Mer info på nästa sida.
Citat:
Förhörsledare ringer till vittnet för att utreda vilka som haft tillgång till passerbricka
"Miljonbemanning 4". Vittnet får förklarat syftet med förhöret och förhörsledarens
frågor kommer nedan att skrivas i kursiverad skrift.
Beskriv din roll på Svenska bostäder?
Jag är funktionsansvarig för tillträdeshantering. Jag jobbar operativ med databaser och kontakt med system. Jag lämnar ut leverantörsbrickor till entreprenörer. Jag bestämmer vilka nycklar som ska sitta i fastigheter osv. Målet är att rätt person, ska komma in i rätt dörr, vid rätt tillfälle.
Du kan få börja berätta fritt om alla turer kring den här passerbrickan och kontakten med
polisen? Det börjar med att Micke Johansson, polis, ringer mig på en fredag för att efterfråga vem som har tillgång till ett fläktrum. Vi började titta vem som varit i det fläktrummet som man gjort
ett tillslag i, och då visade det sig att det var Miljonbemanning bricka 4. Jag tog ut en logg på den brickan och vilka rum den hade varit i. Sen följde de poliserna den brickan och gick in i de utrymmena, och det resulterade i flera tillslag. Det var den 6 oktober. Sen har han ringt igen efter det att jag slutade och sa att det var viktigt. Vi började då livefölja den här brickan och polisen följde efter den och den som höll i den.
Fanns det bara en sån bricka?
Jag ser inte om det finns kloner, jag ser bara den brickan med det RFID-numret.
Var det inloggningar på flera platser samtidigt?
Det var någon inloggning på Sibeliusgången, och sen var det någon i Husby. Antingen var det flera brickor eller så var det samma som hade åkt därimellan. Sen när de kom till Bergengatan 3 då ringde Mike mig igen och la på en bricka på Bergengatan 3 och jag kunde avläsa att det var aktuell bricka.
Sen eftersom den här brickan inte heter så som den ska heta, så började jag göra efterforskningar på den. Jag hade då ett mail från Förvaltaren den 26 april, där hon efterfrågade aktiviteten över helgen på bricka 5-6 på Miljonbemanning.
Jag har fått veta om att företaget miljonbemanning två orginalbrickorna som skapades, 117632 och 33, kan du beskriva vad det är för blippar? När ett företag får ett avtal med oss kan de via Tillträde och beställer brickor av oss. Då bedöms det enligt avtalet vilka behörigheter ska få på svenska bostäder. De här två brickorna fick tillträde till hela svenska bostäders bestånd i hela Stockholm.
Vi har flera nivåer:
1. Entrer
2. Allmänna utrymmen
3. Känsliga hyresgästutrymmen
4. Känsliga fastigheterutrymmen
Nummer 4 innebär alla dörrar i beståndet.
Sen finns det även tidbegränsningar som vi kan komplettera varje nivå med det, tex en entreprenör som ska jobba i allmänna utrymmen får nivå 2 med tidsbergränsning 05.00-19.00 vardagar.
De här har är den vanligaste nivån och begränsningen vi lämnar ut. Att lägga de här stadsdelstillträdetbehörigheterna är begränsat till personal hos oss. Jag, Helena Asplund som hade min roll tidigare, samt en nyckelansvarig på varje distrikt. Nyckelansvariga kan endast lägga inom det egna distriktet, det är bara jag och Helena som kan lägga på hela beståndet. Exempel på distrikt är, söderort, innerstan, västerort, Norra järva och Södra järva. Ingen annan ska kunna göra det, men bovärdar har kommit runt detta genom att känna till det ursprungliga numret.
Hur ser de då ut med 117632 och 33?
Då har bovärden fått av sin chef att han måste kopiera dessa brickor. Han har sett att under
kundbeskrivningen finns dessa nummer antecknade. Han har kopierat brickorna, men tagit
bort behörigheten för hela beståndet och begränsat dessa till Husby/Akalla.
Kan du beskriva behörigheten på kopiorna?
Känsliga fastigheter Husby/Akalla alla dagar, alla tider. Dessa kopior skapades den 23 april
2021 klockan 11.59,12.00,12.02.
Vem gjorde kopiorna?
Enligt loggarna så är det Johan Fröberg, en av bovärdarna.
Vet du vem som har lämnat över brickorna till Miljonbemanning?
Ingen aning, och jag vet heller inte om det finns någon kvittens.
I mail från Kristina har jag fått svar om att de skulle göra rätt och brickorna skulle lämnas
tillbaka på onsdag. Mailet var den 26 april, så det borde ha varit den 28 april hon menade.
Vet du om de kom tillbaka?
Ingen aning, jag har inte haft någon mer konversation om dem eller att jag har tittat på dem
sen i april. Vi har ju bestället ett antal loggar, och de sparas hur länge?
14 dagar, på sekunden. Bricka 5 och 6 har inte varit aktuella i utredning, men du har inte sett någon aktivitet på dessa? Nej, och nu är samtliga, även orginalbrickorna spärrade. Det är ett avtalsbrott i min värld. Har Miljonbemanning jobbat i ert område löpande under tiden?
Ingen aning, men i och med att vi har ett avtal så kan alla beställa deras tjänster. Med alla
menar jag att förvaltarna och bovärdarna kan beställa in tjänsten. Oftast skulle jag säga att det
är förvaltarna som gör det. Ett exempel är om vi har häng i ett specifikt område eller trapphus kan vi beställa rondering av miljonbemanning. De är inga väktare, utan mer en socialprevention. Den 18 september 2019 fick jag en fråga från Ali Khalil på miljonbemanning, han är nyckelansvarig för det företaget. De fick den absolut högsta behörigheten, alla dagar, alla timmar, eftersom de enligt avtalet ska rondera samtliga utrymmen alla tider. Vilka har en sån behörighet i normalfallet?
Vår egen jour, svenska bostäders bovärdar, jourbrickor hos rörmokare samt polisen. Men
varje sån utlämning är behovsprovat.
Kontorspersonal och liknade kommer bara in på kontor.
Har du kontaktaktuppgifter till Ali Khalil på miljonbemanning?
0734171508
Ali.Khalil@miljonbemanning.se
Kan det finnas fler kopior av "Miljonbemanning4"?
Det kostar 150 kr att beställa en klonmaskin från kina. Då är det ungefär samma grej att
scimma ett kontokort. Det finns såklart olika scenarion, det ena är att någon person som haft
kopian gett den till någon annan eller att någon helt enkelt rört sig i närheten av en person
som har behörigheten och "sugit ur " informationen från den brickan. Om du har en sådan här maskin, finns det någon begränsning i antal kloner du kan skapa, och hur ser de ut i er logg?
Jag har inte använt utrustningen men jag tror att det inte finns någon begränsning över
huvudtaget, och i loggen dyker den om med samma namn som orginalbrickan. Så nu när jag
har spärrat originalet, då spärras samtliga kloner också.
Det här är första gången som jag stöter på att man har kopierat en entreprenörsbricka. Jag har
endast stött på kopior av vanliga boendebrickor. Och då har vi säkert 10.000 – 15.000 entreprenörsbrickor ute.
Kan man ta sig in i fläktrummen utan blipp?
Ja, om man har tillgång till en FS nyckel. Vi har 10-15 stycken i vårt bestånde, och vi har
väldigt bra kontroll över dessa. Det är Bovärdar och jourpersonal som har tillgång till dessa.
Syns det i den elektroniska loggen?
Nej, det är en mekanisk nyckel, så det syns inte.
Vad händer om man ställer upp en dörr, går det larm?
Nej, det går inget larm. Men när jag jobbade som bovärd gick jag runt mitt bestånd och
kontrollerade att alla dörrar som ska vara stängda var det. Jag kan inte svära att alla gör så,
men jag vet att det ingår i arbetsbeskrivningen och det finns schemalagt att åtminstone två
gånger i veckan göra detta. Om man upptäcker att en dörr står uppställd skriver man en
avvikelse rapport?