Citat:
Ursprungligen postat av
Minimalisma
Fast nej, en straffvärdesskillnad på 6 månader är inget som ensamt kommer göra att HD tar upp fallet. Om han ens överklagar till HD. Men jag vidhåller att såvida inte ny bevisning tillkommer så kommer inte HD ta upp det. Saknar helt prejudikatvärde oavsett område.
Vad menar du med "särskild" beroendeställning?
Nej jag trodde inte heller att en sex-månaders skillnad i utdömt straff skulle göra någon skillnad.
Det jag spekulerade kring var att åklagaren yrkade på höjt straff i hovrätten medan hovrätten tvärtemot sänkte tingsrättens straff.
Där någonstans fanns en diskrepans i synen på straffvärde. Där och då kunde det finnas, som jag skrev, ett behov av att högsta domstolen satte ned foten. Och det har de nu gjort. Åklagaren var med andra ord ute och cyklade när hon yrkade på höjt straff i hovrätten.
Nu kan vi konstatera att Högsta domstolen inte anser att gällande lag ger utrymme för högre straff än det som nu hovrätten efter en sänkning av tingsrättens domslut bestämde det till.
Och nej. Hovrätten sänkte inte straffet med anledning av att våldtäktsmannen riskerade att bli av med både anställning som legitimation. Även tingsrätten tog hänsyn till båda dessa saker när de beslutade om sitt straff.
Varför Hovrätten sänkte straffet med ytterligare sex månader är det ingen av oss som vet eftersom Hovrätten inte förtydligar detta i sitt domslut. Vilket jag anser vara anmärkningsvärt.
Varför förklarar de inte varför de landade i det straff de landade i?
För som sagt, även tingsrätten tog hänsyn till att våldtäktsmannen skulle bli av med både arbete och legitimation.