2022-03-30, 17:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
”… A British army artillery source, who asked not to be identified, said the war has demonstrated significant problems with tanks in modern warfare.

Tanks are being “popped open like a tin of beans” by cheap portable missile systems, the source said. “This entire exercise has been a good confidence booster for western infantry anti-tank capability.” …”

https://www.thetimes.co.uk/article/a125b07a-af93-11ec-8b8c-0207c0fd6104?shareToken=4359f2e91c7fea5e019406a5bb b87ca5
Klappmongon inom militären är inte ovanliga, om vagnarna inte hade en ammokarusell i tornet eller att ryssen inte snålat/försnillat bort pengar till att modernisera vagnarna och minska sårbarheten för karusellen samt utrustat betydligt fler av vagnarna med bättre sikten och aktiva motmedel, samt uppträtt korrekt taktiskt sett till framryckning och haft tillräckligt med infanteri och lvstöd. Då hade förlustsiffrorna sett helt annorlunda ut.
Att dra den typen av slutsatser så här tidigt är nonsens.
Citera
2022-03-30, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Jag tror att dom länder som stödjer Ukraina kommer ligga på hårt för att fred ska uppnås och om det som krävs e att Krim tillfaller Ryssland kommer man bearbeta Ukraina att acceptera detta. Det finns en rädsla för att kriget kan få en spridningseffekt och uppfattningen e nog att Krim kan offras av länderna i väst. Jag e inte lika säker på att västvärlden anser att även Donbass kan tillfalla Ryssland.

Kul kille! 😂 ingen i väst bestämmer över Ukrainas territorium fattar du väl? Kriget drabbar redan hela världen.
Krim är ukrainskt och demokratier i väst kommer respektera Ukrainas val. Helt olikt pedofilen i Kreml.
Citera
2022-03-30, 17:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Osäkert hur mycket lugnare det blev?

Russian shelling in Ukraine continues despite peace talks

A day after talks between Ukraine and Russia in Istanbul, Ukrainian officials said Russian airstrikes hit a Red Cross building in Mariupol even has thousands of people remained trapped in the city with food, water and electricity running low.

https://www.wionews.com/world/russian-shelling-in-ukraine-continues-despite-peace-talks-466932
Ryssar är lömska till sin natur, att det inte gick att lita på en moskovit visste vi redan på 1500 talet.
Citera
2022-03-30, 17:57
Medlem
Termos99s avatar
Mycket bra, men bäst hade varit såklart om Putin inte invaderat.

Ukraine conflict: UN appoints human rights experts to investigate alleged war crimes

United Nations on Wednesday named three human rights experts who will probe possible war crimes in Ukraine. Russia faces accusations of indiscriminate bombardment of civillians in Ukraine.

The independent panel will be led by Erik Mose of Norway and it will investigate alleged human rights abuses and also violations of international humanitarian law "in the context of the aggression against Ukraine by the Russian Federation," a statement said.

https://www.wionews.com/world/ukraine-conflict-un-appoints-human-rights-experts-to-investigate-alleged-war-crimes-466963
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Sverige måste skriva en not och protestera mycket mer kraftfullt. Utvisa ambassadören och markera stenhårt eftersom kärnvapen inte får finnas i svenskt luftrum.

Gör något för FAN!!
Det hoppas jag. Sverige ska inte bara rycka på axlarna och hoppas på att det inte sker igen, för det kommer ske igen. Det är jag övertygad om.

Det är dags för Magdalena Andersson att hålla en presskonferens tillsammans med Försvarsmakten.

Jag vill även höra Försvarsmaktens kommentar till varför dom har försökt mörklägga detta avslöjande.
Det är väldigt oroande att inte ens Försvarsmakten går ut med denna information till oss invånare, för att istället låta journalister gräva fram informationen.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Faktiskt tycker jag att Lavrov är ännu äckligare än Putin. Hur kan någon överhuvudtaget förhandla eller möta ett sådant svin?
Håller med. Lavrov framstås som en tonåring när han försöker rättfärda Rysslands handlingar.
Citera
Medlem
Reimers avatar
Fredsivraren Putin har meddelat hur striderna i Mariupol kan avslutas, cynisk är väl bara förnamnet.

Citat:
Putin menar att attackerna i Mariupol endast kommer att upphöra om ukrainska styrkor ger upp.

Det ska Putin ha sagt i ett telefonsamtal med Frankrikes president Emmanuel Macron i går, rapporterar The Guardian.

Enligt franska tjänstemän ska Putin ha gått med på att överväga en evakueringsplan för civila i Mariupol.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina

Lite oroande att Macron vill vara med och spela stor statsman, minsta eftergift till Putin kommer att betalas med Ukrainares blod.
Citera
2022-03-30, 17:58
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
https://omni.se/uppgift-plan-som-krankte-svenskt-luftrum-bestyckade-med-karnvapen/a/OrARx1

Är de inte jädrigt korkat att flyga in svenskt luftrum med kärnvapenbestyckade robotar?
Jag gissar att det är attrapper men ändå jävligt onödigt och dumt!
Varför skulle dagens Ryssland bära sig rationellt och klokt åt?
Dagens Ryssland är dysfunktionellt.
Citera
2022-03-30, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är ju inget konstigt han skriver. Det tycker väl de flesta

1 slagfält först för att få styrka vid förhandlingsbordet - Ingen tror väl att Ukraina ska erövra Ryssland eller tvärtom

2 Sen förhandlingar

Har du någon annan ide?

Dessutom är denna mening klockren

"Det ligger i vårt säkerhetspolitiska intresse att Putin inte vinner detta krig."

Även om man inte tycker så, tycker väst uppenbart så.
Det jag syftade på var följande:
Citat:
Han är övertygad om att kriget kommer att avgöras på slagfältet, inte i förhandlingsrummet.
Då kan vi vara säkra på att kriget kommer att avgöras i förhandlingsrummet.
Citera
2022-03-30, 18:01
Medlem
Frickys avatar
Rysslands försvarsministerium uppger nu att de omgrupperar sina styrkor runt Kiev och Tjernihiv för att i stället fokusera på att ”befria” Donbass.

Det uppger ryska nyhetsbyråer enligt The Guardian.
Citera
2022-03-30, 18:02
Medlem
Termos99s avatar
Tror knappast någon är förvånad över hur Ryssarna agerar.

11-åriga Milena blev beskjuten: ”Jag hörde ett högt ljud i mina öron”

Milena och hennes mamma Elena Uralova var på väg ut från Mariupol när de plötsligt besköts av ryska soldater.

– Jag minns att jag svimmade och hörde ett högt ljud i mina öron, berättar den 11-åriga Milena Uralova.

https://www.svt.se/nyheter/11-ariga-milena-blev-beskjuten-i-vasilivka-jag-horde-ett-hogt-ljud-i-mina-oron
Citera
2022-03-30, 18:02
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
De är avskum, djävulens utsända. Hoppas de stänger sina portar till väst och blir Nordkorea #2 så man aldrig behöver höra talas om dem igen.

Må de ryska mördarna brinna i helvetet! Ryssland borde tvångsförvaltas och avmilitariseras i årtionden framöver. De är inte värdiga att ens existera som en stat under överskådlig tid. Länder som beter sig på det här sättet, som invaderar, som bombar civila, förstör infrastruktur, som mördar för att det är kul osv de är bara värda totalt förakt. De är verkligen avskum som du skriver..
Citera
2022-03-30, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ptja... därför måste Ryssland förlora på detta så de inte fortsätter sin expansionistiska politik i vårt närområde.

Det är ett nollsummespel, för att Putin skall kunna öka sin makt och inflytande måste vi förlora.

Så nu tar det tvärstopp för den lille ryssen.

Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Det jag syftade på var följande:

Då kan vi vara säkra på att kriget kommer att avgöras i förhandlingsrummet.

Båda har väl rätt

Först måste något hända på slagfältet så båda vill förhandla. Sen förhandlar man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in