2022-03-27, 14:46
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Din naivitet är anmärkningsvärd.
USAs, GBs respektive Rysslands kärnvapen:
...........................Aktiva.....Totalt
USA....................1 952.......6 800
Ryssland............1 910.......7 000
Storbritannien......120...........215
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rnvapen
När ett kärnvapen exploderar är det första som händer att ett starkt ljussken bländar och bränner allt som existerar inom en viss radie. Platsen där bomben detoneras blir fullständigt förstörd, allt bränns upp och smulas sönder. Rök, gas och små partiklar från explosionen stiger upp mot himlen och bildar ett svampliknande moln. Det bildas en tryckvåg som slår sönder byggnader och människor på flera kilometers avstånd. Trycket påverkar även människor som befinner sig längre bort genom inre skador, såsom blödningar, spräckta trumhinnor och lungskador. Byggnader rasar och glassplitter, tegel och annat material blir till farliga projektiler. I Hiroshima beräknades 30 procent av dödsfallen ha orsakats av fallande och kringflygande material.

Vid ett stort eller medelstort kärnvapenkrig skulle en kraftig och långsiktig klimatpåverkan tillkomma. De omfattande bränderna skulle nämligen orsaka rök som skulle lägga sig i stratosfären och skärma av solstrålningen, vilket skulle leda till en kraftig avkylning av jordytan (”nukleär höst” eller ”nukleär vinter”). Effekten skulle kvarstå under lång tid och skapa missväxt, hungersnöd och massdöd på grund av svält.
https://fn.se/vi-gor/fred-sakerhet-nedrustning/karnvapen/
Vi får väl lita på att Vladimir "sänket" Putin blir nerbrottad om han försöker nå knappen

Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Atomvinter hade ju varit ett utmärkt sätt att få ner befolkningen på. Men tyvärr...Atomvinter är bara en hypotes. Till exempel framgår det tydligt på Wikipedia att det bara är en hypotes.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Atomvinter

Atomvinter är en kul idé. Jag gillar den. Men det är liksom bara nåt för Hollywood.

Forskarna håller inte med wikipedia.

On the 8th Day - Nuclear Winter Documentary (1984)
https://www.youtube.com/watch?v=WCTKcd2Ko98

- Forskare har bla. studerat historiska vulkanutbrott, och "korrolerar"
det mot dammängder från ett större antal detonationer.

- Resultat. Ingen mat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Varför skulle Kina "hålla på" Putin?

För att Putin håller Kina om ryggen när Kina jävlas med grannländerna, Taiwan i synnerhet.
Om Putin faller riskerar Kina gå miste om en partner in crime beroende på vem som efterträder.
Om Putin ersätts av en västvänlig regim är det dåligt för Kina.
Citera
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Allright, jag ska inte argumentera in absurdum utan får väl acceptera att det stämmer.

Då blir ju frågan om de helt enkelt blev lurade av någon rolig gopnik som skickade in filmen till dem.

Jag tror inte de själva medvetet försökte sig på en fuling, det vore för naivt att tro sig komma undan med.

Har du ännu inte förstått att det är på riktigt?!

Och nu försöker du få det till att dom "gjort en tabbe"

Det är försvarsministeriet vi snackar om. Tror du dom tar emot filmer från random folk och lägger upp i sitt flöde?

Det var en misslyckad propagandaoperation, lika misslyckad som landet Ukraina själv.
Citera
2022-03-27, 14:48
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Men Baggebo. Suck. Kom igen nu.

Hur tror du att det här kommer att spela ut, på riktigt? Kommer de ockuperade områdena med tiden att utvecklas mot en rysk traditionalistisk familjehemsidyll där män är män, kvinnor är kvinnor och ungarna leker i villakvarteren till sent in på lördagskvällen?

För det första, det där där händer inte ens i Ryssland längre. Den ryska demografiska pyramiden är helt skev. Det föds för lite barn och ingen vill invandra. Nu har man ju dessutom skickat in en massa unga ryska män till att dö i onödan Ukraina. Av de som överlever, undrar hur många som ens är livsdugliga nog att bli föräldrar? Dels rent biologiskt förstås, men även mentalt och emotionellt. Och hur många unga välutbildade personer lämnar Ryssland nu?

Nåväl, det ryska folkproblemet kan du höra mer om från pensionerade ryska generaler. Vi kan fundera vidare över ockupationsområdena i Ukraina istället. Vad tror du om dessa? Kommer de att lugna ner sig de närmsta åren/decennierna?

Om jag fick önska så hade t.ex. Mariupol sett ut som en svensk femtiotalsidyll om några år, fast rysk då så klart. Det är liksom inte något dåligt öde att önska den staden i det här läget. Om jag skall gissa och vara realistisk så tror jag att det kommer utvecklas mer mot något som för tankarna till Belfast eller Gaza. Eller så kan man kanske bara säga att det kommer att utvecklas på samma sätt som det varit i Donetsk och Luhansk fram tills nu. Oroligheter och mindre konflikter som avlöser varandra tills något större sker igen om några år.

Du kan få hålla på Ryssland precis hur mycket du vill, jag har det egentligen för gott ställt i livet för att bry mig om vad diverse anonyma tokstollar tycker om olika saker. Men orwellianskt språkbruk brukar ändå alltid väcka en liten reaktion i mig. Som när man säger ”befria” när man egentligen menar ’ockupera’. I sådana lägen går Batman-lyktan igång och en röst i mitt huvud säger att någon är falsk eller efterbliven på internet.

Så, i all välmening (men med viss frustration) vill jag fråga dig: tror du att det kommer bli frid och fröjd i omstridda områden mellan Ukraina och Ryssland den närmsta tiden? När tror du att det blir lugnt? När hade du kunnat tänka dig att själv flytta dit och bygga dig ett liv och en familj där?

Jag avslutar det här resonemanget med en TLDR.

TLDR: tror du själv på det du skriver?
Jag tror på det jag skriver. Jag tror inte det blir en lätt process, men om Ryssland lyckas avmilitarisera Ukraina rejält så kommer det definitivt att råda hyggligt lugn och harmoni i de ryskstyrda områdena. Problemet i Donetsk och Lugansk har ju varit att Ukraina ständigt bombat området. Ett avmilitariserat Ukraina kan inte längre bomba civila vilket självklart leder till ett mer normalt samhälle.
Citera
2022-03-27, 14:48
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Många trodde redan 1973 att stridsvagnarna var obsoleta när egypterna slog ut israeliska stridsvagnar på löpande band.

I senaste kriget mellan Armenien och Azerbajdzjan var inte drönare det avgörande även om media visade det som sådant utan "combined arms" med stridsvagnar, infanteri och art (drönare) som var avgörande.

Videos vi får se är ensamma ryska stridsvagnar utan understöd bli utslagna av Ukrainarna. Men vi vet inte hur mycket de skjuter för slå ut en stridsvagn. Deras president säger att de behöver 1000 antitank missiler om dagen från väst. Det tyder på att de inte är så effektiva.

Här är det en liten grupp Ukrainare med ett mod som slår dom flesta, dom skapar fullständig panik hos ryssens och det var ingen ensam stridsvagn. Tror faktiskt att alla filmer jag har sett så är dom en grupp med stridsvagnar som sen blir ombyggda till Webergrillar.

https://www.youtube.com/watch?v=IfRcmJTAouM
Notera ryssarna som springer i fullständig panik och snubblar

Skulle vilja påstå att om vi i Sverige beställer nya stridsvagnar så är vi superkorkade, samma sak med stora krigsfartyg. Ubåtar kan nog fungera en stund till, skulle inte bli förvånad om det kommer komma missiler som dyker ner i haven och hittar ubåtarna, det får framtiden utvisa.
Citera
2022-03-27, 14:49
Medlem
Jag läste just på sajten MilitaryTech News att Ukraina har tagit minst 100 stridsvagnar på dom sista dagarna. Det verkar vara en taktik att man vill erövra stridsvagnar istället för att slå ut dom. Eftersom NATO vägrar att skicka moderna stridsvagnar tvingas Ukraina återanvända skrotfärdiga stridsvagnar.

Det rapporteras också att Ukraina återtagit byar nära Kharkiv och nära den ryska gränsen. Genom att Ukraina är starka där så förhindrar man ryska planer på att klyva landet.

Ryssarna kommer att få mycket svårt att få en kniptång att fungera från norr och då räcker inte en kniptång från sydost.

Det sista är mina egna funderingar. Egentligen har jag inte tid med detta. Straffa ryssarna hårt.

Jag glömde säga att ryssar som överlämnar sig själva tycks vara mycket samarbetsvilliga, dom gillar ju inte detta krig.
Citera
2022-03-27, 14:50
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Du drömmer, det är inte kalla kriget nu, sossar och moderat har avvecklat i princip allting. INGA nya hus har byggts med skyddsrum i Sverige sedan typ 1980-talet. De du röstar på har tävlat om avveckla Sveriges civilförsvar. Endast SD var emot.

Sverige har i princip inga fungerande skyddsrum alls. Tro mig.

Skriver du från Moskva? Jobbade med fastigheter tidigare. Ägarna inspekterade regelbundet skyddsrummen med checklista.
Hyresgästen fick använda utrymmet men måste kunna utrymma på ett dygn.
Citera
2022-03-27, 14:51
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Litauiska Riflemans Association som är en civil frivillig försvarsförening där får man nu köpa automatvapen och ha hemma. 10000medlemmar från 11-99år. 18 år och uppåt deltar i strid.

Vi borde ha en motsvarande svenska organisation men det skulle nog vara politiskt känsligt i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Vi har redan ett hemvärn som fyller den funktionen. Vill aldrig i livet ha privat paramilitär organisation i med en massa stollar i som springer runt med automatvapen i Sverige.

Lysande koncept, automatvapen till folket. Bra för att undvika Ukrainas situation.
Dessutom bör de skattesubventioneras. 100:- för en AK 4, 125:- för ett Hensoldt ZF 3-12x56, osv,
Citera
2022-03-27, 14:51
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag tror på det jag skriver. Jag tror inte det blir en lätt process, men om Ryssland lyckas avmilitarisera Ukraina rejält så kommer det definitivt att råda hyggligt lugn och harmoni i de ryskstyrda områdena. Problemet i Donetsk och Lugansk har ju varit att Ukraina ständigt bombat området. Ett avmilitariserat Ukraina kan inte längre bomba civila vilket självklart leder till ett mer normalt samhälle.

Ukraina kommer inte bli avmilitariserat och med en granne som Putins Ryssland är ingen säker.
Citera
2022-03-27, 14:52
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Russia wants to split Ukraine into two, as happened with North and South Korea, Ukraine's military intelligence chief said on Sunday, vowing "total" guerrilla warfare to prevent a carve up of the country.

https://www.reuters.com/world/europe/rockets-strike-ukraines-lviv-biden-says-putin-cannot-remain-power-2022-03-27/

Den ryska regimen saknar verkligen insikt. Det är inte 2014 längre.
Citera
2022-03-27, 14:53
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Har du ännu inte förstått att det är på riktigt?!

Och nu försöker du få det till att dom "gjort en tabbe"

Det var en misslyckad propagandaoperation, lika misslyckad som landet Ukraina själv.

Att ukrainska försvarsministeriet själva sitter och klipper från dataspel och låtsas att det är deras armé? Det verkar helt enkelt inte rimligt.

Nä då lägger jag nog pengarna på att de får klipp inskickat till sig samt granskar sociala medier och repostar sådant de tycker är lämpligt.

Inkompetens är nästan alltid en troligare förklaring än illvilja.
Citera
2022-03-27, 14:54
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Herregud, de fungerar inte, de har luftsystem från 1960 och 1970 talet. Har du besökt ett skyddsrum i Sverige 2022? Gör det så får du se. Det är ett skämt. Ingenting har underhållits av landsförrädarna som styr Sverige.

Där finns ingenting som fungerar för att människor skall kunna bo där längre perioder. Anfaller Ryssland Sverige så ge dig ut i skogen istället.

Det finns absolut brister i underhåll både här och där, men de stora skyddsrummen i Stockholm är mycket väl underhållna.

Dina lögner om att vi bara har skyddsrumsplats för 100 000 personer är dock just bara lögner. Det finns ingen här som tror på något du säger eftersom du ljuger så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in