2022-03-27, 13:43
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det här är ju ett märkligt krig så vem är vinnare och förlorare egentligen. Ryssland vinner på slagältet men förlorar stort ekonomiskt (och på andra sätt). Ukraina förlorar mest troligt kriget och även land men kan bli vinnare ekonomiskt med tiden. Folken i USA och EU får en tuff tid framöver och blir också förlorare, förutom de superrika och vapenindustrin naturligtvis beroende på hur länge kriget pågår (NATO ska väl rusta hur som helst). Kina och Indien är väl vinnarna som får billig energi och har möjlighet att bryta petrodollarn.

Jag tror Ryssland gör som dom säger och lämnar när deras mål är uppfyllda och Ukraina kan gå vidare med i princip samma regering. Målen har ju länge varit tydligt beskrivna och jag ser inga skäl att betvivla dom. Visst gör det ont i Ukrainas själ att förlora landområden men så blir det i krig och i framtiden kanske en fredlig lösning kring detta blir aktuellt bara inte hatet växer.

Visst ska Ukraina försvara sig men det gäller också att se då man inte längre kan fortsätta och måste komma till en lösning och fred (eller stillestånd). Att offra liv och infrastuktur i onödan är ju dumt i något man ändå inte kan vinna. Nu peppar ju väst Ukraina vilt och skickar in än mer vapen och föränger bara kriget och lidandet anser jag. Jag tycker Ukraina ska välja att växa ekonomiskt och demokratiskt istället för att vandra in i ett långt krig med Ryssland. Väst kommer troligen att ösa pengar över landet bara kriget tar slut pga dåligt samvete och välvilja, förhoppningsvis försvinner inte allt för mycket i korruptionen. Nu måste ju även Ukrainas extremister godta ett avtal annars har vi ett inbördeskrig där med alla vapen som finns i omlopp. Nu kanske Ryssland ordnar det saken för Zelenskyj genom att mala ner Azov.

De närmaste två veckorna blir intressanta för då får vi troligen se Rysslands avsikter om dom har annat än dom redan beskrivit. Jag hoppas kriget snart tar slut så människorna i Ukraina kan återgå till vardagen och även återvända.

Tack för analysen. Jag tror tiden av olika skäl talar emot både Ryssland och Ukraina, emot Ukraina för att ryssland fortfarande har resurser att sätta in även om kriget kommer att bli mindre och mindre populärt på hemmaplan. Ryssland kan helt enkelt fortfarande orsaka Ukraina stor skada i form av förluster och förstörd infrastruktur. Det talar emot Ryssland för i det långa loppet kommer effekterna för Ryssland att bestå, inom överskådlig tid. Inte bara ekonomiska, också i form av döda soldater och mycket beroende på bristande förtroende och tillit många många år framåt. Få kommer lita på Ryssland, en del kanske måste upprätthålla relationer av praktiska skäl men med ett skadat förtroende till landet.

Så ja att tala om vinnare i förlorare i krig är helt beroende utifrån vilka mått som används, jag tror helt enkelt att båda kommer att förlora på detta men på olika sätt. Därav min åsikt att kriget var helt onödigt.

Däremot ser jag ingen anledning att tro på det Ryssland säger i nuläget vilket såklart får mig att tvivla på vad dess mål är, finns de här som anser att Ukraina inte finns och varför då stoppa vid något annat än hela landet? På sikt. Detta startade många år sedan, Putin tar en bit i taget och i slutändan så sitter han där med större delarna av ett land, jag tänker både på Ukraina och Georgien. Och där har vi problemet, Rysslands trovärdighet är kört i botten. Det finns idag ingen anledning till att tro något som kommer från Putin. Människor ser också såklart hur Sovjet betedde sig när de var en maktfaktor och bland Putin supporters inte minst här finns ett vurm för den tiden. Folk minns mycket tydligt vad Sovjet gjorde likaså många kommer att minnas det Ryssland gör idag.

Argumentet att Ukraina ska sluta streta emot är ju ett något som tål att tänkas på, visst är det så att det vid en tidpunkt kan vara bättre att ge upp. Många länder har till slut kommit dit. Och andra inte.

Att ge upp bara för att minska egna lidandet är ett bra argument.

Men skulle Sovjet ha kapitulerat inför Hitler bara för att Hitler i början körde över Röda Armèn? Visst hade de kunnat att göra det, istället så vände kriget till slut till kostnaden av många miljoner människors liv. Var det värt det? Fråga en ryss.

Du förutsätter att ge upp skulle vara bättre än att strida? Jag är inte helt säker på det om du känner till Rysslands CV när det kommer till mänskliga rättigheter. Och du vet också. precis som skedde för över en månad sedan, att när Ryssland säger de inte ska anfalla. Så anföll de ändå. Så vem ska lita på dom nu? Inte jag iallafall.

Som tur är handlar det inte om mig, utan om Ukrainare.

Det är deras framtid det gäller och de måste ta beslut om den själva. Jag kan inte be någon sluta att slåss för sitt land, sin familj, sitt hem eller sitt liv.

Citera
2022-03-27, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas
Du trodde att det var mina åsikter?
Sluta tycka saker och få det att låta som fakta.

Nix, jag återberättar bara för er vad experter säger. De som är experter på utrikespolitik.
I detta fall på Kina-Ryssland-relationer.

tänk själv, varför skulle Kina mfl. hålla på Ukraina och inte på Putin?
Folk med makt tänker inte med hjärtat...
Varför skulle Kina "hålla på" Putin?
Citera
2022-03-27, 13:45
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Jaha men då kanske tidningarna skall döpa om dom till soldater istället för civila..

Varför det? Verkar Ryssland göra någon skillnad?
Citera
2022-03-27, 13:45
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Ingen av de ryska kanalerna jag följer länkar till filmen, men alla pratar om den. Många pratar om att visa den för soldater innan viktiga strider etc för att motivera dem. Jag tror att när folk ser vilket jävla barbari man strider emot, och vilken ondska man är satt att utrota, kan det motivera något enormt. Det finns ju ingen tvekan nu om att Ryssland måste slutföra sin uppgift resolut och absolut. Det kan inte tillåtas existera en sån här terroriststat på europeisk mark.

Kul att du blir upprörd över lite skadade ryssar när det är dom som attackerar ett oskyldigt land.

Det är ingen moralhöjare att visa filmen så jag hoppas verkligen att den visas, ryssarna kommer springa hem istället för att få vara med om den behandlingen.

Det bästa är att dom skadade ryssarna kommer belasta den fattiga sjukvården i Ryssland och även berätta att dom krigat i Ukraina.

Den filmen är bara en smekning i jämförelse mot vad ryssarna gjort mot kvinnor och barn.
Citera
2022-03-27, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
I Energodar får de lokala barnen provåka i ryssarnas militärfordon. Verkar vara skön stämning mellan ryssarna och befolkningen där:https://t.me/boris_rozhin/37029

Efter några månader utan ukrainsk propaganda på TV:n kommer det inte bli några problem att avnazifiera stora delar av den ukrainska befolkningen. I områden som ryssarna styr behöver de heller inte vara rädda för ukrainska terrorister som torterar oliktänkande, så de kan tänka och tala fritt.

Vedervärdigt att försöka använda barn som mänskliga sköldar.
Citera
2022-03-27, 13:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Vanliga Ukrainare förbereder sig på Rysslands invasion genom att lära sig Kalashnikovs. Människor som kunde vara någon av oss.
Såhär ser vanliga människor ut när de väljer att försvara sina hem.
Ukraine: Civilians in Lviv learn how to use Kalashnikovs
In cities across Ukraine, civilians have volunteered to join the fight against Russia and form a last line of defense. Although the front may be far from Lviv, people there are now also picking up arms and preparing to defend themselves.
https://www.dw.com/en/ukraine-civilians-in-lviv-learn-how-to-use-kalashnikovs/av-61272198

Det är det ironiska, ett av målen med kriget för Putin var att avmilitarisera Ukraina. Nu är det väldens mest militariserade land där nästan alla har militära vapen.
Citera
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det här är ju ett märkligt krig så vem är vinnare och förlorare egentligen. Ryssland vinner på slagältet men förlorar stort ekonomiskt (och på andra sätt). Ukraina förlorar mest troligt kriget och även land men kan bli vinnare ekonomiskt med tiden. Folken i USA och EU får en tuff tid framöver och blir också förlorare, förutom de superrika och vapenindustrin naturligtvis beroende på hur länge kriget pågår (NATO ska väl rusta hur som helst). Kina och Indien är väl vinnarna som får billig energi och har möjlighet att bryta petrodollarn.

Jag tror Ryssland gör som dom säger och lämnar när deras mål är uppfyllda och Ukraina kan gå vidare med i princip samma regering. Målen har ju länge varit tydligt beskrivna och jag ser inga skäl att betvivla dom. Visst gör det ont i Ukrainas själ att förlora landområden men så blir det i krig och i framtiden kanske en fredlig lösning kring detta blir aktuellt bara inte hatet växer.

Visst ska Ukraina försvara sig men det gäller också att se då man inte längre kan fortsätta och måste komma till en lösning och fred (eller stillestånd). Att offra liv och infrastuktur i onödan är ju dumt i något man ändå inte kan vinna. Nu peppar ju väst Ukraina vilt och skickar in än mer vapen och föränger bara kriget och lidandet anser jag. Jag tycker Ukraina ska välja att växa ekonomiskt och demokratiskt istället för att vandra in i ett långt krig med Ryssland. Väst kommer troligen att ösa pengar över landet bara kriget tar slut pga dåligt samvete och välvilja, förhoppningsvis försvinner inte allt för mycket i korruptionen. Nu måste ju även Ukrainas extremister godta ett avtal annars har vi ett inbördeskrig där med alla vapen som finns i omlopp. Nu kanske Ryssland ordnar det saken för Zelenskyj genom att mala ner Azov.

De närmaste två veckorna blir intressanta för då får vi troligen se Rysslands avsikter om dom har annat än dom redan beskrivit. Jag hoppas kriget snart tar slut så människorna i Ukraina kan återgå till vardagen och även återvända.
Jag markerade den passage jag vill lägga något av nyans på- det är nämligen så att väldigt, väldigt många människor anser att Ryssland borde lägga ned sitt krig mot grannen och välja en väg mot demokrati och blomstrande välstånd. Ryssland har alla förutsättningar för en sådan sak, det är endast en vidrig regim mellan tragedi och välstånd.
Citera
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Eller så kommer det fram att den Ukrainska ledningen varit gravt oskicklig som lett in den ukrainska befolkningen i en framtid av fattigdom och elände, kanske till och med den ukrainska statens upphörande efter det att många mist sina liv i onödan.

Detta är också ett möjligt utfall, Hur sannolikt? Kan diskuteras. Men det är absolut inte helt osannolikt.

Jag skulle påstå att det är lika sannolikt som att Putin kommer att få 2022-års fredspris.
Citera
2022-03-27, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Så småningom när alla fakta om kriget kommer ut (Vilket kan dröja länge med en fortsatt diktatur men förr eller senare kommer det fram, som med Stalins brott) så kommer det innebära ett nationellt ryskt trauma ungefär som för USA efter Vietnamkriget. Alla döda och krigsinvalider, värnpliktiga där mot lagen, den fullkomliga likgiltigheten för soldaternas liv, dödandet av civila och förstörandet av Ukraina, framför allt de rysktalande delarna. Lögnerna om speciell operation och inte krig, lögnerna om att allt går efter plan

Och sedan kommer man i vissa kretsar börja se hur den korrupta oligarkleptokratin förstört ryska krigsmakten vilket i längden exponerar hela den offentliga sektorns stöld, lögn, lurendrejeri och korruption. Det är vad jag hoppas i alla fall att det ryska samhället kan röra sig bort från denna sovjetkultur.

Jag tror att ditt skissade scenario blir verklighet.
Traumat är för stort och komplext för att kunna döljas.
Dagens informationsflöde kan Putin inte stoppa.
Även om han stryper media i Ryssland, kommer sanningen att sippra in, från omvärlden.
Ryssland kommer att totalkrascha och jag förmodar att Putins polare börjar fly från Ryssland.
De är väl rädda för tortyr och nackskott
Liksom Putin själv...
Citera
2022-03-27, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Du pekar på en viktig sak. Det går inte att verifiera att någonting av den information som kommer ut. Ändrade nationalitetsbeteckningar på stupade och materiel. Gamla filmer och bilder, ibland flera år gamla. Är man dessutom av den uppfattningen att parterna är beredda att hämta gamla lik för att använda som scenografi, ja då kan man ju göra vad som helst för att fixa fejk.

För egen del bläddrade jag lite förstrött på youtube och hamnade på något som skulle vara flygangrepp på Mariupol. Det fanns höga berg i närheten så jag var lätt skeptisk, men jag fastnade för att det verkade skjutas ned ohyggligt många helikoptrar. När jag tittade lite mer noggrant så såg jag att det var någon slags krigsspel.

Det är inte lätt att söka sanningen i detta KRIG
Citera
2022-03-27, 13:50
Medlem
GillrocKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigaSol
Unga, ryska soldater som inte har en aning om vad dom gör i Ukraina. Jo, övning trodde dom och blev slaktade under Putins ansvar. Nu ska man skicka in unga reservister med ingen erfarenhet, dom med inget annat än kanonmat under Putins ansvar.
Folk hamstrar antidepressiva läkemedel, sömntabletter och preventivmedel i Ryssland.
Ja, vem vill ha barn under dessa omständigheter som råder.
Ryssland gör sig av med sin unga generation män och har en mycket stor åldrande befolkning, vilket betyder att Ryssland kommer att bli svårt decimerat vad gäller deras befolkning, och Ryssland kommer att bli ett dvärgland i framtiden.
Smart drag Kreml.

Ett tusental ryssar har förmodligen stupat såhär långt, vilket inte är någon större eller betydande skada för Ryssland som du försöker påstå. Inte minst med vad de lyckats åstadkomma som gengäld.
Som jag skrev i föregående inlägg, detta kommer bara stärka landet än mer, och fler människor kommer ansluta till ryska värnet. Så lägg ner med snicksnacket.
Citera
2022-03-27, 13:50
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Den videon gick mig till sinnes.
Vad är vitsen med att ta deras kläder? Nu måste folk på uppsamlingsplatsen skramla fram nya åt dem. De riskerar köldskador eller att frysa ihjäl.
Har de kvar sina papper?
Jävla sätt att behandla krigsfångar på

Exakt vad som händer med killarna vet jag inte, tror dom kommer bli tvingade att röja/städa det dom förstört. Några papper lär dom inte ha kvar, det snodde Putin av dom innan dom fick ge sig ut i krig, han vill ju inte ha tillbaka liken.

Sverige har ju en del saker som ryska krigsfångar byggt och något liknande kommer nog ske i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in