Citat:
Ursprungligen postat av
kurrekotte
Det var inte meningen att klumpa ihop dig med någon oförtjänt.
Så om det var fallet så ber jag om ursäkt för det.
Mitt ursprungliga inlägg var enbart begränsat till innebörden av BlueOysterPutins mindre begåvade försök till penisförlängning.
Personligen så delar jag din uppfattning om att NATO inte utgjorde något direkt hot mot Ryssland, åtminstone på kort sikt. Huruvida det skulle utgöra ett större hot på längre sikt råder det såklart delade meningar om.
Rent logiskt så är det inte helt otänkbart att det åtminstone skulle vara problematiskt att en militärallians, med det enda praktiska målet, att bekämpa Ryssland, i ett storskaligt krig flyttar närmare.
USA resonerade väldigt snarlikt på 60-talet och verkade då till och med beredda att starta kärnvapenkrig, när rollerna var omvända.
Nja, man måste förstå det Ryska kynnet. Det har varit likadant i evinnerliga tider. Det finns NOLL demokratisk tradition utan allt bygger på auktoritär maktpyramid. Ända sedan Katarina den storas tid (som Putin beundrar).
NATO har naturligtvis aldrig varit ett hot. Och kommer inte att vara heller för Ryssland. Finns det någon klok människa som skulle tro att Norge, Danmark, Belgien och alla de andra skulle ha ett intresse att invadera Ryssland? Eller ens att USA skulle vilja det?
Till vilket syfte? Olja och gas är det enda Ryssland har. Det finns på andra ställen på jorden.
Ryssar (och en hel del andra verkar det som) tänker tvärtom beroede på att de är imperialister sedan urminnes tider.
De hade gärna erövrat hela Europa och USA också för den delen om det bara hade varit praktiskt möjligt.
Men de fattar såklart att det inte går. Däremot tror de att alla tänker som de gör. Alltså måste man agera först.
Och nej, det enda hotet på 60-talet var Kuba-krisen och då var det Ryssarna som var aggressiva och tänkte starta krig. Men de vek sig.
Och det är det enda maktspråk ryska makthavare förstår.
De tror de kan få igenom allt eftersom de betecknar väst som svaga.
Men när kärnvapnen osäkrades va det Ryssarna som smet iväg med svansen mellan benen.
Denna gång räckte det med ett heroiskt Ukrainskt försvar av det egna landet för att de inkompetenta ryssarna får dra sig tillbaka.