2022-03-28, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Så LKAB klarar inte av att bryta viss typ av malm!

Så malmen kommer inte att gå till SSAB.

Men då blir det väl bra då om samerna får sin kompensation.

Jag tror inte heller lapparna gnäller, de är smarta. Det är bara massmedia som försöker hetsa olika etniciteter i Sverige mot varandra.

DN och Greta har aldrig brytt sig om svenskarnas traditionella livsstil, men nu gäller det lapparnas. (Jag har besökt Nordkalotten en hel del tidigare och gillar samernas livsstil, men jag gillade även svenskarnas, det gör inte DN och Greta.)

Bryta malm klarar säkerligen LKAB av men de är kanske inte intresserade? LKAB har säkerligen fullt upp med den "nyupptäckta" fyndigheten i Kiruna, stadsflytten och därtill Hybritprojektet.

"Järnmalmsreserverna i Kiruna ökar från cirka 700 till drygt 800 miljoner ton, vilket betyder att den nuvarande huvudnivån 1365 får en förlängd livslängd från år 2035 till 2046. I Malmberget ökar reserverna med 30 miljoner ton till knappt 300 miljoner ton, vilket även där ökar livslängden ovanför dagens huvudnivåer. I Svappavaara minskar visserligen reserverna i Leveäniemigruvan på grund av brytning, men mineraltillgångarna i Gruvberget ökar väsentligt efter betydande prospekteringsborrning.

– Vi kan för första gången redovisa resultat från den så kallade Per Geijer-fyndigheten norr om Kiruna. Där har vi hittills hittat drygt 400 miljoner ton i mineraltillgångar med höga järnhalter, och för oss innebär det att det bör finnas goda förutsättningar för en långsiktig framtid för vår Kirunaverksamhet, säger Pierre Heeroma, direktör för prospektering, strategi och affärsutveckling på LKAB.

Totalt har LKAB idag funnit reserver och mineraltillgångar på cirka 4 miljarder ton i Svappavaara, Malmberget och Kiruna. Sedan starten 1890 har LKAB hittills brutit totalt drygt 2 miljarder ton. Förutom järnmalm finns apatit i LKAB:s malmer, ett fosfatmineral som innehåller fosfor. Fosfor är en kritisk råvara för Europa och ett viktigt näringsämne som återfinns i mineralgödsel. Utan användning av mineralgödsel skulle världens jordbruksproduktion minska med hälften.

En annan kritisk råvara i våra malmer är sällsynta jordartsmetaller som ökar i relation till mängden fosfor. Det som framför allt driver efterfrågan av sällsynta jordartsmetaller är den gröna omställningen som sker med ett ökat behov av kraftfulla permanentmagneter som används i elbilar och vindkraftverk, där till exempel Praseodym och Neodym ingår. Dessa samt Dysprosium förväntas utgöra de mest värdefulla sällsynta jordartsmetallerna för LKAB."

https://www.lkab.com/sv/nyhetsrum/pressmeddelanden/lkab-okar-mineraltillgangarna--och-redovisar-sallsynta-jordartsmetaller/?aid=16447

Vem som i framtiden kommer att köpa Kallakmalmen, om den nu klarar miljöprövningen, vet nog knappast någon just nu. Det är säkert 5 år bort innan skarpt läge.
Citera
2022-03-28, 16:55
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Bryta malm klarar säkerligen LKAB av men de är kanske inte intresserade? LKAB har säkerligen fullt upp med den "nyupptäckta" fyndigheten i Kiruna, stadsflytten och därtill Hybritprojektet.

"Järnmalmsreserverna i Kiruna ökar från cirka 700 till drygt 800 miljoner ton, vilket betyder att den nuvarande huvudnivån 1365 får en förlängd livslängd från år 2035 till 2046. I Malmberget ökar reserverna med 30 miljoner ton till knappt 300 miljoner ton, vilket även där ökar livslängden ovanför dagens huvudnivåer. I Svappavaara minskar visserligen reserverna i Leveäniemigruvan på grund av brytning, men mineraltillgångarna i Gruvberget ökar väsentligt efter betydande prospekteringsborrning.

– Vi kan för första gången redovisa resultat från den så kallade Per Geijer-fyndigheten norr om Kiruna. Där har vi hittills hittat drygt 400 miljoner ton i mineraltillgångar med höga järnhalter, och för oss innebär det att det bör finnas goda förutsättningar för en långsiktig framtid för vår Kirunaverksamhet, säger Pierre Heeroma, direktör för prospektering, strategi och affärsutveckling på LKAB.

Totalt har LKAB idag funnit reserver och mineraltillgångar på cirka 4 miljarder ton i Svappavaara, Malmberget och Kiruna. Sedan starten 1890 har LKAB hittills brutit totalt drygt 2 miljarder ton. Förutom järnmalm finns apatit i LKAB:s malmer, ett fosfatmineral som innehåller fosfor. Fosfor är en kritisk råvara för Europa och ett viktigt näringsämne som återfinns i mineralgödsel. Utan användning av mineralgödsel skulle världens jordbruksproduktion minska med hälften.

En annan kritisk råvara i våra malmer är sällsynta jordartsmetaller som ökar i relation till mängden fosfor. Det som framför allt driver efterfrågan av sällsynta jordartsmetaller är den gröna omställningen som sker med ett ökat behov av kraftfulla permanentmagneter som används i elbilar och vindkraftverk, där till exempel Praseodym och Neodym ingår. Dessa samt Dysprosium förväntas utgöra de mest värdefulla sällsynta jordartsmetallerna för LKAB."

https://www.lkab.com/sv/nyhetsrum/pressmeddelanden/lkab-okar-mineraltillgangarna--och-redovisar-sallsynta-jordartsmetaller/?aid=16447

Vem som i framtiden kommer att köpa Kallakmalmen, om den nu klarar miljöprövningen, vet nog knappast någon just nu. Det är säkert 5 år bort innan skarpt läge.
Bedrövligt att inte svenska statens LKAB klarar att ta hand om den svenska malmen, även om det finns annan malm i Sverige.

Men nu bråkas det. Skulle det göra det om ett EU-företag gick in? De har säkert gräddfil hela vägen genom EU-regler.
Citera
2022-03-28, 18:09
Medlem
wwrs avatar
Det är först nu när något kommer utifrån EU som systemet börjar fungera lite som förut. Ministern KU-anmäls. DN utreder ministern för mutor. Lite av transparensen i det gamla Sverige börjar komma fram. T.o.m. Greta protesterar mot att landes resurser säljs ut. Hon vill försvara samernas traditionella livsföring. Men det gör aldrig DN och Greta när EU och invandrarna tar över eller när Sveriges energi rinner till kontinenten.

DN låter en samisk skådespelerska förklara hur hon fötts in i ett kulturarv.
Citat:
– Det är ett privilegium att födas in ett kulturarv, att ha rötterna någonstans.

Sedan säger hon till mig att spänningarna mellan samer och svenskar (som hon kallar icke-samerna) består, de har funnits ända sedan folk flyttade hit söderifrån.

– Man gav nybyggarna mark som tillhört samerna.
https://www.dn.se/kultur/maxida-marak-musiken-ar-mitt-vapen-i-striden-for-samernas-ratt/

Skriv om det där till
"Man gav invandrarna mark som tillhört svenskarna". Det skulle DN inte skriva.

Så försvaras inte svensk kultur. Företag inom EU kan säkert ta kontroll över svenska tillgångar enklare än Beowulf. Så det är bra att Beowulf möter motstånd, men det borde även ske med företag inom EU.

Det är det som är så förljuget när DN nu utreder ministern för korruption. EU har ingen transparens alls. Dit skickar vi bara pengar men får ingen redovisning. Men det ifrågasätts aldrig. Man försvarar samisk etnicitet men inte svensk.
Senast redigerad av wwr 2022-03-28 kl. 18:41.
Citera
2022-03-28, 22:54
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Förmodligen får staten de största inkomsterna genom arbetsgivaravgifter, löneskatter, moms, drivmedelskatter, div.energiskatter och bolagsskatter när det väl startar. Om det nu blir skarpt läge.

Sedan kan man alltid fundera på om det inte borde finnas en avgift på det som bryts och som sedan kan fonderas. Norge har ju ex. lokala fonder för vattenkraften. I det fallet borde det norska exemplet studeras i detalj. Sverige har alltid varit centralstyrt.

"- I Norrland, hava vi ett Indien inom våra gränser, bara vi rätt förstå att utnyttja det, sa rikskanslern Axel Oxenstierna (f.1583)."

https://www.vk.se/2013-05-20/plundret-av-norrland

Koncerner kan alltid "trolla" bort den beskattningsbara inkomsten. Idag är det vanligt att stora koncerner betalat mindre i bolagsskatt än vad än normalinkomsttagare betalar i inkomstskatt. Detta har att göra med att Sverige tillåter internprissättning i bolag inom koncerner.

Så det finns inga garantier att detta bolag kommer att generera några skatteintäkter.

När det gäller anställda så behöver företaget inte anställa någon inhemsk arbetskraft utan kan värva gruvarbetare i länder tex som Bulgarien och Rumänien där arbetstagarna har löner efter kollektivavtal som gäller i dessa länderna.
Citera
2022-04-01, 06:57
Medlem
wwrs avatar
Jag tycker alltså det är konstigt att inte LKAB driver gruvan. Vad jag kan se har inte Beowulf någon pågående gruvverksamhet och kommer från Storbritannien som inte har några järngruvor. LKAB tillhör däremot de världsledande inom järngruvor och har stor verksamhet i Lappland. Det verkar som om LKAB:s närmaste gruva, i Gällivare, ligger bara 80 km (=ingenting i Lappland) från Kallak. Ändå måste vi kalla in britter för detta.

Jag vill inte outa mig och kan bara säga att jag mailade några "myndigheter och gruvföretag" och frågade. Jag fick vänliga svar, men av typen "läsuppgifter" (EU-informationens metod) som jag ännu inte hunnit tränga igenom. Den som vet svaret kan säkert kort förklara vad LKAB har sagt och varför nu tydligen Beowulf har "mutat in" marken men ändå inte säkert kommer att anlägga en gruva, vad jag kan förstå.

Jag är inte helt säker. Men man kan fråga sig om detta mycket är ett uttryck för det vanliga självhat som sprids i Sverige. Är det verkligen någon gruva på gång? Gruvan är mest känd för att den inkräktar på samernas renskötsel. DN och Greta strider för samernas rätt till sin traditionella livsföring. (Men de strider inte för svenskarna rätt till traditionell livsföring under massinvandringen.) Internationella nätverk skapar konflikter mellan etniciteter, som invandrare och svenskar eller samer och svenskar. Även britter, som ju lämnat EU, smutskastas i detta projekt.

Men vi får se vidare på detta och hur det utvecklar sig eller om det mest skall handla om samer i media. Det jag sett om samer har mest varit från mediarapporter om Greta och i DN. Greta hämtar som vanligt sin information från unga tjejer, denna gång från samernas ungdomsorganisation och DN hade en artikel som presenterade en samisk skådespelerska. Men riktigt hur samerna som helhet ställer sig till detta har inte presenterats i media. Lappland är ju stort och om gruvföretaget ger en väl tilltagen kompensation till samerna så undrar man ju om inte samerna kan acceptera att flytta sin renskötsel till andra områden? (Att kräva att de blir så traditionella att de blir flyttsamer igen, skall man inte göra. Men med god kompenation kanske de kan acceptera en lösning?)
Senast redigerad av wwr 2022-04-01 kl. 07:12.
Citera
2022-04-04, 15:36
Medlem
Ska den samiska kulturen räddas eller raderas?

Jag uppmanar alla att demonstrera för att rädda samerna från dessa förfärliga gruvor.
Ska renarna riskera att bli överkörda av lastbilar?! Rösta därför bara på Vänsterpartiet
eller Miljöpartiet. Eller bara Vänsterpartiet eftersom det finns anledningar att inte rösta
på MP. Det tragiska att det är bara två partier som vill stoppa detta. Folk prioriterar att
det ska finnas arbete i en död kommun i Jokkmokk. Men låt det vara dött men endast en
ren i skogen för att inte inskränka på våran samiska kultur vi ska ha kvar i Sverige!
Senast redigerad av Ewzily 2022-04-04 kl. 15:40.
Citera
2022-04-04, 15:42
Medlem
Avsiktarens avatar
Ett par tusen renfarmare skall få ha sina renar kunna få sträva fritt och förstöra grödor. Nej jag struntar i renfarmarna och systemet med samebyar är helt idiotiskt och rent feodalt.
Citera
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Hela den svenska Kultureliten står bakom samerna.

Alla snubbar, vill ida' va' en same.

Tänk på Kiruna svenskarna. Vänster partiet, är givna valet.
Citera
Medlem
franges avatar
Folk orkar inte med mer djävla gnäll från de giriga och extremt bortskämda fjällzigenarna som enbart skall ha, ha och ha samtidigt som de skriker om hur synd det är om dem. Bygg gruvor i hela djävla Lappland istället.
Citera
2022-04-04, 15:46
Medlem
Vadå, samer har ingen kultur.
Citera
2022-04-04, 16:05
Medlem
Jofs avatar
Både samer och skåningar ska få existera och respekteras. Kanske inte skåningar lika mycket
Snygga dräkter har dom också - samerna alltså. Och jävlar va fint renkött jag får från samebyarna.
Och dom var här först.
Skåningar är egentligen bara halvdanskar. Men nu ska vi vara inkluderande. Inga putinfasoner.
Citera
2022-04-04, 16:07
Medlem
lundaelevs avatar
Försvinna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in