2022-03-30, 22:24
Medlem
Silvrets avatar
Jag brukar ibland tillaga kycklingklubbor i ugn. Tinar dem i kylskåp. Sedan pensla med lite olivolja, på med salt, peppar, kryddor.

Sätter ugnen på 200 grader. Lägger kycklingen på ett galler och in i ugnen med en plåt under. På kycklingförpackningen rekommenderas ofta innertemperatur på 82 grader men jag kör till 85 för säkerhets skull. Köttet kan ändå vara lite åt det rosa hållet vid benet ibland men har läst att det ska vara lite mörkare där?

Behöver tips för hur jag får till skinnet. Även när innertemperaturen är färdig så är skinnet fortfarande tråkigt och har ej blivit så där fint knaprigt och gyllenbrunt.

Hur brukar ni tillaga kycklingklubba?
Citera
2022-03-30, 22:28
Medlem
Jag brukar tina dem i marinad i kylen (olja, kinesisk soja, tomatpuré, vitlök, timjan mm) så hinner de suga upp mycket smak. Med en skvätt honung i marinaden blir skinnet mer frasigt.

Det kan ibland vara rosa vid benet. Det viktiga är att köttsaften är färglös.
Citera
2022-03-30, 22:41
Avslutad
För att få skinnet knaprigt så måste du bli av med vätskan i skinnet. Då får du inte lägga på sådant som kapslar in fukten dvs olja. Marinader som täcker är heller inte bra, eftersom de håller inne vätskan och gör att skinnet inte torkar ut och blir knaprigt.

Antingen har du ingenting alls på skinnet, förutom möjligen salt och peppar. Eller så har du vattenbaserade men mycket tunna smakvätskor som soja, så att skinnet hinner torka och stekas på den tid du har klubborna i ugn, vilket väl är så där 35 minuter.

Om du är förtjust i salsor, röror eller tjocka marinader som smakgivare är det bättre att du använder dem som såser efteråt, eftersom du vill ha kycklingskinnet knaprigt.

Personligen kör jag bara kinesiska soja på kycklingklubborna så de blir knapriga, samt så ligger de på galler precis som du gör, och inte i form i ugnen. Allt för att bli av med så mycket vätska som möjligt på klubbans utsida och få skinnet knaprigt torrt.
Citera
2022-03-31, 00:22
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvret
Ibland lägger jag dom i en glasform med aluminiumfolie över så att ångorna inte försvinner. Saftiga som fan, häller även lite bärs eller vitt vin på också. Vitlök, rosmarin och timjan...
Citera
2022-03-31, 08:03
Avslutad
Citat:
Jag brukar ibland tillaga kycklingklubbor i ugn. Tinar dem i kylskåp. Sedan pensla med lite olivolja, på med salt, peppar, kryddor.

Sätter ugnen på 200 grader. Lägger kycklingen på ett galler och in i ugnen med en plåt under. På kycklingförpackningen rekommenderas ofta innertemperatur på 82 grader men jag kör till 85 för säkerhets skull. Köttet kan ändå vara lite åt det rosa hållet vid benet ibland men har läst att det ska vara lite mörkare där?

Behöver tips för hur jag får till skinnet. Även när innertemperaturen är färdig så är skinnet fortfarande tråkigt och har ej blivit så där fint knaprigt och gyllenbrunt.

Skit i marinaden.
På med örtsalt istället.
Höj temperaturen till 250 så ska du se att det blir knaprigt.
Citera
2022-03-31, 09:09
Medlem
lundaelevs avatar
Hellre lite lägre temp. än för hög! Man vill ju ha mört kött.
Citera
2022-03-31, 13:05
Medlem
Sladdarens avatar
Finns en mängd möjligheter ang ugnstillagad kyckling, jag har lite svårt att bestämma mig ang vilken metod som är godast eftersom jag har rostat kycklinglår eller klubbor lite för ofta i airfyerna, men brukar först ta fram gjutjärnspannan och bryna kryddade skinnet ändå i olja och sen rosta det i Airfryern men pensla på smör under tillagningen. Dvs jag undviker helst att bryna skinnet ifrån början i airfyern för att behålla mer saftighet i kycklingen, och jag vänder kycklingen

Först och främst är det ju viktigt att förbereda kycklingen inför tillagningen så den inte är blöt, fryst eller kall osv

Men här har ni lite olika sätt med olika smakskillnader i slutänden på skin och konstistens samt saftighet att ugnsgrilla kyckling med video

https://www.flavcity.com/how-to-cook-chicken-thighs/

samt kycklingklubba

https://www.youtube.com/watch?v=3R77AHUU9sE&list=PL0olvA7W8LfRLBQS7A8ntg0L s1U2LwAKH&index=3&ab_channel=OriginalNakedChef
Citera
2022-03-31, 13:10
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:

Jag delar alltid på drumstick och lår(?). Detta för att kunna försteka mer effektivt.

Tina, dela, stek alltså. Sen in i ugn. 200 grader och grill mot slutet vid behov.
Citera
2022-03-31, 19:46
Medlem
Sladdarens avatar
Mer on topic :

Hur man rostar en krispig kyckling i 10 enkla steg

https://www.epicurious.com/expert-advice/how-to-roast-a-crispy-skinned-chicken-article

Google gör det mesta jobbet såklart så slipper man förklara

Sen kan det va trevligt att puttra ihop en sticky sås ochså

I made the CRISPIEST chicken WITHOUT frying! | Oven-baked Crispy Chicken Drumsticks Marion's Kitchen

https://www.youtube.com/watch?v=2OxCRZqzBbQ&list=PL0olvA7W8LfRLBQS7A8ntg0L s1U2LwAKH&index=1&ab_channel=Marion%27sKitchen
Citera
2022-04-01, 12:29
Medlem
Bennystraffsparks avatar
Marinera kycklingklubbor i en saltlag med örter och honung i 12 - 24 h

Innan man stoppar in dom i ugnen brukar jag köra in ett finger under skinnet på kycklingen och röra runt så att skinnet inte sitter fast mot köttet förutom vid "knutpunkter". Ibland kör jag in lite smör under skinnet.

Får alltid krispigt skinn och välsmakande saftigt kött med denna metod.
Citera
2022-04-01, 23:14
Medlem
Silvrets avatar
Supertack för alla era tips och råd. Det blir kycklingklubba på söndag. 😀
Citera
2022-04-02, 20:24
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Gör alltid slowcooked. Helt enkelt bäst så. Lergryta eller gjutjärn i ugn 2-3 timmar på 150 grader.

Tina eller läggs i lake med kryddor i minst två timmar. Sedan penslar med vitlöksolja och drar på de kryddor jag vill ha.

Ofta blir det one pot med grönsaker i efter 1 timme och sedan bulgur eller potatis i sista 45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in