2022-03-29, 22:00
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
För att det inte är en "adapter" utan en växelriktare. Den omvandlar 12V likström till 230V växelström vilket är betydligt mer krävande än det motsatta. Sen måste den klara kaffebryggarens effekt.
Varför pyssla med en kaffekokare? Kör med neskaffe och hetvatten från vattenkokaren.

Kaffekokaren har jag alltid med mig när jag är ute och reser, jag vill dricka mitt Zoégas Skånerost och inget annat.
Citera
2022-03-29, 22:02
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Finns även kaffekokare/bryggare som går på 12V, bara att googla.
Getcamping (.se) har t.ex. Dometic coffee maker för 375:-

Ja, men då behöver jag ha två kaffekokare med mig.
För den som kopplas i bilen funkar väl inte på hotellrummet?
Citera
2022-03-29, 22:02
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Tänker mig att det går åt en ganska rejäl termos med tanke på resan. Köp ett Trangiakök med en gasbränare! Eller en bensinbrännare (multifuel) om du vill vara lite speciell med din batteribil :-)

Tja, det finns rätt gott om bra vägkrogar där också.
Hade TS haft en bensinbil, hade det varit smärre problem med att "koka kaffe" med cigg-uttaget.

Sedan kokar man ju kaffet man häller i termosen på hotell/övernattningar. Så brukar jag göra.
Citera
2022-03-29, 22:04
Medlem
Doppvärmare 12v till cigg uttaget.. En dunk med vatten och knorrs pasta carbonara, bara värma vattnet i en thermos o hälla över. Duger bra till att väma burksoppa. Torka av noga när det svalnat bara
Citera
2022-03-29, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tja, det finns rätt gott om bra vägkrogar där också.
Hade TS haft en bensinbil, hade det varit smärre problem med att "koka kaffe" med cigg-uttaget.

Sedan kokar man ju kaffet man häller i termosen på hotell/övernattningar. Så brukar jag göra.
Finns fantastiska vägkrogar hela vägen ner samt flertalet vackra gamla gasthof. Men de har ju inga laddare och tar bara cash så det sket sig.
Citera
2022-03-29, 22:06
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ja, men då behöver jag ha två kaffekokare med mig.
För den som kopplas i bilen funkar väl inte på hotellrummet?
Finns säkert omvandlare att köpa som löser det problemet, se bara till att effekten är tillräcklig.
Citera
2022-03-29, 22:07
Medlem
Citat:
Jag har alltid kaffekokaren med mig, den har jag ju med mig upp på hotellrummet också.

Skaffa en bra termos och brygg kaffet på hotellrummet. Räcker nog nästan hela dagen i bilen.
Sista koppen kaffe köper du vid någon mack efter vägen.
Citera
2022-03-29, 22:09
Medlem
Citat:
Kaffekokaren har jag alltid med mig när jag är ute och reser, jag vill dricka mitt Zoégas Skånerost och inget annat.

Nästa bil får bli en Hyundai Ioniq 5, den har inbyggt 230V uttag:
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/en-narmare-titt-pa-ioniq-5-och-alla-finesser/
Citera
2022-03-29, 22:11
Medlem
BAB7s avatar
Om vi fokuserar på vattenkokaren.
Om jag kokar 2 dl vatten för att göra soppa, tar den då mycket ström från bilens 12 volts batteri eller från 400 volt batteriet?

Observera att jag tänker koka vattnet/soppan under tiden jag laddar bilen!
Bilen är alltså avstängd, men uppkopplad till laddstationen!
Citera
2022-03-29, 22:13
Medlem
Citat:
Varför kan du då inte ställa dig utanför bilen och använda ett vanligt stormkök med gasbrännare? Jag fattar inte. Dumt envis?
Citera
2022-03-29, 22:14
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Saken är den att jag om några veckor ska köra med min Renault ZOE till Frankfurt och sedan vidare till Schweiz och ev. Frankrike, blir borta i två veckor och kommer spendera mycket tid på vägarna.

Tanken är att koka soppa och kaffe i bilen under tiden jag laddar, jag laddar bilen i ca 1-2 timmar varje 15-18.e mil, oftast på LIDL då det är gratis att ladda där samt att man kan handla maten där på samma gång.

Frågan är då vilken adapter jag behöver?
Min bil, en Renault ZOE årsmodell 2018 har ett cigarett-tändaruttag/12 volts uttag, samt ett USB-uttag.

Min kaffekokare och min vattenkokare har vanlig hushållskontakt.

Vilken sorts adapter behöver jag?

Hur kopplar jag samman dessa?

Ni har kunskap på området för gärna förklara hur det funkar.

Något annat jag bör tänka på?
Jag tror jag sett vattenkokare 12 volt på biltema. Den kan ju värma kaffevatten och vatten för pulvermos nudlar soppa och även koka korv den drar nog en del ström så bilen får nog vara igång eller på laddning. En sån där som ger ut 230 volt har jag förmej äter mycket ström så då går det nog inte om man parkerat någon stans men ett litet gasol kök skulle nog vara det bästa bara ha extra tuber med sej
Citera
2022-03-29, 22:21
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Om vi fokuserar på vattenkokaren.
Om jag kokar 2 dl vatten för att göra soppa, tar den då mycket ström från bilens 12 volts batteri eller från 400 volt batteriet?

Bilen är alltså avstängd, men uppkopplad till laddstationen!
Om det är ett 12V uttag så är det väl troligen kopplat till 12V batteriet, kolla i manualen.
Antar att 400V batteriet laddar 12V batteriet vid behov.
Att koka ett par deciliter vatten bör inte ha någon katastrofal inverkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in