2022-03-27, 20:54
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Men snälla rara....jo mångkultur ÄR detsamma som att ha flera etniciteter inom samma område.
Etnicitet = härkomst OCH kultur.

I Finland kan man se en tydlig skillnad mellan den finskspråkiga respektive den svenskspråkiga befolkningen, både språkligt och genetiskt. Men, innebär detta att Finland är mångkulturellt? Min uppfattning är att Finland inte är särskilt mångkulturellt, utan att språket är den enda betydande åtskiljande faktorn.

Citat:
Och det som driver olika kulturer ( dvs etniciteter) att "splittras" är förtryck av olika slag, ex. den typ av förtryck som du vill ska råda i ditt idealsamhälle. Bevisen för detta är översvallande Uven, OM du nu hade haft förstånd nog att dra slutsatser av verkligheter.
Det är alltså tvärtom...förtryck leder till splittring.

Du får gärna försöka leda detta i empiriskt bevis, men jag påstår - och kan underbygga - att splittringen kommer först och förtrycket sedan. Framför allt minoritetsgrupper uppfattar konsensus och gemenskap som ett existentiellt hot mot den egna gruppens framtida överlevnad. Då blir man känslig för allt, såsom språkkrav, motstånd mot gruppöverskridande äktenskap, betoning av även små kulturella skillnader osv, osv.
Citera
2022-03-27, 20:58
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jo, men religion ger en extra dimension i splittringen på så sätt att det betyder vilt skilda värderingar mellan etniska grupper, och dessa värderingar räknas som eviga värden dessutom bland de troende.

Det finns givetvis religioner som kan leva fredligt sida vid sida, men när vi talar om en religion som islam som vill att religiösa lagar ska genomsyra hela samhället på ett detaljerad sätt så som det står skrivet i en helig bok så är det närmast omöjligt att komma med en demokratisk kompromiss om Allahs vilja.

Det kommer aldrig att hända med islam, försåvitt denna inte reformeras, på samma sätt som kristendomen gjordes på 1500-1600-talen.
Citera
2022-03-27, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Man måste skilja på demokratisering och att upprätthålla demokratin. För att demokratisering skall komma till stånd, så är det ingen tvekan om att detta underlätta av frånvaron av stora etniska splittringar. Igen, när USA tillskapades som suverän stat, så fanns det inte så särskilt mycket etnisk splittring bland de som skapade staten. De förenades t ex av att ha engelska som gemensamt språk, och i hög grad av att ha sitt ursprung i Storbritannien. Indianer och slavar ingick vid tiden inte i det underlag som utgjorde statsgrundandet. Detta är förstås helt avgörande.

Och stämmer dina små teorier med verkligheten i USA? Nope.
I slutet av 1700 då USA skrev sin konstitution, så hade du flera olika etniciteter redan på plats.
Holländare, fransmän, tyskar, britter, irländare etc etc.
Du glömmer bort hela historien med olika koloniseringsförsök. Tom lilla Sverige hade en amerikansk koloni redan på 1600 talet i USA.
Vidare..USA har som extremt mångkulturellt samhälle...alltså klarat att hålla sig demokratiskt i flera hundra år...va konstigt hörrudu..OM nu mångkultur på något sätt skulle omöjliggöra demokrati.

Din teori stämmer alltså inte med hur verkligheten faktiskt ser ut, de tär helt anda saker som krävs för att demokrati ska införas i en stat...ex. revolution och/ eller att progressivitet tar över tänkandet i ett land, så att gamla föråldrade strukturer, ex monarkier sånt som din sort älskar att bevara röjs ur vägen, så nya ideer, som ex. demokrati kan införas.

Citat:
Däri hittar Du också orsakerna till att USA inte var en demokrati så tidigt som en del hävdar, och allt fort har stora demokratiska problem. USA är i grund och botten ett bättre exempel på de demokratiska problem som etnisk splittring medför; mellan vita och svarta, mellan engelskspråkiga och latinos, mellan svarta och lations, mellan lations och svarta och asiater. Och så vidare. En demokrati fungerar endast långsiktigt om en stor majoritet av medborgarna drivs av att man ingår i ett gemensamt projekt, som man kan ha litet olika åsikter om hur det skall drivas. När medborgarna mer kommer att betrakta staten som ett byte som man skall kapa åt sig mesta möjliga av för den egna gruppen, då eroderas demokratin. Det gäller USA såväl som Sverige.

USA är polariserat mellan olika åsikter, inte mellan vita och svarta.

Citat:
Spännande! Jag kan lova Dig att de inte tycker att Du är lika mycket värd. Men, Du har förstås litet begränsad fattningsförmåga när det gäller hur verkligheten är be
skaffad.

Och? Varför ska jag ändra min uppfattning för att där existerar idioter som tycker som du?

Citat:
Du jämställer uppdelning av människor efter gärningar, med uppdelning av människor efter egenskaper. En udda och synnerligen samhällsskadlig lösning. Men, egentligen tycker Du förstås inte att vita heterosexuella män skall ha så många rättigheter alls, så det kanske reder ut sig på slutet.

Nej det är du som har problemet med att likställa värdet hos människor med deras gärningar och/ eller grupptillhörighet, inte jag.

Och de tär du som vill begränsa rättigheter för olika grupper i samhället, inte jag.
Jag har överhuvudtaget inga politiska ideer om att begränsa gruppen etnisk vita mäns lika rättigheter med andra grupper. Så prata om dig själv tack.
Citera
2022-03-27, 21:09
Medlem
Citat:
I Finland kan man se en tydlig skillnad mellan den finskspråkiga respektive den svenskspråkiga befolkningen, både språkligt och genetiskt. Men, innebär detta att Finland är mångkulturellt? Min uppfattning är att Finland inte är särskilt mångkulturellt, utan att språket är den enda betydande åtskiljande faktorn.

Du får gärna försöka leda detta i empiriskt bevis, men jag påstår - och kan underbygga - att splittringen kommer först och förtrycket sedan. Framför allt minoritetsgrupper uppfattar konsensus och gemenskap som ett existentiellt hot mot den egna gruppens framtida överlevnad. Då blir man känslig för allt, såsom språkkrav, motstånd mot gruppöverskridande äktenskap, betoning av även små kulturella skillnader osv, osv.

"Till befolkningen i Finland hör olika slags minoriteter som till exempel har ett annat modersmål, en annan kultur eller religion än majoriteten av finländarna. Traditionella minoriteter i Finland är till exempel finlandssvenskarna, samerna, romerna, judarna och tatarerna. Dessutom har människor flyttat till Finland till exempel från Ryssland, Estland, länderna på Balkan, Somalia och Irak."

https://www.infofinland.fi/sv/information-om-finland/grundlaggande-information-om-finland/kulturer-och-religioner-i-finland

Beror ju helt på vad du lägger i begreppet "splittring". Anser du att ex. svenskar och samer lever "splittrade" i Sverige idag? eller ex. svenska judar eller svenska kristna? bara för att de går i olika kyrkor och inte har samma högtider eller traditioner.
Det är verkligen inte vad jag ser som "splittring" utan detta är något betydligt starkare som rör aggression av någon sort, som i sin tur oftast kommit från längre tid av förtryck.
Citera
2022-03-27, 21:59
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ingenstans påstår jag att USA är homogent. Jag påstår att de som grundade USA, dvs runt 1776, hade ganska små etniska skillnader. De hade i huvudsak sitt ursprung i Storbritanniens olika delar, alltså engelsmän, skottar, irländare och walesare, utspätt med litet fransoser och holländare. Vid tiden fanns det mycket små mängder italienare, norrmän och ryssar i de amerikanska kolonierna vid den tiden. (Italien tillskapas på 1860-talet, så om det alls fanns italienare på 1700-talet kan man diskutera.)

Citat:
Och stämmer dina små teorier med verkligheten i USA? Nope.
I slutet av 1700 då USA skrev sin konstitution, så hade du flera olika etniciteter redan på plats.
Holländare, fransmän, tyskar, britter, irländare etc etc.
Du glömmer bort hela historien med olika koloniseringsförsök. Tom lilla Sverige hade en amerikansk koloni redan på 1600 talet i USA.
Vidare..USA har som extremt mångkulturellt samhälle...alltså klarat att hålla sig demokratiskt i flera hundra år...va konstigt hörrudu..OM nu mångkultur på något sätt skulle omöjliggöra demokrati.

Din teori stämmer alltså inte med hur verkligheten faktiskt ser ut, de tär helt anda saker som krävs för att demokrati ska införas i en stat...ex. revolution och/ eller att progressivitet tar över tänkandet i ett land, så att gamla föråldrade strukturer, ex monarkier sånt som din sort älskar att bevara röjs ur vägen, så nya ideer, som ex. demokrati kan införas.

Se mitt tidigare inlägg. De icke-engelsktalande befolkningselementen i de tretton första delstaterna var närmast obetydliga, bland de som hade politisk möjligheter. USA har hela tiden byggt på vita, kristna, engelsktalande med europeisk bakgrund. När majoritetsförhållandena så kan mycket väl sprickbildning och demokratisk erosion inträffa.

Citat:
USA är polariserat mellan olika åsikter, inte mellan vita och svarta.

USA är polariserat mellan åsikter, mellan etniska grupper och även geografiskt; Nord vs Syd, Öst vs Väst, kusterna vs Mellanvästern, land vs stad.

Citat:
skaffad.

Och? Varför ska jag ändra min uppfattning för att där existerar idioter som tycker som du?

För att vi har rätt. Vi hade rätt om försvaret, vi hade rätt om massinvandringen. Vi håller på att få rätt om feminismen.

Citat:
Nej det är du som har problemet med att likställa värdet hos människor med deras gärningar och/ eller grupptillhörighet, inte jag.

Och de tär du som vill begränsa rättigheter för olika grupper i samhället, inte jag.
Jag har överhuvudtaget inga politiska ideer om att begränsa gruppen etnisk vita mäns lika rättigheter med andra grupper. Så prata om dig själv tack.

Så klart Du har. Ingen grupp i Sverige har fått så mycket inskränkningar i sina möjligheter som vita, svenska heterosexuella män.
Citera
2022-03-27, 22:04
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Så klart Du har. Ingen grupp i Sverige har fått så mycket inskränkningar i sina möjligheter som vita, svenska heterosexuella män.

Hur då?

Sedan tycker jag inte om män vs kvinnor debatt, för de flesta av våra hemska folkförrädarpolitiker har varit vita heteromän.
Citera
2022-03-27, 22:06
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
"Till befolkningen i Finland hör olika slags minoriteter som till exempel har ett annat modersmål, en annan kultur eller religion än majoriteten av finländarna. Traditionella minoriteter i Finland är till exempel finlandssvenskarna, samerna, romerna, judarna och tatarerna. Dessutom har människor flyttat till Finland till exempel från Ryssland, Estland, länderna på Balkan, Somalia och Irak."

https://www.infofinland.fi/sv/information-om-finland/grundlaggande-information-om-finland/kulturer-och-religioner-i-finland

Beror ju helt på vad du lägger i begreppet "splittring". Anser du att ex. svenskar och samer lever "splittrade" i Sverige idag? eller ex. svenska judar eller svenska kristna? bara för att de går i olika kyrkor och inte har samma högtider eller traditioner.
Det är verkligen inte vad jag ser som "splittring" utan detta är något betydligt starkare som rör aggression av någon sort, som i sin tur oftast kommit från längre tid av förtryck.

I Finland är de omnämnda grupperna (ännu) så små att de inte påverkar det finländska samhället i avgörande mening. Det skiljer från bl a Sverige, Frankrike och Storbritannien.

Mellan svenska och samer finns en viss splittring, men vi skjuter inte på varandra. Svensk lag gäller fortfarande i Sameland, men det är mera tveksamt i utanförskapsområdena.
Citera
2022-03-27, 22:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Hur då?

Sedan tycker jag inte om män vs kvinnor debatt, för de flesta av våra hemska folkförrädarpolitiker har varit vita heteromän.

Några exempel:

- Svenska män har över tid blivit en allt mindre andel av för samhället viktiga yrken som läkare, lärare, präster.
- Svenska män har inte längre ensamrätt på att fullgöra militärtjänst.
- Svenska män undanträngs allt mer från t ex bolagsstyrelser.

Men, detta är ett sidospår.
Citera
2022-03-27, 22:19
Medlem
Citat:
I Finland är de omnämnda grupperna (ännu) så små att de inte påverkar det finländska samhället i avgörande mening. Det skiljer från bl a Sverige, Frankrike och Storbritannien.

Mellan svenska och samer finns en viss splittring, men vi skjuter inte på varandra. Svensk lag gäller fortfarande i Sameland, men det är mera tveksamt i utanförskapsområdena.

Jaha så nu är alltså mångkulturen "för små".
din argumentation läcker ständigt som ett såll.

Jag upprepar för säkert 20 gången, det finns inga helt homogena kulturer avseende etnicitet, du har så gott som i 100% av alla nationer i världen idag olika minoriteter.
I bland är dessa diskriminerade, illa sedda av övriga och också förtryckta, så där som din ideolog gillar att göra. Detta leder förr eller senare till att den gruppen till slut protesterar tom tar till vapen i vissa fall.
Och av detta skälet så är det respekt, jämlikhet, rättvisa och acceptans man måste jobba med som samhälle, och inte din typ av uteslutande nationalistiska trams.
Citera
2022-03-27, 22:23
Medlem
Citat:
Se mitt tidigare inlägg. De icke-engelsktalande befolkningselementen i de tretton första delstaterna var närmast obetydliga, bland de som hade politisk möjligheter. USA har hela tiden byggt på vita, kristna, engelsktalande med europeisk bakgrund. När majoritetsförhållandena så kan mycket väl sprickbildning och demokratisk erosion inträffa.

USA är polariserat mellan åsikter, mellan etniska grupper och även geografiskt; Nord vs Syd, Öst vs Väst, kusterna vs Mellanvästern, land vs stad.

För att vi har rätt. Vi hade rätt om försvaret, vi hade rätt om massinvandringen. Vi håller på att få rätt om feminismen.

Fast du har ju alldeles uppenbart fel, du kan ju fasen inte ens få dina påståenden att stämma med verkligheten.

Ok, berätta VILKA möjligheter har just vita svenska män fått inskränkta...presentera dem i punktform tack.
Citera
2022-03-27, 22:32
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Några exempel:

- Svenska män har över tid blivit en allt mindre andel av för samhället viktiga yrken som läkare, lärare, präster.
- Svenska män har inte längre ensamrätt på att fullgöra militärtjänst.
- Svenska män undanträngs allt mer från t ex bolagsstyrelser.

Men, detta är ett sidospår.

Vi har inte könskvotering till bolagsstyrelser, men Norge har. Sossarna vill ju förstås ha det här också, men riksdagen är emot.

Att lärare är mestadels kvinnor beror kanske på att läraryrket inte anses attraktivt för män.
Citera
2022-03-27, 22:33
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ok, berätta VILKA möjligheter har just vita svenska män fått inskränkta...presentera dem i punktform tack.

Vita svenska politikermän har tyvärr förstört mycket, jag menar folkförrädare som Reinfeldt, Löfven, Ullenhag m.fl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in