Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Man måste skilja på demokratisering och att upprätthålla demokratin. För att demokratisering skall komma till stånd, så är det ingen tvekan om att detta underlätta av frånvaron av stora etniska splittringar. Igen, när USA tillskapades som suverän stat, så fanns det inte så särskilt mycket etnisk splittring bland de som skapade staten. De förenades t ex av att ha engelska som gemensamt språk, och i hög grad av att ha sitt ursprung i Storbritannien. Indianer och slavar ingick vid tiden inte i det underlag som utgjorde statsgrundandet. Detta är förstås helt avgörande.
Och stämmer dina små teorier med verkligheten i USA? Nope.
I slutet av 1700 då USA skrev sin konstitution, så hade du flera olika etniciteter redan på plats.
Holländare, fransmän, tyskar, britter, irländare etc etc.
Du glömmer bort hela historien med olika koloniseringsförsök. Tom lilla Sverige hade en amerikansk koloni redan på 1600 talet i USA.
Vidare..USA har som extremt mångkulturellt samhälle...alltså klarat att hålla sig demokratiskt i flera hundra år...va konstigt hörrudu..OM nu mångkultur på något sätt skulle omöjliggöra demokrati.
Din teori stämmer alltså inte med hur verkligheten faktiskt ser ut, de tär helt anda saker som krävs för att demokrati ska införas i en stat...ex. revolution och/ eller att progressivitet tar över tänkandet i ett land, så att gamla föråldrade strukturer, ex monarkier sånt som din sort älskar att bevara röjs ur vägen, så nya ideer, som ex. demokrati kan införas.
Citat:
Däri hittar Du också orsakerna till att USA inte var en demokrati så tidigt som en del hävdar, och allt fort har stora demokratiska problem. USA är i grund och botten ett bättre exempel på de demokratiska problem som etnisk splittring medför; mellan vita och svarta, mellan engelskspråkiga och latinos, mellan svarta och lations, mellan lations och svarta och asiater. Och så vidare. En demokrati fungerar endast långsiktigt om en stor majoritet av medborgarna drivs av att man ingår i ett gemensamt projekt, som man kan ha litet olika åsikter om hur det skall drivas. När medborgarna mer kommer att betrakta staten som ett byte som man skall kapa åt sig mesta möjliga av för den egna gruppen, då eroderas demokratin. Det gäller USA såväl som Sverige.
USA är polariserat mellan olika åsikter, inte mellan vita och svarta.
Citat:
Spännande! Jag kan lova Dig att de inte tycker att Du är lika mycket värd. Men, Du har förstås litet begränsad fattningsförmåga när det gäller hur verkligheten är be
skaffad.
Och? Varför ska jag ändra min uppfattning för att där existerar idioter som tycker som du?
Citat:
Du jämställer uppdelning av människor efter gärningar, med uppdelning av människor efter egenskaper. En udda och synnerligen samhällsskadlig lösning. Men, egentligen tycker Du förstås inte att vita heterosexuella män skall ha så många rättigheter alls, så det kanske reder ut sig på slutet.
Nej det är du som har problemet med att likställa värdet hos människor med deras gärningar och/ eller grupptillhörighet, inte jag.
Och de tär du som vill begränsa rättigheter för olika grupper i samhället, inte jag.
Jag har överhuvudtaget inga politiska ideer om att begränsa gruppen etnisk vita mäns lika rättigheter med andra grupper. Så prata om dig själv tack.