2022-03-29, 11:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ja, det har ju blivit väldigt mycket ordning sedan den 24 februari...

Din sida gjorde inte ett skit sedan 2014. Nu har ni fått er en käftsmäll.
Citera
2022-03-29, 11:52
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Visst, men även den svenska landsbygden så bättre ut på 50-talet än detta:

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/05/12/den-ryska-landsbygden-tror-inte-pa-putins-lofte-om-gratis-gas
Nja, på många ställen Tornedalen etc. såg det ut så där.
Citera
2022-03-29, 11:53
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
På youtubesajten "Speak the Truth" visade nörden att ryska styrkor för närvarande är avskurna och isolerade nordväst om Mykolaijev. Kan ukraina förstärka den kilen så blir det många krigsfångar.

Han påvisade också att många ryska fickor utanför Kiev också kan vara avskurna.

I nordöst går det överraskande bra för Ukraina.

Det verkar inte som om Ryssland har en klar strategi. I områden som dom erövrat har dom ändå ingen kontroll.

Finns där några förband ens?

Här är en strid från tidigare i mars.

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Voznesensk

Sedan dess verkar de ryska förbanden mest ha spaningsförband ute på schlätta.

Ge gärna en länk så att man kan jämföra med vad andra säger. Det finns så många som vill leka experter men som inte är explicita med hur de får sin kunskap.

Här är en jag tittar på, men där jag inte har orkat gå tillbaka till början om hur de har lyckats identifiera förband.

https://youtu.be/8qJ4Tce_GoQ

Kontrollen är förmodligen ytterst bristfällig, och det blir värre med bristande moral. Soldaterna vill åka hem och inte leka Rambo i Ukraina. Klart som fan att de åker på förluster mot hemvärn och jägarförband.
Citera
2022-03-29, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Dags att dra ner på försvarsbudgeten, alltså. Inte öka.
Det finns inte längre något realistiskt hot mot Sverige eller Västeuropa.

Jag har ingen åsikt om vår militärbudget.
Jag överlåter åt proffs att bedöma den.

Att hotet är helt avvärjt, tror jag däremot inte.

Även ett skadeskjutet och inkompetent Ryssland kan naturligtvis vara ett hot.
Även misslyckade initiativ kan vara långvarigt destruktiva (se vidare Ukraina).

Och om det finns en enskild hotbild (mot just Sverige) vet jag inte.
Citera
2022-03-29, 11:55
Medlem
Det talas nu på nyheterna om den fascistiska Wagner-gruppen. Man tar också in syrier och afrikaner och förstärker ryska trupper i öster med 1000 man speciellt hårdföra legosoldater för det är nog bara att konstatera, dom ryska soldaterna höll inte måttet.

Nu blir kriget en multikulturell härdsmälta.... .....

Ukraina får in rusiga belaruser.....som motvikt men dom är ju helt oprövade. Ukraina får lita till sitt eget folk och Azov finns ju också i norr och nordöst.

Skär man av ett huvud på Azov växer det fram två nya. Helt fantastiska soldater.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen

Och vilken är min sida?

För övrigt, eftersom du inte konsumerar media, hur kom du på att ha en bild på Trump?

Läste du om honom på FB? Och tror du att du får en mer nyanserad bild här?
Citera
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:

Ja hade vi i väst hjälpt Ukraina på det här sättet redan 2014 hade de fascistiska ryssmongolerna gett upp för länge sen och då hade de även kunnat behålla Krim inom Ukraina. Det var ett klart misstag.
Citera
Medlem
Kadyrov ber vid en bensinstation i Ukraina. Det lite tråkiga för denna getknullare och hans anhang här inne är att dessa bensinstationer inte finns i Ukraina

https://twitter.com/Angry_Vlg/status/1508553937414201344
Senast redigerad av Letsdothisnow 2022-03-29 kl. 11:59.
Citera
2022-03-29, 11:56
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Jag blir riktigt kränkt av mottagandet av invandrare. Visst jag kan förstå att vi tar emot LITE, men fan 300’000 är helt orimligt! Max 30’000.

Det är heller inte bara att vi är snälla att ta emot utan de får en jövla massa. Gratis kollektivtrafik, förlåt men jag har gått i skolan i nästan hela mitt liv och kommer också arbeta hela mitt liv typ för detta landet. Men nejdå, jag ska inte få det gratis utan de personerna som kommer hit utan ha gjort något. Tandvården ska de också få gratis, fast vi som betalar skatt ska betala för.

Det roligaste var nog ett scenario i mitt universitet. Matsalen ger mat till invandrare från Ukraina varje dag en viss tid, dagarna vi äter den tiden(som sker två gånger i veckan) få vi ingen mat.

Helvete alltså, trodde det daltades mycket med invandrare från Mellanöstern.

Sen vill typ staten att folk ska ha personer i sina hem? Vi betalar ju redan miljarder till deras land, nu också deras folk.
Du är medveten om att världen bara inte cirkulerar runt oss svenskar?

Jag förstår din frustration kring flyktingkrisen 2015.
Sverige tog emot "barn" som uppenbarligen var vuxna. Dessa flyktingar tog sig till Sverige för att stanna här permanent.

Dessa flyktingar lämnade sin fru och barn i en krigszon, där har vi skillnaden.

Det är inte den uppfattning jag har fått från dom som flyr Ukraina. En stor del av flyktingarna kommer dra sig tillbaka till Ukraina så fort som möjligt.

Även om Ukrainska flyktingar stannar permanent, so what? Dom kommer också en vacker dag ha en anställning och betala skatt, precis som du.

Men att sitta och gnälla över att Sverige tar emot flyktingar från Ukraina är bara patetiskt. Ryck tag i ditt liv och sluta vara så egocentrerad.

Jag skäms över att ha folk som dig i Sverige.
Det är en självklarhet att vi ska hjälpa Ukrainska flyktingar.

Tycker du inte att vi ska se till att kvinnor och barn får tak över huvudet?
Citera
2022-03-29, 11:58
Medlem
Citat:

Du låter lite som en natobombad kränkt liten serb.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Du är medveten om att världen bara inte cirkulerar runt oss svenskar?

Jag förstår din frustration kring flyktingkrisen 2015.
Sverige tog emot "barn" som uppenbarligen var vuxna. Dessa flyktingar tog sig till Sverige för att stanna här permanent.

Det är inte den uppfattning jag har fått från dom som flyr Ukraina. En stor del av flyktingarna kommer dra sig tillbaka till Ukraina så fort som möjligt.

Även om Ukrainska flyktingar stannar permanent, so what? Dom kommer också en vacker dag ha en anställning och betala skatt, precis som du.

Men att sitta och gnälla över att Sverige tar emot flyktingar från Ukraina är bara patetiskt. Ryck tag i ditt liv och sluta vara så egocentrerad.

Jag skäms över att ha folk som dig i Sverige.
Det är en självklarhet att vi ska hjälpa Ukrainska flyktingar.

Jag missade själv att hen är i ett land där universitetet har matsal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolerik
Jasså https://drive.google.com/file/d/1mPax3Usdah2Ozesu0HbcYr6GZgsdaoks/view

Förändrar inte att det dött dryga 3000 civila i Donbass, plus de 298 som separatisterna mördade på MH17.
45% av artillerioffren som kunde bestämmas dödades av separatisterna och 55% av Ukrainska armén. Med MH17 blir det storleksordningen hälften var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in