2022-03-31, 01:05
Medlem
Flera anledningar att stödja kära Ukraina men främst för att Ukraina var på plats 122 av 180 på korruptionindex 2021. Samt att vi får in kompetent (och billig) arbetskraft.

Slava Ukraini! 🇺🇦🇺🇦🇺🇦

Källa: https://www.transparency.org/en/countries/ukraine
Senast redigerad av Siggesiggebigge 2022-03-31 kl. 01:08.
Citera
2022-03-31, 01:32
Medlem
FriaLandetTibets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siggesiggebigge
Flera anledningar att stödja kära Ukraina men främst för att Ukraina var på plats 122 av 180 på korruptionindex 2021. Samt att vi får in kompetent (och billig) arbetskraft.

Slava Ukraini! 🇺🇦🇺🇦🇺🇦

Demokratin Ukraina är mindre korrupt än diktaturen Putinstan-Ryssland, som var på plats 136 av 180 på korruptionsindex 2021.

Källa:
https://www.transparency.org/en/countries/russia
Citera
2022-03-31, 03:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NicoNihilist
Mina skäl att hålla på Ryssland är flera med några är:
1. Ryssland slåss ensamt mot världen och övermakten Nato. Brukar sympatisera med den svage parten.
2. Putin är förvisso en semi-diktator men är ärlig till skillnad från Zelenskij som är en judisk västlakej.
3. Jag är för mångfald där inte allt ska styras från Bryssel och Nato. Pipiga svenskar är jag trött på.

Förutom att det enligt västerländsk media var Ryssland som "invaderade" Ukraina, vilka är då era verkliga skäl till att hålla på Ukraina och hata ryssar? Hur tänker/känner ni och varför?

Ryssland är en diktatur som giftmördar oliktänkande, mördar folk i London, fängslar poeter och får journalister att ”försvinna”, jag hatar alla diktaturer, och såklart även Ryssland”

Att dessutom ägna sig åt statssanktionerad doping på ett så vidrigt sätt att man inte får tävla under sin egen flagg är så jävla patetiskt och vidrigt att det inte finns ord för det, att dessutom vara ett allmänt hot mot säkerheten i europa och världen!

Jag hatar dig nödvändigtvis inte för att du är ryss, men är du ryss och stödjer Putin är du en äcklig horunge som ska sparkas ut från detta land och aldrig mer tillåtas sätta din fot här då du är ett hot mot rikets säkerhet!

Hoppas Putin mördas så snart som möjligt och att rysshororna lär sig vad demokrati är och förhåller sig till Sovjet som Tyskland förhåller sig till 3:e riket idag!
Citera
2022-03-31, 05:38
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Bra summering. Ryssland är den jobbigaste ungen i klassen men också rektorns son som har vetorätt i allt.

Ryssland är den halv-mongoloida ungen i klassen som har fått gå om två årskurser och är två huvuden högre än alla andra. Snäll och beskedlig, förutsatt att man inte kastar massa sudd och pennor i bakhuvet på honom. Då får han "nerd rage" och går bärsärkargång.

USA är "the jock". Snygg och populär, rika föräldrar och matchhjälte i skolmästerskapet i "football", efter en avgörande "touchdown". (Ingen nämner att det var Ryssland som gjorde 75% av grovjobbet i matchen och fick ta 75% av allt stryk.)

Övriga nationer är sk "toadies", dvs lismande sykofanter åt "the jock".

Det var synopsis till highschool-filmen.
I uppföljaren möter vi karaktärerna i vuxen ålder:

"The jock" är nu på dekis. Han spelar, super och är skuldsatt, men lever fortfarande på gamla meriter.

Halvmongot Ryssland hade några svåra år efter plugget, bla eftersom "the jock" lyckades förskingra hans arv. Men nu har han till allas förvåning (och vissas förtret) börjat få ordning på sitt liv igen.

Dock har det visat sig att halvmongot Ryssland slår sin fru, vid namn Ukraina. Detta ses inte med blida ögon av "the jock" och de gamla klasskompisarna. (Det går även kvävda rykten om att "the jock" har varit otrogen med nyss nämnda fru. Andra rykten säger att han våldtog henne och dessutom sålde hennes ena njure på svarta marknaden.)

Klasskompisarna, med "the jock" i spetsen har nu byggt ett staket runt halvmongots hus, och står och viftar med facklor och högrepar utanför.

De har även försökt få övriga innevånare i småstaden att sluta upp i lynchningen. "The jock" blev arg och bestört när det visade sig att de inte ville ha något med saken att göra. De verkade tvärtom tycka att det vore rubbat att riskera bränna ner hela staden för ett familjegräls skull.

EDIT:
Det går även rykten om att vad "the jock" egentligen är ute efter är halvmongot Rysslands hustomt, som tydligen är värd ganska mycket pengar.
Senast redigerad av RustyShackleford 2022-03-31 kl. 05:42.
Citera
2022-03-31, 05:44
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
1. Ryssland slåss ensamt mot världen och övermakten Nato. Brukar sympatisera med den svage parten.
2. Putin är förvisso en semi-diktator men är ärlig till skillnad från Zelenskij som är en judisk västlakej.
3. Jag är för mångfald där inte allt ska styras från Bryssel och Nato. Pipiga svenskar är jag trött på.

Förutom att det enligt västerländsk media var Ryssland som "invaderade" Ukraina, vilka är då era verkliga skäl till att hålla på Ukraina och hata ryssar? Hur tänker/känner ni och varför?
Ryssland saknar riktig demokrati och ljög sig fram till invasionen. Har inga speciella känslor för Ukraina men när ett har mot styret i Ryssland.
Citera
2022-03-31, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Det hade väl och har sett ut som här ungefär. AFA har härjat. Punken och anti-etablissemang rörelser har frodats fritt. Sen har du ju slumområden med droger och skit som inte är så välutvecklade.

Vet inte om du har nån sovjetbild av
Ryssland i dagsläget.

Kolla https://youtu.be/F_qmZOZsiyk?list=OLAK5uy_kfZw8unvRW6hxUQzSudsHm1-G6dO0J22g och https://youtu.be/9wjjKyk2vDwför att se hur en portion av kulturen som råder där är.

Om Ryssland hade fått bestämma hade dom suttit med internet och kläder som dom gör och har gjort ett bra tag.

Många ryssar har ju inte ens vattentoalett, det är ett u-land om vi jämför bekvämligheter.....
Citera
2022-03-31, 07:56
Medlem
rrpipers avatar
Citat:

Hur får du det till att Putin är ärlig? Han förnekar inblandning i en rad politiska mord trots att all logik pekar på honom. Han förnekade intention att invadera. Han förnekade invasionen av Krim 2014, inblandning i Donbass 2014. Hans fängslade politiska motståndare med svepskäl. Hans motiv för kriget gjordes med svepskäl. Om man vill hitta positiva sidor av en gammal KGBare som Putin är väl ändå ärlig det mest långsökta man kan tänka sig?
Citera
2022-03-31, 08:55
Medlem
För egen del hatar jag kriget och sörjer över att människor dör och egendom raseras, fullkomligt i onödan. Min högsta önskan är att det aldrig hade börjat utan att de fleråriga konflikterna hade fått en lösning vid förhandlingsbordet. Min näst högsta önskan är att det ska ta slut så fort som möjligt. Men jag mår också väldigt dåligt av att läsa det allmänna hatet mot ryssar i de här trådarna. Trodde faktiskt inte att det fanns så många blodtörstiga och rent ut sagt äckliga människor bakom datorskärmarna i det här landet.

Det finns gott om Ukraina-kramare som med glädje (och åtföljande smileys) berättar hur de njuter av varje ryss som dödas (ju plågsammare, desto bättre). De förstår verkligen inte hur empatistörda de framställer sig som. De tycker också att sanktionerna ska finnas kvar i oöverskådlig framtid så att alla ryssar blir rejält plågade, inte minst de som inte ens är födda än. (Undrar hur många decennier de tycker att tyska folket borde ha plågats efter WWII? Hade 50 år räckt?)

Det här är grymt obehagliga personer som blundar för det faktum att både Ryssland och Ukraina är erkänt svårt korrumperade länder men som försvarar det sistnämnda med att det ligger högre i några index. Det är människor som låter sig duperas av en drama queen som Zelenskyj och hans utspel.

Samma människor som kallar ryssar kollektivt för nedsupna, kriminella, fula, opålitliga osv har en desto högre uppfattning om ukrainare. Just de är vackra (åtminstone kvinnorna, som bara längtar efter svenska snoppar) och högutbildade som bara längtar efter att komma ut i det svenska arbetslivet och ”göra rätt för sig”. Det är hederliga människor som gärna får komma hit och bosätta sig i våra idrottshallar, sommarstugor och privatbostäder i 10 000-tals och som ändå kommer flytta tillbaka så fort kriget är slut. Om de ser undersökningen som gjordes före kriget och som visade att 25 % av landets befolkning ville flytta utomlands kommer de ändå inte att tro på den.

Varför skulle någon vilja flytta från Ukraina med dess modiga och demokratiskt valde ledare där folk lever sida vid sida i sant broderskap? Det är ju Ryssland som inte har alltför många vattentoaletter ute på landet. Det är ju Ryssland som är fattigt och korrumperat.

”Slava UKRAINI” hänger nog bredvid ”Carpe Diem” i deras vardagsrum, och i deras torftiga tillvaro är dödade ryssar ett av få glädjeämnen.

Ett annat är att håna RYSSTROLL som inte försöker problematisera det faktum att mycket faktiskt talar emot både Zelenskyj och Joe Biden, NATO samt EU. Att det är ganska bedrövligt att se svenska regeringen ge den lille skådespelaren stående ovationer.

Men Biden tog ju tillbaka USA till det iofs tandlösa och orättvisa Parisavtalet så HAN måste ju vara god. Och NATO kallar sig själva för en fredsorganisation, så det måste ju vara sant.

Vår store landsfader, Stefan Löfven, sa för några år sedan att ”vi har varit naiva”. Nu är det kanske snart dags igen.

Men de som nästan spricker av hat över vanliga ryssar och jublar åt när unga grabbar får sätta livet till på stridsfältet hoppas jag tar tar kontakt med psykiatrin. Vi andra vill nog inte ha sådana tickande bomber ute i samhället. Vilken grupp ska bli deras måltavla nästa gång?
Citera
2022-03-31, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Många ryssar har ju inte ens vattentoalett, det är ett u-land om vi jämför bekvämligheter.....

Och hur ser det ut med VVS-installationerna på den ukrainska landsbygden, du som är så insatt ..?
Citera
2022-03-31, 08:59
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Exakt, läste någonstans att, minns inte exakt men ca 20% av alla ryssar har inte rinnande vatten ur kran i huset, 65% av alla ryssar på landsbygden. De hämtar fortfarande vatten ur brunnar.

Några av soldaterna som kommit till Ukraina har aldrig sett asfalt och gatlampor.

Att ryska soldater stjäl mobiltelefoner från dödade Ukrainska soldater.

Om det är sanning låter jag vara osagt.
Citera
2022-03-31, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Ryssland saknar riktig demokrati och ljög sig fram till invasionen. Har inga speciella känslor för Ukraina men när ett har mot styret i Ryssland.

Hur ser det ut med demokratin i Ukraina, är du säker på att den är riktig?

Det hedrar dig dock att du uttrycker hat just mot själva styret i Ryssland, det är lätt att förstå. Men om du har missat det så är det många som hatar och vill straffa hela det ryska folket, ibland för ”oöverskådlig framtid”.

Konstigt nog tror jag inte att de säger samma sak om USA. Nu har det gått lång tid sedan t.ex Vietnamkriget upphörde, men med deras ”logik” så skulle amerikanarna än idag förbjudas från att ställa upp i idrottstävlingar och deras varor bojkottas. Och varför i h-e har IKEA och H & M butiker där?

Dubbelmoralen är vidrig.
Citera
2022-03-31, 09:09
Medlem
Frontlinjens avatar
Mina känslor för ryssar, vilka börjar närma sig de jag har för Putin i takt med varje opinionsundersökning som visar på stödet för honom, liknade de jag hade för serber i mitten av 90-talet. Inledningsvis ilska, följt av hat, efterhand följt av nedlåtande ignorans och på sikt en långsam rehabilitering till något som liknar respekt för ett folk som (kanske) kan umgås civiliserat med sina grannar.

Det finns många paralleller dem två emellan. De såg federationen (i fallet serber alltså Jugoslavien) som en förlängning av det egna landet, utan direkt hänsyn till de andra folken och deras republiker/länder.

Det finns ett offerkomplex, om att de straffats utav världen och ensamma bär upp vissa värden.

Slutligen valde de ledare som piskade upp stämningarna och stod för en aggressiv nationalism.

Edit: en ytterligare parallell är den militära inkompetensen, där de stolta förbanden kollapsar när de möter en professionell motståndare. Serberna dög till etnisk rensning och spöade bosniska ihoprafsade förband, men efter att kroaterna rustat upp i tre år slog de serberna i Kroatien på 5-6 dagar (Operation Storm).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in