2022-03-23, 01:37
Medlem
Necriss avatar
Det finns en sträcka jag kör där ena riktningen har 80 km/h hela sträckan medans andra riktningen har:
  1. 80 km/h
  2. Tätort skylt följt av en anslutande väg från höger
  3. 80 km/h skylt följt av en fartkamera

Jag har alltid varit smått osäker på om tätortsskylten betyder att jag måste minska farten till 50 km/h eller inte, men fartkameran gör att jag inte vågar göra annat än att sänka farten.

Måste jag sänka farten till 50 km/h pga tätortsskylten när det är en ensam skylt utan extra hastighetsskyltar?
Citera
2022-03-23, 01:54
Medlem
ja
Citera
2022-03-23, 04:43
Medlem
Jordgubbes avatar
"Tidigare innebar skyltarna att det med automatik blev 50km/t i hastighetsbegränsning när man passerade skylten 'tätbebyggt område' och 70km/t när man passerade 'tätbebyggt område upphör'. Från den 15 september 2008 slopades detta och skyltarna kombineras nu alltid med en hastighetsskylt" enl Trafikverkets hemsida.
Citera
2022-03-23, 20:42
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
"Tidigare innebar skyltarna att det med automatik blev 50km/t i hastighetsbegränsning när man passerade skylten 'tätbebyggt område' och 70km/t när man passerade 'tätbebyggt område upphör'. Från den 15 september 2008 slopades detta och skyltarna kombineras nu alltid med en hastighetsskylt" enl Trafikverkets hemsida.
Ja, jag har läst samma sak faktiskt. Men i mitt fall så finns där inga hastighetsskyltar, enbart tätortsskylten.
Jag tycker inte att texten tydligt nog säger vad som händer när de saknas.
Kan man strunta i skylten och köra i 80 km/h?
Citera
2022-03-23, 20:43
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
ja
Även när det saknas tillhörande hastighetsskyltar?
Citera
2022-03-25, 16:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Det finns en sträcka jag kör där ena riktningen har 80 km/h hela sträckan medans andra riktningen har:
  1. 80 km/h
  2. Tätort skylt följt av en anslutande väg från höger
  3. 80 km/h skylt följt av en fartkamera

Jag har alltid varit smått osäker på om tätortsskylten betyder att jag måste minska farten till 50 km/h eller inte, men fartkameran gör att jag inte vågar göra annat än att sänka farten.

Måste jag sänka farten till 50 km/h pga tätortsskylten när det är en ensam skylt utan extra hastighetsskyltar?

D har ju två förbudsskyltar som säger dig att det är 80km/h som gäller.
Citera
2022-03-27, 18:40
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
D har ju två förbudsskyltar som säger dig att det är 80km/h som gäller.

Nej, jag har varit otydlig. De där skyltarna kommer inte samtidigt.

Jag försöker säga att på en sträcka av kanske 400 meter så gäller 80 km/h hela vägen i ena riktningen (A), medans i andra riktningen kommer först en 80 km/h skylt (B), sedan ett tag senare kommer en tätorts skylt (C), sedan kommer en anslutande väg från höger (D) och strax efter det kommer en skylt som varnar om fartkameror (E) följt av en ny 80 km/h skylt (F) och sedan sist en fartkamera (G).

Fartkamera området befinner sig alltså efter tätortsskylten och innan nästa 80 km/h skylt, därför undrar jag om det är 80 km/h eller 50 km/h som är korrekt fart där:

<- --------G--F--E--D--C----------------B------- <-
-> A----------------------------------------------- ->
Citera
2022-03-27, 18:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Nej, jag har varit otydlig. De där skyltarna kommer inte samtidigt.

Jag försöker säga att på en sträcka av kanske 400 meter så gäller 80 km/h hela vägen i ena riktningen (A), medans i andra riktningen kommer först en 80 km/h skylt (B), sedan ett tag senare kommer en tätorts skylt (C), sedan kommer en anslutande väg från höger (D) och strax efter det kommer en skylt som varnar om fartkameror (E) följt av en ny 80 km/h skylt (F) och sedan sist en fartkamera (G).

Fartkamera området befinner sig alltså efter tätortsskylten och innan nästa 80 km/h skylt, därför undrar jag om det är 80 km/h eller 50 km/h som är korrekt fart där:

<- --------G--F--E--D--C----------------B------- <-
-> A----------------------------------------------- ->

80 är det som gäller tills nästa förbudsskylt.
Citera
2022-03-30, 16:49
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
80 är det som gäller tills nästa förbudsskylt.

Vad är numer syftet med tätortsskylten? Tidigare innebar den 50 km/h men numer skall hastigheten alltid skyltas separat.

LL
Citera
2022-03-30, 18:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Vad är numer syftet med tätortsskylten? Tidigare innebar den 50 km/h men numer skall hastigheten alltid skyltas separat.

LL

Nja, se den mer som en zon-skylt; När du passerar den skylten vet du att du befinner dig i en tätort, således är grundhastigheten antingen 30,40 eller 50 beroende på kommun. Att det råder 80 på en väg vid skylten gör det inte till 80 i hela tätorten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in