Resultat: Global svält hotar. Bör vi mäkla fred? Även om det innebär att Ryssland vinner?
Ja det räcker nu. Zelinsky bör kasta in handduken.
45,11%
332 röster
Nej. En blygsam mängd ihjälsvultna barn är ett godtagbart pris för Ukrainas frihet.
10,05%
74 röster
Nej. Men om mer än 500k barn svälter ihjäl så är jag beredd att ompröva min ståndpunkt.
4,76%
35 röster
Nej. Världen är överbefolkad. Win-win. Jag ser inget problem här.
40,08%
295 röster
2022-03-26, 20:47
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Nej, det fungerar inte. För Sovjet fungerar bara fysisk kraft. Ett internationellt samfund hade inte fungerat mot stammar för 100 år sedan, och de är på samma nivå som fjollan idag. Inget annat fungerar än fysiskt våld. Fjollan måste dö, oavsett hur det går till.
Det kommer att fungera och det måste prövas. Nu görs ingenting. USA och EU fortsätter att köpa olja. Sverige och USA levererar vapen till konflikten.

USA har ju åkt runt och bombat överallt. Drog in 23 diplomater för Skripals, där ingen dödades.

Man måste ha nolltolerans mot dödande. FN gör ju ingenting.

Citat:
I want to be clear: We will defend every inch of NATO territory with the full might of a united and galvanized NATO.

But we will not fight a war against Russia in Ukraine.

A direct confrontation between NATO and Russia is World War III. And something we must strive to prevent.
https://twitter.com/POTUS/status/1502353759455821833?s=20&t=a4bOMFr1niLMndYr7s-ylA
Citera
2022-03-26, 21:18
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Ryssland har 2% inflation i veckan. De har en börs som kommer totalkrascha när de tillåter den att faktiskt funka som en börs. Europa håller på att ställa om sig till att bli oberoende från rysk olja och gas. Putin har begått ekonomisk självmord.

Det är klart att han kan sälja till halva priset till Kina om fem år när de dragit nya ledningar.
Frankrike lyckades skapa större inflation i Tyskland efter första världskriget eftersom man beslutade att straffa Tyskland för kriget med ett gigantiskt skadestånd. Detta gjorde att alla tyskar som hade besparingar förlorade allt och många blev arbetslösa och hatet bland tyskarna växte. Detta gjorde att den spirande demokratin i Tyskland begravdes innan den kommit igång och Hitler kom till makten eftersom han lovade att han skulle fixa en blodig hämnd på de som gjort tyskarna fattigare.

Är det detta man kan lära av historien? Att ingen vet vilken Hitler - Trump typ som skulle kunna efterträda Putin i Ryssland. Någon som på massmöten kör hatpropaganda. Att väst vill få ryssarna att tvingas leva på havregrynsgröt bara för att ryssarna behållit Krim som varit Ryskt sedan 1700-talet? Men det kommer de få ångra.
Citera
2022-03-26, 21:22
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Du vill få detta till att handla om mig. Sådana motargument nyttjas endast av någon som saknar argument i sakfrågan.

När jag pratar om "vi i väst" så är det självklart en abstraktion. "Vi i väst" har (i någon mån) ett demokratiskt inflytande över våra respektive länders utrikespolitik, och därför (i någon mån) ett moraliskt ansvar för dess konsekvenser.

Så vad kan då betraktas som rätt och fel i frågan om Ukraina, förutsatt att man är intresserad av ödet som drabbar befolkningen i låg- och medelinkomstländer i övriga delar av världen? Det är frågan.

Jag påstår inte att jag har mer empati för tredje världen än vad du har. Påstår inte heller att jag är mer moraliskt högstående än vad du är. Vi kan fortfarande diskutera sakfrågan oavsett vilken grad av empati någon av oss har för tredje världen.

Du vill av någon anledning väldigt gärna skriva i tråden, trots att du uppenbarligen inte är beredd att diskutera sakfrågan.

Den springande punkten är att du vill att tråden ska handla om något annat än vad den handlar om.

Om du inte vill diskutera trådens frågeställning så föreslår jag att du letar upp en tråd som ställer en fråga som faller dig bättre i smaken. Du kan även starta en egen tråd på något ämne som du själv gillar.

Du faller i samma grop i alla dina inlägg vilket är givet när du missar anledningen till en eventuell spannmålskris: Rysslands (andra) invasion i Ukraina och den terrorbombning som nu sker där.

Du kan givetvis fortsätta att försöka diskutera men det är som att diskutera val av tapeter i ett hus utan grund.
Citera
2022-03-26, 21:27
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Att väst har fattat beslut om att lägga sanktioner. Är du efterbliven?

Eventuell svält beror på de politiska beslut som väst fattar. Inget annat. Ingen har tvingat någon att lägga sanktioner, det är helt frivilligt, och större delen av världen har INTE lagt sanktioner på Ryssland. Alla inblandade är också på det klara med att sanktioner inte kommer att påverka Putins krig.

Skönt att man bor på landet och har en frys full med kött och fyller matkällaren med potatis och annat gott under sommarhalvåret. Kom ihåg vem det är som är skyldig när du får svårt att få tag i mat i höst. Det är inte Putin, det är Maggan och hennes elitkompisar runt om i väst.

Du klarar inte av att svara på frågan.

Allt. Allt. Allt beror på Rysslands krig i Ukraina. Inget krig, inga sanktioner, ingen matbrist. Du och dian gelike här i tråden "missar" orsaken.
Citera
2022-03-26, 21:28
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Du mäktade med noll motargument. Jag förväntade mig dock inget annat.

Det tar jag som en komplimang när det kommer från dig. Som din Lavrov; det ni säger/ skriver betyder alltid motsatsen.
Citera
2022-03-26, 21:29
Medlem
...Tru-Put-Jin...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Vad är det här för jävla trams-omröstning?
Det är ju Putin som är orsaken till denna hypotetiska katastrof, och att frågeställningen fullkomligt ignorerar alla eventuella lösningar på den säger något om att TS inte kan, eller ens vill, se dem... Handlar om det gamla vanliga "Putin måste få som han vill!!!"-narrativet?

Fred kan uppnås imorgon: Det enda som behövs är att Putin inser att han inte klarar av eller kommer kunna annektera och ockupera Ukraina, och följdaktligen drar ut alla inkräktande ryska militära styrkor ur landet!
Hur kan man göra så dåliga resonemang som dig när du talar om ensidig orsak. USAs relation med Ryssland startade om med Clinton 2009. Det är
heller aldrig en sidas fel i relationer. Följakten anser Ryssland att terrorbalansen är satt ur spel med USAs de facto kolonisation av Ukraina 2014-2022. Du förnekar tydligen vissa fakta. Är du fortfarande kär i Hillary Clinton eller?
Citera
2022-03-26, 21:30
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Hur orkar ni vara såhär patetiska? Ni svalde covid propagandan, och nu detta. Lär ni er aldrig?

Som sagt: alla regioner röstade för Ukrainas självständighet 1991. Det är fakta, inte propaganda. Sök.
Citera
2022-03-26, 21:35
Medlem
wwrs avatar
Global svält hotar.

Självklart måste vi mäkla fred, främst för dödandet men även för jordbruksproduktionen.

Vi visste att det skulle komma. Det här skrev jag för mer än ett år sedan. Men jag tippade på missväxt. En attack mot Ukraina var då ännu otänkbar. Jag glömde då att skriva att WFP just fått Nobelpriset.
Citat:
Är hungersnöd en del av reset?

Jag medger att de låter extremt och verklighetsfrämmande. Men efter Covid måste alla möjligheter hållas öppna.

1. Bill Gates blir bonde!
2. 30% av EU-budgeten går till en smal näring som jordbruket. Mest får stora landägare, ofta utan att odla marken.
3. De flesta goda politiker är smala som streck.
...

(FB) Vad är "The Great Reset"?

Gates köpte läkemedelsaktier i god tid före Corona så när han för ett par år sedan blivit USA: störste ägare av jordbruksmark var en framtida svält absout fastställd.
Citera
2022-03-26, 21:38
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Vad är det här för jävla trams-omröstning?
Det är ju Putin som är orsaken till denna hypotetiska katastrof, och att frågeställningen fullkomligt ignorerar alla eventuella lösningar på den säger något om att TS inte kan, eller ens vill, se dem... Handlar om det gamla vanliga "Putin måste få som han vill!!!"-narrativet?

Fred kan uppnås imorgon: Det enda som behövs är att Putin inser att han inte klarar av eller kommer kunna annektera och ockupera Ukraina, och följdaktligen drar ut alla inkräktande ryska militära styrkor ur landet!

Ja, "omröstningen" är den mest puckade jag sett på FB, vilket inte säger lite. Men TS har sin agenda och då blir det därefter. Det positiva med tråden är att våra troll samlas här. Den som har dålig trollkoll får flera troll i en koll.
Citera
2022-03-26, 21:38
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Frankrike lyckades skapa större inflation i Tyskland efter första världskriget eftersom man beslutade att straffa Tyskland för kriget med ett gigantiskt skadestånd. Detta gjorde att alla tyskar som hade besparingar förlorade allt och många blev arbetslösa och hatet bland tyskarna växte. Detta gjorde att den spirande demokratin i Tyskland begravdes innan den kommit igång och Hitler kom till makten eftersom han lovade att han skulle fixa en blodig hämnd på de som gjort tyskarna fattigare.

Är det detta man kan lära av historien? Att ingen vet vilken Hitler - Trump typ som skulle kunna efterträda Putin i Ryssland. Någon som på massmöten kör hatpropaganda. Att väst vill få ryssarna att tvingas leva på havregrynsgröt bara för att ryssarna behållit Krim som varit Ryskt sedan 1700-talet? Men det kommer de få ångra.

"bara för att ryssarna behållit Krim som varit ryskt sedan 1700-talet?"

Det känns som du har missat lite storpolitiska och militära skeenden som inträffat senaste månaden. Det har hänt lite mer än så.

För övrigt funkar inte en "better the devil you know"-argumentation när man talar om en fascistdiktator som är på väg att invadera ett grannland. Han är redan ett otänkbart alternativ. Det går inte låta honom hållas. Därför måste han och Rysslands ekonomi knäckas.
Citera
2022-03-26, 21:42
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn

Man lär sig av historien. Se hur det blev med Västtyskland efter andra världskriget och jämför med Tyskland efter första världskriget.

Vad var syftet med att hoppa över Västtyskland…?
Citera
2022-03-26, 21:42
Medlem
...Tru-Put-Jin...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Som sagt: alla regioner röstade för Ukrainas självständighet 1991. Det är fakta, inte propaganda. Sök.
Hur är det själv med faktakollen? 2009-2014 och 2014-2022 kanske säger något. Speciellt Urkaina 2014.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in