Citat:
Ursprungligen postat av
BonerBatman
Jag vet inte om det varit så smart dock. Nu har de (Ukraina) hunnit mönstra civila och fått en in herrans massa vapen och utrustning. Vore bättre om de gick på knock med allt de hade på östsidan från början och gjort luftangrepp på militära installationer djupare i landet. Lätt att vara efterklok. Sannolikt kommer vi aldrig få reda på sanningen heller så blir spekulationer.
Jag läste att det till skillnad från tidigare ryska krig fanns inte en övergripande general som chef för hela operationen. Så olika trupper har gjort sina manövrer utan samordning med alla de andra. Flyget har bombat där de velat, de som drog fram öster om Kiev drog in alla trupper utan att ha underhäll för dem utan att någon övergripande chef stoppade dem. Elitarmén 1a pansararmén fick storstryk i Chakiv utan att någon kollade upp vad de pysslade med. De från Krim gick det bättre för men när deras generaler blev dödade så har det gått i stå där också för det fanns ingen högsta chef. I sin tur är det kopplat till att anfallsplanerna var hemliga så många trodde att de bara skulle öva. Även när Putin begärt in rapporter så har han inte sagt varför han vill ha rapporter. Så han har har frågat finansdepartementet och riksbanken: "Hur klarar vi lite fler sanktioner från väst?". Han har inte frågat: "vad får vi för sanktioner om jag startar ett ovinnbart krig mot vårt broderfolk i Ukraina och bombar deras barn?". Putin har frågat underrättelsetjänsten: "Vad tycker Ukrainare om Ryssland och sin egen regering?" Han har inte frågat: "Vad skulle ukrainarna tycka om jag bombade deras städer, mördade deras barn och skickar runt soldater som våldtar, rånmördar och kidnappar deras borgmästare och journalister?"
Kanske inte riktigt ett svar till dig utan mer ett allmänt inlägg.