2022-03-29, 15:25
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Genomsnitt-svensken vinner ingenting förutom nöjet att få vara arg tillsammans med andra.

Precis. Genomsnitts-svensken får högre energipriser och dyrare varor. Även sämre ekonomisk utveckling i resten av Europa som sänker svensk tillväxt.
Citera
2022-03-29, 15:25
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Alltså, är det ett skämt?

I en månad har det tjatats om Tsarbomba, som fanns i 20 minuter, på femtiotalet. Glöm den där grejen.

Om Putin använder kärnvapen, blir det betydligt mindre pjäser. Han kommer inte att utplåna Ukraina, eller ens Kiev.

Han kommer nog att visa att han kan, genom att utplåna mindre stad...

Så du tror att tillbakadragandet beror på att Putin snart kommer lägga ett kärnvapen över en mindre stad?
Citera
2022-03-29, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Finns motsvarande uppgifter för Ukrainas förluster och hur ser de ut i så fall?
Dagens rapportering från ryska finansministeriet
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
En överblicks bild från den 27/3 som visar det av ryska sidan rapporterade Ukrainska förluster
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Citera
2022-03-29, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virr82
Frågan var väl ändå om Ryssland ska invadera Sverige? En 14åring som möter en obeväpnad våldtäktsneger i en gränd tycker nog inte han är lam. Skilj på äpplen och päron.

Ja, det blir ju som sagt Gotland i så fall. Hela Sverige kommer han ju knappast invadera.

Men tror du ryssarna låter civilbefolkningen i Visby vara ifred i ett sånt scenario? Kanske genom sina berömda precisionsbombningar som garanterat bara träffar militära anläggningar? Därav min fråga om civilbefolkningen i Mariupol.
Citera
2022-03-29, 15:29
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag hoppas att det inte blir eld upphör. Då får Ryssland sin frusna konflikt och kan hålla dessa områden de nu behärskar för evigt, liksom med Krim och separatistområdena. Så när Putin känner sig redo igen om 8 år så tar han en bit till. Det är bättre att Ryssland fortsätter att få dagliga förluster tills det blir allmänt känt i Ryssland hur många som dör och skadas. Slutar kriget innan folk i allmänhet ens har klart för sig vad som händer så kan Putin fortsätta som om inget hänt och alla sanktioner etc. är bara västs fel inte hans. Jag tror Ryssland tjänar mest på ett eldupphör nu, de kan vila sina trupper, föra fram en massa ny materiel. Jag tror Ryssland tjänar mest på ett eldupphör nu, de kan vila sina trupper, föra fram en massa ny materiel. Tyvärr så dör ju folk under tiden, men slutar det nu så är det bara tillfälligt.

Jag ser Rysslands villighet till eldupphör som en desperation. Om det blir säkerhetsgarantier som involverar andra länder så blir det ingen lätt match för ryssarna att ge sig på Ukraina igen. Därmed kan ukrainare återvandra och EU/USA bygga upp det som Ryssland har förstört (räkningen betalas de facto av Ryssland då de inte vill samarbeta kring krigsbrott och skadeståndsanspråk, sanktionerna biter och förmögenheter tas i beslag).
Citera
2022-03-29, 15:30
Medlem
Nu kommer det uppgifter om att en del av de tillfångatagna ryska soldater som sköts även bakbands och brändes på samma plats.
https://t.me/rybar/30016
Citera
2022-03-29, 15:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
ä Kanske det, det kanske vår tids pinup-kalerndrar som satt uppe på varenda bilverkstad på 70-talet. så länge manpaden sänker ryska helikoptrar så är det win-win för kosmetikindustrin och en fri värld.

Jag säger inte att det är fel, jag bara noterade det.
Citera
2022-03-29, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonafied
Ja, det blir ju som sagt Gotland i så fall. Hela Sverige kommer han ju knappast invadera.

Men tror du ryssarna låter civilbefolkningen i Visby vara ifred i ett sånt scenario? Kanske genom sina berömda precisionsbombningar som garanterat bara träffar militära anläggningar? Därav min fråga om civilbefolkningen i Mariupol.

Han kommer väl att varna befolkningen. Antingen så flyr de eller blir bombade. Det kommer nog inte att bo så många svenskar kvar på Gotland när Putin har tagit över.
Citera
2022-03-29, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Så du tror att tillbakadragandet beror på att Putin snart kommer lägga ett kärnvapen över en mindre stad?

Nä tillbakadragandet har jag inte nämnt.
Jag skrev om Putin använder nukes, blir det ingen domedagsbomb.
Jag tror att ryssarna kravlar baklänges för att de misslyckats. Inte svårare än så.
Bara det faktum att Zelensky inte har tillfångatagits eller dödats, är ju förödande för Putin.
Ukrainska regering är inte bara fungerande.
Den är Västs nya gullegris, på gott och ont.
Putin förlorar både kriget och narrativet.
Citera
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Nu kommer det uppgifter om att en del av de tillfångatagna ryska soldater som sköts även bakbands och brändes på samma plats.
https://t.me/rybar/30016

Du menar den ryska fake videon som är avsedd att skrämma ryska värnpliktiga från att ge upp och överlämna sig till Ukrainska styrkor?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonafied

Det var någon som gapade om att Ryssland skulle invadera Sverige här ovanför, det var den ursprungliga kommentaren jag svarade på. Det är ju klart att han skulle kunna försöka inta Gotland, jag tror ju det kommer bli betydligt krongligare för Putin. Det här går ju bara att spekulera i. Men jag tror Sverige som EU land, världssamvete, och kassako kommer ha en jävligt bra uppbackning jämfört med Ukraina.

Missade att svara. Nej han bryr sig säkert inte om den svenska befolkningen.
Senast redigerad av virr82 2022-03-29 kl. 15:39.
Citera
2022-03-29, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Ja, lysande militärstrategisk planering. ”Vi skickar in flera tusen av våra stridsvagnar som kostar 25 miljoner kr eller mer för var och en så att väst måste producera fler pansarskott för 15 000 kr styck.

Ja, detta blir svårt att bära. Allra jobbigast är att jag inte äger aktier i Saab.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in