Citat:
Ursprungligen postat av
sweintoo
Hm, något osmaklig titel.. Alla verkar tämligen passiva efteråt.. (men visst, är ju kört så hade kanske agerat likadant själv, vem vill gå fram till en söndermosad kropp)
Trots att det är fruktansvärt obehagligt går man fram. En äldre herre på cykel (ca 85-90) blev påkörda av en bil en bit bakom mig, då jag promenerade. Hörde en smäll och folk som skrek.
Jag rusade fram. Ingen vågade gå nära mannen. Han hade 3 öppna frakturer. Käken hängde i skinnet och han hade en fraktur på skallbenet. Nu i efterhand förstår jag att det inte var ”vatten” och blod som ränn ut. Det var från hjärnan.
Det var en fruktansvärd och banal syn. Men jag kunde prata med SOS. Information om puls, andning lyckades jag fumla fram. När jag skulle kontrollera pupillerna så vaknade han.
Och även om han inte överlevde och redan säkerligen hade hjärnskador (baserar det på hur pupillerna såg ut) så tror jag nog att han uppskattade att någon höll hans hand och pratade lugnt med honom tills han slutade andas och jag började med inblåsningar tills ambulanspersonal anlände och tog över.
Även om någon är ”borta”, avliden eller i koma tycker jag det handlar om respekt gentemot våra medmänniskor.
Tragisk olycka, för alla.