2022-03-30, 19:44
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Hmm, jag tycker själv att "pansars tid är förbi" baserat på ryssarnas "mongo invasion" är kraftigt överdriven.

Problemet med drönare är att de är lätta att störa ut (igen något som mongoinvasionen lyckats sisådärmed).

"attackhelikoptern" skulle ju även den göra stridsvagnen oanvändbar. (vilket rätt använt stämmer, ryss mongoinvasion är inget bra exempel på detta)

Det är mycket sten sax påse, det är därför BTG eller Combined arms är det moderna och effektiva sättet att kriga på.

Tiden för pansarslag ala "battle of kursk" kanske aldrig blir aktuellt igen. men jag har svårt att se att de ska förlora "hela" sin plats i armen.

Samtidigt undrar jag, var är Ukrainas mekaniserade förband? Eller pansar? Det pratas t ex om att Ukraina har fler stridsvagnar nu än innan kriget.

Är det bara så att de lyckats undvika att bli dokumenterade? Är de utslagna? Ligger de i reserv inför offensiva operationer?
Senast redigerad av Clay Allison 2022-03-30 kl. 19:47.
Citera
2022-03-30, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Inte alla vitryssar gillar Europas sista diktator.

Some Belarusians join the fight against Russia

https://www.youtube.com/watch?v=0GXAXmxInJc

Det här är ett mardrömsscenario för Putin. Det har bubblat länge i Belarus för förändring och att bli av med oket från Lukashenko. Om folket reser sig och dessutom stöttar Ukraina så har Putin förlorat ansiktet totalt.
Citera
2022-03-30, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ta_den_i_2an
När jag gick pansarskott utbildningen så pratade utbildaren mycket om att Ryssland har ett så kallat arenasystem på sina stridsvagnar vilket ger ett otroligt skydd mot projektiler avsedda för att slå ut pansar.
Är det någon som har sett någon tillstymmelse till att Ryssland ens har detta system? https://en.m.wikipedia.org/wiki/Arena_(countermeasure)
Det utbildaren sa är att det är extremt mycket effektivare än reaktivt pansar.

Det är väl ytterligare ett sånt där Wunderwaffe som ryssarna utvecklar några prototyper av men sen inte har råd att faktiskt skaffa.

Hur effektivt Arena-systemet är kan jag inte uttala mig om, eftersom jag inte vet om det är använt i verkligheten någonstans (Syrien kanske?). Men Israels motsvarighet (Trophy) är mycket effektivt när det är monterat på Merkavastridsvagnar. Uppåt 1000 israeliska fordon har numera Trophy. Jag tror dock varken Arena eller Trophy fungerar mot Javelin, eftersom Javelin dyker ner mot sitt mål i ganska brant vinkel, och därmed borde undvika de motmedel som Arena/Trophy kan skjuta iväg. Möjligen funkar Arena mot NLAW.

En nackdel med sådana system är dock att de riskerar göra slarvsylta av eget infanteri som befinner sig i närheten.
Citera
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Den där nyhetsrubriken var så löjlig så man baxnar. Planen i fråga har kapacitet att bära kärnvapen, ja.

Vem tjänar på hysteri? Inte vi i Sverige.

Det är la rätt bra att veta vad mongolen håller på med. Visst är det jobbigt men de har hotat oss och vi bör veta det.
Citera
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
Det här är ett mardrömsscenario för Putin. Det har bubblat länge i Belarus för förändring och att bli av med oket från Lukashenko. Om folket reser sig och dessutom stöttar Ukraina så har Putin förlorat ansiktet totalt.

Roligast vore om Lukashenko blev petad och den nya regimen ansöker om Natomedlemskap
Citera
2022-03-30, 19:51
Medlem
Ryssarna har en militärbas i närheten av flygplatsen Chaplynka

https://twitter.com/Cen4infoRes/status/1509214381170733065
Citera
2022-03-30, 19:52
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Den där nyhetsrubriken var så löjlig så man baxnar. Planen i fråga har kapacitet att bära kärnvapen, ja.

Vem tjänar på hysteri? Inte vi i Sverige.

Vadå hysteri. Att folk uppmärksammar fakta och är informerede och kan skapa en åsikt om situationen är inte hysteri. Du menar inte hysteri, utan det du ogillar är när nyheter ställer Kreml i dåligt ljus. Du tänker lite som en islamist som blir ilsken när man rapporterar att en islamist har begått terrordåd. Hysteri, islamofobi. Nä, du.
Citera
2022-03-30, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Samtidigt undrar jag, var är Ukrainas mekaniserade förband?

De gör med all säkerhet sitt i både försvar såväl som mindre offensiver, men det är väldigt "lite" som syns, likt flygvapnet.

mycket står nog undangömt de blir annars en mumsbit för flyg.
manöverförband är ju inte det viktigaste i ett rent defensivt krig, men vi kommer nog se mer och mer av dem.
Citat:
Det pratas t ex om att Ukraina har fler stridsvagnar nu än innan kriget.
mm, baserat på utslagna och erövrade (enligt visuell confirmation)

Citat:
Är det bara så att de lyckats undvika att bli dokumenterade?, Är de utslagna?

finns en risk att många fler har gått åt en vad vi sett dokumenterat, donbass har ju antigen hafft det väldigt lungt, eller fullt krig. inte sätt så mycket klipp och bild därifrån i jmf med andra platser. (undtaget mariopol)

Citat:
Ligger de i reserv inför offensiva operationer?
Jag tror mycket stor utspirtt och undangömt.
Citera
2022-03-30, 19:53
Medlem
Sajten "the Daily Unseen" som refererar till uppgifter från ukrainas försvarsdepartement, säger att ukrainska styrkor idag angripit en mindre kolumn...jaja låt säga kolonn så att alla blir nöjda...utanför Chernihiv. Man försöker försvåra inkräktarnas försörjning i området.
Citera
2022-03-30, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Eller så händer ingenting, sedan förhandlar man (WW1 västfronten, Iran-Irak-kriget, Korea-kriget)

Men det betyder också att det först avgjordes på slagfältet. Alla resultat på "slagfältet" påverkar vad och hur man förhandlar. Hade tyskarnas kaiserschlacht lyckats då hade man förhandlat annorlunda än vad man gjorde. Hade US tagit 90 procent av NK så hade man troligen haft fred nu efter man hade förhandlat med Kina. Utgången på slagfältet avgör alltid vad man förhandlar om.
Citera
2022-03-30, 20:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Otroligt väl talat. Inte ger han sig när han får storstryk heller vilket inte bådar gott. Finns bara tre scenarion som jag ser möjliga:

1. Någon tar till slut livet av fanskapet. Vore så klart bäst och inte helt osannolikt.

2. Ukraina får fortsatta framgångar. Ser inget annat än att Lill-kuken-puttler sätter in kärnvapen då. Inte bra men verkar nästan som det troligaste scenariot. Vad som händer sen vet man aldrig.

3. Ryssland nöter på och nöter på tills dom faktiskt lyckas. Ukraina blir ett långdraget blodigt terrorkrig där en ryss aldrig vet var nästa prickskytt finns, och ukrainska folket får leva i helvetet på jorden. Som tur är ser detta mindre sannolikt ut med varje sprängt rysk tank.

Verkar rulla igång en ny rysk offensiv nu i öst, intressant!. När tror vi att Mariupol faller?

Obs: tror inte att Kreml kommer använda kärnvapen. Man vill väl ha Ukrainas energi och Stålindustri intakt?

Har inte Ryssland taktiskt lyckats rätt bra? De slåss väl i underläge?
Citera
2022-03-30, 20:06
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Är du från Götet? Najs. Jo, det är självklart att de ska rapportera om att planen kränkte svenskt luftrum, men det här med kärnvapen är lite väl spekulativt.
Haha. Det kommer ju från TV4 att planen skulle varit KÄRNVAPEN-bestyckade, fast ingen vet var de i sin tur hämtat uppgifterna ifrån. Och nu sitter folk och närmast skiter i byxorna när de läser rubriken. Man kunde nästan tro att det är en rysk psyop. Ingjuta rädsla.

Om svensk efterrätning har gett den informationen, kanske det har intresse att folk vet om det, eftersom vi står mitt i en situation som kräver att vi går igenom vår säkerhetspolitik. Svårt med en demokratisk och informeret proces som inte vi får veta hur motparten agerar, oavsett hur det ska tolkas. Du kallar det hysteri, men det handlar om ren rapportering. Visst, det är hotfullt beteende, och visst, det skapar så klart otrygghet. Precis som ryssen vill. Men det betyder inte att det är hysteri att rapportera det, eller att ta med det som information av relevans. Tvärtemot. Och min poäng står kvar, du har ett problem endast eftersom du inte gillar att nyheten inte fallar i god jord hos gemene svensk. Man kanske kan känna en viss illoyalitet hos dig (om du är svensk forstås)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in