2022-03-25, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Jag tror att betydligt fler kommer ihåg Sjöbergs världsrekord än Holms OS-guld. Krasst sett kan man ju säga att Frida är Patrik Sjöberg och Ebba är Stefan Holm så här långt i sina karriärer. Men min poäng är ju att Ebba måste ändra på något i sin träning för att inte gå bakåt ytterligare. Frida däremot borde jobba på att bli mer jämn i sina prestationer.

Johan argumenterar inte för att Ebba är en bättre skidåkare än Frida eller att hon presterat bättre i år, han argumenterar för att hon ger en bättre indikation på vilken nivå i internationellt perspektiv sm-loppet höll.
Hade det bara varit Frida och Kalla som var i täten så hade det varit mycket svårare att omvandla tiderna till vilken nivå i världscupen som det hade hållit eftersom att Frida ibland varit bäst i världen i år och i tre andra tävlingar inte ens top 10. Ebba å andra sidan har under alla distanslopp i år varit top 10 förutom i davos i tidiga december där hon var 12s bakom top 10 (hade troligen varit top 10 om hon inte ramlade). I och med att Ebbas resultat är jämnare (inte nödvändigtvis bättre) är det enklare att dra slutsatser om vilken nivå sm-loppet höll utifrån henne jämfört med Frida som vi inte vet än hur hon återhämtat sig.
Senast redigerad av abbe446 2022-03-25 kl. 19:03.
Citera
2022-03-25, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Johan argumenterar inte för att Ebba är en bättre skidåkare än Frida eller att hon presterat bättre i år, han argumenterar för att hon ger en bättre indikation på vilken nivå i internationellt perspektiv sm-loppet höll.
Hade det bara varit Frida och Kalla som var i täten så hade det varit mycket svårare att omvandla tiderna till vilken nivå i världscupen som det hade hållit eftersom att Frida ibland varit bäst i världen i år och i tre andra tävlingar inte ens top 10. Ebba å andra sidan har under alla distanslopp i år varit top 10 förutom i davos i tidiga december där hon var 12s bakom top 10 (hade troligen varit top 10 om hon inte ramlade). I och med att Ebbas resultat är jämnare (inte nödvändigtvis bättre) är det enklare att dra slutsatser om vilken nivå sm-loppet höll utifrån henne jämfört med Frida som vi inte vet än hur hon återhämtat sig.

exakt så..
Citera
2022-03-25, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Ebba försökte ju inte ens köra ifrån Kalla utan skulle öva på sin spurt. Och även om hon försökt så säger det inte så mycket då hon väldigt sällan ensam sprängt en klunga.
Citera
2022-03-26, 16:55
Medlem
Nu vill jag ha in Anger i A laget. Där kan han ta sällskap av Calle, Wille, Jens och Oskar. Kanske räcker så.
Citera
2022-03-26, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foxinsox
Nu vill jag ha in Anger i A laget. Där kan han ta sällskap av Calle, Wille, Jens och Oskar. Kanske räcker så.
Ja, jag är benägen att hålla med även då jag inte har så bra koll på honom. Men att vinna kval, och vinna kvartsfinal, semifinal och i finalen vara så överlägsen. Det är verkligen imponerande och känns hoppfullt inför framtiden.
Citera
2022-03-26, 18:03
Avstängd
Anger är alltså 19 år, och vinner SM.
Måste va väldigt sällsynt bland herrarna.

Visst var han långt före i finalen men han hade varit en bra bit efter i en internationell tävling.

Kul hur som helst och hoppas vi har ännu en ung kille som kan va med i världskuppen nästa säsong.
Poroma, burman, anger. Alla från samma klubb.
Citera
2022-03-26, 18:16
Medlem
Neofytens avatar
Klart grabben ska bli A-lagare!
Citera
2022-03-26, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Anger är alltså 19 år, och vinner SM.
Måste va väldigt sällsynt bland herrarna.

Visst var han långt före i finalen men han hade varit en bra bit efter i en internationell tävling.

Kul hur som helst och hoppas vi har ännu en ung kille som kan va med i världskuppen nästa säsong.
Poroma, burman, anger. Alla från samma klubb.

Anger hade kört OS om han fått en bra ingång in till säsongen, det kände jag redan i Falun och den känslan har förstärkts sedan dess, tyvärr covidstrul som satte stopp tidigt på säsongen och sen fokus mot juniorlopp istället.

Efter nyår känns det givet att han är topp-4 i fristil bland svenska herrsprintare. Som prologåkare är han nog redan bäst, det som körts i år tyder på det. Sen blir det förstås en annan typ av åkning i världscupen som man måste lära sig, och hög höjd hade varit en osäkerhetsparameter(men den klarade inte dom andra heller).

Har däremot inte visat samma nivå i klassiskt än, noll seniorstarter, så där är det lite för tidigt att säga vad det håller för kortsiktigt.

Att han redan ligger på 850h/år talar för A-laget. Men jag vore inte emot något som integrerar även Ersson, Danielsson och Gisselman. Dom fyra tror jag kan sparra varandra riktigt bra på träning.
Citera
2022-03-26, 20:06
Medlem
Jag blev så imponerad av Angers åkning i dag på sprinten. Hur är han som distansåkare? Har han potential att bli riktigt bra på längre distanser?
Citera
2022-03-26, 21:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Anger hade kört OS om han fått en bra ingång in till säsongen, det kände jag redan i Falun och den känslan har förstärkts sedan dess, tyvärr covidstrul som satte stopp tidigt på säsongen och sen fokus mot juniorlopp istället.

Efter nyår känns det givet att han är topp-4 i fristil bland svenska herrsprintare. Som prologåkare är han nog redan bäst, det som körts i år tyder på det. Sen blir det förstås en annan typ av åkning i världscupen som man måste lära sig, och hög höjd hade varit en osäkerhetsparameter(men den klarade inte dom andra heller).

Har däremot inte visat samma nivå i klassiskt än, noll seniorstarter, så där är det lite för tidigt att säga vad det håller för kortsiktigt.

Att han redan ligger på 850h/år talar för A-laget. Men jag vore inte emot något som integrerar även Ersson, Danielsson och Gisselman. Dom fyra tror jag kan sparra varandra riktigt bra på träning.

Absolut, dessa unga killar har fina år framför sig med rätt träning och skadefrihet.
Men gäller att dom får rätt stöd också från ledningen.
Här har sverige brustit under många år där man helt enkelt inte haft nog med resurser för att få folk i sena tonåren och speciellt efter skidgymnasiet att satsa vidare.

Norge har helt andra möjligheter här och en stor anledning dom får fram bra åkare hela tiden.

Framtiden ser extremt ljus ut för svensk herrskidåkning efter väldigt lång tid av dåliga resultat.
Känns som sist vi hade nåt att komma med var johan olsson för typ 15 år sen eller nåt.

Tänk också på att sprintåkar ehar stor möjlighet att bli bra även på distans då dom redan har snabbheten.
Citera
2022-03-26, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Jag blev så imponerad av Angers åkning i dag på sprinten. Hur är han som distansåkare? Har han potential att bli riktigt bra på längre distanser?
Han gör bra distanslopp emellanåt, men har haft för vana att gå ut för hårt ifrån start som många sprintåkare har en tendens att göra. Men han har naturligtvis säkert lärt sig av sina misstag och gjorde ju fina distanslopp i Åsarna. Sen är nog banan och föret ganska avgörande för en kille på dryga 1.90m och typ 95 kg… Gjorde trots detta ett fint 15km lopp nu på SM och det är imponerande. Han måste vara i sitt livs form!
Citera
2022-03-26, 23:06
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krebs
Han gör bra distanslopp emellanåt, men har haft för vana att gå ut för hårt ifrån start som många sprintåkare har en tendens att göra. Men han har naturligtvis säkert lärt sig av sina misstag och gjorde ju fina distanslopp i Åsarna. Sen är nog banan och föret ganska avgörande för en kille på dryga 1.90m och typ 95 kg… Gjorde trots detta ett fint 15km lopp nu på SM och det är imponerande. Han måste vara i sitt livs form!

95 kg 75 är nog närmare sanningen. Ser man de där killarna (och tjejerna) i verkligheten blir man förvånad över hur slimmade de är fast vissa ser bitiga ut i rutan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in