2022-03-31, 14:47
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Norge har skickat ytterligare 2000 st M72 p-skott.

Känner inte till den typen, men Tyskland och USA har ju skickat avancerade pansavärnsvapen. Även Polen och Tjeckien har skickat pansavärnsvapen, dock inte lika avancerade.
Citera
2022-03-31, 14:48
Medlem
Antivaxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hmm-m..

Kanske Putin och västländerna borde skriva ett avtal även, för att retunera ryssar som stuckit ?

Känner du på samma sätt för nordkoreaner, som även drar ifrån Kim`s paradis ?

Givetvis ska alla ryska medborgare som ej har dubbla medborgarskap deporteras tillbaka till Ryssland.

Nordkorea är orelevant i sammanhanget.
Citera
2022-03-31, 14:48
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Sorry. Jag hann inte svara i går kväll. Sedan var alla mina inlägg om detta raderade.

Men OK. GIVETVIS ska svenska media rapportera om att ryskt flyg kränkt svenskt luftrum som en styrkedemonstration. Det enda jag vände mig emot var att TV4 kan ha trissat upp hela grejen med uppgifter som ingen ens tycka vilja bekräfta. Det kan ju vara fake news, vad fan.

Nu fick någon sorts militär expert från typ Försvarshögskolan nödtorftigt förklara att det är en eskalering med kärnvapenbestyckning, om uppgifterna är sanna, och att han inte tror att detta hänt i "modern tid" (sic) — alltså efter kalla kriget, och inte "sedan 1700-talet", vilket det låter som. Och nu blir många svenskar rädda och tror att kärnvapenhotet är akut.

Det känns fortfarande mer som en grej som ryssarna själva kunde gjort. "Fanns det kärnvapen ombord, eller inte? Det ni."

Dumt gå ut med uppgifter i stället för att vänta på kommentar från Försvarsmakten.
Håller med dig angående om hur uppgifterna spreds,eftersom att dylika nyheter självklart inte skall komma från någon nyhetskanal före vederbörandes inrikes uppmaning till folket.Men,nu är det så att tv4(kunde likväl varit vilken dagligbörande reporter som helst) inte rapporterade utifrån vad privata "experter" ansåg.De har EFTERÅT låtit experter uttala sig om situationen som faktiskt var ett faktum.Bestyckningen av 24'orna i detta fallet är inte en gissning från någon expert eller nyhetskanal.Den är vad som rapporteras och så med den biten.Men ja,detta betyder självklart inte att det skulle vara aktiverade stridsspetsar som "visades" upp.Därav också den återhållsamma tystnaden från riktiga(försvaret) källa.Till att börja med,så vore det utomordentligt korkat att låta 24'orna bära vapnen i detta fallet istället för 27'orna.Så,ja....en demonstartion,men en ihålig sådan som endast en kvarlevande planerare ala' soviet 84 skulle göra
Citera
2022-03-31, 14:49
Medlem
Donetsk Peoples Republic ha skapat en administration i sitt namn i Mariupol. Nassarna i Azov och kan glömma den staden.
Citera
2022-03-31, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ok lite ot men baltstaterna ligger ju långt före Ryssland alla tre när det gäller BNP per capita. Men fattigdom är ju relativ så fattigdomen i Ryssland lär ju i så fall vara i nivå med ett utvecklingsland om man anser att Baltstaterna är fattiga. Men sedan Baltstaterna blev fria stater och gick med i Nato och EU har det i stort sett gått spiktrakt uppåt i välståndet om ej än i nivå med dom västra EU-länderna. Det är det Ukraina också strävar mot.

Tror attan att man i Baltstaterna liksom i övriga demokratiska östländer mer än gärna åtminstone tillfälligt vill stänga sin gräns mot ondskans imperium och dess paranoide ledare. Särskilt nu när det nu framtonar en rysk sjuk björn utan alltför vassa tänder och klor. Mest vrål för att skrämmas.

Ryssland har blivit en parodi på en stormakt. Visserligen en farligt och oberäknelig statsbildning men ändå en enda stor parodi. Inte undra på att Ukraina fått världen stöd och uppmuntran och att Zelenskyj nu bjuds in i dom politiska finrummen i land efter land.

Rysslands hela ekonomi bygger på olja, gas och andra naturtillgångar. Som Norge.
Enda skälet att Norge är extremt mycket rikare på capita är att befolkningen är liten.
Norge är i princip en nordisk version av Kuwait och andra arabiska gulfstater.
För hur många kända och innovativa industriföretag har Norge?
Jag kommer knappt på ett enda...
Norge drog in 100 miljarder svenska kronor i ren vinst förra året bara på olja.

Men det är just därför Ryssland är svåra att komma åt ekonomisk.
Även om väst stryper oljeimporten kan Ryssland alltid sälja till Asien, Sydamerika och Afrika.
Senast redigerad av Noone1 2022-03-31 kl. 14:53.
Citera
2022-03-31, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Lol, Mariopol har alltså varit helt omringad i en månad, där massor av civila dessutom tvingas leva pga att Ryssland beskjuter de som försöker fly till ukrainskt kontrollerat område. Andra har kidnappats till Ryssland eller valt att fly till Ryssland därför att det är den enda flyktväg som inte ryska styrkor skjuter på de civila flyktingarna. Väl i Ryssland blir de deporterade öster ut.

Trots en enorm överlägsenhet i antal trupper, och inte minskt i eldkraft så har de ryska/NLF/Tjetjeniska styrkorna, ännu, inte kunnat inta Mariopol helt. Istället så har man, fullständigt, ödelsgt staden med tung beskjutning av främst civia områden, (motsvarande en kärnladdning på mellan 5 och 10 KT).

Kommer, hela, Mariopol att hinna falla innan den ukrainska undsättningen når fram? Mycket troligt, men många ryska fasciststyrkor hinner dö där ännu!

Slava Ukraini!

Det märkligaste är ju att även om man bortser från ryssarnas usla invasion (fortfarande 0 militärstrategiska mål uppfylda) och låttsas att det hela var en "strategi att uppehålla ukrainska styrkor" vid kiev och kharkiv för att uppnå "x" , så är ju frågan. vad var x som endå inte uppnåddes... ?
Citera
2022-03-31, 14:53
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Donetsk Peoples Republic ha skapat en administration i sitt namn i Mariupol. Nassarna i Azov och kan glömma den staden.
Azov battalionen har aldrig varit intresserade av att införa något styre baserat på sin egen ideologi i varken Mariupol eller andra delar av donbas regionen.De har däremot stridigt tillhörande en sida oavsett egen övertygelse gällande ideologi.Psssssst....ingen slåss för något återinförande av naziststyre i denna konflikten.....striderna i sig utgörs av leva eller dö utan indoktrinerade förklaringar som passar ett eftermäle
Citera
2022-03-31, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolerik
Du har väll rätt at ha din åsikt fast du har fel.
Ordet koncentrera är en synonym till fokusera och inrikta, Så du kanske förstår bättre om jag använder inrikta eller fokusera?. Ryssland tvingar ukraina att inrikta (koncentrera) sitt försvar över stora områden.

Såg att Tyskland förbjudit bokstaven Z

Oavsett så verkar de ju mest själva ha förlorat på den "taktiken"...
Citera
2022-03-31, 14:59
Medlem
Lord2Moynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Vilken stad? Det är numera bara en grushög. Var nog precis så zigenarryssarnas plan var.

Död åt alla ryssar!
Citera
2022-03-31, 15:00
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
USA har också skickat AT-4, 6000 st vill jag minnas.

Vore intressant om det var de vattenkylda AT-4 som är gjorde för strid i bebyggelse, men jag antar att det är den gamla varianten.
Citera
2022-03-31, 15:02
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Vore intressant om det var de vattenkylda AT-4 som är gjorde för strid i bebyggelse, men jag antar att det är den gamla varianten.
Ja,de som vi skänkt är den gamla versionen av Sk at4.Ej vk
Citera
2022-03-31, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Grattis, du kommer förhoppningsvis få äta gott ikväll!

OT: Du är allt duktig på att påpeka folks källor i tråden samtidigt som du använder källor från en rysk Telegram-kanal med 330 följare.

Det är ingen i tråden som faller för dina dåliga försök till att sprida desinformation
Jag vet inte vad för påpekade du menar men ofta efterfrågar jag källor om så saknas, du är välkommen att klicka på mitt namn och kontrollera min postningshistorik i tråden och hänvisa till något specifikt som du menar är galet.
Däremot har jag ofta en skepticism mot den information som presenteras vilket jag uppmanar alla att ha samt kan jag påpeka om källan kan anses vara partisk i målet.
De länkade kanalerna är officiella kanaler men du kanske upplever det bättre om jag länkar deras twitter, instagram och facebook som kräver inloggning om man vill kontrollera mer av flödet.
Här är samma fast från instagram via (gramhir för att slippa inloggning)
https://gramhir.com/profile/skhid.police/15622045736
https://www.facebook.com/skhid.police/
https://t.me/s/skhid_police
https://gramhir.com/profile/totalnyi_opir/50695642327
Tyvärr väljer de att vara mer aktiva på telegram men även facebook verkar vara aktivt.
Du verkar tro att allt på telegram är ryskt även fast det är deras officiella kanaler den länkade informationen är även äldre än invasionen den 24/2
Jag vet inte vad det är för desinformation du anser att jag sprider när jag länkar till den "Ukrainska specialenheten för inrikesministeriet öst" "Skhid" samt "total motstånd" för att påvisa att Ukraina under en lång tid arbetat med sitt totalförsvar.
Du kanske inte gillar de som Ukraina har gjort men informationen har de själva presenterat.
PS klart jag får äta gott ikväll då jag kan laga god mat.
Senast redigerad av Jahvet 2022-03-31 kl. 15:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in