2022-03-29, 15:07
Medlem
Muminryssens avatar
Jag dricker ungefär två-tre gånger i veckan, alltså varannan dag. dricker vodka/starksprit och blir såklart full varje gång. dricker, vilar en dag, dricker, dricker inte på 2-4 dagar, dricker igen..
Jag dricker inte i sällskap utan hemma för mig själv. tog en paus nu eftersom att jag fick en extrem bakfulla sist och känner att jag borde göra lite andra saker istället och för att mina pengar är slut.
är detta normalt eller dricker jag för ofta? räknas detta som alkoholmissbruk?
2022-03-29, 15:09
Medlem
Milton.Millss avatar
Gör du det för att du tycker det är gott och berikar livet eller för att "komma undan" från något problem?

Jag skulle nog säga att det inte är nyttigt att dricka sig berusad flera gånger i livet, sliter på kroppen väldigt mycket.
2022-03-29, 15:18
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Du kan göra en audit och stämma av ditt resultat.
https://www.beroendecentrum.se/vardg...-testformular/

Generellt sett brukar svensk missbruksvård prata lite svepande om att du dricker för mycket om du dricker dig till berusning mer än en gång i månaden, får sociala konsekvenser av drickandet eller mår dåligt av det.

I Sverige är vi en hel del som dricker "för mycket".
Om du tänker tanken att det kanske är så, är svaret förmodligen ja.

Hjälp finns att få för att minska drickandet hos din kommun i första hand.
2022-03-29, 15:19
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muminryssen
Jag dricker ungefär två-tre gånger i veckan, alltså varannan dag. dricker vodka/starksprit och blir såklart full varje gång. dricker, vilar en dag, dricker, dricker inte på 2-4 dagar, dricker igen..
Jag dricker inte i sällskap utan hemma för mig själv. tog en paus nu eftersom att jag fick en extrem bakfulla sist och känner att jag borde göra lite andra saker istället och för att mina pengar är slut.
Du dricker för ofta. Prova att skära ner till en gång i veckan. Prova att avstå helt från alkohol när du är själv (alltså att du enbart dricker i sällskap, på helgen normalt sett). Det är väl ändå inte så jävla muntert att sitta och kröka själv?
2022-03-29, 15:21
Medlem
Citat:
Du dricker kanske inte för ofta, utan för mycket. Håll dig istället till en till två öl på kvällarna.

Just nu är du i ett alkohol missbruk.
2022-03-29, 15:45
Medlem
Citat:
vaknar du utvilad ?
får du hög puls vid intag av alkohol ? mkt alkohol?
lyssna på kroppen
Spontant låter det som en solklart ohållbar nivå för högt och det vet du nog själv. På sikt är det alldeles för högt. Du kanske på något sätt "behöver" detta för tillfället men tänk även på lever och kroppen i övrigt. Kolla foton på de som dricker mycket och de som dricker väldigt nyanserat och fint typ motsvarande 1 fl vin i veckan eller något lite grann mer om man är en aktiv person och rör på sig och är pigg i övrigt.
Hur mycket tid tar detta drickande? det kanske går för mkt tid i onödan ? Sömnen ? om du sover 8 timmar och lägger dig berusad så blir det inte värt 8 timmars sömn som opåverkad av drog. Du kanske bara får ut 5-6 timmar sömn beroende på hur mkt och du behöver sova längre? ännu mer tid går åt.
Några tankar !
2022-03-29, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Du kan göra en audit och stämma av ditt resultat.
https://www.beroendecentrum.se/vardg...-testformular/

Generellt sett brukar svensk missbruksvård prata lite svepande om att du dricker för mycket om du dricker dig till berusning mer än en gång i månaden, får sociala konsekvenser av drickandet eller mår dåligt av det.

I Sverige är vi en hel del som dricker "för mycket".
Om du tänker tanken att det kanske är så, är svaret förmodligen ja.

Hjälp finns att få för att minska drickandet hos din kommun i första hand.
länken går inte
2022-03-29, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du dricker för ofta. Prova att skära ner till en gång i veckan. Prova att avstå helt från alkohol när du är själv (alltså att du enbart dricker i sällskap, på helgen normalt sett). Det är väl ändå inte så jävla muntert att sitta och kröka själv?
Jag har märkt att det förekommer inte helt sällan nu förtiden att man tar kvällen ledigt och "umgås" över whatsapp m.m. och man kan sitta och dricka lite själv. Det är inte så bra men är det verkligen helt fel ? Det är ju interaktion och umgänge med sina vänner det med som vi människor så mycket behöver.
2022-03-29, 15:56
Medlem
Emellies avatar
Ja det är för ofta skulle jag säga. Om inte rent missbruk så är det åtminstone ett riskbeteende som kan leda till missbruk.

Att du även känner att du borde göra något annat istället samt att du inte har råd med detta egentligen är också tecken du bör ta på allvar.
2022-03-29, 15:59
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LASSE86516
Jag har märkt att det förekommer inte helt sällan nu förtiden att man tar kvällen ledigt och "umgås" över whatsapp m.m. och man kan sitta och dricka lite själv. Det är inte så bra men är det verkligen helt fel ? Det är ju interaktion och umgänge med sina vänner det med som vi människor så mycket behöver.
Jag skrev inte att det var helt fel. Jag skrev att man kanske ska börja med att inte sitta och kröka själv flera gånger i veckan. Socialt drickande ger ju en annan uppsida. Jag fick inte heller intrycket av att TS höll på med WhatsApp-drickande, utan ensamdrickande.
2022-03-29, 16:02
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Trådar om alkoholism, baksmälla och andra hälsorelaterade tillstånd skall postas i Medicin & Hälsa.

Trådar om trams, fylla och andra ovidkommande saker postas i annat lämpligt forum men INTE i alkohol.

Här diskuterar vi alkoholdrycker, alkoholkultur och därtill hörande spörsmål.

Trådar som avviker från detta kommer att låsas/Mod.

(FB) Viktigt - regler för alkoholforumet!

Tråd låst.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in