2022-03-26, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Jag tillhör de LFC-fans som inte är Salahs störta supporter. Förstå mig rätt: Han är fantastisk och det han har levererat i LFC är på absolut toppnivå - men ser man egenskap för egenskap finns spelare som är klart mer allround och bättre överlag. Det som förvandlat Salah från bra till världsklass är en roll som passar honom som hand i handske i ett lag som varit på väg uppåt. Han får maximera sina styrkor och hans svagheter begränsas.

Jag tycker han har för dålig högerfot, för dålig på huvudet, förvånansvärt dålig på att slå enkla passningar till lagkamrater som har målchans, beslutsfattandet är sådär ibland. Men eftersom han blandar det med att vara löjligt jävla bra ibland, bortser man från svagheterna.

Han är väldigt bra, men jag tror inte han skulle kunna bära ett lags offensiv så som CR7 och Messi gjort i sina respektive lag. Vi hade en diskussion här för några månader sen om vem som var den bättre spelaren: Prime Luis Suarez eller Prime Salah. De flesta var väl rätt eniga om att Suarez var helt fucking unplayable i LFC, han bar en medioker trupp + Gerrard till chansen på titlar de inte ens hade varit nära utan honom. Salah hade inte fixat att göra det LFC-gänget till titelutmanare, på samma vis som Suarez gjorde.

Stoppa in Salah i Real, PSG, City, Chelsea eller Bayern just nu - jag tror inte du får samma output, inte ens nära. Men tiden får väl utvisa om han flyttar.

Håller med minus de Gea.

Lite tjat på åsikt jag luftat förut, men: de Gea var redan världens bäst betalde målvakt när United ville förlänga. Givetvis var det rimligt att förlänga, givetvis var det ok med en liten ökning då de Gea var en av få som faktiskt gjort skäl för sin lön (minus senaste säsongen före förlängningen). Men han gick från typ 250k i veckan till 375k i veckan, om jag minns rätt. Något sånt. Och återigen: han var redan världens bäst betalda målvakt. Varför ge honom en snuskig höjning, när det inte finns någon klubb i världen som kan tänka sig ge honom det han redan tjänade?

Förstår att de Gea pressade United, det gör jag. Alexis och hans monsterlön fanns fräscht i minnet, om de hade råd med sådana löner till floppar kunde de väl betala en som faktiskt levererat?

Men det här var ett vägskäl för United: antingen säga nej och stopp, eller ge de Gea det han ville ha. Man valde det senare och sitter nu på en keeper som visserligen fortfarande är bra, men som anses förbisprungen av flera andra och ändå tjänar absolut bäst i världen.

Var skulle de Gea få en lön som var ens i närheten av det han tjänade i United om han valt att flytta? Svar: Det hade han inte fått.

Så, jag tycker nu som då att United agerade ängsligt och desperat och betalade ett pris långt över marknadsvärde för att få spelaren. Vilket kan sägas ha varit Uniteds transferstrategi sista åren.

Fattar fortfarande inte att man faktiskt BETALADE Juve för att köpa Ronaldo, och gav honom 2 år som PLs bäst betalde. Säsongen är snart slut och alla analyser har förverkligats: han är fortfarande väldigt bra, men hela laget blir lidande av hans sätt att spela, och United är inte bättre nu än de var för ett år sen.

Tack för vettiga svar. Och det är klart att United skulle kunna få mer bang for the buck med en billigare keeper/sämre kontrakt för De Gea och lägga pengarna på andra positioner.

Men med tanke på att man inte verkar ha några problem att betala monsterlöner ser jag inte riktigt att hans lön är något större problem, då finns det typ 10 andra spelare som har mycket högre lön kontra vad de presterar.

Så ja, De Gea har för hög lön, men med tanke på alla andra (större) problem kan jag leva med det så att säga.
Citera
2022-03-26, 19:39
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
När senast köpte man direkt en grym rival? Detta händer inte i PL.

Liverpool gjorde fin affär för 10 år sedan när Fernando Torres gick till Chelsea för 500 miljoner och floppade så 2 flugor i en smäll 🤣
Citera
2022-03-26, 19:55
Medlem
Alex P. Keatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerre88
Ni får ursäkta om jag blandat ihop användare osv, men hur får man ihop att hävda att Salah är en världens bästa (om inte den bästa) spelaren, samtidigt som man inte tror han kommer vara lika lyckosam i någon annan klubb samt att Liverpool nog kommer kunna ersätta honom hyggligt lätt.

Är han individuellt en av världens bästa borde han väl kunna prestera lite varstans (nej, att jämföra med Messi och Ronaldo är väl inte rättvist då de nu kommit upp i ålder och valt dysfunktionella lag) och om han mer är ett resultat av att hans egenskaper passar perfekt i Klopps system så är han väl inte bland världens fem bästa utan mer en produkt av ett system?

Bara en liten fundering såhär när det är speluppehåll.

Kul fundering. Tror, men kan givetvis ha fel, att de flesta ser bäst i världen mer som "presterar bäst just nu" än "mest komplett spelare". Har en spelare presterat presterat på topp i flera år så känns det ganska naturligt att de nämns i diskussionen om världens bäste. Här passar Salah in. Han är däremot väldigt långt från att vara komplett.

I min värld är Ronaldo mer komplett än Messi. Scholes och Gerrard var mer kompletta än Maradona. Innebär det då att de ska rankas högre när man pratar världens bästa genom tiderna?
Citera
2022-03-26, 20:29
Moderator
zanteras avatar
Det går nästan inte att separera hur bra en spelare är individuellt med laget han spelar i och systemet han spelar i dock. Såklart har t.ex. Ronaldo presterat bra i 3 stora ligor och olika klubbar, men kolla på Messi som enligt många var bästa spelaren (eller nr2) i världen som gick till PSG och nu knappast skulle vara top10 för föregående säsong.

Salah har varit väldigt bra i ett väloljat lag som spelat ett system som passat honom perfekt. Han är fortfarande en bra spelare i ett annat lag men det blir inte riktigt samma sak heller.
Citera
2022-03-26, 21:21
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerre88
Tack för vettiga svar. Och det är klart att United skulle kunna få mer bang for the buck med en billigare keeper/sämre kontrakt för De Gea och lägga pengarna på andra positioner.

Men med tanke på att man inte verkar ha några problem att betala monsterlöner ser jag inte riktigt att hans lön är något större problem, då finns det typ 10 andra spelare som har mycket högre lön kontra vad de presterar.

Så ja, De Gea har för hög lön, men med tanke på alla andra (större) problem kan jag leva med det så att säga.

Tack själv för vettig diskussion.

Som sagt, ser man till lönestrukturen i helhet är de Geas lön absolut mer motiverad än säg Pogba/Cavani/Sancho. Men att de Geas lön är där den är, sätter ribban för andra som anlänt efter de Gea vad de ska begära. Så, allt är ju en del i en trasig lönestruktur, där man gått all in på att spelare ska prestera top of the league (vilket de inte gjort), och nu är vi där att United betalar långt över marknadspris för spelare som inte nödvändigtvis är sämre än LFCs/Chelseas/Citys, men man får ut sämre resultat.

Nu drabbar det ingen fattig, då United uppenbarligen har råd. Men jag är inne på Alannons linje - man behöver rensa ut dem som är extremt överbetalda (få ned dem på rimlig nivå lär ju inte ske) och försöka hitta en sund lönestruktur igen.

Ser rykten om Ruben Neves på MEN. Ligger på 50k idag. Ska United hitta tillbaka till en vettig lönepolicy ska man ju bara ge honom lite mer än så, typ 70k. Men med tanke på att Fred (120k), Matic (120k) och Mata (160k) ligger lite över skulle jag som Neves agent krävt minst 150..

Citat:
Ursprungligen postat av Alex P. Keaton
Kul fundering. Tror, men kan givetvis ha fel, att de flesta ser bäst i världen mer som "presterar bäst just nu" än "mest komplett spelare". Har en spelare presterat presterat på topp i flera år så känns det ganska naturligt att de nämns i diskussionen om världens bäste. Här passar Salah in. Han är däremot väldigt långt från att vara komplett.

I min värld är Ronaldo mer komplett än Messi. Scholes och Gerrard var mer kompletta än Maradona. Innebär det då att de ska rankas högre när man pratar världens bästa genom tiderna?

För många är det ju så enkelt som "vinner mest titlar" och "gör mest mål", typ.

Tveklöst var Ronaldo mer komplett än Messi, men den senare var ju så överjävligt bra på mål/driva boll att det ändå tippar över för honom för de flesta.

För mig är spelare som ska rankas som världens bästa de som är så pass bra att de kan dominera oavsett arena. För mig är det spelare som KdB, VvD, Alisson, Suarez (när han var som bäst), Messi och Ronaldo ofc. Jag håller inte Salah i den kategorin. Han är förjävla bra, men stoppar du in honom i dagens United eller Arsenal - kommer han vara skillnaden mellan plats 5-6 och titelutmanare? Nej, det tror jag inte alls.

Men men, bara spekulation. Vi får väl som sagt se ifall Salah hoppar vidare hur han lyckas i nästa klubb, om han fortsätter vara en målspruta.
Citera
2022-03-26, 21:33
Medlem
Salah,ja. Har följt många diskussioner på olika forum om denne spelare och antingen är han en Gud som är oersättlig eller så är han som vilken spelare som helst.
Alla spelare i alla lag är beroende av vilka man har bredvid sig för att kunna verka med sina kvaliteter.
Salah är beroende av vilka spelytor han kommer till och kommer in i och hur han får passningar.
Längs kanten, krossbollar och tvärs in i straffområdet.
Dock är han, sen Ramos-tacklingen, oduglig i närkamper, för motståndarna har lärt sig hur man ska möta honom man mot man.
Visst har han dribblat av 4-5 spelare på nån yta men de har ju då inte haft koll på hur de är placerade.

Jag håller helt med om att skulle han gå till RM, Barca, PSG eller nåt sånt lag, så är han tämligen solo som spelare. "Här ! gör nåt med bollen !"-attityden. Sånt blir det.
Skulle va en lyckträff om han kommer till spelare som kan ge honom passningar som VvD, TAA, JH ger honom nu.

Men vill han dra, så visst kan han dra. Alla spelare blir äldre och det kommer ständigt in nya.
Hela tiden.
Citera
2022-03-27, 03:49
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Jag tillhör de LFC-fans som inte är Salahs störta supporter. Förstå mig rätt: Han är fantastisk och det han har levererat i LFC är på absolut toppnivå - men ser man egenskap för egenskap finns spelare som är klart mer allround och bättre överlag. Det som förvandlat Salah från bra till världsklass är en roll som passar honom som hand i handske i ett lag som varit på väg uppåt. Han får maximera sina styrkor och hans svagheter begränsas.

Jag tycker han har för dålig högerfot, för dålig på huvudet, förvånansvärt dålig på att slå enkla passningar till lagkamrater som har målchans, beslutsfattandet är sådär ibland. Men eftersom han blandar det med att vara löjligt jävla bra ibland, bortser man från svagheterna.

Han är väldigt bra, men jag tror inte han skulle kunna bära ett lags offensiv så som CR7 och Messi gjort i sina respektive lag. Vi hade en diskussion här för några månader sen om vem som var den bättre spelaren: Prime Luis Suarez eller Prime Salah. De flesta var väl rätt eniga om att Suarez var helt fucking unplayable i LFC, han bar en medioker trupp + Gerrard till chansen på titlar de inte ens hade varit nära utan honom. Salah hade inte fixat att göra det LFC-gänget till titelutmanare, på samma vis som Suarez gjorde.

Stoppa in Salah i Real, PSG, City, Chelsea eller Bayern just nu - jag tror inte du får samma output, inte ens nära. Men tiden får väl utvisa om han flyttar.

Håller med minus de Gea.

Lite tjat på åsikt jag luftat förut, men: de Gea var redan världens bäst betalde målvakt när United ville förlänga. Givetvis var det rimligt att förlänga, givetvis var det ok med en liten ökning då de Gea var en av få som faktiskt gjort skäl för sin lön (minus senaste säsongen före förlängningen). Men han gick från typ 250k i veckan till 375k i veckan, om jag minns rätt. Något sånt. Och återigen: han var redan världens bäst betalda målvakt. Varför ge honom en snuskig höjning, när det inte finns någon klubb i världen som kan tänka sig ge honom det han redan tjänade?

Förstår att de Gea pressade United, det gör jag. Alexis och hans monsterlön fanns fräscht i minnet, om de hade råd med sådana löner till floppar kunde de väl betala en som faktiskt levererat?

Men det här var ett vägskäl för United: antingen säga nej och stopp, eller ge de Gea det han ville ha. Man valde det senare och sitter nu på en keeper som visserligen fortfarande är bra, men som anses förbisprungen av flera andra och ändå tjänar absolut bäst i världen.

Var skulle de Gea få en lön som var ens i närheten av det han tjänade i United om han valt att flytta? Svar: Det hade han inte fått.

Så, jag tycker nu som då att United agerade ängsligt och desperat och betalade ett pris långt över marknadsvärde för att få spelaren. Vilket kan sägas ha varit Uniteds transferstrategi sista åren.

Fattar fortfarande inte att man faktiskt BETALADE Juve för att köpa Ronaldo, och gav honom 2 år som PLs bäst betalde. Säsongen är snart slut och alla analyser har förverkligats: han är fortfarande väldigt bra, men hela laget blir lidande av hans sätt att spela, och United är inte bättre nu än de var för ett år sen.
Salah är ju en bra spelare, men han är bäst som skådis.
Citera
2022-03-27, 04:01
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex P. Keaton

Inte en chans att prime Ronaldo var bättre än primeutgåvan av Messi. Messi var en mer fleksibel spelare, och styrde sitt lag på ett vis som Ronaldo inte riktigt klarade.

Jämfört med Messi, så är Penaldo mer som en statist.
Citera
2022-03-27, 09:08
Medlem
EnLitenFryss avatar
Och så ignorerar vi uppenbart flamebait där användare söker bråk genom att pissa verbalt på spelare i världsklass, men som råkar spela för lag användaren inte tycker om. Ok?

6 dagar till det är PL igen... suck.
Citera
2022-03-27, 10:16
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Och så ignorerar vi uppenbart flamebait där användare söker bråk genom att pissa verbalt på spelare i världsklass, men som råkar spela för lag användaren inte tycker om. Ok?

6 dagar till det är PL igen... suck.
På vilket sätt pissar jag på spelare som spelar för lag jag inte tycker om, A Little Freezer? Vad jag vet, så skrev jag inget som degraderar kvaliteterna till varken Salah eller Ronaldo. Men allvarligt talat, så tror jag nog att Salah hade gjort ännu större succé i Hollywood än vad han gör på fotbollsplan, eftersom att det har aldrig funnits en värre, eller rättare sagt bättre, skådis inom fotbollen. Och Ronaldo hade/har inte den rörigheten som Messi, och han har aldrig varit så dominant och styrt sitt lag i samma grad som det Messi var - detta är ngt som alla med lite fotbollskunskaper borde veta.
Citera
2022-03-27, 11:07
Medlem
Citat:
United tycks livrädda att spelaren ska gå gratis och bli en succé någon annanstans, alltså förlänger man och hoppas mönstret ska brytas alternativt att man kan sälja honom och i alla fall få betalt?

Lingard t.ex. Har väl inte gjort en enda människa glad i Manchester på flera år. Ändå valde man att använda sin option för att förlänga vid nyår 2021 med ett år. Sen har han ett bra halvår i West Ham, för att sen hamna i Uniteds frysbox igen. Vad var syftet? Hoppades man få en transfersumma efter lånet?

Samma sak tycks vara på tapeten nu med Pogba. Han har uppenbarligen inte levererat i United alls på den nivå man hoppats, spelaren själv visar noll självkritik, och han kommer kräva hutlöst betalt fast han inte alls gjort skäl för de pengar han kostar.

Det borde vara en absolut nobrainer. Antingen tar han en rejäl paycut med bonusar efter prestation, håller käften och börjar jobba - eller så släpper man iväg honom och ignorerar ifall Pogba helt plötsligt bestämmer sig för att kämpa lite i annan miljö.

Nu vet man ju inte exakt hur tugget gått i United, men Liverpools strategi är betydligt rakare där: Det här är vårt sista bud, ta det eller så får du leta ny arbetsgivare. Klart man hellre hade sålt spelaren, men det verkar ju gå fint att använda spelaren fast kontraktet är på väg ut och de har levererat helt ok (Wijnaldum, Can). Även Coutinho levererade sitt sista halvår, även om han betedde sig otroligt oproffsigt.

Gällande: Pogba-Cavani-Lingard-Mata - håller med dig, släpp. Ingen framtid där. Pogba kanske, om han gick med på villkoren ovan, men det gör han ju inte. Släpp.

Ronaldo-Fred-DDG-Rashford-Shaw-Matic-Jones-Dalot - Ronaldo har jag redan sågat hans deal. DDG har väl några år kvar men inte till den lönen? Rashford skulle kanske kunna revitaliseras av en ny coach?

Pay-to-play tror jag är svårt med spelare som inte sjunger på sista versen. Tror inte Rashford t.ex. går med på en sån deal. Ronaldo borde ni dock erbjudit en sån deal (han hade vägrat, men det är en annan femma).

Europaspel kommer väl United ändå ha nästa år, oavsett? Eftersom Liverpool vann ligacupen blir plats 1-6 europaplatser, och svårt att se Palace ta FA-cupen (och då blir plats 1-7 europa). Även med skakig form kommer United greja topp 7 väl?
Anledningen till att man har kvar vissa spelare tror jag handlar om att ha en trupp som är funktionsduglig. Det är inte spelare som är förstaelva-material men ändå så pass hyggliga att de kan gå in i matcher här och där och göra jobbet samtidigt som de inte kräver för mycket energi utanför genom konstanta gnäll i media osv osv.
Man skall inte förglömma heller hur personen eventuellt kan passa in i truppen och vara en brygga mellan olika grupperingar inom truppen. Då är deras aktuella löner inte indragna i ekvationen för där är vi redan överens om att man haft gigantiska fel i tankesättet.

United har ju alltid haft den sortens spelare, se på OShea, Fletcher, Butt, Phil Neville, OGS när han var i slutet och var skadad mest hela tiden så satte han ju ändå en tydlig markör till akademispelarna genom att vara först in på gymmet för rehab och sist iväg.

Gällande Europaspel så är jag tveksam. Uniteds avslutningsschema:
Leicester (H) - Everton (A) - Norwich (H) - Liverpool (B) - Arsenal (B) - Brentford (H) - Brighton (B) - Chelsea (H) - C Palace (B)
Enda positiva är att man enbart har dessa matcherna att tänka på men så har även majoriteten av lagen som krigar om plats 4-8 (är väl bara Hammers som är kvar i Europa av de lagen). Och även om man kan tycka att Everton-Norwich-Brentford-Brighton-Palace borde vara 3p så med detta United så är fan inget säkert. Känns som det lika gärna kan bli ett gäng förluster...
Citera
2022-03-27, 13:07
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Inte en chans att prime Ronaldo var bättre än primeutgåvan av Messi. Messi var en mer fleksibel spelare, och styrde sitt lag på ett vis som Ronaldo inte riktigt klarade.

Jämfört med Messi, så är Penaldo mer som en statist.

För mig är Ronaldo en mer komplett spelare. Han har dessutom visat att han kan passa in i flera lag/ligor till skillnad från Messi.
Ser vi till landslaget så är Ronaldo en gigant jämfört med Messi som har haft oerhört svårt trots spel i en mycket bättre omgivning. Ronaldo har stundtals burit Portugal på sina axlar. Inte direkt vad man kan säga om Messi.
Messi var suverän i Barca. Men det var väl i princip det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in