Citat:
Det här är ju ett märkligt krig så vem är vinnare och förlorare egentligen. Ryssland vinner på slagältet men förlorar stort ekonomiskt (och på andra sätt). Ukraina förlorar mest troligt kriget och även land men kan bli vinnare ekonomiskt med tiden. Folken i USA och EU får en tuff tid framöver och blir också förlorare, förutom de superrika och vapenindustrin naturligtvis beroende på hur länge kriget pågår (NATO ska väl rusta hur som helst). Kina och Indien är väl vinnarna som får billig energi och har möjlighet att bryta petrodollarn.
Jag tror Ryssland gör som dom säger och lämnar när deras mål är uppfyllda och Ukraina kan gå vidare med i princip samma regering. Målen har ju länge varit tydligt beskrivna och jag ser inga skäl att betvivla dom. Visst gör det ont i Ukrainas själ att förlora landområden men så blir det i krig och i framtiden kanske en fredlig lösning kring detta blir aktuellt bara inte hatet växer.
Visst ska Ukraina försvara sig men det gäller också att se då man inte längre kan fortsätta och måste komma till en lösning och fred (eller stillestånd). Att offra liv och infrastuktur i onödan är ju dumt i något man ändå inte kan vinna. Nu peppar ju väst Ukraina vilt och skickar in än mer vapen och föränger bara kriget och lidandet anser jag. Jag tycker Ukraina ska välja att växa ekonomiskt och demokratiskt istället för att vandra in i ett långt krig med Ryssland. Väst kommer troligen att ösa pengar över landet bara kriget tar slut pga dåligt samvete och välvilja, förhoppningsvis försvinner inte allt för mycket i korruptionen. Nu måste ju även Ukrainas extremister godta ett avtal annars har vi ett inbördeskrig där med alla vapen som finns i omlopp. Nu kanske Ryssland ordnar det saken för Zelenskyj genom att mala ner Azov.
De närmaste två veckorna blir intressanta för då får vi troligen se Rysslands avsikter om dom har annat än dom redan beskrivit. Jag hoppas kriget snart tar slut så människorna i Ukraina kan återgå till vardagen och även återvända.
Jag tror Ryssland gör som dom säger och lämnar när deras mål är uppfyllda och Ukraina kan gå vidare med i princip samma regering. Målen har ju länge varit tydligt beskrivna och jag ser inga skäl att betvivla dom. Visst gör det ont i Ukrainas själ att förlora landområden men så blir det i krig och i framtiden kanske en fredlig lösning kring detta blir aktuellt bara inte hatet växer.
Visst ska Ukraina försvara sig men det gäller också att se då man inte längre kan fortsätta och måste komma till en lösning och fred (eller stillestånd). Att offra liv och infrastuktur i onödan är ju dumt i något man ändå inte kan vinna. Nu peppar ju väst Ukraina vilt och skickar in än mer vapen och föränger bara kriget och lidandet anser jag. Jag tycker Ukraina ska välja att växa ekonomiskt och demokratiskt istället för att vandra in i ett långt krig med Ryssland. Väst kommer troligen att ösa pengar över landet bara kriget tar slut pga dåligt samvete och välvilja, förhoppningsvis försvinner inte allt för mycket i korruptionen. Nu måste ju även Ukrainas extremister godta ett avtal annars har vi ett inbördeskrig där med alla vapen som finns i omlopp. Nu kanske Ryssland ordnar det saken för Zelenskyj genom att mala ner Azov.
De närmaste två veckorna blir intressanta för då får vi troligen se Rysslands avsikter om dom har annat än dom redan beskrivit. Jag hoppas kriget snart tar slut så människorna i Ukraina kan återgå till vardagen och även återvända.
Tack för analysen.
Jag tror tiden av olika skäl talar emot både Ryssland och Ukraina, emot Ukraina för att ryssland fortfarande har resurser att sätta in även om kriget kommer att bli mindre och mindre populärt på hemmaplan. Ryssland kan helt enkelt fortfarande orsaka Ukraina stor skada i form av förluster och förstörd infrastruktur. Det talar emot Ryssland för i det långa loppet kommer effekterna för Ryssland att bestå, inom överskådlig tid. Inte bara ekonomiska, också i form av döda soldater och mycket beroende på bristande förtroende och tillit många många år framåt. Få kommer lita på Ryssland, en del kanske måste upprätthålla relationer av praktiska skäl men med ett skadat förtroende till landet.Så ja att tala om vinnare i förlorare i krig är helt beroende utifrån vilka mått som används, jag tror helt enkelt att båda kommer att förlora på detta men på olika sätt. Därav min åsikt att kriget var helt onödigt.
Däremot ser jag ingen anledning att tro på det Ryssland säger i nuläget vilket såklart får mig att tvivla på vad dess mål är, finns de här som anser att Ukraina inte finns och varför då stoppa vid något annat än hela landet? På sikt. Detta startade många år sedan, Putin tar en bit i taget och i slutändan så sitter han där med större delarna av ett land, jag tänker både på Ukraina och Georgien. Och där har vi problemet, Rysslands trovärdighet är kört i botten. Det finns idag ingen anledning till att tro något som kommer från Putin. Människor ser också såklart hur Sovjet betedde sig när de var en maktfaktor och bland Putin supporters inte minst här finns ett vurm för den tiden. Folk minns mycket tydligt vad Sovjet gjorde likaså många kommer att minnas det Ryssland gör idag.
Argumentet att Ukraina ska sluta streta emot är ju ett något som tål att tänkas på, visst är det så att det vid en tidpunkt kan vara bättre att ge upp. Många länder har till slut kommit dit. Och andra inte.
Att ge upp bara för att minska egna lidandet är ett bra argument.
Men skulle Sovjet ha kapitulerat inför Hitler bara för att Hitler i början körde över Röda Armèn? Visst hade de kunnat att göra det, istället så vände kriget till slut till kostnaden av många miljoner människors liv. Var det värt det? Fråga en ryss.
Du förutsätter att ge upp skulle vara bättre än att strida? Jag är inte helt säker på det om du känner till Rysslands CV när det kommer till mänskliga rättigheter. Och du vet också. precis som skedde för över en månad sedan, att när Ryssland säger de inte ska anfalla. Så anföll de ändå. Så vem ska lita på dom nu? Inte jag iallafall.
Som tur är handlar det inte om mig, utan om Ukrainare.
Det är deras framtid det gäller och de måste ta beslut om den själva. Jag kan inte be någon sluta att slåss för sitt land, sin familj, sitt hem eller sitt liv.