2022-03-30, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Vadå? Observera att Wang pratade om att demokratisera de internationella relationerna, inte om demokrati i länderna. Att "demokratisera de internationella relationerna" betyder på ren svenska "öka Kinas (och Rysslands) inflytande i världen på Västs bekostnad".

Ju mer inflytande Kina och Ryssland får desto mindre demokrati. Att de påstår något annat är bara sedvanlig rökridå.
Citera
2022-03-30, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Frågan är om Ukraina har lyckats mobilisera fler trupper som kan sättas in i öst? Det är tämligen tyst om detta.

Jag tror att det tar lång tid att förflytta nya trupper. Men det kommer säkert. Nya ryska trupper är sämre än dom nya ukrainska. Ryssarna vet inte varför dom strider.
Citera
2022-03-30, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kharkiv har varit en riktig katastrof för Ryssland. Det är deras elitarmé som fått stryk där; 1a pansararmén. Senare har de tagit dit värnpliktiga från separatistområdena som varken vill eller kan strida. Ukrainarna som strider där har varit väldigt skickliga. Jag minns inte om det var där eller i Sumy som Azov hade trupper?
Inte att förglömma att Kharkiv historiskt haft en övervägande Ryssvänlig befolkning.
Så frågan är hur mycket befolkningen verkligen vill bli befriade från styret i Kiev??
Visar nog snarare på att även om Putin nu tar över Ukraina kommer han troligtvis inte ha folkets stöd.
Citera
Medlem
jhww82s avatar
Nu har fascisterna bombat Röda Korset också. Vilka rövhål de där ryska fascisterna är.
Citera
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jaså, det tog stopp där. Det brukar göra det. Fortsätt att hylla krig du, skriva nonsens om dvärgar och Netflix samt ignorera fakta, sug i dig av propagandan och spy ut den.

Jag ser ingen som hyllar krig, däremot har Diktatorn Putin startat krig, så är det förvisso.
Citera
Medlem
Reimers avatar
Vad Ukraina behöver mest nu är mer offensiva vapen, det som väst och Nato har skickat hitintills är ju mer anpassat för försvar, om Ukraina ska kunna gå till offensiv på allvar så kommer det att krävas mer offensiva vapen, tyngre artilleri t.ex.
Citera
2022-03-30, 16:10
Medlem
raskenss avatar
T-73or som sett bättre dagar.

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1509143288321822723?s=20&t=r3GnPsJCX9Lph29Hkg-8DA
Citera
2022-03-30, 16:11
Medlem
Flygbolag med Boeing och Airbus i sin flotta lär få göra stora avskrivningar i sin balansräkning då Putin vad det verkar och om jag fattat det rätt tänker konfiskera utländska flygplan fortfarande kvar rysk mark.
Det om någon är ju bara i så fall bara att gräva en än djupare grop för Ryssland att falla ner i.
Sanktionerna biter något alldeles Kallefruktansvärt av Kreml uttalanden att döma så Putin motdrag verkar nu både lite desperata och def. kontraproduktiva i brist på bra andra sanktionsverktyg mot det överlägset starka väst.
Visst kan Putin agera på ett sätt som innebär fara för väst men han kan också i den pressade situation som sanktionerna bevisligen skapat agera irrationellt på ett sätt som försvagar honom.
Citera
2022-03-30, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Död åt alla du inte tycker om... död !!
(hur mår du egentligen?)

Jag läste det som död åt de ryska okupanterna.
Citera
2022-03-30, 16:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Efter Putin så blir det vem efter allt hat nu? Vi i väst har skött det här jävligt dåligt.

Ja, vi skulle sänkt Putins yacht för många år sen och sen förnekat det precis som Ryssland alltid gör.

"We deny these ridiculous claims. The boat sunk because of malfunctionski in Russian systema, da?"
Citera
2022-03-30, 16:14
Medlem
Citat:
Det är väl kanske drömmen för Putin men inte nödvändigtvis folket i Ryssland som nu ska hatas. Jag tror nog Putin är ganska klar med att det inte går att styra hela Ukraina idag. Kanske om det delades i hälften men även det blir en stor börda för ryssarna. Vitryssland är väl en "lydigt" land idag men har någon frågat folket vad dom vill? Är dom också villiga att göra Ryssland till fiende och spela Allan som Ukraina? Inte ens Vitryssland får ryssarna tydligen ha som vänner här i Europa.

Jag tycker vi ska skita i båda länderna och låta dom gör upp själva istället för att dra ner oss i fallen. Nu skriker en del om att vi måste rädda Ukraina och alla civila fast samtidigt vill dom inte ge något till ryssarna och skickar istället mer vapen för att dom ska slåss och fler dör, vilket hyckleri.

Efter Putin så blir det vem efter allt hat nu? Vi i väst har skött det här jävligt dåligt.

Vi får väl se hur stort hatet mot ryssarna blir när detta är klart. Befolkningen får ibland ta ansvar för vad beslutsfattarna gör, men kom ihåg att Putins stil har varit populär när han vann. Han har kört denna stilen och efter Krim 2014 var han väldigt populär.

Belarusierna vill fimpa Lukasjenko, men jag vet inte om ryssarna vill bli kvitt Putin.

Nej, jag tror inte eftergifter mättar monstret, snarare retar dess aptit.
Citera
2022-03-30, 16:17
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vad Ukraina behöver mest nu är mer offensiva vapen, det som väst och Nato har skickat hitintills är ju mer anpassat för försvar, om Ukraina ska kunna gå till offensiv på allvar så kommer det att krävas mer offensiva vapen, tyngre artilleri t.ex.
Jag har tänkt på detta också. Men jag tror att Ukrainas plan just nu är att fortsätta mala på och slå ut ryssarnas pansarfordon i den takt de gör nu. Finns inte en chans att Ryssland kan hålla på länge till med sanktionerna som börjar verka nu. Men å andra sidan så trodde jag att Putin skulle vara avsatt som president redan så där hade jag helt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in