2022-04-04, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Tja kan han ju ha gjort, förståss. Men rätt i baken från i praktiken 100 meters höjd...

Vet en karl som krachade med speedrider häromåret. Inte fritt fall från 100 meter, men inte långt ifrån. Han levde nog 10 minter efter nedslaget. Det var tydigen väldigt hemskt för dom andra som var på plats.

Väldigt avvaktande reaktion hso folk på videon, men likande det har jag också sett i andra olyckssammanhang. Folk blir nog choackade och vet liksom inte vad man skall göra.

Skulle nog vilja argumentera att det är nog hemskast för den som skadade sig och avled. Dom andra gör sig till offer.
Citera
2022-04-04, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VidrigaSvenskar
Även om han var fysiskt stor så får man inte glömma bort att han bara var 14 år. Ett barn som ville ha roligt tillsammans med sina vänner. Personalen på nöjesfältet är vuxna och utbildade i reglerna som finns och därmed faktiskt ansvarar för hans liv där och då.

Det enda som kvarstår nu är hur många miljoner dollar familjen kommer få i skadestånd.

Hade det varit en vit svensk kille så skulle du "gråtit" här på FB och tyckt synd om familjen. Nu var det ju bara en "neger" så han fick skylla sig själv.

Såg du hur gammal operatören såg ut att vara? Brukar väl vara ungdomar som jobbar på nöjesfält...
Citera
2022-04-04, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Vilken fruktansvärd olycka. Håller med om tidigare analyser, främst attraktionskonstruktören, men i andra hand personalen. Den stackars fjortonårige killen skall inte lastas för något. Vidrigt respektlöst att håna honom. De pengar familjen kommer få är ingen tröst för honom och bara mycket ringa tröst för dem.

Vilka pengar? Kanske inte ens täcker begravningen.

Kostar pengar att tjäna pengar i staterna.

https://www.theguardian.com/commentisfree/2013/oct/24/america-litigious-society-myth
Citera
2022-04-04, 10:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Skulle nog vilja argumentera att det är nog hemskast för den som skadade sig och avled. Dom andra gör sig till offer.

Ingen påstod något annat. Självklart är det hemskt att se en 14 åring dö framför sina ögon. Det är ingen tävling om vem det är mest hemskt för.
Citera
2022-04-04, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoCo
Jag har sett videon på olyckan ifråga och man ser innan attraktionen startade att bygeln satt löst, var inte nedfälld hela vägen eftersom hans feta mage var i vägen, aningen efterbliven negern var som inte insåg att bygeln inte var nedfälld, självklart inte hans fel utan personalens fel som inte extra kollade att bygeln var nedfälld hela vägen, grabben var helt klart för fet för att åka attraktionen men lite självbevarelsedrift får man faktiskt ha.

Ja. Att personalen inte kollade är en sak. Men när det kommer ett storvuxet fetto så måste de väl uppmärksamma det, och just därför kolla dubbelt så noga?? Han var ju huvudet längre än alla andra, så han syntes ju direkt, både när han kom och när han väl satte sig ner; också för en slapp värd??

De HADE ju säkerhetsföreskrifter på max 130 kilo, så varför följde de inte sina egna föreskrifter, TROTS att varningssignalerna var så uppenbara??

Grav inkompetens, eller en variant av BLM? Dvs, det är inte så noga med svarta, inte ens om de är stora och feta...
Citera
2022-04-04, 11:00
Medlem
Hans fetma låste upp säkerhetsbältet, easy!
Citera
2022-04-04, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Grav inkompetens, eller en variant av BLM? Dvs, det är inte så noga med svarta, inte ens om de är stora och feta...
Kan vara så att personalen inte vill komma i konfrontation, särskilt inte när det gäller bjässar.
Citera
2022-04-04, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Ingen påstod något annat. Självklart är det hemskt att se en 14 åring dö framför sina ögon. Det är ingen tävling om vem det är mest hemskt för.

Bara att såna som du skriver så som ni gör så förminskar ni det riktiga offret plus att jag gillar att käbbla!

Frågor på det?
Citera
2022-04-04, 14:18
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Vilka pengar? Kanske inte ens täcker begravningen.

Kostar pengar att tjäna pengar i staterna.

https://www.theguardian.com/commentisfree/2013/oct/24/america-litigious-society-myth
https://rossettidevoto.com/verdicts/4-75-million-settlement-for-wrongful-death-after-negligent-service-of-alcohol-at-waterpark-causes-dr unken-crash/#:~:text=Causes%20Drunken%20Crash-,%244.75%20Million%20Settlement%20for%20Wrongful%2 0Death%20After%2 0Negligent%20Service%20of,child%20and%20seriously% 20injured%20another.

https://topverdict.com/lists/2018/united-states/top-100-wrongful-death-settlements

Jag är inte helt säker på att Sadhbh Walshe på the Guardian har helt rätt i sin analys. Hon talar om procent som anmäler, men inget om success rate och utbetalda summor. Länkarna ovanför visar att det nog inte skall vara helt omöjligt för familjen att få några slantar. Ambulance chasers gör ofta denna typen av arbete "gratis", såtillvida att de tar ut en procentuell summa av en eventuell vinst.
Citera
2022-04-04, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
https://rossettidevoto.com/verdicts/4-75-million-settlement-for-wrongful-death-after-negligent-service-of-alcohol-at-waterpark-causes-dr unken-crash/#:~:text=Causes%20Drunken%20Crash-,%244.75%20Million%20Settlement%20for%20Wrongful%2 0Death%20After%2 0Negligent%20Service%20of,child%20and%20seriously% 20injured%20another.

https://topverdict.com/lists/2018/united-states/top-100-wrongful-death-settlements

Jag är inte helt säker på att Sadhbh Walshe på the Guardian har helt rätt i sin analys. Hon talar om procent som anmäler, men inget om success rate och utbetalda summor. Länkarna ovanför visar att det nog inte skall vara helt omöjligt för familjen att få några slantar. Ambulance chasers gör ofta denna typen av arbete "gratis", såtillvida att de tar ut en procentuell summa av en eventuell vinst.

Förhalas sönder av motparterns advokater och sedan förlikning med en mindre summa.
Citera
2022-04-04, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xoleraz
Vad får dig att tro att något fallerat i säkerhetskedjan?
En vettig besiktningsman hade inte godkänt säkerhetsanordningen om denna olycka skedde utan att det var handhavandefel eller tekniska fel på grejerna...Åtminstone jag anser att sådan här attraktioner måste utformas idiotsäkrade...
Det borde ha funnits en extra bältesförbindelse nedåt mellan benen kan jag tycka...
Citera
2022-04-04, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken1974
Det borde ha funnits en extra bältesförbindelse nedåt mellan benen kan jag tycka...

Det håller jag med om. Fast då blir det sämre cirkulation bland kunderna, vilket antagligen för en ordinär amerikansk företagare ses som en grov förolämpning. Det begränsar ju hans ekonomiska rörelsefrihet. Undrar bara hur bra affärerna går nu?

Jag pratade nyss med en i Sverige boende amerikan, med bakgrund inom en amerikansk specialstyrka av våldsam typ. Han säger att många av de som i USA jobbar med ansvar för teknik och säkerhet på t ex nöjesfält o dyl har kvalificerad militär bakgrund liknande hans. Även utan ren krigserfarenhet har man då sett mycket skit, som svåra olyckor och självförvållade skottskador. En dödad tonåring är visserligen tragiskt, men som han säger: "Shit happens...".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in