2022-03-26, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Du har noll belägg förutom rena spekulationer. Advokaten nämner triggerpunkt. Det är alltså något som utlösts i närtid till mordet. Att hans morsa gick bort för 13 år sedan kan knappast vara en triggerpunkt.

Nu spekulerar i för sig jag också med min teori, men jag har åtminstone mer kött på benen eftersom vi vet att incels begått flera dåd och haft sin inceldom som motiv. Dessa gjorde det trots att de haft båda föräldrar vid liv. Till och med goda familjeförhållanden. Det är snarare bristen på social krets och eventuell flickvän som haft med saken att göra. Lägg därtill att han började gymma som en galning. Kanske för att han tror att han kan få bättre självförtroende och bli mer attraktiv för tjejer. Ingen ung i den åldern börjar gymma så intensivt bara för att "det är kul".

En femåring kan knappast minna sin morsa när denne vuxit sig till 18 år. Förlorar man en relativt ung mamma när sonen är i vuxen ålder så har man nog mer att sörja än om man förlorade sin mamma när man var 5 och knappt mindes något. Så nej, jag menar bestämt att han inte hade begått de här dåden om han hade fungerande sociala relationer och en flickvän. Då hade hans morsas död inte spelat någon som helst roll.
Naturligtvis är det spekulationer. Det är det väl för alla innan något annat relevant framkommer. Dessutom är ju triggerpunkter samma sak som att bägaren rinner över. Har man en viss personlighet kanske man inte tål vissa saker och exploderar en vacker dag. Medan någon annan med en annan personlighet inte ens skulle reagera.
Citera
2022-03-26, 20:06
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Naturligtvis är det spekulationer. Det är det väl för alla innan något annat relevant framkommer. Dessutom är ju triggerpunkter samma sak som att bägaren rinner över. Har man en viss personlighet kanske man inte tål vissa saker och exploderar en vacker dag. Medan någon annan med en annan personlighet inte ens skulle reagera.
Vi får se när motivet blir offentligt. Jag är dock övertygad om att avsaknad av flickvän på något sätt kommer finnas där.
Citera
2022-03-26, 20:11
Medlem
Citat:
Vi får se när motivet blir offentligt. Jag är dock övertygad om att avsaknad av flickvän på något sätt kommer finnas där.
Det tror jag också. En ensam själ som längtar efter närhet och som kanske bär på en sårbarhet från början, kan nog tappa förståndet till slut.
Citera
2022-03-26, 20:12
Medlem
1754s avatar
Finns det nå bilder och info om förövare och offer än?
Citera
2022-03-26, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Incels är män som inte förmår att knyta band med Svenska kvinnor av olika skäl. Det är ingen sammansatt grupp. Dom flesta vill ha en vanlig kärleksrelation med en kvinna, vissa är helt bindgalna kvinnohatare. En kvinnohatare kan vara den populäraste killen i klassen som alla kvinnor trånar efter. Kvinnor har ingen radar som avgör vad som är ett lämpligt val av partner. Inte ett dugg bättre än männen.

Händelsen i Malmö har vissa likheter med mannen som högg ihjäl en häktesvakt. Han dömdes till livstid. En liknande personlighetstyp. Mycket testosteron, kort stubin, van vid att skrik och våld gör att han får som han vill. Men ynglingen i Malmö kommer förmodligen inte att dömas till livstid, det har jag inga illusioner om. Han dödade ingen polis eller någon inom kriminalvården.

Tänkte också på häktesvakten som blev mördad av en intern. Man han slog väl ihjäl henne? Är rädd att risken är stor att Fabian kommer att göra något liknande, han verkar mycket farlig och oberäknelig.
Citera
2022-03-26, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Tror du inte att den genomsnittlige artonåringen vill knulla? Det tror jag.

Förstår ni inte att det handlar om fixering vid våld kombinerat med det kvinnohat som sprids på nätet?
Citera
2022-03-26, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Det tror jag också. En ensam själ som längtar efter närhet och som kanske bär på en sårbarhet från början, kan nog tappa förståndet till slut.

Nej, inye så man kallblodigt mördar andra.
Då handlar det om mer än så.
Citera
2022-03-26, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Om du läser tråden lite mer, kommer du att inse att det är precis det vissa av oss har kommit fram till.
Citera
2022-03-26, 20:23
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn

Jag gissar att en psykisk störning ligger till grund för dubbelmorden.
Citera
2022-03-26, 20:30
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det lär väl framkomma ifall han lider av en sådan.
Citera
2022-03-26, 20:34
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Advokaten nämner triggerpunkt. Det är alltså något som utlösts i närtid till mordet. Att hans morsa gick bort för 13 år sedan kan knappast vara en triggerpunkt.

En femåring kan knappast minna sin morsa när denne vuxit sig till 18 år. Förlorar man en relativt ung mamma när sonen är i vuxen ålder så har man nog mer att sörja än om man förlorade sin mamma när man var 5 och knappt mindes något.

Jag har klara minnen från treårsåldern och framåt, jag hade definitivt kommit ihåg det om det hade hänt när jag var fem-sex år. Alla är inte som du.

Vad gäller triggerpunkter finns det flera olika större händelser näraliggande i tiden. Den här frågan är alldeles för komplicerad för att det ska finnas enkla svar, antagligen handlar det om ett gäng olika processer som varit igång samtidigt i högre eller mindre grad.

1. Eskalerande process av dåligt välmående det senaste halvåret, som kulminerade dagen för dådet.

2. Utkastad från skolans spexgrupp pga antagligen udda/störande beteende.

3. Failad psykologisk bedömning under mönstring, ett nederlag eftersom han sökt att göra militärtjänst.

4. Moderns födelsedag dagen innan dådet/moderns dödsdag exakt en månad innan.

5. Det faktum att han sökt upp just lärare på skolan, kombinerat med att båda av hans föräldrar jobbat/jobbar som lärare.
Citera
2022-03-26, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja. Jag gissar på att p7-an kommer leda vidare till en RPU. Skulle tro att det blir en RPV i slutändan. Det här har tydligen varit på gång i flera månader, då man vittnat om att det skett en förändring hos honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in