2022-03-28, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Goda nyheter. Nu ska det utredas o dokumenteras vilka krigsförbrytelser denna division gjort sig skyldiga till.

Legendary Stalingrad tank division destroyed as Ukraine reclaims key town
Russia’s elite 4th Guards forged a fearsome reputation in Second World War battles but have been reduced to smoking wreckage in Trostyanets

https://www.telegraph.co.uk/world-news/2022/03/27/ukraine-bounced-back-embarrass-russia-recapture-bombarded-cities/

Nu är jag ganska säker på att hjältarna från WWII inte är med och strider. Elit på vilket sätt för att det heter Guard eller ?
Citera
2022-03-28, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbait
Putins intention med den småskaliga invasionen tycks bli än mer tydlig för mej att destabilisera europa med massinvandring, att flyga/bussa in tredje världens lycksökare till gränsen mellan belarus/polen var bara en testbalong.

Han tycks även uppnå sitt andra syfte utöver skapa kaos med massflykt; att splittra upp ukraina o ta dom mest intressanta regionerna, när man nu snart uppnått detta, tittar han framåt, först mot forna öst-stater i öst, sen mot östersjö-regionen ? alla som inte är med i hans tankebanor tycks försvinna

Enda syfter han uppnår är verkligen att skapa kaos men också att förstöra Rysslands ekonomi.
Citera
2022-03-28, 09:42
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Det är Ukraina som påstår att dom är i krig. Alltså är deras tillfångatagna fiender att betrakta som krigsfångar.
Och RT är väl rysk propagandakanal och inte Ukrainskt dito? Så det är märkligt att ryssorcherna påstår att det inte pågar något krig samtidigt som de påstår att ukrainarna har tagit krigsfångar? Men det är väl som det brukar vara kring Ryssland, ingen ordning och den ene Boris Ormtunga vet inte vad den andre Vladimir Ormtunga har sagt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Jag har svårt att förstå vad som gör vissa individer så enormt kåta på en jävla diktator som inte ens kan föra krig. Jävla clowner är ni.

Det är en rysk grej. Det är mycket känslor.
Nuförtiden brukar man kräva nån sorts kompetens, innan en ledare dyrkas. Så funkar inte ryssar. Finns ingen logik.

Putin har just fuckat upp på historisk nivå.
Det kommer ingenting gott ur det här.
Ryssarna ger blod, pengar och bränner karma, utan att få ett skit tillbaka.

Putin offrade just Rysslands ekonomi och anseende, för en snutt av fattiga Ukraina.

Så jävla ovärt.

Men rysstrollen fortsätter dyrka.

Det är sjukt. Ryssland är sjukt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag vet detta. Men det är viktigare att framhålla ANGRIPARENS förluster. Kriget är ett stort bakslag för Ryssland.

Ukraina kan förhandla fram vapenvila men inkräktare skall alltid angripas oavsett.

Jag tror det kommer att ske. Revanschismen är nu stark.

Krig är komplicerat. Vem vet hur det slutar. Båda sidor lider. Om man bara framhåller angriparens förluster så blir ju bilden felaktig.

Vi får hoppas att det blir fred fort men det kan fortfarande bli ett nytt WWI.
Citera
2022-03-28, 09:43
Medlem
DayNites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nu är jag ganska säker på att hjältarna från WWII inte är med och strider. Elit på vilket sätt för att det heter Guard eller ?
jag kan kalla mig Micke Big Dick, men det betyder inte att jag är på det riktigt, men ett coolt namn hjälper tills jag måste upp till bevis
Citera
2022-03-28, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är ju uppenbart att ryssarna agerar självdestruktivt, på alla plan. Ser man inte det, är man antingen en indoktrinerad ryss eller ett fall för en psykiatriker.

Varför de gör detta, kan man diskutera i åratal.

På bara en månad har de fått halva världen emot sig och använt klusterbomber, fosforbomber och termobarbomber. Vidrigt.

Man har drivit miljoner på flykt, hotat länder långt utanför Ukraina, kapat kärnkraftverk, bombat humanitära korridorer, förstört infrastruktur och terroriserat civila utan militär anledning.

Ryssarna har var extremt flitiga. Och glöm inte sanktionerna, som Ryssland dragit på sig.

Och all den här skiten ger ingenting.
Det finns ingenting bra för Ryssland i denna soppa.
Ryssen skjuter sig i båda fötterna, som vanligt.

Ja detta håller jag fullständigt med om. Men varför de agerar självdestruktivt vet jag inte. Är det bara dårskap, eller är det verkligen en kraft som har lurat in Ryssland i en fälla på något sätt.
Är det Putin själv som ligger bakom det eller är det utländska underrättelsetjänster som har infiltrerat hela maktapparaten.
Det är i vilket fall inte normalt att ett land handlar så tvärt emot sitt eget intresse.
Citera
2022-03-28, 09:47
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Dom har gett upp Kiev. Nu kommer dom satsa allt på Donbasområdet.
På sätt och vis bra. De flesta har väl sett Donbassområdet som förlorat till ryssen sedan länge, så om de befäster det området och förmellt kallar det för Ryssland så kanske de äntligen även kommer att börja ta ekonomiskt ansvar för området så att de civila äntligen kan få sina pensioner, statslöner och investeringar i infrastruktur från ryssen nu. Någon borde informera de civilia i Donbassområdet att de nu kan kräva att Ryssland tar sitt ekonomiska ansvar för regionen.
Citera
2022-03-28, 09:48
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Det är Ukraina som påstår att dom är i krig. Alltså är deras tillfångatagna fiender att betrakta som krigsfångar.

Ja, såklart att Ukraina ser dem som krigsfångar, med allt vad det ger.

Men att Ryssland kallar dem det?
Citera
2022-03-28, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DayNite
jag kan kalla mig Micke Big Dick, men det betyder inte att jag är på det riktigt, men ett coolt namn hjälper tills jag måste upp till bevis

Det kan ju vara så att de har haft bättre träning, bättre soldatmaterial och bättre material. Men det kan lika gott vara som du säger. Under WWII prutade ryssarna guardsdiv. Och det var skillnad på dem i kvalite beroende när de blev guardsdiv och vilket vapenslag de tillhörde. Men namnet höjde ofta moralen hos soldaterna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
MÖP. Militärt Överintresserade Personer. De finns i tråden sida upp och sida ned. Men visst, spekulera på bara.

Det jag vill se är respekt för Ryssland. Handel igen.

Det får du nog acceptera att ryssland inte har gjort sig förtjänt av, och de kommer nog aldrig betraktas som den där stackars efterblivna lillasystern igen , dvs MFC status vid handel och stora biståndsmotagare .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja detta håller jag fullständigt med om. Men varför de agerar självdestruktivt vet jag inte. Är det bara dårskap, eller är det verkligen en kraft som har lurat in Ryssland i en fälla på något sätt.
Är det Putin själv som ligger bakom det eller är det utländska underrättelsetjänster som har infiltrerat hela maktapparaten.
Det är i vilket fall inte normalt att ett land handlar så tvärt emot sitt eget intresse.

Tvärtemot sitt eget intresse är det ju bara delvis. Jag förstår inte att ryssarna ännu håller på med sina stormaktsambitioner när det gäller territorium. Drömmen om sovjetunionen eller ännu värre som tsar-ryssland ställer till mycket problem eftersom inget av dem var populära eller särskilt snälla mot människorna som levde i den tiden.

Ryssarna inser inte att vi är i 2022 nu och har andra värderingar att bygga upp samhällen på.

Ryssarna har själva försatt sig i situationen, men delvis kan jag hålla med om att de ibland fått bära en onödig tung börda av sitt förflutna, dvs omvärlden har inte litat på ryssen och därför varit ganska ovilliga att sluta prata om att ryssen är farlig, varit ovilliga att inleda handelsrelationer och så vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in