2022-03-30, 14:54
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Undantogs inte vissa banker så att Tyskland skulle kunna betala sin gas?

https://www.cleanenergywire.org/news/germany-agrees-cut-russia-out-swift-payment-system-about-face

Länken förklarar också delvis varför det inte är samma sak om Ryssland köper rubel.

Det strömmar in Euro och Dollar till Ryssland men Rysslands centralbank kan inte använda dessa pengar för att stärka rubeln själva.
Betalar man i dollar sker clearing via amerikanska banker och risken är stor att betalningen blir frysen av USA. Betalar man i rubeln då sker betalningen via ryska centralbanken och blir säker för Ryssland.
Citera
2022-03-30, 14:56
Medlem
Sqrbankens avatar
Åtminstone i närtid så kanske mindre oskyldiga människoliv släcks - "men" ... kommer inte denna "nedtrappning" som en skänk från ovan till Orcherna?

Ukraina har momentum och detta ger Mordor en ruskigt välkommen paus; tid för omgruppering, omplanering och omstart samtidigt som man nu i lugn och ro kan pyssla med högmoraliska aktiviteter som att bomba röda korset och annan ridderlighet som precis nämnts i tråden.

Nä fyfan. Tvi. Kapitalisera på detta momentum istället och jaga psten hela vägen hem till Uralbergen och häng dvärgen offentigt. Enda språk som Mordor förstår, enda de alltid förstått; enda de för alltid kommer att förstå.
Citera
2022-03-30, 14:59
Medlem
raskenss avatar
Nån militärintresserad som vet varför rånarluvor är så populära bland Ukrainas militär. Tycker inte man ser lika mycket av det i väst?
Citera
2022-03-30, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Betalar man i dollar sker clearing via amerikanska banker och risken är stor att betalningen blir frysen av USA. Betalar man i rubeln då sker betalningen via ryska centralbanken och blir säker för Ryssland.

Nja - pengarna kommer nog fram - annars skulle gaskranen skruvats åt för länge sedan.

Det står i artikeln jag länkade att betalningar för gas och råvaror är undantagna - ett undantag som Tyskland krävde. Annars skulle de inte kunna betala för gasen och risken var stor att leveranserna skulle avbrytas.
Citera
2022-03-30, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOysterPutin
Jag är på högerkanten men skulle aldrig komma i närheten av smutsen inte ens för att få mig ett flabb.
Med högerkanten menar jag inte moderater utan dom som ligger höger om moderaterna. Där har stödet varit starkt för Putin I 20 år.
Citera
2022-03-30, 15:03
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nån militärintresserad som vet varför rånarluvor är så populära bland Ukrainas militär. Tycker inte man ser lika mycket av det i väst?
Är inget specifikt just för Ukraina, soldater överlags i öst tycks tycka om rånarluvor.
Gärna en blåvitrandig T-shirt på det för att bryta ens kamouflage så är man hemma.
Citera
2022-03-30, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Borde inte Ukraina ha några krav på sig tycker du? Dom hade ju kunnat ställa sig neutrala själva och kommit överens med Ryssland tidigare.

Kan alla gå med i den fantastiska organisationen NATO? Valfrihet och då ska vi inte respektera våra grannars synpunkter? Norge är ju med i NATO och vad skulle det landet säga om vi fick för oss att ingå en millitärallians med Ryssland? Det skulle ganska snabbt bli sura miner och hårdare gränser om vi inte visade Norge större respekt.

Går det inte att skala ner NATO tycker du? alla säger ju att Rysslands militärmakt bara är ett korthus, ett skämt. Avspänning vore bra och då samtidigt även avrusta lite kärnvapen.

Självklart ska man ställa krav på Ukraina också. Men varje land måste faktiskt själva få välja sin politik och vilka organisationer man vill gå med i. Vill Ukraina vara neutralt får de vara det. Ukraina har också rätt att hålla sig neutrala om Ryssland vill att de ska vara det. Men det måste vara Ukraina själva som bestämmer. Ryssland ska inte bestämma Ukrainas utrikespolitik.

Eftersom NATO antar medlemmar så kan inte vem som helst gå med. Men alla som vill kan söka medlemskap. Och åter, varje land måste själv bestämma hur de vill göra. Det är inte grannländerna som ska bestämma över varandra.

Jag kan mycket väl tänka mig att Norge blir sura om vi går in i allians med Ryssland. Men uppriktigt sagt så ska även vårt kära västra grannland sk*ta i vad Sverige gör. Leder det till passkontroller vid gränsen och visumkrav så får det bli så. De får framföra sina åsikter och försöka påverka de svenska beslutsfattarna om de vill. Men beslutet ska fattas i korrekt ordning i Sverige. Att jag sedan antagligen skulle emigrera till Norge om Sverige bildade allians med Ryssland är en annan femma.

Respektera grannarnas synpunkter? Självklart ska man göra det, men inte till den grad att man underkastar sig dem på ett sådant sätt att de kan diktera vad man ska göra. Och i detta fall finns ju också möjligheten att Ryssland respekterar Ukrainas synpunkter. Eller att Ryssland med vänskaplighet och ekonomiska relationer hade försökt värva över Ukraina på sin sida. Det senare är ju tydligt Kinas strategi i många länder, så det borde kunna fungera även för Ryssland om de har nåt bra att erbjuda.

NATO har knappast någonsin i historien varit lika mycket på dekis som det var före 24 februari i år. Trump ville som sagt i princip lägga ner NATO och staterna i Europa ville inte betala för NATO. Så allt det "aggressiva" du tillskriver NATO måste ha uppkommit under Biden-administrationens enda år vid makten, dock utan att synas i NATO-ländernas försvarsbudgetar.
Citera
2022-03-30, 15:05
Medlem
Citat:

Ryssarna bär väl också på rånarluvor.
https://vk.com/video/@mil?z=video-133441491_456253450%2Fclub133441491%2Fpl_-133441491_-2
Citera
2022-03-30, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Problemet med att väst skickar så mkt avancerade vapen till ukraina är att extremister kommer lägga vantarna på dom. Som talibanerna ungefär.

Problemet med att inte skicka vapen är att Ukraina då skulle bli överkört av Ryssland. Och efter Ukraina resterande länder Putin vill åt, t ex Sverige i värsta fall. Så vi har inget val. Varje rysk soldat eller rysk pansarvagn/ flyg som slås ut med ditskickade vapen minskar hotet mot andra länder.
Citera
2022-03-30, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonBatta
Ryssarna bär väl också på rånarluvor.
https://vk.com/video/@mil?z=video-133441491_456253450%2Fclub133441491%2Fpl_-133441491_-2
Kan det ha med kylan att göra? Dessutom har jag för mig att jag sett nåt liknande på svenska pansar soldater under vintern? Men jag kan ha fel?
Citera
2022-03-30, 15:13
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nja - pengarna kommer nog fram - annars skulle gaskranen skruvats åt för länge sedan.

Det står i artikeln jag länkade att betalningar för gas och råvaror är undantagna - ett undantag som Tyskland krävde. Annars skulle de inte kunna betala för gasen och risken var stor att leveranserna skulle avbrytas.
USA har redan införd sanktionerna mot flesta största ryska bankerna: Sberbank, VTBbank, Gasproms egen bank Gasprombank. Ry vill inte riskera mer och vill säkra gasbetalningarna. Varför ska Ry fortsätta gynna handel med amerikanska dollar? Det vore dumt.
https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy0608
Citera
2022-03-30, 15:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Antagligen för att man vill försvåra identifiering om man Ryssland ockuperar Ukraina, slippa repressalier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in