2022-03-31, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Rubeln tillbaka på samma nivåer som innan sanktionerna (och den kommer fortsätta stiga).

Nu ska alla "ovänliga länder" (Sverige inkluderat) betala för gas i Rubel (olja, metaller m.m väntas också ingå) och de som inte vill betala i Rubel får ingen gas.

Ett genialiskt drag att ta betalt för gasen i rubel. Från länder som är fientligt inställda till dem.
Citera
2022-03-31, 17:38
Medlem
-HoneyBadger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Vad bra att du är ung och inte köper propagandan. Du har stenkoll och hämtar objektiv information från var?
dagens globala och snabba mediasamhälle?
Där hämtar du information?
Är det instagram med Jesper söder i spetsen du förlitar dig på?

När en stridande part i kriget deklarerar något, och den andra parten verifierar det, då tror jag på det.

Annars är det propaganda från båda håll. Du är väldigt naiv om du tror att du är immun mot propaganda och desinformation.
Det är just en person som du själv, som är lättast att manipulera för du är så väldigt säker på att din information är sann.

Jag hämtar min information här och där och överallt, tyvärr har Terrorregimen i Ryssland diskvalificerat sig gällande nyheter efter dom helt är emot det fria ordet och fängslar och förgiftar människor och stänger ner fria media som inte meddelar vad som dikteras från Tyrannen.
Eller också slutar de frivilligt efter som de inte står ut ned att vara förljugna för att slippa att straffas.
Dessutom blockas utländska plattformar där gemene Ryss kan hämta information och själva göra sin röst hörd.
Om du i en krigssituation endast kan ta uppgifter som sanna om bägge sidor verifierat vad som påståtts är du en större idiot än vad jag befarade, Hitler erkände aldrig folkmord på Judar innan han som den fega hund han var begick självmord, då anser du det fortfarande inte hänt alltså?

Manipuleratören här är Du och dvärgjäveln som sitter i kreml.
Citera
2022-03-31, 18:21
Medlem
Biomasss avatar
Självklart sprids propaganda från båda hållen. Det vore väl märkvärdigt om så ej var fallet.

Man ska dock icke dra för höga växlar av att Ryssland ännu inte erövrat Ukraina. Tittar man historiskt hur det sett ut vid tidigare krig (senast -99 i Tjetjenien t.ex.) så kan man se att de ofta nöter ner motståndet helt och hållet över en lång tid och sen sätter in en nickedocka som stödjer Putin för att trycka ner moralen ytterligare.
Citera
2022-03-31, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Ett genialiskt drag att ta betalt för gasen i rubel. Från länder som är fientligt inställda till dem.

100%

Petrodollarn är död och västs befolkning kommer få ta konsekvenserna för deras politikers/mediers hets och f.f.a val och beslut dessa förrädare tog över folkens huvuden.

https://www.friatider.se/83-procent-av-ryssarna-stoder-putin

83 procent av ryssarna stöder Putin

UTRIKES. Stödet för Vladimir Putin har ökat kraftigt bland ryssarna efter invasionen av Ukraina, visar nya opinionssiffror från det oberoende ryska forskningsinstitutet Levada Center.

Grattis svennebananer, NI kommer betala så att Ryssar kan köpa plast från Kina medans ni ransoneras bränsle och mat 😎
Citera
2022-03-31, 18:53
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
100%

Petrodollarn är död och västs befolkning kommer få ta konsekvenserna för deras politikers/mediers hets och f.f.a val och beslut dessa förrädare tog över folkens huvuden.

https://www.friatider.se/83-procent-av-ryssarna-stoder-putin

83 procent av ryssarna stöder Putin

UTRIKES. Stödet för Vladimir Putin har ökat kraftigt bland ryssarna efter invasionen av Ukraina, visar nya opinionssiffror från det oberoende ryska forskningsinstitutet Levada Center.

Grattis svennebananer, NI kommer betala så att Ryssar kan köpa plast från Kina medans ni ransoneras bränsle och mat 😎

Bara 83%???
Dåligt, Stalin hade 102%-igt stöd.
Putler får faktiskt skärpa sig!!
Citera
2022-03-31, 20:30
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ok, så om Ryssland hade blivit en naziststat så hade det varit bättre för folket i Stalingrad. Är det så man ska tolka ditt svar?

Nej, jag förstår inte innerst inne.

Hört talas om "Remember the Alamo"? Nu vet jag att det haltar för att Alamo är ett fort och Mariupol är en stad men att försvara en stad är givetvis mycket enklare än att försvara landsbygd. Fast jag förstår ju givetvis vad du tycker också, man borde ställt upp Azovbataljonen utanför Mariupol och dödat allihop på en gång. Lite heroiskt sådär.
Ja, det är nog väldigt få som tror att invånarna i Stalingrad hade fått det sämre om dom hade sluppit att vara föremål för en mycket intensiv krigsskådeplats, helt oavsett vem som hade vunnit kriget. Men du kanske tror att Sovjet var ett trevligt land? Det var det inte.

Om du verkligen inte förstår det innerst inne så bör du överväga möjligheten att du är väldigt korkad.

Jämförelsen med Alamo haltar dessutom inte bara lite utan väldigt mycket eftersom ett fort är byggt för krig och en stad är byggd för att bo i.

Att man ändå valt att strida mot ryssarna inuti staden istället för utanför, eller i dess utkanter, eller på vägen dit, handlar inte om att skydda staden eller dess invånare. Det handlar om att låta staden och dess invånare utgöra en del av försvaret.
Citera
2022-03-31, 20:39
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Ja, det är nog väldigt få som tror att invånarna i Stalingrad hade fått det sämre om dom hade sluppit att vara föremål för en mycket intensiv krigsskådeplats, helt oavsett vem som hade vunnit kriget. Men du kanske tror att Sovjet var ett trevligt land? Det var det inte.
Nu missförstår du kanske med flit. Skulle det ryska armén ha undvikit att slagits mot Tysken inuti Stalingrad så hade kanske hela Ryssland blivit nazistiskt. Jag tror då inte att gemene ryss, och speciellt inte soldaterna som slogs mot Nazityskland hade fått det så bra.

Citat:
Om du verkligen inte förstår det innerst inne så bör du överväga möjligheten att du är väldigt korkad.
Moget svar.

Citat:
Jämförelsen med Alamo haltar dessutom inte bara lite utan väldigt mycket eftersom ett fort är byggt för krig och en stad är byggd för att bo i.
Fast när amerikanerna(texasborna) hörde om motståndet i Alamo så växte deras kampvilja enormt. Jag tror att försvaret i Mariupol sporrar de Ukrainska försvararna mer i övriga landet.

Citat:
Att man ändå valt att strida mot ryssarna inuti staden istället för utanför, eller i dess utkanter, eller på vägen dit, handlar inte om att skydda staden eller dess invånare. Det handlar om att låta staden och dess invånare utgöra en del av försvaret.
Nu ska vi se om snillet förstår, om man väljer att slåss strax utanför staden och sedan trycks tillbaka till utkanterna av staden. Sedan trycks tillbaka ännu mer och eftersom man är omringad. Var ska man då fortsätta slåss menar du? Att du fortfarande inte inser att Ryssen orsakar allt detta är för mig ett mysterium.
Citera
2022-03-31, 20:43
Medlem
Orkar snart inte ens bemöda mig, folk är och förblir nyttiga idioter utefter agendor.
https://steigan.no/2019/05/vestens-intervensjon-i-ukraina-er-blitt-en-katastrofe-for-landet/
Citera
2022-03-31, 21:25
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Nu missförstår du kanske med flit. Skulle det ryska armén ha undvikit att slagits mot Tysken inuti Stalingrad så hade kanske hela Ryssland blivit nazistiskt. Jag tror då inte att gemene ryss, och speciellt inte soldaterna som slogs mot Nazityskland hade fått det så bra.
Så kan det absolut vara även om jag tvivlar med tanke på att Stalin och Sovjet verkligen inte var någon trevlig kombination. För invånarna i Stalingrad var det knappast till det bättre i vilket fall.

Citat:
Moget svar.
Ja, om du nu antyder att du verkligen inte kan förstå självklarheter så borde du överväga möjligheten. Tyvärr ligger det lite i sakens natur att det kanske inte går.

Citat:
Fast när amerikanerna(texasborna) hörde om motståndet i Alamo så växte deras kampvilja enormt. Jag tror att försvaret i Mariupol sporrar de Ukrainska försvararna mer i övriga landet.
Det kanske hängde ihop med att dom slogs till sista man istället för att ta skydd bland civila i en stad? Det ena är heroiskt och det andra är mest ISIS. Du har dock rätt i att utkomsten kan bli likartad.

Citat:
Nu ska vi se om snillet förstår, om man väljer att slåss strax utanför staden och sedan trycks tillbaka till utkanterna av staden. Sedan trycks tillbaka ännu mer och eftersom man är omringad.
Man har misslyckats att hålla tillbaka fienden...

Citat:
Var ska man då fortsätta slåss menar du?
Man bör i det läget försöka slå sig ut och omgruppera eller ge upp eftersom man har misslyckats med uppgiften att skydda staden.

Men om man skiter i hur det går för staden och dess invånare så kan man förstås kriga ISIS-style inuti staden och sakta retirera närmare och närmare centrum i takt med att byggnaderna förstörs och invånarna dör. Det handlar bara om hur stor del av byggnader och invånare man är villig att offra.

Citat:
Att du fortfarande inte inser att Ryssen orsakar allt detta är för mig ett mysterium.
Jag är absolut på det klara med att det är Ryssland som anfaller Ukraina. Det är inte jag som verkar utge mig för att vara korkad.
Citera
2022-03-31, 21:47
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Så kan det absolut vara även om jag tvivlar med tanke på att Stalin och Sovjet verkligen inte var någon trevlig kombination. För invånarna i Stalingrad var det knappast till det bättre i vilket fall.
Nu drar du egna slutsatser.

Citat:
Ja, om du nu antyder att du verkligen inte kan förstå självklarheter så borde du överväga möjligheten. Tyvärr ligger det lite i sakens natur att det kanske inte går.
Nej, det är inte ett argument att man ska ge upp istället för att försvara sig.

Citat:
Det kanske hängde ihop med att dom slogs till sista man istället för att ta skydd bland civila i en stad? Det ena är heroiskt och det andra är mest ISIS. Du har dock rätt i att utkomsten kan bli likartad.
Ok, fast du har ju ingen aning om detta sporrar de andra Ukrainska försvararna. Du gissar ju bara.

Citat:
Man har misslyckats att hålla tillbaka fienden...
Ok, ska man bara ge upp då?

Citat:
Man bör i det läget försöka slå sig ut och omgruppera eller ge upp eftersom man har misslyckats med uppgiften att skydda staden.
Ok, så ryska soldater bör ha gjort likadant i Stalingrad. Gett upp? Har du läst om slaget vid Vukovar och vad det innebar? Annars är du välkommen att bli lite allmänbildad.

Citat:
en om man skiter i hur det går för staden och dess invånare så kan man förstås kriga ISIS-style inuti staden och sakta retirera närmare och närmare centrum i takt med att byggnaderna förstörs och invånarna dör. Det handlar bara om hur stor del av byggnader och invånare man är villig att offra.
Du kör mycket med Isis-style som jag skulle vara någon supporter av deras stil av krig. Ge mig gärna ett exempel på en modern armé som gett upp istället för att fortsätta SIB?

Citat:
Jag är absolut på det klara med att det är Ryssland som anfaller Ukraina. Det är inte jag som verkar utge mig för att vara korkad.
Bra, varför försvarar du då anfallet om inte svaret är att du är korkad?
Senast redigerad av Conception 2022-03-31 kl. 21:53.
Citera
2022-03-31, 21:48
Medlem
Ryktet går att ett tjugotal Amerikaner och Britter är fast i skiten i det sista området Ukrainarna håller i Mariupol, Azovstal industriområde;

"Judging by the information from Mariupol, the enemy is practically finished off and now the remaining ones are being destroyed. Basurin said that foreign mercenaries will not have the status of a prisoner of war and, accordingly, will simply be disposed of, which is an absolutely correct decision."

Redditbrigaden kan inte sluta förlora i Ukraina verkar det som 😉

Film från Azovstal från DPR som tar byggnad efter byggnad och gör de kvarvarande kackerlackornas värld mindre och mindre;

https://t.me/intelslava/24082

Lite fler tillfångatagna Ukrainare;

https://t.me/intelslava/24083

Enligt Reddit/Twitter kommer Steinerovich motoffensiv inledas väldigt snart, denna kommer krossa Ryssen!
Citera
2022-03-31, 23:25
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Nu drar du egna slutsatser.
Ja, till skillnad från dig så är det inget som jag skäms för att göra. Men vill du utan hjälp av någon slutsats tro knäppa saker, som att det skulle ha legat i Stalingrads invånares intresse att utgöra andra världskrigets dödligaste krigsskådeplats och att stora delar av staden förvandlades till ruiner, så kan du förstås göra det.

Citat:
Nej, det är inte ett argument att man ska ge upp istället för att försvara sig.
Jo, om frågan är huruvida man är korkad eller ej och man inte har ett bättre motargument än att man av princip inte ger upp, då bör man verkligen ge upp.

Citat:
Ok, fast du har ju ingen aning om detta sporrar de andra Ukrainska försvararna. Du gissar ju bara.
Ja, jag var rätt tydlig med det. Det troliga är att man uppnår ett snarlikt resultat med motsatt metod.

Citat:
Ok, ska man bara ge upp då?
Om du hade läst vidare så hade du inte behövt fråga.

Citat:
Ok, så ryska soldater bör ha gjort likadant i Stalingrad. Gett upp?
Det är du som hela tiden vill jämföra med Stalingrad. Men, ja. Om man hade velat behålla Stalingrad intakt och dess invånare vid liv så skulle man självklart inte ha valt den platsen för krigets dödligaste slag. Dock så är situationen inte alls så jämförbar som du vill ge sken utav. Platsen hade potentiellt krigsavgörande resurser och strategisk betydelse. Det finns inget världskrig som står och faller med Mariupol.

Citat:
Har du läst om slaget vid Vukovar och vad det innebar? Annars är du välkommen att bli lite allmänbildad.
Du anklagar mig för att tänka (dra slutsatser) och att gissa samtidigt som du gissar hejvilt att ryssarna skulle utplåna Mariupol och slakta invånarna om ukrainska trupper lät bli att använda den som en del av försvaret?

Jag anser i så fall att du har fel och att det är en extremt korkad slutsats då det finns gott om exempel på städer och byar som kapitulerat utan strid, i det aktuella kriget, utan att något sådant har skett.

Citat:
Du kör mycket med Isis-style som jag skulle vara någon supporter av deras stil av krig.
Ja, du verkar bara inte vara medveten om det.

Citat:
Ge mig gärna ett exempel på en modern armé som gett upp istället för att fortsätta SIB?
Nej, du kan leta upp egna exempel. Du är ju jättebra på det.

Citat:
Bra, varför försvarar du då anfallet om inte svaret är att du är korkad?
Var har jag försvarat anfallet? Jag har bara konstaterat att den ryska invasionen är ett faktum och att Mariupol till stora delar är förstört och tusentals invånare är döda till följd av att dom som utgav sig för att vilja försvara staden hellre valde att låta den förstöras.

Du kan såklart intala dig själv att det var värt det. Allra bäst vore kanske att åka dit och berätta för invånarna som fortfarande lever hur lyckliga dom bör vara? Det skulle säkert att bli en stor succé! (obs! gissning!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in