2022-03-28, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Är det inte så att Ukraina tar över dessa byar i takt med att Ryssen drar sig tillbaka?
Det är alltså Ryssen som bestämmer tempot?
Väldigt positivt ändå, jag hade aldrig hoppats på en så här snabb rysk reträtt.

Bara inte mina farhågor besinnas. Ryssen rullar sakta hem i lemmeltåget varefter det kommer en liten riktad atompärla på Ukraina som tack för att man hugger ryska krigsfångar i ögonen med en dolk

Hoppas jag har fel. Men jag brukar ha rätt.
Citera
2022-03-28, 21:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Är det inte så att Ukraina tar över dessa byar i takt med att Ryssen drar sig tillbaka? Det är alltså Ryssen som bestämmer tempot? Väldigt positivt ändå, jag hade aldrig hoppats på en så här snabb rysk reträtt.

Det är lite osäkert, vissa byar har det varit hårda strider om. Den innan t.ex. där fick de strida och erövrade stridsvagnar. https://www.youtube.com/feed/history Jag tror de inte vet vilka som är försvarade utan de måste kontrollera alla så att inga ryssar gömmer sig där. Ibland blir det en strid ibland kanske ryssarna bara sticker, eller så var de inte ens i just den byn?

Det är samma sak runt Sumy, det var en väldigt stor strid vid en ort och där tog de många krigsfångar. Men sedan är det uppgifter om att ryska trupper har återvänt till Ryssland från det området. Så kanske ryssarna håller på att dra sig ur men när de förlorar en strid måste de fly snabbare och mer oplanerat än de vill.
Citera
2022-03-28, 21:17
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Är du ryss eller serb? Varför bor du ens i Sverige?

Kan det vara för att han gillar yttrande frihet? Känns lite fegt, borde väl vara bättre i paradiset Ryssland, men han kanske inte gillar att slåss över socker, vad vet jag?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Jag gillar dina inlägg .. som om inte annat har Filosofiskt intresse ... Det är också så att Signalvärdet till de övriga forna Sovjetrepublikerna är monumentalt ...
Korrupta " Låtsasdemokrater " när sekreteraren kommer in

" Kamrat det är telefon från Kreml Moskva ..dom vill ha en försvarsunion samt justera Gränsdragningen
Räta ut ..
Skall jag be dom dra åt h..e ... som Ukraina Provade .. eller har du tid svara ?? prova klara detta lilla enkla politiska uppdraget.. "

Jepp, så fungerar världen. Den starke bestämmer. Det har USA lärt oss mer än nån annan stat under de senaste decennierna. Så säger Moskva något om andra länder i Europa, t ex om de forna sovjetstaterna eller om Sverige och Finland, då lyssnar de smarta på vad Moskva har att säga och anpassar sig. Annars kan det sluta illa, så som i Ukraina.
Citera
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Jag tycker det är kul varje gång när det dyker upp förståsigpåare.

Vet du om att Ryssland säljer gas och olja för 600 miljoner euro om dagen till bland annat Tyskland som inte kan leva utan den?

Nu får du kamma dig med ditt utlägg
Vad har det med den ryska statens ens ekonomi att göra? Gazprom lär ju fortsätta sälja gas eller var menar du? Förklara för en som är så dum som mig!

Ja, alltså köpare finns alltid även när en stat går i konkurs. Menar du att folk slutade köpa olja från venesuela när de gick i konkurs, handla från grekland när de gick i konkurs, när ukraina gick i konkurs, när turkiet gick i konkurs, när argentina gick i konkurs?
Citera
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Ryssland kräver inte länge att Ukraina ska ”avnazifieras” och är beredda att låta landet gå med i EU.

Motkravet är att Ukraina ska förbli militärt alliansfritt.

Det uppger flera källor med insyn i de pågående förhandlingarna för Financial Times.

Moskva och Kiev diskuterar eldupphör som en del av ett möjligt avtal som skulle innebära att Ukraina ger upp planerna om Natomedlemskap. I gengäld skulle de få säkerhetsgarantier och möjlighet att gå med i EU.

Nya fredssamtal ska inledas i Turkiet klockan 10.30 på tisdagen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina

https://www.ft.com/content/7f14efe8-2f4c-47a2-aa6b-9a755a39b626

Ryssland har förlorat kriget, rysstrollen härinne som sa att Putin kommer aldrig sluta kriga mot Ukraina och ville att Ukraina skulle kapitulera.

Hoppas Ukraina återtar Krim, nu är nog sista chansen innan det alltid förblir ockuperat av ryssarna.

Jag tror Putin redan är mördad, har han visat sig dom senaste dagarna?
Citera
2022-03-28, 21:18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Det spelar ingen roll för Moskva om Ukraina är totalt sönderbombat och tomt på folk när segern utropas. Det bygger bara upp det som i Grozny. Huvudsaken är att målen för operationen lyckas och allt tyder på att operationen kommer att lyckas: avmilitarisering, avnazifiering och neutralitet.
Ja tror,ärligt talat, att dett just är Putlers plan C. Han problem är bara det att Rysslands konventionella styrkor kommer att hinna bli förintade innan dess, Ryssland förvandlad till Nordkorea 2.0 och landet av fascistifiserat när Putler och hans anhang befinner sig inför den internationella domstolen i Haag, alternativt blivit avrättade.

Och då kommer alla flyktingar ifrån Ukraina som flytt till väst, plus alla som överlevt i Ukraina att med västs hjälp bygga upp ldndet igen.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Nu lämnar ryssen försåtsmineringar efter sig så barn och oskyldina kan få sina händer bortsprängda:

https://twitter.com/jane_in_vain/status/1508214457847197697?s=20&t=Rr9lJpZc5Ab1EJjxbjaogg
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ukraina har tagit tillbaka ytterligare en by öster om Kiev. Ukrainas offensiver är långsamma, en by åt gången. Det kommer att ta veckor att ta tillbaka de norra delarna med denna hastighet.
https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1508465436895191044

AT4 (Pansarskott) med svenska instruktioner på den georgiska krigaren
https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1508476114968137734/photo/1
ser ut som vapnen hittat rätt adress.
Citera
2022-03-28, 21:19
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Glömde en liten detalj. Putin har nyligen sagt att gasen och oljan nu ska betalas i Rubel vilket är ett genidrag i sig.

Genidrag om det går igenom. Nu är det ju så att EU har sagt nej till det.Så det hände inte så mycket med det.

vad vi har sett än så länge iaf.
Citera
2022-03-28, 21:19
Medlem
Citat:
Glömde en liten detalj. Putin har nyligen sagt att gasen och oljan nu ska betalas i Rubel vilket är ett genidrag i sig.

Det var ett desperat drag, det enda som Putler kunde göra.

G7-länderna har redan kommit överens om att det inte accepteras.

Genidrag? För ett utomordentligt korkat rysstroll möjligen.
Citera
2022-03-28, 21:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja men kriget blir långvarigt. Ännu viktigare än att ta byar kan vara att åsamka Ryssland så stora förluster som möjligt och att till slut det uppstår uppror inom rysslands militär. Ukrainska talespersoner har sagt att man gör små motattacker.

Är det medvetet att man bara gör små attacker eller kan man inte göra större offensiver?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in