Citat:
Så LKAB klarar inte av att bryta viss typ av malm!
Så malmen kommer inte att gå till SSAB.
Men då blir det väl bra då om samerna får sin kompensation.
Jag tror inte heller lapparna gnäller, de är smarta. Det är bara massmedia som försöker hetsa olika etniciteter i Sverige mot varandra.
DN och Greta har aldrig brytt sig om svenskarnas traditionella livsstil, men nu gäller det lapparnas. (Jag har besökt Nordkalotten en hel del tidigare och gillar samernas livsstil, men jag gillade även svenskarnas, det gör inte DN och Greta.)
Så malmen kommer inte att gå till SSAB.
Men då blir det väl bra då om samerna får sin kompensation.
Jag tror inte heller lapparna gnäller, de är smarta. Det är bara massmedia som försöker hetsa olika etniciteter i Sverige mot varandra.
DN och Greta har aldrig brytt sig om svenskarnas traditionella livsstil, men nu gäller det lapparnas. (Jag har besökt Nordkalotten en hel del tidigare och gillar samernas livsstil, men jag gillade även svenskarnas, det gör inte DN och Greta.)
Bryta malm klarar säkerligen LKAB av men de är kanske inte intresserade? LKAB har säkerligen fullt upp med den "nyupptäckta" fyndigheten i Kiruna, stadsflytten och därtill Hybritprojektet.
"Järnmalmsreserverna i Kiruna ökar från cirka 700 till drygt 800 miljoner ton, vilket betyder att den nuvarande huvudnivån 1365 får en förlängd livslängd från år 2035 till 2046. I Malmberget ökar reserverna med 30 miljoner ton till knappt 300 miljoner ton, vilket även där ökar livslängden ovanför dagens huvudnivåer. I Svappavaara minskar visserligen reserverna i Leveäniemigruvan på grund av brytning, men mineraltillgångarna i Gruvberget ökar väsentligt efter betydande prospekteringsborrning.
– Vi kan för första gången redovisa resultat från den så kallade Per Geijer-fyndigheten norr om Kiruna. Där har vi hittills hittat drygt 400 miljoner ton i mineraltillgångar med höga järnhalter, och för oss innebär det att det bör finnas goda förutsättningar för en långsiktig framtid för vår Kirunaverksamhet, säger Pierre Heeroma, direktör för prospektering, strategi och affärsutveckling på LKAB.
Totalt har LKAB idag funnit reserver och mineraltillgångar på cirka 4 miljarder ton i Svappavaara, Malmberget och Kiruna. Sedan starten 1890 har LKAB hittills brutit totalt drygt 2 miljarder ton. Förutom järnmalm finns apatit i LKAB:s malmer, ett fosfatmineral som innehåller fosfor. Fosfor är en kritisk råvara för Europa och ett viktigt näringsämne som återfinns i mineralgödsel. Utan användning av mineralgödsel skulle världens jordbruksproduktion minska med hälften.
En annan kritisk råvara i våra malmer är sällsynta jordartsmetaller som ökar i relation till mängden fosfor. Det som framför allt driver efterfrågan av sällsynta jordartsmetaller är den gröna omställningen som sker med ett ökat behov av kraftfulla permanentmagneter som används i elbilar och vindkraftverk, där till exempel Praseodym och Neodym ingår. Dessa samt Dysprosium förväntas utgöra de mest värdefulla sällsynta jordartsmetallerna för LKAB."
https://www.lkab.com/sv/nyhetsrum/pressmeddelanden/lkab-okar-mineraltillgangarna--och-redovisar-sallsynta-jordartsmetaller/?aid=16447
Vem som i framtiden kommer att köpa Kallakmalmen, om den nu klarar miljöprövningen, vet nog knappast någon just nu. Det är säkert 5 år bort innan skarpt läge.
Inga putinfasoner.