2022-03-27, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalisma
Det löper dessutom ränta på skadestånden från och med brottsdatumet. Så summan han måste betala är ännu högre.

Så du menar när karn sitter innanför lås och bom så kan han ju uppenbart inte jobba och betala av KF skulden till brottsoffren. Så kommer de tvångs sälja hans lägenhet?

det är ju riktigt overkill .
Citera
2022-03-28, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colombo123
Så du menar när karn sitter innanför lås och bom så kan han ju uppenbart inte jobba och betala av KF skulden till brottsoffren. Så kommer de tvångs sälja hans lägenhet?

Nu var det inte jag som skrev om utmätning av bostad. Men varför är det overkill om det skulle vara så? Inget hindrar att personen själv löser det ekonomiska innan kronofogden knackar på dörren - om det finns ekonomisk möjlighet till det alltså (det är ju väldigt olika)

Alternativet att en fängslad person med tillgångar skulle slippa betala för att hen är fängslad skulle ur brottsofferperspektivet vara djupt osmakligt.
Citera
2022-03-28, 11:05
Medlem
Citat:

Det ges ingen lön vare sig på häkte eller anstalt. Skadestånden kommer att utkrävas ca 250 k och betalas de inte är det KF som ska driva in skulden. Lägenheten är en tillgång. Även om den är belånad så kan dom ta den ändå. Säkrar de lägenheten har han bara skulden på läg kvar sen. Jag googlade snabbt och en tvåa i det området ligger på ca 1,5 mille. Snacka om att förstöra livet för några minuters perversitet när man kan åka till DK och leva ut sina lustar där och dessutom lagligt. Aja alla gör sitt eget val.
Citera
2022-03-28, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapz
Det ges ingen lön vare sig på häkte eller anstalt. Skadestånden kommer att utkrävas ca 250 k och betalas de inte är det KF som ska driva in skulden. Lägenheten är en tillgång. Även om den är belånad så kan dom ta den ändå. Säkrar de lägenheten har han bara skulden på läg kvar sen. Jag googlade snabbt och en tvåa i det området ligger på ca 1,5 mille. Snacka om att förstöra livet för några minuters perversitet när man kan åka till DK och leva ut sina lustar där och dessutom lagligt. Aja alla gör sitt eget val.

Fast en belånad bostadsrätt utmäts inte om det inte finns ett övervärde, dvs marknadsvärdet överstiger lånen. Långivaren som har den som säkerhet de har rätt att få sin fordran först även vid utmätning/exekutiv auktion. Så han kommer inte stå utan lägenhet med lånen på den kvar. Däremot kan han stå utan både lån och lägenhet efter en ev utmätning.
Citera
2022-03-28, 15:32
Medlem
Citat:
Fast en belånad bostadsrätt utmäts inte om det inte finns ett övervärde, dvs marknadsvärdet överstiger lånen. Långivaren som har den som säkerhet de har rätt att få sin fordran först även vid utmätning/exekutiv auktion. Så han kommer inte stå utan lägenhet med lånen på den kvar. Däremot kan han stå utan både lån och lägenhet efter en ev utmätning.

Ok det blir så, tack för info man lär sig något nytt varje dag. Då beror det på hur stor kontantinsats han la och om bostaden har ökat i värde. Vilken soppa det blev!
Citera
2022-03-28, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapz
Ok det blir så, tack för info man lär sig något nytt varje dag. Då beror det på hur stor kontantinsats han la och om bostaden har ökat i värde. Vilken soppa det blev!

Generellt har priserna ökat rätt bra i Gävle både på kort och lång tid. Dock kanske kriget och inflationen osv bromsar in utvecklingen nu.
Citera
2022-03-28, 21:54
Medlem
Citat:
Generellt har priserna ökat rätt bra i Gävle både på kort och lång tid. Dock kanske kriget och inflationen osv bromsar in utvecklingen nu.

Jag hade en två på fjärdetvärgatan, närheten John har den , 2006 kostade den 300k sålde den 2012 550k (var nedåt då) , idag går den lätt på 900-1.2 skulle jag tippa på. beroende på hur bra föreningens ekonomi är och hur låg avgiften är idag. I hans sits hade jag nog jobbat utomlands ett par år . Sen flyttat någon annanstans i Sverige. Finns många länder de vill ha en europeisk SSK , typ Dubai,
Citera
2022-03-29, 10:42
Medlem
Citat:
Jag hade en två på fjärdetvärgatan, närheten John har den , 2006 kostade den 300k sålde den 2012 550k (var nedåt då) , idag går den lätt på 900-1.2 skulle jag tippa på. beroende på hur bra föreningens ekonomi är och hur låg avgiften är idag. I hans sits hade jag nog jobbat utomlands ett par år . Sen flyttat någon annanstans i Sverige. Finns många länder de vill ha en europeisk SSK , typ Dubai,

Han blev uppsagd, mao han fick sparken. Svårt med refs där.
Han förlorade SSK-legitimationen.
Med det han har gjort ska han inte jobba med människor tycker jag.
Han blev hårt straffad fängelse, skadestånd, förlorade jobbet och ssk-legitimationen.
Hade regionen vetat om dopingbrottet hade han nog förlorat jobbet redan där.
Citera
2022-03-29, 12:04
Medlem
Citat:

Verkar gå för 1.2 - 1.5 milj senaste åren

Han behöver ju utbilda sig till något annat. IVO kommer dra in legitimationen för honom. Så förslagsvis använder han åren i fängelse till att skaffa sig en ny yrkesutbildning.
Citera
2022-03-31, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GameOvereem
Bara massa skitsnack. Han har träffat psykiskt störda brudar den senaste tiden som försöker förstöra hans rykte o ljuga ihop en massa skit. Han har bevis på allt. Hade han inte varit så snäll som person så hade han redan anmält de för förtal och han hade inte varit i den här soppan han är i nu.

Fyfan för dessa jävla empatilösa white trash brudar.

Snacka om victimshamea vad är det för fel på dig?
Citera
2022-04-03, 01:01
Medlem
Citat:
Fast nej, en straffvärdesskillnad på 6 månader är inget som ensamt kommer göra att HD tar upp fallet. Om han ens överklagar till HD. Men jag vidhåller att såvida inte ny bevisning tillkommer så kommer inte HD ta upp det. Saknar helt prejudikatvärde oavsett område.

Vad menar du med "särskild" beroendeställning?

Nej jag trodde inte heller att en sex-månaders skillnad i utdömt straff skulle göra någon skillnad.

Det jag spekulerade kring var att åklagaren yrkade på höjt straff i hovrätten medan hovrätten tvärtemot sänkte tingsrättens straff.

Där någonstans fanns en diskrepans i synen på straffvärde. Där och då kunde det finnas, som jag skrev, ett behov av att högsta domstolen satte ned foten. Och det har de nu gjort. Åklagaren var med andra ord ute och cyklade när hon yrkade på höjt straff i hovrätten.

Nu kan vi konstatera att Högsta domstolen inte anser att gällande lag ger utrymme för högre straff än det som nu hovrätten efter en sänkning av tingsrättens domslut bestämde det till.

Och nej. Hovrätten sänkte inte straffet med anledning av att våldtäktsmannen riskerade att bli av med både anställning som legitimation. Även tingsrätten tog hänsyn till båda dessa saker när de beslutade om sitt straff.

Varför Hovrätten sänkte straffet med ytterligare sex månader är det ingen av oss som vet eftersom Hovrätten inte förtydligar detta i sitt domslut. Vilket jag anser vara anmärkningsvärt.

Varför förklarar de inte varför de landade i det straff de landade i?

För som sagt, även tingsrätten tog hänsyn till att våldtäktsmannen skulle bli av med både arbete och legitimation.
Senast redigerad av kLFFiVfTFba9Huz 2022-04-03 kl. 01:10.
Citera
2022-04-03, 01:22
Medlem
Citat:
Vad menar du med "särskild" beroendeställning?

Jag menade inte den juridiska termen "särskild". Med andra ord kan ni utesluta att jag är indoktrinerad jurist.

Det jag spekulerade kring var det som till vardags kan anges vara särdeles utsatt. Det vill säga lite mer utsatt än vanligt. Och det finns få ställen i samhället där personer kan vara mer utsatta på än på en psykiatrisk slutenvårdsenhet.

Det jag försökte resonera kring var att man kanske skulle kunna kalla dessa individer för särskilt utsatta när de är på en sluten psykiatrisk avdelning.

Vissa kanske även var/är där av tvång på grund av att en läkare enligt lagen tvångsomhändertagit dem? Jag vet inte. Men det skulle kunna vara så.

Men ja, det är ingen juridisk term. Vilket jag aldrig försökt kalla det för heller. Men är de lite mer utsatta än andra? Kan de till och med tänkas vara lite särskilt utsatta?

Frågar du mig är svaret ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in