2022-03-30, 14:47
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Han klarade sig ändå ganska länge, och föll från en rätt låg höjd. Kanske orkade han inte hålla i sig längre då.

Det verkar som om han kanske faktiskt hade för stor mage. Säkerhetsselen verkar inte sluta tätt och gå att stänga.

Det var ingen snurrkarusell. Det var fritt fall. Det betyder att det kritiska ögonblicket, när selen måste ta emot, är den tvära inbromsningen på tillbakavägen. Vid det ögonblicket så har kroppen en hastighet av ca 120 km/h. Han föll tekniskt sett från samma höjd som alla andra, alltså tornets höjd. Fritt fall var det ju.
Citera
2022-03-30, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Har själv ett barndoms minne från när ett slags metallstänger som skulle hålla fast mig i sätet, inte fälldes hela vägen in mot kroppen utan bara halvvägs. Så när vagnen åkt iväg och krängde och for omkring fick jag hålla i mig allt jag kunde för att inte slungas iväg. Gränsfall att jag fixade det. Ett barn begriper ju inte hur säkerhetsanordningar ska vara, och missar totalt om de krånglar.

Konstigt sådana här olyckor inte sker oftare ändå. Krånglande mekanik och mänskliga faktorn.
Jag har liknande minne. Det var en fruktansvärd kraft att sitta kvar ordentligt. Det var på Gröna Lund för min del. Numera torde anordningarna vara bättre. Dessutom var jag ju liten och tunn på den tiden.
Citera
2022-03-30, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Han klarade sig ändå ganska länge, och föll från en rätt låg höjd. Kanske orkade han inte hålla i sig längre då.

Det verkar som om han kanske faktiskt hade för stor mage. Säkerhetsselen verkar inte sluta tätt och gå att stänga.

Kanske hade han spänt fast selen på fel sätt? Så när sätet bromsade så halkade han ur sätet? Måste varit en stor kraft, en kraftig inbromsning från hög hastighet till stillastående på 10 meter?

Smackljudet var inte trevligt. Men antagligen dog han ögonblickligen och smärtfritt åtminstone.
Citera
2022-03-30, 15:31
Medlem
Att döma av bilden sitter skyddet över bröstkorgen med rätt rejäl lutning mot de andras, han vägde 145 kg (!) och gränsen för att få åka var 130 kg. Dessutom 195 cm lång så det var en rätt bastant 14-årig kille.
Jag vet inte hur det är konstruerat, men en modern attraktion har säkert ett flertal säkerhetssystem som måste vara tillgodosedda för att den ska gå att starta, men....vridmomentet på en anordning som inte ligger fullt an mot kroppen och en vikt som var över gränsen för att vara godkänd har sammantaget gjort att det blivit för stora krafter och så har utrustningen fallerat.

Nu spekulerar jag bara men (om det stämmer som det står) om han blivit nekad flera andra åkattraktioner så kanske de ville vara "snälla" och ge honom chansen att i alla fall få åka någon attraktion. Det blev hans död.

Här kan man se bild från hur dåligt fastspänd han var innan start, jämför med de andra normalviktiga där skyddet sitter tätt mot kroppen och krafterna tas upp "i bågen" högst upp, som han sitter ska man lägga till en hög vikt och dessutom att krafterna tas upp längre ner (med ett kraftigt ökat vridmoment på låset vid vridpunkten).
https://www.thesun.co.uk/news/18068665/tyre-sampson-icon-park-victim/
Citera
2022-03-30, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Video från olyckan

https://theync.com/what-goes-must-come-down-and-hard.htm
Hm, något osmaklig titel.. Alla verkar tämligen passiva efteråt.. (men visst, är ju kört så hade kanske agerat likadant själv, vem vill gå fram till en söndermosad kropp)
Citera
2022-03-30, 16:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Video från olyckan

https://theync.com/what-goes-must-come-down-and-hard.htm
Vilket jävla otäckt ljud när kroppen träffar marken

Bara hoppas han hann knockas ut innan han uppfattade att han var ute i fria luften på väg ner mot marken. Hör honom inte skrika i luften, huvudet kanske träffade sätet/bältet när han åkte ur så knockades han ut
Citera
2022-03-30, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Hm, något osmaklig titel.. Alla verkar tämligen passiva efteråt.. (men visst, är ju kört så hade kanske agerat likadant själv, vem vill gå fram till en söndermosad kropp)

Trots att det är fruktansvärt obehagligt går man fram. En äldre herre på cykel (ca 85-90) blev påkörda av en bil en bit bakom mig, då jag promenerade. Hörde en smäll och folk som skrek.

Jag rusade fram. Ingen vågade gå nära mannen. Han hade 3 öppna frakturer. Käken hängde i skinnet och han hade en fraktur på skallbenet. Nu i efterhand förstår jag att det inte var ”vatten” och blod som ränn ut. Det var från hjärnan.

Det var en fruktansvärd och banal syn. Men jag kunde prata med SOS. Information om puls, andning lyckades jag fumla fram. När jag skulle kontrollera pupillerna så vaknade han.

Och även om han inte överlevde och redan säkerligen hade hjärnskador (baserar det på hur pupillerna såg ut) så tror jag nog att han uppskattade att någon höll hans hand och pratade lugnt med honom tills han slutade andas och jag började med inblåsningar tills ambulanspersonal anlände och tog över.

Även om någon är ”borta”, avliden eller i koma tycker jag det handlar om respekt gentemot våra medmänniskor.

Tragisk olycka, för alla.
Citera
2022-03-30, 16:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kolumnist
Hade han inte fått åka hade samma sak skett.
Som hon fettot på gymmet i Sverige som inte kom igenom scannern...

Man ser ju på bilderna att han inte sitter fast ordentligt för helvete... hela säkerhetsanordningen som ska spänna fast honom mot sätet lutar ju flera grader utåt. Fetknoppen kommer ju glida rakt igenom ser man redan där
Citera
2022-03-30, 17:32
Medlem
Satan var stor han va. Ingen kolla att ramen satt fast, så hans familj lär bli galet rik på detta.
Citera
2022-03-30, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Att döma av bilden sitter skyddet över bröstkorgen med rätt rejäl lutning mot de andras, han vägde 145 kg (!) och gränsen för att få åka var 130 kg. Dessutom 195 cm lång så det var en rätt bastant 14-årig kille.
Jag vet inte hur det är konstruerat, men en modern attraktion har säkert ett flertal säkerhetssystem som måste vara tillgodosedda för att den ska gå att starta, men....vridmomentet på en anordning som inte ligger fullt an mot kroppen och en vikt som var över gränsen för att vara godkänd har sammantaget gjort att det blivit för stora krafter och så har utrustningen fallerat.

Nu spekulerar jag bara men (om det stämmer som det står) om han blivit nekad flera andra åkattraktioner så kanske de ville vara "snälla" och ge honom chansen att i alla fall få åka någon attraktion. Det blev hans död.

Här kan man se bild från hur dåligt fastspänd han var innan start, jämför med de andra normalviktiga där skyddet sitter tätt mot kroppen och krafterna tas upp "i bågen" högst upp, som han sitter ska man lägga till en hög vikt och dessutom att krafterna tas upp längre ner (med ett kraftigt ökat vridmoment på låset vid vridpunkten).
https://www.thesun.co.uk/news/18068665/tyre-sampson-icon-park-victim/

Men jösses, han hade inte ens stängt bältet över bröstet pga han var för stor, och sedan lutades tydligen sätena dessutom framåt nedåt innan den rusade nedåt. Han blev som en 140 kg kött projektil.

"Thrillseekers are rotated around a tower as they rise up into the air.

They are then tilted at a 30-degree angle before plunging nearly 400 feet at speeds of around 75mph."
Citera
2022-03-30, 18:22
Medlem
140 kg är ju jättemycket för en 14 åring, men är det verkligen så mycket jämfört med gemene vuxen amerikan? Det är inte 200+ vi pratar om här..😅

Kanske dags att införa lite bättre säkerhetssystem! Är det tydligt att 130 är gränsen så man åker på eget ansvar? Hur ska personalen lyckas bedöma det annars?

Tur i oturen att han ramlade ut i slutet när det inte var så högt, tänk att falla heeeeeela vägen från toppen 😨
Citera
2022-03-30, 18:29
Medlem
Computerzs avatar
Ska inte sådana attraktioner ha ett sånt där säkerhetsbälte mellan bygel och säte som extra säkerhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in