2022-03-30, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jepp, han hade nog inte mobilen med sig. Så ofattbart jävla tragiskt & hemskt. Att han tvekade eftersom han gillade läraren gör det hela ännu mer sjukt. Så alla teorier om att han drevs av ett personligt hat mot läraren pga. "kränkthet", politik eller annat faller platt direkt där.
Jag funderar lite på det här med militärtjänsten som han sett så mycket fram emot. Men han failade i psykologtesten. Frågan är då om han började hata alla auktoriteter? Advokaten sa att triggerpoints fanns nån dag innan, eller dagarna innan, dådet. Jag vet inte om det framkommit NÄR beskedet om avslaget kom från försvarsmakten. Eller fanns det fler saker som hände i omedelbar närhet till dådet? Mammans födelsedag har det talats om, men hon har ju varit borta i många år - så det känns inte aktuellt.
Citera
2022-03-30, 14:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Sanslöst vilket psyko han visade sig vara. Att stå utanför toaletten för att vänta ut läraren som sedan börja hugga. Där försvinner allt som har med ånger att göra. Han har givetvis i efterskott insett sin egen svåra belägenhet och försöker plocka pluspoäng genom att uttrycka ånger. Vad var hans egentliga syfte med besöket på skolan med yxa, kniv och hammare?
Citera
2022-03-30, 15:24
Medlem
Citat:
Jepp, han hade nog inte mobilen med sig. Så ofattbart jävla tragiskt & hemskt. Att han tvekade eftersom han gillade läraren gör det hela ännu mer sjukt. Så alla teorier om att han drevs av ett personligt hat mot läraren pga. "kränkthet", politik eller annat faller platt direkt där.

Det var ju inte teorier, det var hans egna ord till polisen efter dådet. Han sa DÅ att han gjorde det för att han hatade lärarna. Sen har han uppenbarligen ändrat sig i efterhand. När han haft möjlighet att samtala med sin försvarsadvokat och tänka över allt som hänt.
Citera
2022-03-30, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag funderar lite på det här med militärtjänsten som han sett så mycket fram emot. Men han failade i psykologtesten. Frågan är då om han började hata alla auktoriteter? Advokaten sa att triggerpoints fanns nån dag innan, eller dagarna innan, dådet. Jag vet inte om det framkommit NÄR beskedet om avslaget kom från försvarsmakten. Eller fanns det fler saker som hände i omedelbar närhet till dådet? Mammans födelsedag har det talats om, men hon har ju varit borta i många år - så det känns inte aktuellt.

Det låter rimligt. I hans huvud kanske skolans påstådda orosanmälningar till socialtjänsten angående hans psykiska hälsa och beteende i skolan kopplades till försvarsmaktens psykologers bedömning av honom som olämplig för värnplikt.
Citera
2022-03-30, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Det var ju inte teorier, det var hans egna ord till polisen efter dådet. Han sa DÅ att han gjorde det för att han hatade lärarna. Sen har han uppenbarligen ändrat sig i efterhand. När han haft möjlighet att samtala med sin försvarsadvokat och tänka över allt som hänt.
Nja, han sa att han "hatade dem". Som lärare? Som vuxna? Som auktoriteter? Vad "dem" syftade på vet vi ju egentligen inte.
Citera
2022-03-30, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nja, han sa att han "hatade dem". Som lärare? Som vuxna? Som auktoriteter? Vad "dem" syftade på vet vi ju egentligen inte.

Precis. Han sa efter dådet att han hatade de två lärarna och därför dödade han dem. Varken jag eller polisens presstalesperson har påstått annat eller gjort någon fördjupad analys om varför eller vad han hatade med dem.
Citera
2022-03-30, 15:48
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:

Det tror jag inte på. Låter ju bättre att säga att han tyckte om henne. Ajabaja för hatbrott vettu.
Citera
2022-03-30, 16:08
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
[/b]

Det tror jag inte på. Låter ju bättre att säga att han tyckte om henne. Ajabaja för hatbrott vettu.

Tror också på att det är en tillrättalagd efterhandskonstruktion. Väntar man tio minuter utanför en toalett för att hugga sönder någon man gillar? Går man inte och letar efter något annat random offer då?
Citera
2022-03-30, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Alla har inte mobilen med sig överallt. Men hur blev den andra läraren inblandad i det hela?

Fy då. Det här påminner om en skräckfilm av gammalt snitt, "Halloween" eller liknande.

Enligt Aftonbladet så gick han in i skolbyggnadens ena port-16.55
Så var befann han sig då innan han gick in i skolbyggnaden?
Detta tyder på att han inte deltog i den föreläsning som tidigare antytts.
Citera
2022-03-30, 16:29
Medlem
Hårt pixlad lite mindre pixel.

https://www.bildtagg.se/bild/5c40erv09yzi6u69zkjtrjdw

Märkligt spring på toaletterna där. Å ena sidan glömmer FC att låsa dörren och den ena läraren råkar att öppna dörren. Det är ju mer som att läraren misstänkt att något var på gång eftersom att hon råkar öppna dörren och ser kniven.

Nja, här är någonting lurt.
Senast redigerad av leosurvey 2022-03-30 kl. 16:43.
Citera
2022-03-30, 16:32
Medlem
Fabian är en rätt klurig person, jag som gick i hans klass i 7-9 hade aldrig trott att han skulle göra något sånt här, fabian var mer än rädd och skygg typ, gillade inte våld utanför träningslokalerna. Han tränade karate, hade ett par kompisar han verkade trivas med och var duktig i skolan.

Fabian hade dock svårt för det sociala spelet, och blev lätt offer för förlöjligande, dock under tiden jag gick i hans klass gick han inte igenom någon påtaglig ”grov” mobbning.

Som folk i tråden redan kommit fram till gick Fabians mamma bort när han var 5 år gammal i en OLYCKA alltså inget självmord!
Fabian blev väldigt mobbad för detta på hans lågstadieskola, Östra Skolan i Trelleborg.

Hans pappa jobbade/jobbar? på samma skola han gick på i högstadiet.
Han har en lillasyster som är född 2005.
Kommer inte gå ut med namn även fall visst redan är känt då jag tycker de är extremt synd om denna familjen hur de har drabbats pga Fabians handlingar.

Även ifall jag inte kan bevisa detta med hjälp av utredningar eller liknande så kan jag konstatera att Fabian lider av någon form av autism. De är oundvikligt när man har vistats runt honom ett tag. Med detta sagt var han inte dum.

Jag kan med säkerhet säga att detta trodde ingen i hans förra klass skulle hända, Fabian var schysst men något socialt inkompetent. Man försökte inkludera honom i sammanhang men de var han själv som ofta drog sig ur.

Jag vet personligen att familjen INTE ställer sig bakom detta och känner skam. De ska dom egentligen inte behöva. Folk spekulerar angående dåliga familjeförhållanden men som en person som på distans sett utifrån så ser de verkligen inte så ut. Hans pappa verkar brytt sig och han hade alltid hela och rena kläder. Jag vet inte vad som har hänt under hans gymnasietid men jag vet en hel del av tiden innan den.
Citera
2022-03-30, 16:37
Medlem
Varför stod han ute och väntade i 10 min istället för att hugga ner dörren om han nu var ute efter att döda henne? Han visste väl inte att läraren inte hade med sig mobilen på toan? Så från hans perspektiv kunde hon ju redan ha tillkallat polisen under den tiden han stod och väntade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in