Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-31, 12:55
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Av Rysslands 14 stora oligarker så är 11 judar. Jag har rätt svårt att tro att dessa skulle drabbas i någon högre utsträckning, då detta skulle klassas som "antisemitism".

15 rikaste oligarkerna, enligt Forbes och Bloomberg: https://startuptalky.com/richest-people-russia-list/
Jag ser 3 judar: Mikhelson, Fridman och Abramovich. Vilka är de andra 8?
Citera
2022-03-31, 13:16
  #74
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
15 rikaste oligarkerna, enligt Forbes och Bloomberg: https://startuptalky.com/richest-people-russia-list/
Jag ser 3 judar: Mikhelson, Fridman och Abramovich. Vilka är de andra 8?

Den listan jag oftast sett är denna, även om det varierar mellan gångerna man listar dom.

Roman Abramovich: Jude
Alexander Abramov: Jude
Oleg Deripaska: Jude
Mikhail Prokhorov: Jude
Alisher Usmanov: Muslim, gift med en Jude
German Khan: Jude
Viktor Vekselberg: Jude
Leonid Mikhelson: Jude
Vagit Alekperov: Muslim
Mikhail Fridman: Jude
Dmitry Rybolovlev: Slav
Vladimir Potanin: Slav
Pyotr Aven: Jude
Vitaly Malkin: Jude
Citera
2022-03-31, 13:28
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Den listan jag oftast sett är denna, även om det varierar mellan gångerna man listar dom.

Roman Abramovich: Jude
Alexander Abramov: Jude
Oleg Deripaska: Jude
Mikhail Prokhorov: Jude
Alisher Usmanov: Muslim, gift med en Jude
German Khan: Jude
Viktor Vekselberg: Jude
Leonid Mikhelson: Jude
Vagit Alekperov: Muslim
Mikhail Fridman: Jude
Dmitry Rybolovlev: Slav
Vladimir Potanin: Slav
Pyotr Aven: Jude
Vitaly Malkin: Jude

Ser snarare ut som att man gjort en lista på rika ryska judar och sen petat in nån enstaka icke-jude.
Citera
2022-03-31, 13:30
  #76
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Kriget verkar långsamt gå mot sitt slut, kan man hoppas.

Vem kommer att få betala för förödelsen?

Min uppfattning är att Ryssland skall skickas tillbaka till sitt land. Krim är deras enligt folkomröstning, Donbas självständigt enligt folkomröstning, vill nog kopplas till Ryssland. Men hur sköts det ekonomiska.

Jag anser det alldeles klart att Ryssland begått ett stort övergrepp och brott mot folkrätten. Ryssland skall betala allt.

Tyvärr är detta ett krig skapat av internationella nätverk som försöker ta över Europa med upprepade kriser. Därför tror jag att våra politiker kommer att få order att ta mer pengar av oss för att försvaga Europa och låta världsdelen tas över av EU och internationella nätverk. Vi kan komma att få betala för att vi skall sättas allt djupare i klorna på internationella lånehajar.

Blir det nya EU-fonder?

"Ukraine reconstruction fund" (jfr Corona recovery fund)

Vem betalar?

Ryssland betalar allt, så klart!

Som vanligt dom hårt arbetande svenska skattebetalarna..
Citera
2022-03-31, 13:33
  #77
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Ser snarare ut som att man gjort en lista på rika ryska judar och sen petat in nån enstaka icke-jude.
Sen gäller det väl kanske hur man definierar "Oligark". Att vara rik är nog oftast inte det enda kriteriet.
Citera
2022-03-31, 13:33
  #78
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Som vanligt dom hårt arbetande svenska skattebetalarna..
Stämmer. Och som det står här. Det vansinniga är att de inte stoppar kriget. Det bli bara dyrare för oss att betala.

(FB) Vem betalar för skadorna av Rysslands krig?

Självklart måste man stoppa kriget för att avsluta dödandet. Men det blir bara dyrare ju längre det pågår. Och vi svenskar kan få vara med att ta notan.
Citera
2022-03-31, 13:38
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Sen gäller det väl kanske hur man definierar "Oligark". Att vara rik är nog oftast inte det enda kriteriet.

Jo, det är sant.
När jag googlar på namn i din lista och deras "net worth" kvalificerar sig vissa nog inte ens in bland de 50 rikaste i Ryssland.
Citera
2022-03-31, 13:42
  #80
Avstängd
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Kriget verkar långsamt gå mot sitt slut, kan man hoppas.

Vem kommer att få betala för förödelsen?

Min uppfattning är att Ryssland skall skickas tillbaka till sitt land. Krim är deras enligt folkomröstning, Donbas självständigt enligt folkomröstning, vill nog kopplas till Ryssland. Men hur sköts det ekonomiska.

Jag anser det alldeles klart att Ryssland begått ett stort övergrepp och brott mot folkrätten. Ryssland skall betala allt.

Tyvärr är detta ett krig skapat av internationella nätverk som försöker ta över Europa med upprepade kriser. Därför tror jag att våra politiker kommer att få order att ta mer pengar av oss för att försvaga Europa och låta världsdelen tas över av EU och internationella nätverk. Vi kan komma att få betala för att vi skall sättas allt djupare i klorna på internationella lånehajar.

Blir det nya EU-fonder?

"Ukraine reconstruction fund" (jfr Corona recovery fund)

Vem betalar?

Ryssland betalar allt, så klart!
Vi i väst.
Men på sätt och vis även ryssarna eftersom de är rökta på alla sätt och vis.
Citera
2022-03-31, 14:37
  #81
Medlem
Det är väl rimligt att de som i ord och handling uppmuntrat Ukraina att rusta för krig (”naturligtvis ska ni gå med i Nato om ni vill”, vi bistår med finansiering, vapen, militär utbildning etc) ska vara med och betala. Att krig inte bara leder till mänskligt lidande utan också ger fördärvad infrastruktur är väl känt.
Troligen har detta även varit uppe till diskussion med Ukrainas sponsorer och dessa har redan gjort utfästelser som ska träda i kraft när kriget upphör, kostnader som sponsorerna, (EU inkl Sverige, USA, UK, Nato m.fl.) kommer försöka smussla undan för att inte reta upp sina skattebetalare.
Citera
2022-03-31, 14:45
  #82
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToSay
Det är väl rimligt att de som i ord och handling uppmuntrat Ukraina att rusta för krig (”naturligtvis ska ni gå med i Nato om ni vill”, vi bistår med finansiering, vapen, militär utbildning etc) ska vara med och betala. Att krig inte bara leder till mänskligt lidande utan också ger fördärvad infrastruktur är väl känt.
Troligen har detta även varit uppe till diskussion med Ukrainas sponsorer och dessa har redan gjort utfästelser som ska träda i kraft när kriget upphör, kostnader som sponsorerna, (EU inkl Sverige, USA, UK, Nato m.fl.) kommer försöka smussla undan för att inte reta upp sina skattebetalare.
Nej. Den som anfallit oprovocerat skall betala allt. Ryssland är ett land rikt på naturresurser. Bara att lägga upp avbetalningsplan.

Våra ledare vill utarma Sverige för att ge EU kontroll. Därför stoppar de inte kriget utan skickar fler vapen. Ju mer förstörelse, ju mer tvingas vi låna av EU:s hussar.

Vi skall inte låna till fler paket.
Citera
2022-03-31, 14:51
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nej. Den som anfallit oprovocerat skall betala allt. Ryssland är ett land rikt på naturresurser. Bara att lägga upp avbetalningsplan.

Våra ledare vill utarma Sverige för att ge EU kontroll. Därför stoppar de inte kriget utan skickar fler vapen. Ju mer förstörelse, ju mer tvingas vi låna av EU:s hussar.

Vi skall inte låna till fler paket.
Frågan är hur oprovocerat kriget verkligen är, hade Ukraina istället för att rusta för krig valt en neutral position med kontakter i alla väderstreck så kunde landet utvecklats i lugn och ro, istället lät man sig påhejade av väst försättas i dagens situation.
Citera
2022-03-31, 14:52
  #84
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToSay
Frågan är hur oprovocerat kriget verkligen är, hade Ukraina istället för att rusta för krig valt en neutral position med kontakter i alla väderstreck så kunde landet utvecklats i lugn och ro, istället lät man sig påhejade av väst försättas i dagens situation.
Kriget är självklart oprovocerat. Ryssland har anfallit på flera fronter. Bara att betala för ryssarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback