2022-03-29, 22:24
Medlem
BAB7s avatar
Men det funkar att koka vatten i vattenkokaren under tiden man laddar bilen eller?

Det är viktigt att jag kan koka vattnet under tiden jag laddar, för då har jag ju en paus på 1-2 timmar då det passar utmärkt att laga mat och äta.

En annan fråga: om man kokar vattnet i vattenkokaren och häller det varma vattnet i den avstängda kaffekokaren "manuellt" så att säga, - det bör väl funka på samma sätt som att kaffekokaren hade bryggt kaffet själv som den brukar göra, eller?
Citera
2022-03-29, 22:29
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Om det är ett 12V uttag så är det väl troligen kopplat till 12V batteriet, kolla i manualen.
Antar att 400V batteriet laddar 12V batteriet vid behov.
Att koka ett par deciliter vatten bör inte ha någon katastrofal inverkan.

Okej.

Ja, 12 volts batteriet ska underhållsladdas under laddning, så då borde ju inte 12 volts batteriet dräneras?

Det borde väl också funka att koka två gånger, tex 2 dl vatten till att göra soppa och sen koka upp 2 dl vatten till att hälla på kaffekokaren?

Jag tänker att jag sätter i kaffefilter och häller i kaffe i "tratten" på kaffekokaren som vanligt, sen häller jag på varmt vatten från vattenkokaren, så rinner det igenom på samma sätt som vanligt, trots att kaffekokaren är avstängd, eller?
Citera
2022-03-29, 22:33
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Men det funkar att koka vatten i vattenkokaren under tiden man laddar bilen eller?

Det är viktigt att jag kan koka vattnet under tiden jag laddar, för då har jag ju en paus på 1-2 timmar då det passar utmärkt att laga mat och äta.

En annan fråga: om man kokar vattnet i vattenkokaren och häller det varma vattnet i den avstängda kaffekokaren "manuellt" så att säga, - det bör väl funka på samma sätt som att kaffekokaren hade bryggt kaffet själv som den brukar göra, eller?
Om 12V uttaget fungerar vid laddning, vilket jag utgår ifrån att det gör så ska det väl fungera.
Kan vara värt att kolla upp hur bilen sköter laddningen av 12V batteriet.
Ser däremot ingen vinst i att koka för mycket vatten för att sedan använda till kaffet, det sparar ingen energi.
Citera
2022-03-29, 22:47
Medlem
sommarlovs avatar
Det är en dålig ide att värma med bil-el.
Effekten räcker helt enkelt inte till.
Betydligt billigare är ett stormkök.
Citera
2022-03-29, 22:59
Medlem
Vad är 12V uttaget avsäkrat med? 10A? Det skulle isåfall ge 120watt max, det räcker inte till en normal kaffekokare. Då får du iså fall koppla dig direkt på batteriet för att kunna sno mer effekt.

Men vad klarar 12v laddaren av? Du kommer gå ordentligt back medans du kokar kaffe.
Citera
2022-03-29, 23:11
Medlem
Mysquos avatar
Klart man kan ladda under tiden man laddar, men det kommer ta tid. En vanlig huhållsvattenkokare är på typ 1200 watt, och du kanske kan få ut 150 watt ur ett 12 volts uttag i en bil. Försöker du dra ut mycket mer så åker nogh en säkring i bilen. Jämfört med laddningen av en elbil är det ändå så liten effekt att det knappt märks i sammanhanget.
Däremot är ett litet gasolkök både litet och väldigt effektivt. Om du nu har har någon religiös inställning att man måste vara fossilfri. I så fall kanske du kan använda ett spritkök istället.
Tänk bara på att det är både farligt och olagligt att elda med gasol eller spritkök på eller i närheten av en bensinstation.
Om nu laddningsstationen skulle råka ligga nära en sådan.
Citera
2022-03-29, 23:15
Medlem
BAB7s avatar
Verkar komplicerat detta..

Vi får se hur det blir med att "kocka" i bilen, jag har ju iaf med mig både vattenkokare och kaffekokare till hotellet.

Men som sagt, under färd skulle jag också vilja kunna koka soppa och kaffe..
Citera
2022-03-29, 23:29
Medlem
Vardons avatar
Som redan påpekats 12 v saker ar ungefär en tiondels effekt av en vanlig hushålls maskin dvs det tar ungefär 10 ggr så lång tid

Jag körde Micro och kaffebryggare i bilen tidigare. Hade en 1800 w inverterad, dubbla batterier och ett laddrelä som skilde batteriet från startbatteriet. Sen var det nog 50 kvadrats kabel (lite överdrivet men gratis via jobbet). Man drar ju strömmar på lätt över 100 A.

Jag ångrar det inte, nypoppade popcorn är gott som bilgodis och påsen passar precis över växelspaken på en VW transporter t5.

Eller en varm farmorsfitta (gorbys)

Min rekommendation är nog att förstår man inte vad man pysslar med , låt bli du kan lätt bränna upp hela bilen. Köp ett campingkök. För kaffebryggare finns ju tex makitabatterimaskiner
Citera
2022-03-29, 23:31
Medlem
IceEyess avatar
Åk i en fossildriven bil som inte behöver laddas och sväng in på en mack eller dylikt om du vill ha kaffe, det blir antagligen enklast så.
Citera
2022-03-29, 23:31
Medlem
BAB7s avatar
Jag kan iofs ta med mig två termosar. Kaffekokare och vattenkokare har jag ju med mig, då kan jag koka kaffe och koka soppa på hotellet och ta dessa med i bilen i var sin termos när jag kör.
Bestick har med mig också, och jag köper ju bröd, smör och pålägg etc på lidl.
Då har man till kompletta måltider.

Några andra tips?
Senast redigerad av BAB7 2022-03-29 kl. 23:35.
Citera
2022-03-29, 23:38
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Åk i en fossildriven bil som inte behöver laddas och sväng in på en mack eller dylikt om du vill ha kaffe, det blir antagligen enklast så.

Ja, om man vill betala 2.20 euro litern för bränslet och 2 euro koppen för kaffet..

Jag laddar gratis och har alltid kaffekokaren med mig, så gör jag alltid när jag kör utomlands.
Tänkte bara optimera det ytterligare genom att kunna koka soppa och kaffe under tiden jag laddar bilen.
Citera
2022-03-30, 00:08
Avslutad
Köp 2 termosar att ha din kaffe och soppa i och ska du åka efter stora vägar så kommer det finnas oräkneliga mackar och vägkrogar där du kan köpa ditt kaffe och din soppa, eller värma upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in