2022-03-26, 16:12
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Specialoperation my ass! Nu vet jag varför han inte vill ha Ukraina som NATO-land. Om Ukraina går med i NATO och sen vill ta tillbaks Krim militärt kommer NATO att dras in i kriget, vilket då kommer Putin att använda kärnvapen. I videon nedan säger han att då finns det inga vinnare, men varför använda kärnvapen då? Han försöker skrämmas, han skulle inte använda kärnvapen om Ryssland hamnade i krig med NATO. Men han vet att han skulle förlora det kriget om det hände.

https://vm.tiktok.com/ZMLusmB2a/

Ukraina kan inte gå med i Nato eftersom dom inte behärskar sin egen gräns. Skulle Ryssen ta Gotland så blir vi diskvalificerad på en gång också.

Sen tror jag inte Ukraina skulle få hjälp av Nato (om man nu var med) ifall det är dom själva som startar kriget.
Citera
2022-03-26, 16:12
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Specialoperation my ass! Nu vet jag varför han inte vill ha Ukraina som NATO-land. Om Ukraina går med i NATO och sen vill ta tillbaks Krim militärt kommer NATO att dras in i kriget, vilket då kommer Putin att använda kärnvapen. I videon nedan säger han att då finns det inga vinnare, men varför använda kärnvapen då? Han försöker skrämmas, han skulle inte använda kärnvapen om Ryssland hamnade i krig med NATO. Men han vet att han skulle förlora det kriget om det hände.

https://vm.tiktok.com/ZMLusmB2a/

Grejen är ju att Ukraina aldrig har kunnat gå med i NATO så länge situationen med tex Krim är olöst. Det vet ju Putte också naturligtvis.
Citera
2022-03-26, 16:14
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Grejen är ju att Ukraina aldrig har kunnat gå med i NATO så länge situationen med tex Krim är olöst. Det vet ju Putte också naturligtvis.
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ukraina kan inte gå med i Nato eftersom dom inte behärskar sin egen gräns. Skulle Ryssen ta Gotland så blir vi diskvalificerad på en gång också.

Sen tror jag inte Ukraina skall få hjälp av Nato (om man nu var med) ifall det är dom själva som startar kriget.

Han blev nog rädd att det skulle hända. Han är säkert paranoid också.
Senast redigerad av Adiaphorous 2022-03-26 kl. 16:17.
Citera
2022-03-26, 16:16
Medlem
Citat:
Verkar så.

https://www.youtube.com/watch?v=PMGYGcd8zpY

Ung 6 mil från Polen.
Kunde lika gärna vara 600 meter.
Det känns ju som oundvikligt att det smäller mellan Ryssland och NATO.
Jag tror att NATO bara spelar för gallerierna. Man vet att man kommer dras in i skiten.
Putin verkar iaf inte rädd. Och med tanke på Rysslands militära standard, kan vi väl vänta oss ett misstag när som helst. Varför skulle ryssarna sköta bombningar vid Polen bättre än allt annat?
Nån idiot flyger väl fel och sen är det totalt mayhem .....
Citera
2022-03-26, 16:16
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Han blev nog rädd att det skulle hända. Han är säkert paranoid också.

Iofs, han är nog väldigt nojjig.
Citera
2022-03-26, 16:18
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Målet är avmilitarisera och avnazifiera Ukraina.

Då måste ryssarna ha lyckats, för sent igår meddelade den ryska ledningsstaben i Moskva att " Det första steget i kriget blev en 100% framgång" och att man därför omdirigerar trupperna. Betyder i klartext att ryssarna högg i sten och planerar annat nu för att inte tappa ansiktet inför den egna hemmaopinionen. Ryssen backar med svansen mellan benen

Måste kännas lite dumt för alla som köpte lögnhalsens idiotier.
Citera
2022-03-26, 16:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Ryssarna har som sagt en specialoperation att genomföra innan de åker hem.

Den har ingen bett dem göra. Om de vill de civila väl, kan de bara åka hem. Allt ont de civila lider av nu har orsakats av Ryssland. Ingen annan.

Svinenkelt.
Citera
2022-03-26, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Expressen rapporterar om förvunna personer inom försvarsministeriet med rubriken "Männen i Putins inre krets försvinner – en efter en"
https://www.expressen.se/nyheter/mannen-i-putins-inre-krets-forsvinner-en-efter-en/
Det är konstigt att dessa försvunna män har återuppstått och verkar jobba som vanligt.
https://vk.com/video-133441491_456253042
Det kan vara från arkivet.
Jag tror det är större sannolikhet att expressen sprider uppgifter det inte kontrollerat.
Då expressen låst artikeln postar jag en länk där den finns arkiverad.
http://web.archive.org/web/20220326093616/https://www.expressen.se/nyheter/mannen-i-putins-inre-krets-forsvinner-en-efter-en/

Vad som diskuterades i mötet.

Ryska federationens försvarsminister, arméns general Sergei Shoigu, höll ett arbetsmöte om genomförandet av statens program försvarsorder och uppfyllande av sociala skyldigheter gentemot militär personal från Ryska federationens väpnade styrkor.

▪️Ett möte hölls med finansdepartementet om en hel rad frågor om genomförandet och budgetförpliktelserna för detta år, och, viktigast av allt, den statliga försvarsordningen. Med de svårigheter som finns idag genomförs den statliga försvarsordningen på ett planerat sätt . Med hänsyn till att budgetfinansieringen i år översteg föregående år med 15 % måste vi naturligtvis titta på vad man ska vara särskilt uppmärksam på när man fullgör den statliga försvarsordningens uppgifter.

▪️Trots de anti-ryska sanktionerna är nivån på statliga kontrakt idag 85% , i april kommer detta arbete att vara helt slutfört.

▪️Den avancerade leveransen av vapen och utrustning med hjälp av kreditmedel fortsätter. Prioriteringar är långdistansvapen med hög precision , flygutrustning samt att upprätthålla stridsberedskapen hos strategiska kärnvapenstyrkor .

▪️Med hänsyn till genomförandet av en speciell militär operation är det i år nödvändigt att upprätthålla den inställda takten för leverans av avancerade vapen till trupperna, inklusive robotsystem, informationsstöd och elektronisk krigföring, såväl som logistik.

▪️Försvarsministeriet uppfyller till fullo alla sociala skyldigheter gentemot personalen, med beaktande av de beslut som fattats om relevant indexering. Det gäller även indexeringen av militär personals penningtillägg, och civil personals ersättning, och givetvis gäller detta, enligt vår lagstiftning, även militära pensionärer.

▪️Dessutom godkändes ändringar i lagen "Om veteraner", enligt vilka deltagare i en speciell militär operation i Ukraina erkänns som stridsveteraner . Stödet kommer även att utvidgas till anhöriga till denna kategori av militärer.
Senast redigerad av Jahvet 2022-03-26 kl. 16:27.
Citera
2022-03-26, 16:20
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ung 6 mil från Polen.
Kunde lika gärna vara 600 meter.
Det känns ju som oundvikligt att det smäller mellan Ryssland och NATO.
Jag tror att NATO bara spelar för gallerierna. Man vet att man kommer dras in i skiten.
Putin verkar iaf inte rädd. Och med tanke på Rysslands militära standard, kan vi väl vänta oss ett misstag när som helst. Varför skulle ryssarna sköta bombningar vid Polen bättre än allt annat?
Nån idiot flyger väl fel och sen är det totalt mayhem .....

Verkar vara väster om Lviv till och med. Avfyrat från svarta havet, alltså rakt mot Polen. Jävla galning Putte är.
Citera
2022-03-26, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Riktiga..
Citat:
Nyheter
Citat:
Se
Citat:
Nedan
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Okej?
Citat:
Tack
Västerländska nationer bör förbereda sina folk för en långsiktig sänkning av levnadsstandarden om deras motstånd mot Ryssland fortsätter, har Storbritanniens tidigare assisterande försvarschef, Jonathan Shaw, sagt. "Vi i väst har fel mentalitet" om konflikten i Ukraina, sade han. Shaw var en gång en av den brittiska arméns högsta officerare och talade på talradiostationen LBC på lördagen. "Vi är besatta av humanitära angelägenheter och individuellt lidande, och det gör bra tv, men verkligheten är att det här är mycket allvarligare än så," generalmajoren, vars 30-åriga karriär sträckte sig över Falklandsöarna och Kosovo till att leda de brittiska styrkorna. i Irak 2006, varnade.

Väst har infört drakoniska sanktioner mot Ryssland efter att de attackerade Ukraina för en månad sedan. Detta inkluderar att USA och Kanada ger upp sitt behov av ryska kolvätebränslen, och att EU och Storbritannien tillkännager planer på att ansluta sig till dem inom en snar framtid. Restriktionerna och repressalierna från Moskva har redan sett energi- och livsmedelspriserna stiga i många västerländska nationer. Det fanns rapporter om användare av brittiska livsmedelsbanker som vägrade gratis potatis eftersom de inte hade råd att koka dem. Men Shaw förutspådde att detta bara är början.

Vi har nu bestämt oss för att när det gäller Ryssland ska vi spela geopolitik före ekonomin och vi måste betala ett pris för det, förklarade han. Och, enligt generalmajoren, gör regeringar i Storbritannien och på andra håll inte tillräckligt för att förbereda sina medborgare "för den sortens svårigheter och den attityden." "Vi måste psykologiskt förbereda vårt folk för en långsiktig försämring av levnadsstandarden och en långvarig konfrontation med Ryssland", hävdade han. "Vår livskvalitet hemma beror absolut på dem - billigt bränsle, billig tillgång, att göra affärer med Saudiarabien och sånt där," påpekade Shaw.

Ryssland skickade trupper till Ukraina i slutet av februari efter ett sjuårigt stopp över Kievs misslyckande att genomföra villkoren i Minsk-avtalen och Rysslands slutliga erkännande av utbrytarrepublikerna Donetsk och Lugansk. Det tysk- och franskförmedlade Minskprotokollet utformades för att reglera statusen för regionerna inom den ukrainska staten.

Ryssland har krävt att Ukraina officiellt förklarar sig vara ett neutralt land som aldrig kommer att gå med i Nato. Ett annat mål med den militära operationen är att "avnazifiera" landet, enligt Moskva. Kiev insisterar på att den ryska offensiven var helt oprovocerad och har förnekat påståenden om att den hade planerat att återta de två republikerna med våld.
Citera
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Internationell rätt betyder i korthet den starkes rätt och är faktiskt inte mycket att komma med. Tråkigt kan man tycka, men det finns ju inget ratificerat internationellt rättssystem som gäller alla länder.

Så om jag är strakare än dig, så kan jag komma hem till dig och uppföra mig som jag vill, ta vad jag vill och du bara accepterar det för att jag är starkare.

Jag hoppas du har snälla grannar annars blir nog ditt liv rätt tråkigt.
Citera
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Lugnt! Inte så lätt att hålla reda på alla ryska befäl som biter i gräset😉

Nä det är några höjdare som trillat nu i den ryska armén.
Bara hoppas att uppgifterna stämmer och inte är ukrainsk propaganda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in