2022-03-30, 10:07
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Googla ”cope cage” så ser du hur robotskyddet de facto ser ut på deras stridsvagnar. Laserstörande teknik finns kanske installerad på några utav dem, men det hjälper inte mot den typ av robotar som ukrainarna beskjuter dem med. Och till ingens förvåning så hjälper inte heller de hemsnickrade stålburarna.

Hittade en bild på en T-90 med Shtora-1 installerat, vagnen till höger. Den ser oskadad ut, är väl sannolikt övergiven pga bränslebrist

https://postlmg.cc/FdqHQCpF
Citera
2022-03-30, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Att ägna sig åt anfallskrig i främmande land är en dålig taktik för den som påstås vilja ha fred.

Att tänka igenom saker innan du skriver, är inte din styrka. Det har du låtit oss alla förstå.
Citera
2022-03-30, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag lyssnade på en am stridsvagnsexpert.

Han hade inte sett något av systemen på vraken eller på de stulna stridsvagnarna. Det kunde bero på

1 Ryssarna har inte installerat dem för det inte finns i verkligheten eller att de inte haft råd

2 Stridsvagnar som har det blir inte sprängda i bitar. Så därför ser vi inga. Och de som har det är bättre enheter som inte lämnar sina stridsvagnar och springer.

Jag gissar att väldigt få stridsvagnar har det. Då ryssarnas stridsvagnar verkar ha varit i dåligt skick. Så korruption och kostnaden har spelat roll.
Moderna pansarskott använder sig inte av laser mig veterligen.

Pansarskotten Sverige skickade är ju av typen där man siktar där träffar man.
10 000 kr st, dock inte speciellt effektiva mot moderna stridsvagnar om man nu inte träffar ovanifrån, bakom eller sidan där de kan ha verkan.

Dock är de ju bra mot alla andra fordon.
Det mesta Ryssland skickar är ju inte stridsvagnar.
Citera
2022-03-30, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det ingen som kan veta det i nuläget.
Tror du att putin friviligt kommer dra samtliga sina styrkor ur ukraina (det inkluderar krim och donbass)?

Citat:
Carl Bildt serverar gissningar och klichéer.
Carl Bildt är en klok man.

Citat:
Lite kul att han sa att NATO inte har en "röd linje", vilket NATO nyss klargjort att NATO har.

Det har de inte, artikel 5 är vad den är, den har bara använts 1 gång dock.

Citat:
Självklart har NATO det.
Kan du länka?

Citat:
Och Bildt är gravt överskattad.
Är du säker på att du inte grovt överskattar din förmåga att bedömma det?
Citera
2022-03-30, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Moderna pansarskott använder sig inte av laser mig veterligen.

Pansarskotten Sverige skickade är ju av typen där man siktar där träffar man.
10 000 kr st, dock inte speciellt effektiva mot moderna stridsvagnar om man nu inte träffar ovanifrån, bakom eller sidan där de kan ha verkan.

Dock är de ju bra mot alla andra fordon.
Det mesta Ryssland skickar är ju inte stridsvagnar.

Och det man har velat skjuta sönder verkar ju vara transportfordon.
Citera
2022-03-30, 10:27
Medlem
Enligt "Speak the Truth" retirerar ryska styrkor på många platser nu men för att omgruppera. Inte för att ge upp kriget.

I nordöst där Ukraina är starka har ryssarna sprängt många broar för att hindra ukrainska styrkor. Man beskjuter också städer med artilleri, utan att det ser ut att finnas någon som helst plan bakom.

Ganska stora ryska styrkor är avskurna nordöst om Mykolaiv och kan få mycket svårt med försörjningen. Dom kan slå sig ut genom att gå österut men dom verkar sitta fast.

Detta är den 35 dagen av invasionen och Ryssland är på väg att förlora kriget.
Citera
2022-03-30, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Tror du att Putin friviligt kommer dra samtliga sina styrkor ur ukraina (det inkluderar krim och donbass)?

Det har de inte, artikel 5 är vad den är, den har bara använts 1 gång dock.

Kan du länka?

Är du säker på att du inte grovt överskattar din förmåga att bedömma det?

Klart han inte gör. Betyder inte att detta avgörs på slagfältet. Sanktionerna kan knäcka Putin.

Det har de gjort. Jag kan inte länka. Läste uttalandet för ett par veckor sedan. Självklart har NATO en gräns.

Får Putin göra vad han vill nära Polen? Nej

Jag har hört honom babbla sig igenom otaliga krig.
Totalt ointressant analytiker.
Finns flera debattörer här som är vassare.

Sad but true.
Citera
2022-03-30, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Och det man har velat skjuta sönder verkar ju vara transportfordon.
Ja det är ju enklare och slår indirekt ut allt annat när de inte får mat, bränsle och ammunition.
Om ryssarna tyckte att det var jobbigt med överfall nu, vänta tills att marken har blivit mjuk och växtligheten kommer tillbaka.
Citera
2022-03-30, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Har själv redan gått i tåg med ukrainska flyktingar som flytt ryska övergrepp det demokratiska Ukraina så du behöver inte vänta,det händer dagligdags i Sverige.

Hålla med. Jag är upprörd över att vissa i Sverige inte vill hjälpa ukrainska flyktingar. Se efter själv:
Pensionären Sixten räddar grannarna – ambulansen tar två timmar
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/ambulansen-tar-tva-timmar-pensionaren-sixten-raddar-grannarna

Vet inte dessa människor att våra läkare har lämnat för att hjälpa Ukraina?
Ambulanskortege körs till Ukrainagränsen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/har-aker-ambulanskortegen-ner-till-ukraina
Citera
2022-03-30, 10:36
Medlem
Kommer dröja det här.
Citera
Medlem
Jag slutit tillfällig fred med Aftonhoran. Just nu finns det en artikel om RYSKE Albert som deserterade, 24 år är han dock men en officerare bröt hans arm.

Han hade tagit värvning på 3 år men insåg att han kom in i ett riktigt krig.

Han riskerar 7 års fängelse för att ha deserterat men hans mamma har anlitat en advokat för att stämma krigsmakten. Vilket borde vara svårt i ett sådant RUTTET land som Ryssland.

Hur länge är jag vän med Aftonhoran??

Detta krig har förändrat mycket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Klart han inte gör. Betyder inte att detta avgörs på slagfältet. Sanktionerna kan knäcka Putin.

Ja, sanktionerna kommer på sikt nedmontera ryssland. Men det kan dröja många år.

Citat:
Det har de gjort. Jag kan inte länka. Läste uttalandet för ett par veckor sedan. Självklart har NATO en gräns.

Så mao "du tror det", vilket är helt okej

Citat:
Får Putin göra vad han vill nära Polen? Nej
Vad menar du att han inte får göra?

Att angripa Polskt territorium är gör det ju möjligt för Poland att aktivera artikel 5.

Citat:
Jag har hört honom babbla sig igenom otaliga krig.
Har du något exempel?
Citat:
Totalt ointressant analytiker.
Beror förmodligen på olika nivåer av förkunskaper och kanske lite politiskt bias.
Citat:
Finns flera debattörer här som är vassare.
Kan du peka på något sådant inlägg?

Citat:
Sad but true.

Ja, på oerhört många nivåer....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här