2022-03-27, 22:36
Moderator
-Info-s avatar
Kriget i Ukraina i kombination med sanktionerna kommer skicka Ryssland tillbaka till 1940-talet. Många av deras mest avancerade vapen håller på att ta slut och sanktionerna förhindrar dem att förnya dem. Så vad som kommer att återstå är gamla vapen utan avancerad elektronik.

Citat:
Kan bli svårt för Ryssland att kriga i samma skala
Citat:
Ryssland har en väldigt stor vapenindustri och landet har ansetts ha en avancerad vapenarsenal. Men sanktionerna gör det svårt för landet att fylla på sina förråd eftersom det behövs komponenter utifrån. Det finns obekräftade uppgifter om att en rysk stridsvagnsfabrik redan har tvingats stänga på grund av komponentbrist. Han tror att man från rysk sida noga måste börja överväga varje gång man ska använda ett avancerat vapen.
Citat:
Sanktionerna kommer att drabba den ryska vapenindustrin hårt. Det kommer att bli svårare för Ryssland att fortsätta rusta sin militär med teknologiskt avancerade vapen. I dag krävs mikrochip i allt från kryssningsrobotar till optik, stridsvagnar och stridsflygplan.
– Kan de inte tillverka dem blir det svårt att fortsätta kriga i samma skala. Det kanske inte påverkar kriget i dag, men hur den miltära situationen ser ut om ett år. Enligt ukrainska källor har ryska fabriker redan svårt att tillverka krigsmaterial.
Det här innebär att Ryssland kan tvingas gå över till att kriga på ett ”dumt” sätt.
Citat:
https://www.dn.se/varlden/expert-kan-bli-svart-for-ryssland-att-kriga-i-samma-skala/

Vi i väst får väl egentligen tacka Ryssland för att de har avrustat sig själva.
Citera
2022-03-27, 22:37
Medlem
nezzoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Han förstår hurdan Putin är. Det räcker.
🤣han vet inte ens att han lever...vad faan ska ha kunna förstå?
Citera
2022-03-27, 22:38
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror inte på det här upplägget. Alltså sysselsätta ukrainska styrkor vid Kiev och vid Sumy och Kharkiv och då försvaga ukrainska motståndet i Donbass.

Har ni inte förstått att Ryssland försvagar sig själva och har offrat många av sina bästa militärer och även många Spetznas.

Den ukrainske talesmannen sade idag att det kommer bli osäkert läge i 1-2 veckor till. Sedan verkade det som han "trodde" att Ukraina tar initiativet på alla "fronter".

Detta kriget är inte som andra krig och jag anser det är Ryssland som bränt en massa krut. Dom får agera mycket fortare om dom skall vinna.

Här finns ingen tid för återhämtning i Belarus och hur blir stridsviljan om dom skall in i getingboet igen?

Har ni glömt att Ukraina får nya vapen hela tiden?
Jag kan omöjligen tänka mig att de soldaterna som får vila upp sig i Vitryssland är sjukt sugna på att åka tillbaka sen. Kan inte tänka mig att det gör stridsviljan mkt högre. Möjligen att det fysiska stridsvärdet blir högre.
Citera
2022-03-27, 22:39
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror inte på det här upplägget. Alltså sysselsätta ukrainska styrkor vid Kiev och vid Sumy och Kharkiv och då försvaga ukrainska motståndet i Donbass.

Har ni inte förstått att Ryssland försvagar sig själva och har offrat många av sina bästa militärer och även många Spetznas.

Den ukrainske talesmannen sade idag att det kommer bli osäkert läge i 1-2 veckor till. Sedan verkade det som han "trodde" att Ukraina tar initiativet på alla "fronter".

Detta kriget är inte som andra krig och jag anser det är Ryssland som bränt en massa krut. Dom får agera mycket fortare om dom skall vinna.

Här finns ingen tid för återhämtning i Belarus och hur blir stridsviljan om dom skall in i getingboet igen?

Har ni glömt att Ukraina får nya vapen hela tiden?
Det är väl klart att det inte var avsikten men Putin måste rädda ansiktet.
Att påstå att man invaderade från olika håll för att försvaga dom ukrainska trupperna för att sen fokusera på Donbas som är huvudmålet och egentligen det ända målet är såklart en lögn men något som han är beredd att övertala ryssarna om.
Citera
Avslutad
var är putin? inte ett ljud på dagar
Citera
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nezzom
En stilla fundering...du kan väl inte tycka att demente biden är bra?..

Biden´s tillkortakommanden åsido, så hade läget kunnat vara oerhört mycket värre för hela Europa inklusive Sverige med Trump eller någon annan Republikansk isolationist med auktoritära drag i Vita Huset, det förstår du säkert?
Citera
2022-03-27, 22:40
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Visst visst, det var därför Ryska militören krossade islamisterna både i Tjetjenien och i Syrien, samt enkelt kom att neutralisera Ukraina så till den grad att diktator Zenlensky gråter ut varje dag i västmedia om att de MÅSTE få stridsvagnar och flygplan och en flygförbudszon för att försvara CIVILISATIONEN mot det ryska hotet….lol. Tyvärr, Zelenskys nazistiska land är snart ett minne blott. Måste vara tufft att som jude stå upp för de nazistiska militärförbanden och gråta ut varje dag i media, men han är ju komiker och komiker gillar ju att stå på scen!
Det var framförallt Kurderna som krossade Dasch.
Du tramsar för övrigt.
Citera
2022-03-27, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jag kan omöjligen tänka mig att de soldaterna som får vila upp sig i Vitryssland är sjukt sugna på att åka tillbaka sen. Kan inte tänka mig att det gör stridsviljan mkt högre. Möjligen att det fysiska stridsvärdet blir högre.

Planeringen är miserabel. Förlora en massa generaler och högre officerare för ingenting. Det är ruttet ifrån den högsta militärledningen.

Hur kunde man underskatta Ukraina till denna grad?
Citera
2022-03-27, 22:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det verkar nog som att Röda Armén har fallit ihop totalt i Sumy efter slaget om Trostianets. Hittade denna bilden upplagd från norr om Sumy så kanske ryssen har stuckit hem.
https://twitter.com/Anapurnaiii/status/1508165864989802497

Intressant, då kanske hela det Sumy-området är fritt från ryssar nu. Undrar hur det blir med de ryska trupperna öster om Kiev? har de några försörjningslinjer nu? Eller får de underhåll norrifrån?
Citera
2022-03-27, 22:42
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Jag håller helt med dig.

Det är väldigt kritiskt att alla sanktioner hävs från EU så fort Ryssland och Ukraina är överens, oavsett om Ukraina i grund och botten har förlorat en del utav deras land.

Jag hoppas att inte dom stora företagen i Sverige kommer leka hjältar efter att sanktionera har hävts, det är inte värt risken.
Det vore faktiskt eftersträvansvärt att närma sig Ryssland på flera sätt. Det är väl en spridd uppfattning att man inte får förlåta angreppet på Ukraina, men jag tror själv inte att tjurskallighet gör saken bättre i ett längre perspektiv.

Ryssland har indikerat att Ryssland vill gå sin egen väg och inte vara del av västvärlden kulturellt och politiskt. Dock ekonomiskt. Därför kan man ha ett utbyte med Ryssland på ett sådant sätt att Kreml inte anser att andra stater försöker lägga sig i ryssarnas inrikes angelägenheter. Det vore svårt för Ryssland att fungera i EU, exempelvis, men man kan inleda andra samarbeten för att undvika total rysk isolering. Venezuela, Syrien, Iran och ett antal andra länder får ursäkta.

Biden och Putin borde ha tätare kontakt — om nu Putin är beredd att ha överseende med Bidens gliringar den sista tiden. Macron har också gjort ett jävla bra jobb, tycker jag, och samtalat med Putin och ryssarna utan att attackera dem. Mer sådant.
Citera
2022-03-27, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Det är väl klart att det inte var avsikten men Putin måste rädda ansiktet.
Att påstå att man invaderade från olika håll för att försvaga dom ukrainska trupperna för att sen fokusera på Donbas som är huvudmålet och egentligen det ända målet är såklart en lögn men något som han är beredd att övertala ryssarna om.

Jag tror det blir svårt att övertyga ryssarna till slut. Den yngre generationen blir nog skeptisk och den lägre levnadsstandarden blir ingen fjäder i hatten för Putin.

Allt är så förbaskat onödigt.
Citera
2022-03-27, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det finns ganska mycket anekdoter som säger att hur Krim, Donetsk och Lugansk skötts(och av vilka) har fått många att svänga till att bli mer pro-ukrainska.

Vi får i sammanhanget inte glömma att Charkiv och Mariupol ansågs som ryssvänliga orter för inte så länge sen.

Som sagt, träffade flykting från staden Luhansk häromdagen som bott där fram till den här invasionen. Hon trodde det var typ 50/50 i Luhansk men ingen vågar säga någon eftersom det är farligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in