2022-03-28, 18:14
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Dagens lönesystem är helt godtyckligt och slår snarare split i lärarkåren. Tarifflöner är mer rättvist och tar man på sig extra ansvar så skall det självfallet premieras med extra lönepåslag. Exempelvis om man är arbetslagsledare, ämnesansvarig eller schemaläggare exempelvis. Just nu är det helt galet där nyexade kliver in på högre löner än lärare som har arbetat i över 20 år och som dessutom måste handleda de nya lärarna. Dessutom bidrar nuvarande lönesystem till att lärare ofta hoppar mellan olika skolor för att få upp lönen.

Jag förstår din tanke men tarifflöner är inte svaret. Jag kommer från en miljö där detta praktiserades och det leder i längden till att de som är kapabla försvinner (eftersom de inte får någon premie för att vara duktiga) medan de medelmåttiga eller dåliga stannar kvar år efter år eftersom de hela tiden vill öka på sin lön (och gärna göra mindre och mindre för den).

Kanske är det snarare så att vi bör se över lönesystemet så tillvida att om en nyexad lärare kommer in 40,000:- så ska en som jobbat 5 år inte ha mindre (eller liknande).

Citat:
F-gränsen måste bort eftersom den enbart leder till problem. Psykiska ohälsan ökar, enormt med merjobb för lärarna att få alla "i mål" dokumentationsbördan har ökat något enormt eftersom man måste ha ryggen fri då det i princip är ditt ansvar som lärare att se till att eleven blir godkänd. Sedan är det märkligt att vi har skolplikt och tvingar eleverna till skolan men sedan så ska vi sätta F på dem om de misslyckas. Ännu märkligare blir det med den enorma invandring vi har då de nyanlända förväntas att klara samma mål som övriga elever även om de kanske bara har varit något år i Sverige. Vi har en enorm utslagning i Sverige just nu där F-betyget är den stora faktorn. Runt 20 000 blir inte behöriga till gymnasiet. Vad ska vi göra med dessa? Tar man bort F-betyget så kan de sämsta eleverna få läsa någon praktisk linje som är riktad mot något arbete som är i stort behov av arbetskraft. Undersköterskor, snickare, restaurangbiträden, etc. Nu slås dessa elever ut och många blir fast i bidragsberoende och kriminalitet.

Jag tror att det är bra med en F-gräns. Det måste vara tydligt med att det finns en lägsta möjliga nivå och att det blir konsekvenser om man inte uppnår den. Däremot håller jag med om att det borde finnas fler mer eller mindre helt praktiska gymnasieutbildningar. Gärna ettåriga och tvååriga. Nu gör vi tvärtom - nu ska alla gymnasielinjer bli högskoleförberedande igen. Galenskap!

Jag ser vidare gärna prestationskrav istället för närvarokrav för studiebidraget. Det är så många som bara sitter av tiden för att de vill få sina pengar. Nej, prestationskrav på godkänt betyg borde införas. Även större frihet för skolor att slussa ut elever. I gymnasiet kan man t.ex. inte tvinga någon att gå om. Jag anser att det borde finnas en gräns. Har du x-antal poäng F under första året måste du gå om.

Kan tycka att det också ska finnas möjligheter för en skola att slussa ut elever med diverse diagnoser som skolan inte har resurser att ta hand om. Som det är nu kan en elev som är för autistisk för att fungera i en vanlig skola ändå gå kvar 3 år och såklart gravt misslyckas om föräldrarna t.ex. vägrar inse problemet trots att skolan talar om hur det står till.
Citera
2022-03-28, 19:10
Medlem
Anser du att lärare bör få större befogenheter att avvisa elever som inte kan uppföra sig? Gissar att svaret är ja, och skulle du då säga att det råder konsensus kring detta inom lärarkåren? Vad görs åt saken?

Hur hanterar du föräldrar till elever som kräver av dig att de, eleverna, ska få högre betyg?
Citera
2022-03-28, 21:07
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Anser du att lärare bör få större befogenheter att avvisa elever som inte kan uppföra sig? Gissar att svaret är ja, och skulle du då säga att det råder konsensus kring detta inom lärarkåren? Vad görs åt saken?

Hur hanterar du föräldrar till elever som kräver av dig att de, eleverna, ska få högre betyg?

Vi har redan stöd i skollagen att avvisa elever som stör lektionen. Problemet är att vi samtidigt har någonting som kallas tillsynsplikt som gör att vi samtidigt ska ha koll på vad eleven gör för något. Nu minskar tillsynsplikten ju äldre eleverna blir och det är dessutom skolan som har tillsynsplikt vilket gör att jag som lärare kan kringgå detta. Det stora problemet är dock de elever som vägrar att lämna när jag avvisar dem från klassrummet. Här är det en stor gråzon kring vad jag faktiskt får göra. Får jag släpa ut eleven? Vad händer om eleven är större och starkare än mig? Nu har jag arbetat som lärare i närmare tio år och som tur är så har detta kanske hänt 2-3 gånger. Normalt brukar det hjälpas med ett samtal hem efter lektionen. En gång har jag fått ställa in lektionen och sedan kallade jag föräldrarna till skolan samt att jag tvingade våran rektor att vara med. Men ja. Jag vill ha mer befogenheter och mer tydlighet kring vad jag som lärare faktiskt får göra i klassrummet.

Gällande föräldrar som kräver högre betyg så har jag faktiskt aldrig varit med om det men jag har kollegor som har varit med om det. Jag är 100% övertygad om hur transparent man är med sin bedömning. Jag som SO-lärare använder nästintill enbart prov och läxförhör där jag använder poäng. Blir oerhört tydligt för eleverna vad som krävs för de olika nivåerna. Proven brukar jag dessutom göra väldigt snarlika de nationella proven som också har poängsystem. Får någon elev B men vill ha A så är det bara för mig att peka på proven. I ämnen som svenska och engelska däremot som har mer skrivuppgifter så lämpar sig inte alltid poängprov lika bra och då kan det bli mer diffust vad som krävs för att få olika betyg, här har föräldrar generellt varit mer undrande vad deras barn behöver göra för att få vissa betyg.
Citera
2022-03-29, 19:41
Medlem
Citat:
Vi har redan stöd i skollagen att avvisa elever som stör lektionen. Problemet är att vi samtidigt har någonting som kallas tillsynsplikt som gör att vi samtidigt ska ha koll på vad eleven gör för något. Nu minskar tillsynsplikten ju äldre eleverna blir och det är dessutom skolan som har tillsynsplikt vilket gör att jag som lärare kan kringgå detta. Det stora problemet är dock de elever som vägrar att lämna när jag avvisar dem från klassrummet. Här är det en stor gråzon kring vad jag faktiskt får göra. Får jag släpa ut eleven? Vad händer om eleven är större och starkare än mig? Nu har jag arbetat som lärare i närmare tio år och som tur är så har detta kanske hänt 2-3 gånger. Normalt brukar det hjälpas med ett samtal hem efter lektionen. En gång har jag fått ställa in lektionen och sedan kallade jag föräldrarna till skolan samt att jag tvingade våran rektor att vara med. Men ja. Jag vill ha mer befogenheter och mer tydlighet kring vad jag som lärare faktiskt får göra i klassrummet.

Gällande föräldrar som kräver högre betyg så har jag faktiskt aldrig varit med om det men jag har kollegor som har varit med om det. Jag är 100% övertygad om hur transparent man är med sin bedömning. Jag som SO-lärare använder nästintill enbart prov och läxförhör där jag använder poäng. Blir oerhört tydligt för eleverna vad som krävs för de olika nivåerna. Proven brukar jag dessutom göra väldigt snarlika de nationella proven som också har poängsystem. Får någon elev B men vill ha A så är det bara för mig att peka på proven. I ämnen som svenska och engelska däremot som har mer skrivuppgifter så lämpar sig inte alltid poängprov lika bra och då kan det bli mer diffust vad som krävs för att få olika betyg, här har föräldrar generellt varit mer undrande vad deras barn behöver göra för att få vissa betyg.

Det måste vara frustrerande att inte veta vad du får och inte får göra; det borde givetvis finnas tydliga riktlinjer, och ni borde ha mer befogenheter. Elever som vägrar att sköta sig ska läraren kunna slänga ut eftersom de förstör för precis alla. Naturligtvis har inte samtliga lärare den fysiska styrka som krävs för att fysiskt avlägsna vilken elev som helst, och därför kanske ni skulle ha personal för det ändamålet på de skolor där det behövs. Ja, det skulle heta att man inte hade råd med det.
Citera
2022-03-29, 20:19
Medlem
Vilka åldrar undervisar du i? f-3, 4-6, 7-9? Gymnasiet?
Citera
2022-03-29, 20:23
Medlem
Hur var det under din praktik, om du fick göra det? Blev du taggad/avskräckt? Hur är du som lärare? Sträng/tjenis med eleverna eller både och?
Citera
2022-03-29, 21:20
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shenouda
Vilka åldrar undervisar du i? f-3, 4-6, 7-9? Gymnasiet?

Jag arbetar på högstadiet

Citat:
Ursprungligen postat av Pirayahanson
Hur var det under din praktik, om du fick göra det? Blev du taggad/avskräckt? Hur är du som lärare? Sträng/tjenis med eleverna eller både och?

Jag arbetade som vikarie samtidigt som jag hade min VFU. Jag kan säga att ha praktik var oerhört mycket enklare än att vara vikarie. När du är vikarie så har du ingen planering, du vet inte vad för typ av klass du kommer ha, du kan inga namn, du är ensam vuxen och det är dessutom ofta ämnen som du inte behärskar. Eleverna vet dessutom att de inte kommer att träffa dig igen så de vet att de kan försöka ta sig friheter. Jag var dock vikarie i en väldigt välskött kommun som hade en egen vikarieförmedling samt att jag alltid hade en skolkatalog med mig så det var faktiskt aldrig några problem.

När du har VFU däremot så har du det i dina ämnen, du är i samma klasser hela perioden (den längsta är 3 månader så du lär verkligen lära känna eleverna) du har dessutom handledaren med dig så jag var väldigt bekväm och det kändes som att vara två vuxna i klassrummet. Gällande hur jag är mot eleverna försöker jag att vara extra sträng i början när dem kommer. Då kan man verkligen sätta rutinerna. Eleverna måste stå i kö utanför klassrummet, de måste vara tysta innan de får komma in. På vägen in måste de lämna in sina telefoner, alla har fasta placeringar. Minsta lilla så brukar jag maila hem eller ringa hem. Är man extra hård i början men framförallt är konsekvent så att eleverna vet vilka regler det är som gäller så har man igen det ordentlig i årskurs 8 och 9. Tyvärr finns det elever som inte klarar av att vara i ett vanligt klassrumsformat. Elever som kanske har haft elevassistenter och suttit i en liten grupp hela låg- och mellanstadiet medan de direkt i årskurs 7 på högstadiet hamnar i en ny klass med 29 andra elever och dumpas rakt ut i klassrummet. Jag har tur att jag har gjort värnplikt och man lärde sig en hel del hur man ska vara som ledare (även om jag själv inte befäl över andra). Lärarutbildningen får man däremot inte lära sig någonting om det som internationellt kallas "classroom management".
Citera
2022-05-22, 20:08
Medlem
Citat:
Jag kan svara då jag också är lärare (SO-lärare på högstadiet)

Jag läste den äldre ämneslärarutbildningen för årskurs 7-9 samt gymnasiet och den var på fem år. Utöver detta har jag läst diverse sommarkurser för att fördjupa mig inom mina ämnen (lite egyptologi, fornnordisk religion, religionsfilosofi, astronomi). Min lön är ganska låg om man jämför med hur andra med min arbetserfarenhet ligger till samt andra på skolan men för närvarande ligger den på 39 000:- (Stockholmsområdet, nyexade kollegan gled in på 40 000:- KUL!). Gällande karriärmöjligheter så är det ett spel för gallerierna och hittepå-tjänster. Våra förstelärare har inget uppdrag förutom att några av dem någon gång om året på någon studiedag håller i någon föreläsning eller visar våra äldre kollegor hur man kan använda något digitalt hjälpmedel. Däremot är läraryrket fel val om man vill göra "karriär" anser jag och vi har många på skolan som har jobbat länge och trivs med det. Det är även här det bästa med yrket kommer in. Variationen och att dagarna flyger förbi. Det är aldrig "tråkigt" att vara lärare. Däremot är det sämsta med yrket dokumentationen samt att yrket numera har blivit mer av ett omsorgsyrke beroende på vilken skola man arbetar på.

Gällande vad vi borde göra med skolan så är du inne på rätt spår. Förstatliga hela skiten och inför en stenhård regelstyrning. Maxtak på klasser, inför tarifflöner, max undervisningstid, skolan måste ha en viss mängd speciallärare, elevassistenter, specialpedagoger, kuratorer och övrig personal beroende på hur många elever som går på skolan. Idag finns inga sådana regler. Inför även särskilda undervisningsgrupper igen, bort med F-gränsen, stenhårda konsekvenser för elever som missköter sig. Särskilda undervisningsgrupper, förflyttningar, viten till föräldrar.

Nej, det är inte speciellt mycket utbildning i icke-våld eller genus för den delen heller. Däremot har du en poäng. Lärarutbildningarna är avskärmade från verkligheten och den "forskning" som bedrivs där är till stor del uppbyggd på ideologi och inte empiriska studier. Som tur var så arbetade jag som vikarie samtidigt samt att utbildningarna har flera längre VFU-perioder där man är ute på praktik i skolorna. Däremot får man inse att det är människor vi arbetar med. Det finns inga färdiga manualer kring hur man ska agera om det uppstår konflikter. "Gör elev X följande handling så svarar du genom att göra handling y" Verkligheten fungerar uppenbarligen inte så.

Jag kan sammanfatta läraryrket enligt följande. På enskild skolnivå fungerar den svenska skolan överlag hyffsat men det är tack vare lärarna. På systemnivå så är den svenska skolan RIKTIGT illa ute och ses som ett avskräckande exempel. Värdelöst finansieringssystem samt möjlighet till fritt vinstuttag, fri etableringsrätt, betyg som konkurrensmedel och medföljande betygsinflation, segregation, lärarbrist, forskning som vilar på ideologi (eleven ska hitta sin kunskap själv, läraren ska mer vara en coach), kundskola, avsaknad av befogenheter samt hårda konsekvenser, nedskärningar, inkompetenta politiker, överdokumentation, Skolverk som motarbetar lärarna. Bara några exempel.

Hamnar man på en bra skola är det ett drömyrke, har du otur att hamna i orten eller på någon friskolekoncern så skulle jag hellre byta jobb.

Hej, tack för ditt svar!

Ah du jobbar på högstadiet, jag har hört att det är tuffast att jobba mot denna ålderskategori. En till fråga då du ändå så välvilligt ställer upp här på flashback och svarar på mina frågor . Du nämner att dokumentationen är tung. Kan du utveckla det lite med några konkreta exempel?
Citera
2022-05-23, 21:54
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MotoVroom123
Hej, tack för ditt svar!

Ah du jobbar på högstadiet, jag har hört att det är tuffast att jobba mot denna ålderskategori. En till fråga då du ändå så välvilligt ställer upp här på flashback och svarar på mina frågor . Du nämner att dokumentationen är tung. Kan du utveckla det lite med några konkreta exempel?

Hej, I skolans värld gäller det att ha ryggen fri eftersom eleverna har väldigt många rättigheter samtidigt som de har rätt till stöd om de riskerar att inte nå målen. Detta leder till en enorm överdokumentation. Det mest vidriga är alla så kallade "Pedagogiska kartläggningar" som ska göras för varje elev om denne riskerar att inte få betyg i något ämne. Det är ett dokument där samtliga lärare ska fylla i hur det går för eleven i respektive ämne, hur eleven fungerar socialt, elevens syn på skolan, föräldrarnas syn, vad du som lärare gör eller har gjort för att eleven inte ska få F (extra anpassningar, t.ex. ska eleven få sitta i grupprum, få ha sin mobil och lyssna på mobil, särskild placering, anpassat material (vilket), digitala hjälpmedel etc). Efter att detta är gjort så hålls det det möte om eleven har rätt till särskilt stöd och i sådana fall så ska ett stort dokument till skapas där man skriver allt stöd som skolan ska erbjuda. ALLT detta ska uppdateras och göras om var sjätte månad.

Utöver detta så ska du som lärare skriva skriftliga omdömen om alla elever i varje ämne som du undervisar. Jag undervisar ungefär 150 elever i fyra ämnen. Det blir 600 omdömen. Varje termin. Utöver detta så ska du sätta betyg och alla elever som får F så ska du fylla i dokumentation varför eleven får F, vad du har gjort för att eleven inte skulle ha fått F, etc. Sedan har du alla möjliga diagnosutredningar som ska fyllas i. ADHD, autism, dyslexi, osv. Kränkningsanmälningar, utvärderingar.

Bara några exempel jag kommer på nu en sen kväll i betygssättningstider.
Citera
2022-05-24, 12:40
Medlem
bogslayers avatar
Har du sett någon elev skita ner sig totalt på en lektion?

Har några elever börjat slåss framför dig?
Citera
2022-05-24, 23:05
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogslayer
Har du sett någon elev skita ner sig totalt på en lektion?

Har några elever börjat slåss framför dig?

Om du menar med "skita" som att bajsa ner sig så är svaret nej. Det är på högstadiet jag arbetar och som tur är så har samtliga elever jag har undervisat varit pottränade. Gällande slagsmål däremot så har det hänt ett flertal gånger. En gång fick jag tom en snyting själv då jag skulle gå emellan och eleven råkade träffa mig istället för det tilltänkta offret. Fick en liten fläskläpp och eftersom ungen var under 15 så blev han avstängd några dagar endast. Eleven var däremot djupt ångerfull och blev livrädd direkt då han såg var slaget råkade träffa.
Citera
2022-05-27, 20:58
Medlem
Citat:
Hej, I skolans värld gäller det att ha ryggen fri eftersom eleverna har väldigt många rättigheter samtidigt som de har rätt till stöd om de riskerar att inte nå målen. Detta leder till en enorm överdokumentation. Det mest vidriga är alla så kallade "Pedagogiska kartläggningar" som ska göras för varje elev om denne riskerar att inte få betyg i något ämne. Det är ett dokument där samtliga lärare ska fylla i hur det går för eleven i respektive ämne, hur eleven fungerar socialt, elevens syn på skolan, föräldrarnas syn, vad du som lärare gör eller har gjort för att eleven inte ska få F (extra anpassningar, t.ex. ska eleven få sitta i grupprum, få ha sin mobil och lyssna på mobil, särskild placering, anpassat material (vilket), digitala hjälpmedel etc). Efter att detta är gjort så hålls det det möte om eleven har rätt till särskilt stöd och i sådana fall så ska ett stort dokument till skapas där man skriver allt stöd som skolan ska erbjuda. ALLT detta ska uppdateras och göras om var sjätte månad.

Utöver detta så ska du som lärare skriva skriftliga omdömen om alla elever i varje ämne som du undervisar. Jag undervisar ungefär 150 elever i fyra ämnen. Det blir 600 omdömen. Varje termin. Utöver detta så ska du sätta betyg och alla elever som får F så ska du fylla i dokumentation varför eleven får F, vad du har gjort för att eleven inte skulle ha fått F, etc. Sedan har du alla möjliga diagnosutredningar som ska fyllas i. ADHD, autism, dyslexi, osv. Kränkningsanmälningar, utvärderingar.

Bara några exempel jag kommer på nu en sen kväll i betygssättningstider.

Hej igen,

Tack för ditt svar. Låter onekligen inte så kul. Antar att det är en av nackdelarna med jobbet som lärare. Jag har hört att lärarna har en hög arbetsbelastning generellt sett.

Finns det stöd i form av lärarassistenter som avlastar lärarna med allt som inte hör till själva undervisningsbiten? Så att lärarna kan ägna sig åt lektionsplanering etc.

Eller är det fortfarande lärarnas ansvar att sköta administration? (Jag antar att det är en definitionsfråga om dokumentation av elevers diagnoser hör till lärarnas arbetsuppgifter.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in