Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Ja, ryssarna kan förmodligen bomba sönder Ukraina rejält men hur tror du det skall kunna leda till det "återförenande" mellan Ryssland och Ukraina som Putin drömmer om. Det verkar som somliga redan glömt att kriget handlade om att Putin skulle komma på sin vita springare och "rädda" Ukraina. Inte bomba sönder det till stenåldern. Vad skall Putin en grushög fylld med ukrainare som hatar honom till?
Det är ju så uppenbart att kriget är helt misslyckat. Han kanske kan ta någon hamnastad för att säkra Krim men resten är ju totalt meningslöst även om han vinner. Ett nytt Afghanistan bara.
Drömmer Putin om ett återförenande med Ukraina?
Jag tvivlar på att målet med invationen är att ockupera och göra anschluss. Ukraina är ett enormt land med lite mer än 1/4 av Rysslands folkmängd. Blir minst sagt svårt att hålla i längden med knappt 200 000 soldater.
Ryssarna har i åratal efterlyst Ukrainsk neutralitet. Jag är långt ifrån expert på området, men för mig ser det ut som att Ryssarna har fokuserat på att förstöra Ukrainas militära infrastruktur från distans, lagt press på storstäderna och säkrat Svarta Havet. Man har till och med tagit över två enorma kärnkraftsanläggningar men, rätta mig om jag har fel, inte stängt av strömmen till andra än Mariupol?
Åter till topic.
Självklart bombarderas vi med propaganda och extremt ensidig rapportering.
Mycket ironiskt när man på Aktuellt har ett inslag om falsk rysk propaganda om ukrainska nazister genom ett inslag som uppenbart är propaganda i sig självt

Problemet med Ukraina och nazist grejen är att Ukraina har öppet nazistiska förband. En extremt liten minoritet av Ukrainas militär? Ja självklart, men likväl sant. Det blir därför falsk information (proaganda) att avfärda det som rysk propaganda...
Också dumt att höra diverse "experter" tjata i olika medier om hur Putin har misslyckats med att ta över Ukraina helt. Tvivlar på att det var målet. Jävligt naivt av ryssarna att attackera med så lite folk i så fall. För mig ser det ut som att presset och förstörelsen i Kharkiv, Kiev och Mariupol har gett resultat. Har varit flera rubriker dagligen i flere veckor nu om hur dåligt det går för ryssarna. Samtidigt är det Ukraina som öppet signaliserar eftergifter. Man verkar ge upp både NATO ambitioner och Donbass, man hintar också åt att vara öppen för diskution om neturalitet.
Ryssarna menar allvar i Ukraina, man har hypersonic-missiler att sätta in på storstäderna om man inte gör framsteg och lider för mycket förluster på backen.
Går det sämre för ryssarna än planerat? Ja
Utsätts ryska folket för propaganda? Ja
Utsätts vi för propaganda? Absolut.
Har det gått åt helvete för ryssarna? Tvek
I krig bombarderas vi av lögner och bedrag. Kanske ryssarna har åkt på däng och nu morrar högt, och ukrainarna spelar svaga?
Det blir i alla fall spännande att se framöver. Själv hoppas jag det blir vapenvila snart. Lider med folket som bor på ett jävla shackbräde....