Citat:
Ursprungligen postat av
LibBell
Det här fenomenet med trollfabriker är märkligt. Rimligen får ju trollen lön mm och kostar pengar för arbetsgivaren, i detta fallet Kreml.
Agerar de på sidor som Flashback bör det betyda att de agerar på tiotusentals sidor runtom i världen och att det i fabrikerna finns tusentals troll, men till vilken nytta?
Trollen kanske kastar en aning sand i maskineriet för de demokratiska länderna men mest enar de oss och får Ryssland att framstå som töntiga klåpare.
Vore jag finansminister i Ryssland hade jag kunnat tänka mig att använda rublerna på effektivare sätt än på troll.
Ännu ett exempel på att ryssen inte alltid har en bra plan.
Och nu när ryska statens kassaflöde börjar närma sig negativt. Prioriterar man trollen då?
Vore ju intressant att höra en ärlig analys av trollen här, men det kommer vi ju givetvis inte få 😀
Nu vet jag inte om jag är kvalificerad att svara på din fråga eftersom jag hittills inte blivit kallad för rysstroll, men jag kan göra ett försök.
Som du säger så är det inte så troligt att det kryllar av människor som får betalt för att sprida ryska lögner, men vad är alternativet? Att det är helt vanliga människor som inte tycker och tror samma sak som alla andra? Det är mycket lättare att marginalisera dem till rysstroll, så blir allt de säger rysk propaganda och lögner.
Sen finns det de som istället kallar dem för putins nyttiga idioter, vilket i princip är samma sak fast med knorr på.
Nu har alla som säger sånt som hotar massans åsikt smidigt och bekvämt förvandlats till rysstroll och där har du anledningen till att du ser så många rysstroll efter invasionen.
Det är min teori om de ryska trollen.