" medan du handlar, ezpz.
Citera
2022-04-01, 21:31
Medlem
VoktorDodkas avatar
Kanske dum fråga men jag måste ställa den; får man inte ha sommardäck fr o m idag? På polisens sida; https://polisen.se/aktuellt/polisens-nyheter/?requestId=0&lpfm.loc=G%C3%A4vle så står en notis om att klockan 8.02 i morse fick en bilist en ordningsbot för att ha kört på sommardäck när han körde på en cyklist.
Citera
2022-04-01, 21:49
Medlem
MasterBobs avatar
Jag skiftar i början på nästa vecka. Kombinerar det med en service också.
Citera
2022-04-01, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Kanske dum fråga men jag måste ställa den; får man inte ha sommardäck fr o m idag? På polisens sida; https://polisen.se/aktuellt/polisens-nyheter/?requestId=0&lpfm.loc=G%C3%A4vle så står en notis om att klockan 8.02 i morse fick en bilist en ordningsbot för att ha kört på sommardäck när han körde på en cyklist.

Du får ha sommardäck året runt om det inte råder vinterväglag när du kör. Personen som fick böter körde nog sannolikt på någon med sommardäck i vinterväglag. Det får man inte.

Det är alltså väglaget som styr, inte några datum.

Eftersom det är lite jobbigt att byta däck varje morgon så brukar de flesta vänta med att sätta på sommardäcken tills det är nästan säkert att inte kommer att råda vinterväglag något mer förren till hösten.

On topic: Jag har redan tagit av snökedjorna från traktorn. Byter nog till sommarhjul på bilen om ca 2 veckor när nuvarande köldknäpp är över.
Senast redigerad av GrayPagan 2022-04-01 kl. 21:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in