2022-03-28, 18:16
Medlem
baggebo1s avatar
Britt bland de dödade ukrainska soldaterna i Mariupol:
Citat:
At the remains of the destroyed Nazis, the DPR army found documents of a British mercenary:

Shaun Pinner, born in 1973, served in the denazified 36th Marine Brigade of the Armed Forces of Ukraine.
https://t.me/RVvoenkor/5575
Citera
2022-03-28, 18:17
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Är det inte dags att NATO synar Ryssland och låser UA`s luftrum ?
Putin må va en hänsynslös Diktator men ????
Vi ser hellre att Ryssland begår krigsbrott efter krigsbrott så att vi en gång för alla kan se till att inga ryska toppar någonsin kan röra sig utanför sitt lands gränser igen utan att gripas och ställas inför rätta.
Citera
2022-03-28, 18:18
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Har inte ryssarna kontroll över luftherraväldet sen 24 timmar in på invasionen?

Alltid lite roligt när ryssen tar i de där videos cirkulerade redan igår och visade vara rysk plan naturligtvis. Baggebög här i tråden har knappt ett rätt hittils och länkar de mest fabricerade videorna han kan hitta på de ryska telegram grupperna
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Krigsbrott utreds, och ska utredas.

'There will be a day of reckoning': UK minister thinks war crimes committed in Ukraine

"The Deputy Prime Minister (and Justice Secretary) Dominic Raab has been working with the international criminal court to make sure that that evidence is well documented, well collected, so those who commit war crimes know that there will be a day of reckoning," he added.

https://www.wionews.com/world/there-will-be-a-day-of-reckoning-uk-minister-thinks-war-crimes-committed-in-ukraine-466308
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDRTV
Tyvärr verkar Mariupol fallit, men de har blivit dödsförklarade i 2 veckor dagligen så vem vet.

The mayor of the Ukrainian port city of Mariupol said Monday his city was "in the hands of the occupiers" after a weekslong siege by Russian forces that flattened the city, left an unknown number of civilians dead and forced hundreds of thousands of people from their homes.

"Not everything is in our power," said Vadym Boichenko, the pro-government mayor of Mariupol, in a live television interview. "Unfortunately, we are in the hands of hands of the occupiers today."

Boichenko called for a "complete evacuation" of the remaining population of Mariupol, which had a population of over 400,000 before Russia launched its invasion of Ukraine on Feb. 24.

https://edition.cnn.com/europe/live-news/ukraine-russia-putin-news-03-28-22/h_f62ca209205442fdc3a392226a1df3e1

Hoppas några av försvararna klarar sig. Min gissning är ju att de medvetet hade order om att stanna kvar och försvara.

Givet hur det har sett ut vid andra städer är det kanske troligt att det finns en bedömning om att städerna är väldigt lätta att försvara och att det är värt att försvara varje större stad. Massor av infrastruktur går också genom dem.

Egentligen var det väl bara vid Cherson som ryssarna lyckades kuppa en stad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Har inte ryssarna kontroll över luftherraväldet sen 24 timmar in på invasionen?

Nej. Ukraina har system att skjuta ner de och med NATOs hjälp att få radar om vart de exakt befinner sig planen blir det kostsamt och Ryssland behöver sitt luftvapen om NATO anfaller.
Citera
2022-03-28, 18:19
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Här tror jag Ryssland gör ett misstag som fegt backar ur.

Det kommer ge Ukraina mer energi till att anfalla östsidan av Ukraina.

Även Ukraina gör bort sig som inte bombar de flyende ryssarna mer

Tycker det är stort gjort av Ukraina som inte dödar dom som återvänder hem med tanke på att ryssarna har mördat 20000 civila, mest kvinnor och barn.

Själv börjar jag fundera på om Putin överhuvudtaget ens lever!
Citera
2022-03-28, 18:20
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Tre nedskjutna ukrainska flygplan idag. Fem igår:

https://t.me/boris_rozhin/37400
Su-24 och Su-25 är attackplan. Ukraina har uppgett att man inte flyger med dem då de endast använder sina MIG-29 och Su-27or som luftförsvar. Men bra försök.
Citera
2022-03-28, 18:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Jag står på Ukrainarnas sida men man måste inse att det inte finns några neutrala medier när det kommer till väpnad konflikt.

Jag tror det är bra att släppa tron på objektiv nyhetsrapportering över huvudet taget. Jag kan inte ens föreställa mig hur den skulle se ut.
Citera
Medlem
Saxat ifrån Aftonpravdans liverapportering. Kolla sista stycket. Till och med AF vet att ukrainska uppgifter ej är att lita på.

"Nästan 5 000 personer har dödats i Mariupol sedan hamnstaden belägrades av ryska styrkor, uppger en talesperson hos borgmästaren för Reuters.

Enligt talespersonen har 90 procent av alla byggnader i Mariupol skadats och runt 40 procent är helt förstörda.

OBS: De siffror som cirkulerar om döda och skadade i kriget är osäkra och ska tolkas med stor försiktighet.
"
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det är dock märkligt att 3 förhandlingsdeltagare får exakt samma symptom. Vidare är förgiftning en ganska vanlig metod bland orcherna i öst.

Det var bara vanlig orchdrank. Ryssarna behöver det för att komma igång på morgonen, och i all vänlighet bjöd de på några slurkar.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Alltid lite roligt när ryssen tar i de där videos cirkulerade redan igår och visade vara rysk plan naturligtvis. Baggebög här i tråden har knappt ett rätt hittils och länkar de mest fabricerade videorna han kan hitta på de ryska telegram grupperna
Humor på hög nivå då han länkar till nedskjutna attack och bombplan. Nått som ryssarna flyger med...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in