2022-03-27, 23:43
Medlem
orrecrists avatar
Så nu var bidens tal dåligt? Varför i hela friden då?! Säger bara vad alla tänker & känner..
Citera
2022-03-27, 23:44
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Pro-ryska, stollar, empati-skadade och hjärntvättade inbjuder ju till diskussion och förståelse eller hur? Inte konstigt att världen ser ut som den gör ibland.

Så du förstod inte innan vad krig innebär och att man ska förhidra det med alla medel, helst diplomatiskt? Sen sitter ni och hejar på och skriver att Ukraina ska kämpa till sista man och gärna toppa med ett kärnvapenkrig. Sådana här bilder har man sett i åratal och det är ett hyckleri att många först nu förstår vad krig innebär.

Jag kan inte försvara några krig överhuvudtaget och just detta hade gått att förhindra men NATO och USA var hårdnackade så dom delar skuld med Ryssland. Ukraina är offret för er krigshets och andras geopolitik.

Vi får hoppas att Zelenskyj och Putin kommer överens snart för Ukraina är ett vackert land där de flesta människor är goda. Men en del ifrån västra Ukraina är galna precis som Putin och dom behöver också stoppas, helst i fängelse.

Du verkar vara ett exempel på just det. Att skylla konflikten på NATO och USA hör till den pro-ryska stollefabrikens narrativ.

Det är Ryssland som startade kriget för 8 år sen och du verkar vara typen som anser att våldtäcktsoffer borde ställa sig på alla fyra och att det är deras eget fel för att de klär sig utmanande.

Om du ens satt din fot i Ryssland någon gång så tycker jag du packar väskan och flyttar det, helst igår.
Citera
2022-03-27, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Ukraina har så vitt jag förstått inga kärnvapen???

Du har helt rätt, men NATO har en hel del. Då blir det potatismos av oss alla.
Citera
2022-03-27, 23:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är väl i princip bara E101 och vägarna runt Baturyn som är öppna. Ukrainarna sitter ju fortfarande på Tjernihiv, fast kanske ryssarna där kan använda E95.

Jag tror att för båda vägarna är det lite otydligt vem som de facto kontrollerar dem, ryssarna kan nog använda dem men blir utsatta för överfall, kartorna är ofta lite missvisande med olikfärgade områden. I praktiken är det mer blandat vem som kontrollerar vad.
Citera
2022-03-27, 23:48
Medlem
StigaSols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Du verkar vara ett exempel på just det. Att skylla konflikten på NATO och USA hör till den pro-ryska stollefabrikens narrativ.

Det är Ryssland som startade kriget för 8 år sen och du verkar vara typen som anser att våldtäcktsoffer borde ställa sig på alla fyra och att det är deras eget fel för att de klär sig utmanande.

Om du ens satt din fot i Ryssland någon gång så tycker jag du packar väskan och flyttar det, helst igår.

På individens nivå är det exakt som du påtalar. En kvinna som blir våldtagen är invaderad av en otillåten kuk, samma som Ukraina nu är utav Ryssland.
Citera
2022-03-27, 23:48
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Sambandet går så där

Att ukrainska militären lyckats döda så många av fiendens befälhavare beror på att de helt enkelt kunna pejla in deras privata mobiltelefoner. Fiendens hade glömt sitt säkra kommunikationssätt hemmavid så de blev tvungna att förlita sig på 3G och 4G!

Citera
2022-03-27, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Ukraina har så vitt jag förstått inga kärnvapen???

Nej, man gav alla sina kärnvapen till Ryssland i utbyte mot att Ryssland skulle lova att respektera Ukrainas gränser.

Gick ju sisådär.
Citera
2022-03-27, 23:49
Medlem
Zaaphs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Den planen har vi redan haft med Tyskland efter första världskriget...och vad skapade den planen i sin tur ?

Din liknelse funkar dåligt.

Först och främst så pågår kriget ännu. Även om det verkar gå riktigt dåligt för Ryssland så handlar sanktionerna inte om att förnedra en förlorare utan om att försvaga en angripare.
Detta hoppas jag att Sverige och Väst gör så länge Ryssland krigar eller ockuperar i Ukraina.

Om det blir en riktig fred och Ryssland tar steg i demokratisk riktning bör vi såklart stötta detta med handel, samarbetsavtal samt stöd att frigöra sig ifrån deras korrupta arv och skapa ett bra civilsamhälle.
Citera
2022-03-27, 23:51
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
Ukrainska soldater har tagit över ett turkiskt skepp?

https://mobile.twitter.com/war_noir/status/1508192114944978952
Märkligt. Men Varför?
Citera
2022-03-27, 23:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Dom retiterar knappast tillbaks till Belarus för att ladda upp inför en ny påtryckning, då är dom helt efterblivna.
Jag skulle gissa på att man försöker flytta så många trupper som det går till Donbass för att hålla ställningarna och ta Mariupol.

Ja de vill nog också ta hela området runt Donbas. De vill nog ta all mark fram till Dniepr-floden. Frågan är hur långt norrut de skall fortsätta att försöka ta. Kommer de fortsätta strida om Kharkiv? Städer är ju mycket svåra för dem att ta. Kanske de struntar i allt som ligger just söder om Kharkiv så de slipper belägra den staden (De har ju aldrig ens lyckats omringa Kharkiv).
Citera
2022-03-27, 23:53
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Intressant, då kanske hela det Sumy-området är fritt från ryssar nu. Undrar hur det blir med de ryska trupperna öster om Kiev? har de några försörjningslinjer nu? Eller får de underhåll norrifrån?
De styrkorna lär nog ha sjappat nu. Men jag hittade precis en som också har en teori om detta. Röda Armén sätter in allt de har i öster nu. Det är bara det att Röda Armén har redan satt in sjukt mycket pansar vid Izyum och inte kommit nån vart. UAF kämpar på nåt helt sjukt alltså.

https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1508169527976247307
Citera
2022-03-27, 23:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Dessutom svårare andra gången, eftersom Ukrainarna inte denna gången kan stå som fågelholkar och "jasså ryssen anfaller trots allt.."

Ja precis nu har de ju redan alla trupper där på plats och har lärt sig hur man på bästa sätt bekämpar ryssarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in