2022-03-26, 14:27
Medlem
aina08s avatar
Funderar på en batteridriven motorsåg men har inte koll på hur bra de är, vad som är värt att lägga pengar på, vad som är skräp osv.
Ska mest användas för sly i olika tjocklekar samt lite vedkapning, inget skogsarbete.
Har ingen stor erfarenhet av motorsågar men förstår mig på säkerheten (rejäla skor, tjocka byxor samt skydd för ansikte och öron...typ).

Någon som har några tips att tänka på och kanske någon länk på något som är prisvärt så vore jag tacksam.

Har en Bosch (blå) skruvdragare med flera batterier så kanske vore de bra att kunna används dom, om Bosch nu har nåt som är bra.
Senast redigerad av aina08 2022-03-26 kl. 14:33.
Citera
2022-03-26, 14:31
Avslutad
Batteridriven tigersåg är ett bättre val! Du kommer åt bättre och om du har 4 amp batteri så räcker det fint!
Makita typ.
Citera
2022-03-26, 14:38
Medlem
ponykalles avatar
https://bästaitest.se/batteridriven-motorsag/
Citera
2022-03-26, 14:40
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trille
Batteridriven tigersåg är ett bättre val! Du kommer åt bättre och om du har 4 amp batteri så räcker det fint!
Makita typ.

Det tar ganska lång tid att kapa ved med en tigersåg.. Den passar bättre till att ta ner grenar och sånt.
Citera
2022-03-26, 15:03
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trille
Makita typ.
Nja jag väljer nog ändå en motorsåg.
Citat:
Ursprungligen postat av ponykalle
https://bästaitest.se/batteridriven-motorsag/
Har du egen erfarenhet av någon speciell?

Har sett att Huskvarna 120i ligger bra till i många "Bäst i test".
Ok pris på sågen men trist att extra batterier ska va sä dyra.
Citera
2022-03-26, 15:05
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08

Batteridrivna motorsågar är i regel rena skiten, självklart ska det vara bensindriven
Citera
2022-03-26, 15:15
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SS-Panzer-Division
Batteridrivna motorsågar är i regel rena skiten, självklart ska det vara bensindriven
Hur många har du testat på senare tid?
Går självklart inte att jämföra med bensindriven om du tex ska jobba i skogen men det är inte mitt användningsområde.
För de jag ska ha den till tror jag nog att en batteridriven funkar samtidigt som de känns säkrare även om sambon ska köra lite.
Citera
2022-03-26, 15:21
Medlem
Citat:
Hur många har du testat på senare tid?
Går självklart inte att jämföra med bensindriven om du tex ska jobba i skogen men det är inte mitt användningsområde.
För de jag ska ha den till tror jag nog att en batteridriven funkar samtidigt som de känns säkrare även om sambon ska köra lite.
Har provat huskvarna batteridriven och har själv huskvarna bensindriven, det går knappt och jämnföra tycker jag själv, men som du sa det beror på vad du ska använda den till, det har du inte berättat men är väl hemlligt antar jag , känner själv några som håller på med jakt som använder batteridriven till att stycka djurkroppar det verkar den duga till i allafall
Senast redigerad av SS-Panzer-Division 2022-03-26 kl. 15:26.
Citera
2022-03-26, 15:26
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SS-Panzer-Division
Har provat huskvarna batteridriven och har själv huskvarna bensindriven, det går knappt och jämnföra tycker jag själv, men som du sa det beror på vad du ska använda den till, det har du inte berättat men är väl hemlligt antar jag
Varför skulle något vara hemligt?
Skrev i trådstarten.
Ska mest användas för sly i olika tjocklekar samt lite vedkapning, inget skogsarbete
Citera
2022-03-26, 15:49
Medlem
Citat:
Skrev i trådstarten.
Ska mest användas för sly i olika tjocklekar samt lite vedkapning, inget skogsarbete
Okej klantigt av mig att inte läsa allt, då funkar det , men ett gått råd bara , köp en röjsåg också om du ska hålla på mycket med slyröjning så att du ine pajar ryggen.
Citera
2022-03-26, 15:52
Medlem
Citat:
Skrev i trådstarten.

Dom batteridrivna funkar bra för det du ska ha.

Köp ett par riktiga sågbrallor och sågkängor. Finns på bauhaus billigt. Oregons är bra nog för dina ändamål.
Citera
2022-03-26, 15:54
Medlem
ponykalles avatar
Citat:

Nej,ingen erfarenhet,,,men valde mellan el och bensin för några år sen.
Så jag läste en hel del på nätet.Men för min del så blev det en bensinare till (5:e),mest på grund av att jag har en hel del träd som är 120-150cm i omkrets.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in