Flashback bygger pepparkakshus!
2022-03-29, 18:05
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Framför allt, bemanna passexpeditionerna. Hämtade i förmiddags nytt pass på en passexpedition som har 14 kassor. När jag kom var 1 kassa öppen för hämtning, samt 1 kassa för bokade tider för passansökan. När jag lämnade en kvart senare hade ytterligare 2 kassor öppnat för bokade tider. Kassan som var öppen när jag kom var fortfarande sysselsatt med samma storfamilj som när jag kom.

De har ju gått ut med att de saknar personal " Allt eftersom ny personal kommer in i verksamheten så ökar vi öppettiderna i flera regioner och släpper fler bokningsbara tider. För att hantera den akuta och uppkomna situationen ser vi även över om vi kan omfördela resurser. Konkret betyder det att vi tar personal från annan verksamhet för att bemanna våra passexpeditioner" https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2022/mars/atgarder-for-passbokning/

Extra fint för de gängkriminella att skjuta på nu då samt hur ska kvoten för fortkörare uppfyllas om polisen ska behöva lägga resurser på passen ????
Citera
2022-03-29, 18:11
Medlem
HipToBeSquares avatar
Det är övertydligt att den långa väntetiden är planerad. De har vetat om problemet i ett år. De har medvetet gjort systemet så att det är enkelt att missbruka. De har inte gjort någonting för att förbättra systemet. De har gjort ingenting med försöka identifiera de som snor alla tider för ekonomisk vinning, även om det inte är olagligt så har polisen rätten att avboka dessa tider.
Citera
2022-03-29, 18:55
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manissa
Så den bästa lösningen jag kommit på är att jag helt enkelt får gå till den enda banken som har kontor på orten där jag bor med öppettid 10-13 imorgon dvs får gå från jobbet och förlora pengar. För att öppna ett konto där och hoppas de kan ordna mig med ett bank id på plats.
Du får sitta och uppdatera sidan för bokning, testade att göra det precis för Skåne och fick upp en tid 19/8 i Eslöv som säkert har försvunnit nu.

Om du menar att du skall öppna konto och få nytt BankID utan att ha en giltig legitimation så betvivlar jag stark att banken kommer gå med på det men däremot kan du skaffa nytt ID-kort från Skatteverket istället ...ser att första lediga tiden för det är 16/5 i Malmö.
Citera
2022-03-29, 19:38
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Du får sitta och uppdatera sidan för bokning, testade att göra det precis för Skåne och fick upp en tid 19/8 i Eslöv som säkert har försvunnit nu.

Om du menar att du skall öppna konto och få nytt BankID utan att ha en giltig legitimation så betvivlar jag stark att banken kommer gå med på det men däremot kan du skaffa nytt ID-kort från Skatteverket istället ...ser att första lediga tiden för det är 16/5 i Malmö.

I det gamla DDR-Sverige kunde man gå till lokala Skattemyndigheten, ännu tidigare till pastorsexpeditionen, och få ett personbevis, ta bilder på en automat på närmaste järnvägsstation och med det gå till ett bankkontor och beställa ett ID-kort.

Sen kom det über-byråkratiska liberala drömsamhället... ingen människa illegal säger de, i verkligheten betyder det att ingen människa är legal, alla måste bevisa sig om de så bott ett helt liv i Sverige och kan räkna generationer tillbaka.
Citera
2022-03-29, 20:21
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe

Får sitta och uggla vid datorn helt enkelt. Den i Eslöv var tyvärr borta, men uppdaterat några gånger och det har kommit tider i september två gånger nu men de är borta innan man ens hinner klicka vidare. Sanslöst är det.

Jag har giltigt körkort! det borde väl fungera?
Citera
2022-03-29, 20:52
Medlem
Säkert tagits upp tidigare, men varför kör de inte med bank-id för att kunna boka en tid?
Skevt att de inte fixar ett system som funkar
Citera
2022-03-29, 20:57
Medlem
Visar bara på hur uselt sverige fungerar. Ryssarna hotar om militära operationer och många svenskar står utan pass. Fattar inte svenska politiker att krig kan komma till Sverige? Alla svenskar ska kunna få sitt pass mycket snabbt. Det är bara att se till att samtliga stationer är fullt bemannade 24h/dygn tills de som vill ha pass har fått dessa.
Citera
2022-03-29, 20:59
Medlem
Varför har media slutat skriva om detta totala haveri av grundläggande samhällsfunktion?
Varför ställs inga till ansvar?
Hur kan dom tillåtas inte åtgärda detta totala haveri?
Citera
2022-03-29, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Att det sedan länge fungerat så dåligt med köerna för att förnya sitt pass måste börja ses som den allvarliga politiska fråga det är och det problem för vanliga människor det faktiskt utgör.

Det måste gå att lösa denna fråga på något sätt och lösningen är politisk. Vi som medborgare kan inte fortsätta att acceptera att det skall vara på här viset över tid. Om problemet är resurser måste de tillföras och om problemet är organisatoriskt måste det till förändringar nu.

Det är tydligt att nuvarande system är mycket bristfälligt och att väntetiderna på pass är alldeles för långa och att det är för krångligt att få en tid. Det är en grundläggande rättighet och en basal samhällsservice vi talar om här, inte något marginellt fenomen där man tyvärr får acceptera lite problem då annat viktigare måste gå före.

Polisen klarar tydligen inte av sitt uppdrag att sköta detta på rätt sätt och kan inte svära sig fri från ansvar med att det är en resursfråga. Tydligen har de accepterat röran och tycker de kan utföra uppdraget så här.

Det finns säkert flera skäl till att det är så här. En bov i dramat måste förstås vara att passen är giltiga alldeles för kort tid. Att stadgade svenska medborgare måste krångla med detta i praktiken oftare än var femte år är absurt och ett direkt hån mot oss från våra politiker.

Så vad bör göras och måste det inte ställas krav på politikerna inför nästa val att detta måste lösas?
Gammal tråd men att giltighetstiden på pass har kortats ned så mycket beror ju på att invandrarna har hål i fickorna och tappar sina svenska pass stup i kvarten och begär ut nya.

Stod ju i media om nån lirare som gick till polisen varje vecka och ansökte om nytt pass. De hjälpte honom givetvis eftersom de inte har något val.

Passen säljs givetvis vidare till landsmän för grova pengar, 5 miljarder människor har det obekvämt och vill till trygga Sverige.

Detta är bara en av många regler som främst drabbar dem som följer dem.
Citera
2022-03-29, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilaVila
Säkert tagits upp tidigare, men varför kör de inte med bank-id för att kunna boka en tid?
Skevt att de inte fixar ett system som funkar
Varför ska man behöva ha bank-id för att kunna ha ett pass?
Det är borde snarare vara så att pass eller statligt id ska användas i stället för bank-id
och bank-id endast ska få användas där bankerna är kan hållas ansvariga för problem
som dessa kan skapa.
Citera
2022-03-29, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Varför ska man behöva ha bank-id för att kunna ha ett pass?
Det är borde snarare vara så att pass eller statligt id ska användas i stället för bank-id
och bank-id endast ska få användas där bankerna är kan hållas ansvariga för problem
som dessa kan skapa.

Något verktyg som den enskilde identifierar sig med för att kunna boka en tid.
Det är orimligt att det en person kan boka upp herrans massa tider och sen sälja svart. Lika orimligt som att ta alla kölappar i charkdisken och sen sälja till nästkommande.
En tid till en person, det kan ju inte vara så svårt att hitta ett system för det så att den som faktiskt ska göra ett pass identifierar sig redan vid bokningstillfället att den tiden tillhör denne.
Citera
2022-03-29, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Visar bara på hur uselt sverige fungerar. Ryssarna hotar om militära operationer och många svenskar står utan pass. Fattar inte svenska politiker att krig kan komma till Sverige? Alla svenskar ska kunna få sitt pass mycket snabbt. Det är bara att se till att samtliga stationer är fullt bemannade 24h/dygn tills de som vill ha pass har fått dessa.
Om utrymning beordras är det bara att åka. Om du måste fly så är det också bara att åka. Flyktingar måste inte ha pass - hur tror du alla migranter kommit in i Sverige? Man knallar över bron och säger "aziil" så blir man kvar och försörjd livet ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in