2022-03-27, 13:47
Bannlyst
Om min katt föder 5 ungar och jag ger en till en polare, kommer mamman märka det då? Jag tänkte ta den direkt vid födseln.
Citera
2022-03-27, 13:48
Medlem
seranoskinkans avatar
hur tror du kattungen kommer öveerleva utan mamman
Citera
2022-03-27, 13:52
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Ja mamman märker. Ungen kommer dessutom att dö.
Citera
2022-03-27, 14:01
Medlem
Och om ungen skulle klara sig blir den störd i huvudet. Kattungar behöver leva med mamma och syskon de första tolv veckorna för att bli normala.
Citera
2022-03-27, 14:02
Medlem
Ja, det skulle hon märka. Testa att öht närma dig ungarna när de är små och hon kommer sannolikt att morra åt dig.

Ungen kommer med all sannolikhet att dö om ni gör så då mamman har väldigt många uppgifter den första tiden, det är inte bara mjölk hon tillgodoser ungarna med. Även om den skulle överleva så skulle risken för psykiska och fysiska problem skjuta i höjden.
Citera
2022-03-27, 14:11
Medlem
Om vi bortser från det helt sjuka i att ta den direkt efter födseln så är jag benägen att tro att katter kan räkna till 3. En, två, många (3). Detta baserat på många katter i mitt liv.

Ta bort nummer 5, och katten kommer inte bry sej nämnvärt.
Ta bort nummer 4, och katten kommer inte bry sej nämnvärt.
Ta bort nummer 3, och katten kommer bli bekymrad och fara runt o leta efter den.
Nummer 2: katten blir riktigt stökig och skrikig under letandet.
Nummer 1: katten blir totalt vansinnig, kan t o m bli aggressiv, börja pinka överallt.

Allt detta gäller såklart under di-perioden. När småkatterna är typ 10-12 veckor bryr sej mamman mindre och mindre.

Återigen - att ta en unge direkt och ge bort den utan att ha en di-givande fostermamma är idiotiskt.
Citera
2022-03-27, 14:12
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovedrug
Om min katt föder 5 ungar och jag ger en till en polare, kommer mamman märka det då? Jag tänkte ta den direkt vid födseln.

Katter kan inte räkna och märker inte om tex en unge försvinner när hon tex tar ett besök på lådan
Citera
2022-03-27, 14:15
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
Om vi bortser från det helt sjuka i att ta den direkt efter födseln så är jag benägen att tro att katter kan räkna till 3. En, två, många (3). Detta baserat på många katter i mitt liv.

Ta bort nummer 5, och katten kommer inte bry sej nämnvärt.
Ta bort nummer 4, och katten kommer inte bry sej nämnvärt.
Ta bort nummer 3, och katten kommer bli bekymrad och fara runt o leta efter den.
Nummer 2: katten blir riktigt stökig och skrikig under letandet.
Nummer 1: katten blir totalt vansinnig, kan t o m bli aggressiv, börja pinka överallt.

Allt detta gäller såklart under di-perioden. När småkatterna är typ 10-12 veckor bryr sej mamman mindre och mindre.

Återigen - att ta en unge direkt och ge bort den utan att ha en di-givande fostermamma är idiotiskt.

Det hätr är nog närmre sanningen än mtt inlägg..... En, två, många (tre) lät för jävla roligt
Citera
2022-03-27, 17:23
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Katter kan inte räkna och märker inte om tex en unge försvinner när hon tex tar ett besök på lådan
En unge som är nyfödd ska i alla fall inte tas ifrån sin mamma, det är den alldeles för liten och bräcklig för.
Jag kan ju bara hoppas att TS förstår det nu och låter polaren vänta ett par månader.
Citera
2022-03-27, 19:07
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
En unge som är nyfödd ska i alla fall inte tas ifrån sin mamma, det är den alldeles för liten och bräcklig för.
Jag kan ju bara hoppas att TS förstår det nu och låter polaren vänta ett par månader.

eEt är inte vad som diskuteras här... alla vet att man inte tar ungar tidigt.
Citera
2022-03-27, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Jag gör väl för fan vad jag vill. Han ska få ungjäveln direkt.
Citera
2022-03-27, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lovedrug
Jag gör väl för fan vad jag vill. Han ska få ungjäveln direkt.

Varför vill man ha en kattunge utan fullt utvecklat immunsystem för?

Vi hade en kattmamma som blev överkörd när hon hade en kattunge och mina föräldrar flaskmatade den i någon vecka eller två innan vi hittade en fostermamma.
Det var inte direkt det lättaste.

Hon hade fött tre fyra stycken men mamma ville att vi bara behöll en och åkte och avlivade resten. Nu när jag tänker tillbaka på det var det kanske därför hon blev överkörd, kanske gick hon över vägen för att leta efter sina kattungar?
Senast redigerad av Statistenidittliv 2022-03-27 kl. 22:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in